Vaikas neklauso, kai...

...šiandien galima, o rytoj negalima. Vaikas tiesia ranką prie telefono ir išgirsta mamos „negalima“. Ir jis nesupranta, kodėl? Juk vakar, kai mama sėdėjo ir bendravo su drauge, ji pati davė jam telefoną – kad būtų užsiėmęs ir netrukdytų pokalbiui. O šiandien kažkodėl jau nevalia... Vaikas sutriko, ribos tarp „galima“ ir „negalima“ nebeliko. O jei neaišku, kur riba – lengva ją pažeisti. Ir ne piktybiškai – tiesiog iš nežinojimo.

... mama leidžia, o tėtis ne. Arba atvirkščiai. Tada vaikui sunku suprasti, jis painiojasi, klysta arba ima manipuliuoti. Vaikui paprasčiau suprasti, kad tėvai ir auklė (močiutė, darželis) turi skirtingus reikalavimus. Jis greitai prisimena, kad darželyje negalima basomis, o sode – galima. Tačiau jei tėvai tarpusavyje nesutaria, vaikui labai sunku suprasti, kas jam galima ir kas ne. Taigi teks tartis. Arba pasidalinti įtakos sferomis: dėl maisto sprendžia mama, dėl pasivaikščiojimų – tėtis.

...draudimai stabdo raidą. Vaikas vystosi, kai jis tyrinėja – bando, liečia, krenta, mokosi. Jei tėvai draudžia tyrinėti (kad nesusiteptų, nesusižeistų, nesudaužytų), vaikas netenka vertingos patirties. Jis arba maištauja, arba susitaiko, prarasdamas iniciatyvą ir smalsumą. Vaikui reikia pagalbos pažįstant pasaulį. Tėvai gali sukurti saugią, bet ne sterilią, ne šiltnamio aplinką. Vaikas turi teisę į savo klaidas ir savo patirtį.

...viskas galima. Vaiko ramybei ir dvasiniam komfortui reikalingos ribos. Taip, tie patys draudimai. Jis nori būti tikras, kad jam neleis patekti į rimtą pavojų, kad sulaikys nuo rizikingų poelgių. Jis gali vystytis ir augti, kai yra patikimi rėmai. O kai viskas galima – tai baugu, pavojinga. Kartais vaikas aprimsta, nutyla, kartais – specialiai siekia pažeisti normas, lyg tikrindamas – ar taip galima? Darydamas akivaizdžiai pavojingus dalykus, jis lyg klausinėja: „jūs mane mylite? Jūs mane sulaikysite?“

Kartais tėvai patys pažeidžia savo draudimus ir taisykles: „Negalima automobilyje važiuoti neprisisegus, bet šiandien su mumis teta ir tu važiuosi ne krėsle, bet ant rankų“. Kelios tokios situacijos – ir vaikas supras, kad jei negalima, bet labai norisi, tada galima. O tai gali būti pavojinga.

Šaltinis
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją