aA
Prieš registruojant iš JAV atgabentą automobilį reiktų nusiteikti galimiems nemalonumams: nusipirkta transporto priemonė gali būti nuvertinta, o savininkas – patirti nuostolių. Taip gali nutikti dėl skirtingų automobilio pagaminimo metų nustatymo būdų.
Dodge Viper
© Gamintojo nuotr.

DELFI kreipęsis skaitytojas skundėsi, kad JAV įsigijus 2009 metų automobilį ir sumokėjus tiek, kiek kainuoja tų metų transporto priemonė, registruojant jį „Regitroje“ gali nutikti taip, kad nupirktas automobilis „pasensta“ – tampa 2008 metų transporto priemone.

„Darbuotojai automobilio metus dokumentuose parašo nuo automobilio duomenų lipduko, kuriame rašoma data, kada automobilis nuriedėjo nuo konvejerio, o ne modelio metus ar pirmosios registracijos metus“, – teigė skaitytojas. Jo nuomone, dėl tokios tvarkos įsigytas turtas nuvertinamas ir pirkėjas patiria nuostolių.

Motorinių transporto priemonių iš JAV importuotojų ir pardavėjų asociacijos prezidentas Aurimas Jurčius taip pat pripažįsta, kad registruojant šios šalies transporto priemones būna problemų: „Jeigu automobilis nuriedėjo nuo konvejerio 2009 metais, o buvo parduotas 2010 metais, techniniame pase to nesimato, nes nėra pirmos registracijos datos. Čia ir yra visa bėda“.

VĮ „Regitra“ Registravimo metodikos skyriaus vyresnysis specialistas Marius Navickas sutinka, kad datos gali nesutapti: „2010 modelio metų transporto priemonė iš JAV ne visada yra pagaminta 2010 metais. Modelio metai reiškia periodą, apimantį apytiksliai nuo vienų metų 7 mėnesio iki kitų metų 6 mėnesio“.

„Tais atvejais, kai iš trečiųjų šalių įvežtų naudotų transporto priemonių registracijos dokumentuose nenurodoma pirmosios registracijos data, šį klausimą šalys sprendžia skirtingai. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vidaus reikalų ministro 2009 m. kovo 12 d. įsakymu, transporto priemonės registracijos liudijime turi būti rašomi transporto priemonės pagaminimo metai, kai nėra galimybių nustatyti pirmosios registracijos datos arba kai ji skiriasi daugiau nei vieneriais metais nuo transporto priemonės pagaminimo metų“, – DELFI atsakė VĮ „Regitra“ viešųjų ryšių specialistė Laimutė Užupė.

M. Navickas sako, kad tokie atvejai nėra dažni ir jų pasitaiko registruojant tiek iš JAV, tiek iš kitų šalių įvežtas transporto priemones.

L. Užupės teigimu, modelio metai nurodomi JAV išduodamuose transporto priemonės nuosavybės dokumentuose, tačiau jie dažnai nesutampa su transporto priemonės pagaminimo metais. Transporto priemonės pirmos registracijos data JAV transporto priemonės nuosavybės dokumentuose nerašoma.

Nori vienodų registravimo sąlygų

DELFI skaitytojas taip pat skundėsi, kad „neregėti dalykai atsitinka, kai duomenų lipduko „Regitra“ neranda ir dokumentuose parašo tik pirmosios registracijos datą Lietuvoje. Taigi dokumentuose automobilio pagaminimo, modelio ar pirmosios registracijos datos išvis nebūna“.

„Regitros“ viešųjų ryšių specialistė nurodo, kad tik JAV gaminamų automobilių identifikavimo lentelėse (lipdukuose) nurodoma automobilio pagaminimo data, tačiau nustatyti ir šių automobilių pagaminimo datą taip pat ne visada pavyksta, nes lipdukuose esantys duomenys neretai būna neįskaitomi, nutrinti arba lipdukas tyčia ar netyčia yra panaikinamas.

Laiško autorius teigė, kad Vokietijoje toks automobilis būtų registruojamas pagal modelio metus, o Europos rinkai pardavinėjamų automobilių duomenų lipdukuose išvis nebūna pagaminimo datos.

„Kai nežinoma registruojamos transporto priemonės pirmosios registracijos data, susijusi su administraciniu leidimu transporto priemonei dalyvauti eisme, kai kurios Europos Sąjungos šalys ją formuoja išvestiniu būdu. Pavyzdžiui, Vokietijoje vietoje pirmosios registracijos datos rašomi transporto priemonės modelio metai ir visais atvejais rašoma liepos 1 d. Ispanijoje, jei nežinoma pirmoji registracijos data, braukiamas brūkšnys“, – aiškina L. Užupė.

Motorinių transporto priemonių iš JAV importuotojų ir pardavėjų asociacijos prezidento A. Jurčiaus nuomone, registruojant turėtų būti vienodos sąlygos visiems automobiliams: „Mes norime, kad būtų lygios teisės: kad būtų ne tik pagaminimo data, kaip dabar yra, bet taip pat atsirastų pirmosios registracijos data, kurią galima nustatyti autocheck.com, carfax.com. duomenų bazėse. Europos automobiliams rašoma pirma registracijos data, bet nėra pagaminimo datos. Dėl to mes norėtume, kad ir ten būtų rašoma pagaminimo data. Tada būtų lygios teisės – automobiliai nebūtų išskiriami“.

„Regitros“ atstovė L.Užupė teigia, kad darbuotojai iš transporto priemonių gamintojų ar kitų oficialių ir patikimų šaltinių, pavyzdžiui, gamintojų oficialių atstovų, kurie informaciją gauna taip pat iš gamintojų, dažniausiai neturi galimybių gauti transporto priemonių pagaminimo metų duomenų, todėl priversti naudotis žinynais ar kitais neoficialiais šaltiniais, kuriuose informacija dažnai būna nepilna arba netiksli ir negali būti laikoma patikima.

Nors skaitytojas teigė neskaičiavęs, kiek tiksliai patiriama nuostolių dėl tokios registracijos tvarkos, tačiau A. Jurčiaus teigimu, skirtumas gali būti ir 10 tūkst. Lt: „Nusiperkate 2010 metų automobilį už 50 tūkst. Lt ir jeigu norėsite jį parduoti, tai 50 tūkst. jau negausite, nes bus sumokėta 40 tūkst. Lt kaip už 2009 metų automobilį. Tam yra rinkos vertinimo katalogai“.

Atsižvelgdami į esamą situaciją, „Regitros“ atstovai jau ėmėsi veiksmų, kad tokia sistema ateityje būtų pakeista.

„Patikimų informacijos šaltinių apie transporto priemonių pagaminimo datą (metus) yra nedaug ir dažniausiai VĮ „Regitra“ darbuotojams būna nepasiekiami. Dėl to suprasdami, kad transporto priemonių pagaminimo metų rašymas yra komplikuotas, jau teikėme Vidaus reikalų ministerijai pasiūlymus dėl minėtu įsakymu patvirtintų nuostatų pakeitimo“, – teigė M. Navickas.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.