Lietuvoje centralizuoto valdymo modelis – „visa šalis - tai sostinė Maskva“, buvo sėkmingai pradėtas įgyvendinti socdemų valdymo laikais. Bet kodėl šį projektą palaiko ir toliau tęsia ši pažangi vyriausybė?

Vilniuje yra visos valdžios institucijos, o jose dirba brangiai apmokami valdininkai, kurie išlaikomi iš visos Lietuvos mokesčių mokėtojų pinigų.

Vilniuje taip pat yra įsikūrusios korporacijų centrinės būstinės ir užsienio atstovybių centrai, mokslo ir kultūros centrai, užsienio bankų centrinės būstinės. Tai gal ženkim realų žingsnį link valdžios decentralizavimo ir pradėkim tai nuo ministerijų iškėlimo iš Vilniaus.
Paskirstykim jas tolygiai po Lietuvą. Tai bus geriausias paskatinimas tolygiai vystytis visiems Lietuvos regionams.

Virtualiai dirbantis ministrų kabinetas – geriausias Lietuvos įvaizdžio projektas

Paskirsčius ministerijas po atskirus Lietuvos regionų miestus, Lietuvos Ministrų kabinetas taptų vienas iš pirmųjų pasaulyje, kurio Vyriausybės posėdžiai galėtų vykti virtualiai, o mes gautume maksimumą pasaulio dėmesio, nei jo gavo Lietuva prieš tai, su visomis savo nenusisekusiomis įvaizdžio strategijomis. Lietuva tam turi visas galimybes, nes pagal duomenų siuntimo internetu spartą yra pirmoje vietoje pasaulyje.

Lietuva pritrauktų daugiau pasaulinio mąsto paslaugų sektoriaus investicijų, nes ji įrodytų visam pasauliui, kad turime didelę kompetenciją, o mūsų valdžios institucijos pirmosios pasaulyje sėkmingai dirba virtualiai būdamos skirtinguose miestuose.

Jaunimas juokauja, kad ieškant darbo dabar yra tik 2 pasirinkimai - Vilnius arba Londonas

Naujos investicijos ir darbo vietos pastaruoju metu kuriamos beveik tik Vilniuje, todėl jaunų, darbingų, išsimokslinusių žmonių potencialas iš kitų Lietuvos regionų, o ypatingai iš Kauno, Kaišiadorių, Elektrėnų, Ukmergės ir kitų miestų stabiliai plaukia į Vilnių.

Norint tuo įsitikinti, užtektų padaryti reidą prie traukinio Kaunas-Vilnius ir autostradoje prie įvažiavimo į Kauną – įsitikintumėte, koks vyksta jaunų žmonių judėjimas pirmyn atgal į darbą į Vilnių.

Tačiau jie svajoja apie darbo vietas savame mieste, bet galimybių dirbti ten neturi.

Ministerijų perkėlimas - geriausias paskatinimas vystytis tiems miestams

Taip pat tuose miestuose, kur įskurtų ministerijos, pagyvėtų tų miestų visuomeninis gyvenimas, suklestėtų smulkusis verslas, teikiantis paslaugas, nes atsirastų institucija, kuri dirbtų ne vienam miestui, kaip pvz. savivaldybės, bet visai Lietuvai. O tai reiškia, kad tame mieste padidėtų žmonių judėjimas iš visos Lietuvos. Plius žmonių srautus padidintų ir prie ministerijų įsikūrusios ar persikėlusios paskui ministerijas įvairios agentūros, viešos įstaigos.

Per artimiausius 5-10 metų, jei nieko nedarysim, į Vilnių atsikels dar daugiau žmonių. Beje, iškėlus ministerijas iš Vilniaus, sumažėtų ir transporto kamščiai Vilniuje, pagerėtų oras.

Ir dar, valdžios galių sankaupa viename mieste tikrai neprisideda prie korupcijos mažinimo, o ministerijų paskirstymas po regionus tikrai gerokai sumažintų korupciją. Prisiminkime, kad Lietuvoje aukščiausiu lygmeniu yra paskelbta kova su korupcija.

Ir ES skatina regionų atskirties mažinimą

ES tikrai rūpinasi Lietuvos regionų socialinių, ekonominių skirtumų mažinimu. Jei tų skirtumų nemažės, turėsime dar didesnę ekonominę, socialinę ir kultūrinę atskirtį tarp Lietuvos regionų. Tam tikslui yra skirtos ES struktūrinių fondų regioninės lėšos 2007-2013 laikotarpiui, kurių suma yra 2,46 mlrd. Lt, tai yra apie 12,5proc. visos ES struktūrinių fondų lėšų.

Už tuos pinigus ir per įvairias programas yra įgyvendinami projektai, kurie tikrai prisideda prie regionų atskirties mažinimo, bet prie jo turėtų daugiau prisidėti ir centrinė Lietuvos valdžia.

Kaip pavyzdys, ES būstinė ir visa centrinė valdžia yra įsikūrę Briuselyje, o ne kokioje nors kitoje didžiojoje Europos sostinėje (pvz; Paryžiuje, Berlyne..). – galima tik įsivaizduoti, kokią įtaką Briuselio regionui padarė šis valdžios buvimas šiame regione.

Ministerijos savaime nepajudės iš Vilniaus

Ne šiaip sau rašau apie tai, kad ministerijų iškėlimas iš Vilniaus - karo pradžia Tai puikiausiai parodo pažadėtasis vienos ministerijos ministro pažadas iškelti Žemės Ūkio ministeriją į Kauną. Kaip jis baigėsi? Ogi – piš.

Užteko Ministerijos klerkams painkšti, kad jie nenori, nes jiems bus nepatogu važinėti,- ir dingo visas valstybinis požiūris. O Vyriausybė irgi visus sprendimus atidėjo tolimesniam laikui ir visu greičiu pirmyn toliau vykdo valdymo centralizavimą.

Vyriausybės ir politikų požiūris į ministerijų iškėlimą reikš požiūrį į valdžios decentralizavimą ir demokratiją.