Nepaisant ilgos, net 35 metus trunkančios kino karjeros ir tokių garsių filmų kaip „Telma ir Luiza“, „Gladiatorius“ ar „Juodojo vanago žūtis“, režisieriaus Ridley’io Scotto legenda iš esmės paremta dviem kultiniais filmais, kuriuos jis sukūrė dar savo karjeros pradžioje.

Tai 1979-aisiais visus kino žiūrovus išgąsdinęs ir iki šiol vienu geriausių siaubo filmų laikomas „Svetimas“ bei mokslinės fantastikos klasika tapęs „Bėgantis skustuvo ašmenimis“ (1982). 30 metų kojos nekėlęs į mokslinės fantastikos erdves, šiais metais R.Scottas sugrįžo prie savo kūrybos šaknų filmu „Prometėjas“ – filmu, kuris, nors ir nėra grynas „Svetimo“ prologas, kaip pradžioje režisieriaus buvo sumanyta, tačiau yra tam tikras šio filmo įvadas, jo priešistorė.

Iš pradžių pradžios į XXI a. pabaigą

„Prometėjas“ prasideda nuostabia ir daug žadančia scena, kuri vyksta prieš daugelį amžių atokiame žemės kampelyje, netoli krioklio, kur praskrendantis erdvėlaivis išleidžia į žmogų panašią būtybę. Išgėrusi kažkokio skysčio, ši būtybė suyra į daugybę dalių, kurios nuskęsta vandenyje. Kas tai? Ar ši būtybė yra tiesioginis mūsų protėvis? Ar tai – žmonijos pradžių pradžia? Ilgai su šiomis mintimis žiūrovas nėra paliekamas, nes filmo veiksmas peršoka į 2089-uosius, kai du archeologai – Elizabeth (akt. Noomi Repace) ir jos vaikinas Charlie’s (akt. Loganas Marshall-Gree­nas) – atranda olą su priešistoriniais piešiniais, kuriose vaizduojamos figūros, rodančios į tolimą planetą. Palaikę piešinį kvietimu, archeologai įtikina vieną korporaciją finansuoti ekspediciją į planetą, kurioje, jų įsitikinimu, gyvena žmones sukūrę dievai.

Po kelerių metų laivas „Prometėjas“ skrieja tolimosios planetos link. Jo keleiviai – žmonės dvejus metus trunkančią kelionę leidžia „sustingę“ kapsulėse, o jais ir erdvėlaiviu rūpinasi humanoidas, o gal androidas Davidas (jo vaidmenį virtuoziškai atlieka bene trokštamiausias šių dienų Holivudo aktorius Michaelas Fassbenderis) – neabejotinai įdomiausias filmo personažas. Įgulos nariams „miegant“, Davidas erdvėlaivyje žaidžia krepšinį, mokosi kalbų, žiūri savo mylimiausią filmą „Arabijos Lorensas“ ir mokosi atrodyti ir elgtis kaip Lorensas. Iš pradžių mandagaus ir paslaugaus, vis labiau ironišku tampančio ir vis labiau savo valią rodančio Davido personažo raida yra įdomiausia, ką siūlo šis filmas.

Pasiekus kelionės tikslą, susipažįstame ir su kitais įgūlos nariais: korporacijai atstovaujančia Meredith (ryškus aktorės Charlize Theron vaidmuo), laivo kapitonu Janeku (akt. Idrisas Elba). Tarp įgulos narių – ir jau matyti archeologai. Visų kitų personažų įsiminti ne tik kad neverta, bet ir nepavyksta: jie gana seklūs ir neįdomūs arba jiems skirta per mažai laiko.

Pasimetęs tarp žanrų

Pirma filmo dalis – išties įspūdinga: kvapą gniaužiantys vaizdai, puiki scenografija, visiškai neblaškantys 3D efektai ir žiūrovų smalsumą palaikanti bei dėmesį prikaustanti nežinia. Tačiau, filmui po truputį ritantis į antrą pusę, kai ekspedicijos nariai išsirengia tyrinėti pastebėto keisto statinio, R.Scottas tarsi „prisimena“, kad „Prometėjas“ yra „Svetimo“ prologas, ir šis netikėtai virsta siaubo filmu.

Čia „Prometėjas“ perima visas įmanomas siaubo filmų klišes ir tampa itin nuspėjamas. Pridėkime dar tai, kad jis aplipinamas įvairiais egzistenciniais klausimais: „Iš kur mes kilę? Kaip mes čia patekome? Kas mus sukūrė?“, gausus įvairių daugiasluoksnių simbolių (pavyzdžiui, kry­želis, kurį visada nešioja archeologė Elizabeth, ar graikų šventyklą primenantis „protėvių“ statinys), ir turime filmą, kuriame prikimšta tiek daug, kad tampa sunku susigaudyti, ko juo išties siekiama. Atrodo, kad, ilgus metus be didelių pretenzijų kūręs puikius pramoginius filmus, R.Scottas šį kartą užsibrėžė suderinti kelis dalykus: ir būti vertinamas kaip labai rimtas režisierius, ir įtikti pramoginio kino žiūrovams, tačiau prašovė pro abu taikinius.

Filmas „Svetimas“ įsiminė dėl savo grynumo. Taip, jis nebuvo nieko daugiau nei „Nasrai“ kosmose“, tačiau čia ir slypėjo jo paveikumas, ryškiai įsirėžęs į kino istoriją. O „Prometėjas“, nors ir yra įspūdingas reginys, kurį įdomesniu nei vidutiniu filmu paverčia M.Fassbenderio vaidinamas androidas, vargiai taps kuo daugiau nei vieną vasarą nemažai pinigų susišlavusiu filmu.