Nelaukti pirmojo šaltuko

Lietuvos meteorologai, ištyrę eismui nepalankių oro sąlygų įtaką avaringumui, nustatė, kad daugiau negu pusė avarijų gali būti siejamos su meteorologiniais reiškiniais. Didžiausia eismo įvykių tikimybė pasitaiko per lijundrą, šlapdribą, temperatūrai nukritus žemiau nulio, ypač iškritus pirmajam sniegui.

„Aišku, kad automobilį žiemai reikia ruošti ne tada, kai paspaudžia pirmasis šaltukas, – „Valstiečių laikraščiui“ sakė KEMI autoservisų tinklo direktorius Žygimantas Tubutis. – Geriausia ruoštis spalio viduryje, o šių metų orai parodė, kad ir šis metas jau buvo per vėlus rengti automobilį šaltesniems orams.“

Ž.Tubutis pirmiausia patarė patikrinti aušinimo skysčio kokybę, ar gerai veikia langų valytuvai, pakeisti langų skystį atsparesniu šalčiui bei išpurkšti ar patepti durų gumas ir sieneles nuo šalčio apsaugančiomis priemonėmis.

„Pirmajam šaltukui paspaudus, durelės gali prišalti, jas bus sunku atidaryti, o jas plėšiant galima pažeisti durelių gumas“, – sakė pašnekovas.

Ž.Tubutis patarė specialiu tepalu sutepti ir visas automobilio spyneles. Šis tepalas pašalina drėgmę iš spynelių vidaus ir neleidžia jai ten patekti vėl. Tačiau Ž.Tubutis perspėjo, kad spynelei užšalus tepti ją jau per vėlu. O tepalu laiku patepta spynelė neužšals keletą savaičių.

Kondensatas degalų bake

Daugelis meistrų atkreipia dėmesį, kad degalų bake per tam tikrą laiką gali susikaupti kondensatas.
Tačiau pats vairuotojas praktiškai neturi galimybių patikrinti, ar taip yra iš tikrųjų. Geriausia – įsigyti specialių vandenį išskaidančių priemonių.

Ž.Tubutis atkreipė dėmesį, kad ypač atidūs turėtų būti vairuotojai, važiuojantys dyzelinu varomais automobiliais.

„Artėjant šaltesniems orams būtina pasikeisti kuro filtrą, kuriame kaupiasi vanduo, nes, pašalus iki 15 laipsnių, gali prasidėti „linksmų“ dalykėlių. Kondensatas patenka į kuro filtrą, ten užšąla, ir kuras nebepaduodamas. Todėl visi, turintys dyzelinius automobilius, privalo jiems skirti daugiau dėmesio“, – sakė Ž.Tubutis.

KEMI autoservisų tinklo direktorius atkreipė dėmesį, kad daugelis degalinių į kuro cisternas pačios deda specialių priedų, kurie apsaugo nuo kondensato kaupimosi. Tačiau „pigesnėse“ degalinėse parduodami degalai tokių priedų neturi, tad jais patartina pasirūpinti patiems vairuotojams.

Alyvą keisti – pagal ridą

Artėjant šaltajam sezonui meistrai pataria pakeisti automobilio alyvą į takesnius tepalus. Jie esą užtikrina sklandesnį variklio darbą, padeda jį lengviau užvesti ir taupo degalus. Tačiau Ž.Tubutis pastebėjo, kad dauguma vairuotojų jau nebenaudoja mineralinių alyvų, o pila pusiau sintetinę ar sintetinę. Naujuose automobiliuose pilama ilgai savybių neprarandanti alyva, kuria galima nuvažiuoti iki 30 tūkst. kilometrų. Tad, Ž.Tubučio nuomone, artėjant žiemai dėl alyvos vairuotojams rūpintis specialiai nereikėtų, tiesiog patarė sekti automobilio gamintojų nurodymus, kada keisti alyvą, priklausomai nuo automobilio ridos.

Kur kas didesnį dėmesį Ž.Tubutis patarė atkreipti į stabdžių skystį. Daugelis vairuotojų jo nekeičia metų metus, o šis skystis per tam tikrą laiką praranda savo savybes ir gali sukelti problemų kelyje.

„Dėl to, kad stabdžių skystis praradęs būtinas savybes, gali paprasčiausiai išsijungti stabdžiai. Namų sąlygomis patikrinti stabdžių skystį neįmanoma, tam automobilių servisuose yra specialūs prietaisai. Bet šiaip patarčiau stabdžių skystį keisti kas dvejus metus, nepriklausomai nuo automobilio pravažiuotų kilometrų“, – sakė KEMI autoservisų tinklo direktorius.

Pirkti tik naujas padangas

Nuo lapkričio 10 iki balandžio 1 d. šalies keliuose draudžiama eksploatuoti ne didesnes kaip 3,5 tonos transporto priemones su vasarinėmis padangomis (dygliuotas padangas leidžiama eksploatuoti nuo lapkričio 1 d.).

Saugaus eismo specialistai atkreipia dėmesį, kad net ir nedidelė avarija gali pridaryti daugiau nuostolių nei kainuoja komplektas žieminių padangų. Beje, jų protektoriaus gylis turi būti ne mažesnis kaip 3 mm.

Meistrai pataria vengti įsigyti naudotas padangas, nors kartais jos būna gerokai pigesnės, ir siūlo jas rinktis pagal finansines galimybes, bet būtinai – naujas.

„Brangesnių padangų modernesnė technologija, jų protektoriaus guma minkštesnė, geresnis sukibimas su kelio paviršiumi, taigi jos yra saugesnės“, – sakė Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis.

Restauruotos padangos taip pat ne tokios efektyvios kaip naujos. Palyginti su naujomis, jų guma kietesnė ir nepasižymi reikiamomis savybėmis, ypač esant šaltam orui. Jeigu vairuotojai žiemą važinėja tik mieste, jiems nepatartina įsigyti dygliuotų padangų. Beje, naudojant tokias padangas ant automobilio būtina prisiklijuoti skiriamąjį ženklą.

Žiemai rengiasi ne visi

Rinkos analizės ir tyrimų bendrovės RAIT atlikto tyrimo duomenimis, automobilį visapusiškai žiemai paruošia tik 39 proc. Lietuvos vairuotojų, o 10 proc. vairuotojų automobilio žiemai neruošia visai. 83 proc. Lietuvos vairuotojų ruošdamiesi žiemai pakeičia vasarines automobilio padangas žieminėmis, 72 proc. vairuotojų langų skysčius keičia į žieminius, 64 proc. patikrina aušinimo skystį, 60 proc. apklaustųjų pasitikrina, ar turi šluotelę sniegui ir ledo gremžtuką.

Kiek daugiau nei pusė apklaustų vairuotojų automobilį žiemai ruošia patikrindami automobilio stabdžių sistemą (55 proc.), akumuliatorių (54 proc.), išpurškia durų gumas ir sieneles nuo šalčio apsaugančiomis priemonėmis (51 proc.). Mažiau nei pusė apklaustųjų (43 proc.) patikrina, ar degalų bake nėra vandens kondensato.