Vaikai nuolat reikalauja menkos maistinės vertės produktų ir gėrimų paveikti reklamos. Norėdami geriau suprasti, kokią įtaką jos daro vaikų sveikatai, grupė tyrėjų nusprendė išsamiau patyrinėti “zyzimo veiksnį” - vaikams būdingą savybę nuolat kaulyti dalykų, kuriuos matė reklamose.

Tyrime dalyvavo 64 moterys, auginančios 3-5 metų vaikus. Jos turėjo atsakyti į klausimus apie namų aplinką, save, vaikus, medijų naudojimą, valgymo ir apsipirkinėjimo įpročius bei vaikų reikalavimus nupirkti reklamose matytus daiktus.

Tyrėjai norėjo išsiaiškinti, ar mažu vaikų mamos patyrė šį fenomeną, o jei taip, kaip bandė su tuo susidoroti.

“Kol tyrėjai aiškinasi, kas sukėlė vaikų nutukimo epidemiją, žmonių dėmesys dažniausiai krypsta į reklamą ir nesveiką maistą”, - sakė viena tyrimo autorių, Bloomberg mokyklos sveikatos, elgesio ir visuomenės fakulteto profesorė Dina Borzekowski.

“Akivaizdu, kad maisto produktus perka tėvai, o ne vaikai, tad kaip į namus ir vaikų skrandžius patenka menkos maistinės vertės valgiai ir gėrimai? Mūsų tyrimai leidžia manyti, kad medijų naudojimas pats savaime nėra susijęs su įkyriais reikalavimais, tačiau atpažįstami televizijos reklamų herojai skatina vaikus zyzti ir prašyti matytų dalykų”.

“Motinos teigė, kad trys pagrindinės jėgos, skatinančios vaikus reikalauti kažką nupirkti, yra pakuotės, herojai ir reklamos”, - sakė D. Borzekowski.

Tyrėjai apklausė mamas, o ne tėvus, nes moterys dažniau atlieka “šeimos dietologių” vaidmenį ir sprendžia, kokius produktus pirkti ir kokį maistą gaminti savo vaikams.

Paaiškėjo, kad vaikų reikalavimus galima suskirstyti į tris kategorijas: zyzimą, besibaigiantį isterija; zyzimą, kuriuo siekiama patikrinti ribas; manipuliacinį zyzimą.

Kaip mamos kovoja su šiais reikalavimais:

* nusileidžia;
* šaukia;
* ignoruoja;
* nukreipia dėmesį;
* išlieka ramios ir nuoseklios;
* vengia komercinės aplinkos;
* derasi ir nustato ribas;
* leidžia pasirinkti alternatyvą;
* aiškina pasirinkimų priežastis.

“Mūsų tyrimai rodo, kad vaikui augant manipuliacinių ir apskritai įkyrių reikalavimų vis daugėja”, - sakė viena tyrimo autorių, Bloomberg mokyklos sveikatos, elgesio ir visuomenės fakulteto darbuotoja Holly Henry.

Kokios strategijos, mamų manymu, yra veiksmingiausios?

36 proc. manė, kad geriausia yra apriboti komercinę aplinką, o 35 proc. - tiesiog paaiškinti vaikams priežastis, kodėl perkame vienus, o ne kitus produktus. Mamos sutiko, kad pati neefektyviausia strategija yra nusileidimas.

“Šie unikalūs tyrimai leidžia nustatyti ateities tyrimų kryptį ir ieškoti būdų, kurie padėtų sumažinti primygtinius vaikų reikalavimus nupirkti reklamoje matytą daiktą” - sakė D. Borzekowski.

“Norėdami sumažinti vaikų nutukimo epidemiją, turime apriboti per televiziją rodomų maisto ir gėrimų reklamų skaičių, nes tai gali padėti sumažinti vaikų reikalavimus pirkti nesveikus produktus”, - pridūrė ji.

Tyrimo rezultatai buvo publikuoti 2011 m. rugpjūčio mėnesio leidinyje “Journal of Children and Media”.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją