Elektromobiliai ir hibridiniai automobiliai tampa nauja automobilių pasaulio tendencija. Gamintojai, daugiau ar mažiau, bet užsimena apie elektromobilius, kaip apie ateities transporto priemones, kurios sėkmingai pakeis šiandien naudojamus automobilius su vidaus degimo varikliu.

Vieni gamintojai pristato vizijas, kaip jie įsivaizduoja elektra varomus automobilius, kiti rodo gamybai paruoštus hibridus arba elektromobilius, kurie gali puikiausiai tarnauti kasdien.

Skirtingomis prognozėmis, 2020 metais elektromobiliai pasaulyje sudarys dešimtadalį visų transporto priemonių, 2030 metais – jau 50 proc. Vokietijos ekspertai mano, kad jau 2025 metais visi Europoje parduodami automobiliai bus varomi arba vien tik elektra, arba hibridinėmis jėgainėmis, t. y. bendromis elektros ir vidaus degimo variklių sistemomis.

Kas juos kurs ir tieks rinkai? Panašu, kad visi, kas tik netingės. Štai net naftos karaliai arabai – investicinis fondas „Aabar Investments“, iš dalies valdomas Jungtinių Arabų Emyratų vyriausybės, įsigijo 9,1 proc. Vokietijos koncerno „Daimler“ akcijų ir pareiškė kartu vystysiantys elektromobilių kūrimą.

Visgi galima pastebėti, jog įveikus pagrindines elektrinių automobilių problemas – nedidelį nuvažiuojamą atstumą, ilgą baterijų įkrovos laiką ir, svarbiausia, aukštą kainą – jų pardavimai neabejotinai išaugs. Tiesa, kol kas dar neaišku, kaip greitai gamintojams pavyks išspręsti šias problemas.

Mokslininkai nesnaudžia

Tuo metu JAV mokslininkai gali paspartinti įprastus vidaus degimo variklius turinčių automobilių kelionę į istoriją. Jie pranešė baigiantys kurti baterijas, kurios įkraunamos net greičiau nei pripildomas bakas benzino. Naujas ličio akumuliatorius įkraunamas per kelias sekundes.

Akumuliatoriaus pagrindas – sumaišytas ličio ir geležies fosfatas LiFePO4. Tai – seniai žinoma medžiaga, tačiau dabar mokslininkai atrado jo naujas savybes išgavę nanodalelių dydžio granules, padengtas plonu ličio fosfato sluoksniu. Tai palengvino ličio jonų tapsmą kristalais ir atvirkščiai, todėl ir atsirado galimybė įkrauti akumuliatorių itin greitai.

Ličio akumuliatorių veikimo principas paremtas tuo, kad ličio jonai iš teigiamo elektrodo – anodo – migruoja katodo link, kur pririšami cheminėmis jungtimis. Tradiciniuose akumuliatoriuose šis procesas vyksta labai lėtai, todėl net jei akumuliatorius įkraunamas iki galo, jis negali atiduoti didelio kiekio energijos iškart. Kitaip sakant, tokia mašina galima važiuoti nuolatiniu 90 km/h greičiu, tačiau greitai pajudėti iš vietos ji negali.

Naujojo išradimo darbo grupės vadovo Gerbrando Cederio iš Masačiusetso technologijos instituto teigimu, po kelerių metų bandymų prieita prie išvados, jog ličio jonai itin greitai juda sumaišyto ličio fosfato viduje specialiais kanalais. G.Cederis su kolegomis sugebėjo išgauti šio fosfato nanogranules ir jas padengti specialiu sluoksniu, ličio jonams tarnaujančiu laidininku. Tad dabar pastarieji juda greičiau, ir akumuliatorius įkraunamas (bei iškraunamas) akimirksniu.

Tuo tarpu Stanfordo ir Hanyango (Pietų Korėja) universitetai, bendradarbiaudami su „LG Chem grupe“, pasiekė neįtikėtinų rezultatų, eksperimentuodami su silikoniniais nanovamzdeliais.

Buvo įrodyta, kad ličio jonų baterijose esančius įprastus grafito elektrodus pakeitus iš silikoninių nanovamzdelių pagamintais elektrodais, baterijos talpa padidėdavo dešimt kartų.

Ši novatoriška technologija pastebimai padidintų atstumą, kurį elektromobilis gali nuvažiuoti su visiškai įkrauta baterija.

Pabrėžiama, kad silikoninių nanovamzdelių principu sukurta baterija išlaiko savo pajėgumą net po daugiau nei 200 baterijos iškrovimo-įkrovimo ciklų.

Pasiekė Didžiąją Britaniją

Praėjusią savaitę skelbta, kad Didžiąją Britaniją pasiekė pirmieji 25 „Mitsubishi i-MiEV“ elektromobiliai su vairu dešinėje pusėje.

„Mitsubishi i-MiEV“ yra keturvietis miesto automobilis, kuriame montuojamas 180 Nm sukamąjį momentą išvystantis elektros variklis. Energija jį aprūpina ličio jonų baterijos, kraunamos iš įprasto elektros tinklo.

Ateityje šį elektromobilį bus galima krauti ir specialiose stotelėse, leisiančiose 80 proc. baterijos talpos įkrauti per pusvalandį. Preliminarūs „Mitsubishi“ skaičiavimai parodė, kad nuvažiuoti 100 kilometrų šiuo automobiliu Lietuvoje kainuotų apie 1 eurą (3,45 Lt).
Lietuvoje „Mitsubishi i-MiEV“ debiutas numatomas 2011-aisiais. Manoma, kad automobilio kaina sieks apie 120 000 Lt, vėliau tikimasi ją sumažinti iki 48 000 Lt.

Superelektromobilis

Amerikiečių kompanijos „Shelby Super Cars“ įkūrėjas Džerodas Šelbis paskelbė apie planus išleisti elektra varomą superautomobilį, kurio unikalią jėgainę reikės įkrauti tik kartą per šešerius metus.

Kaip žada Džerodas Šelbis, tai bus pats greičiausias ir technologiškiausias elektromobilis pasaulyje.

Visos smulkmenos apie naujieną laikomos paslaptimi, tačiau jau aišku tai, kad elektromobilis turės du elektroninius variklius po 500 AG ir jo maksimalus greitis viršys 300 km per valandą.