Istorinės dramos fantazijos libreto autorė Violeta Sagaitytė, kompozitorius Julius Siurbis, režisierius Nerijus Petrokas, dirigentas Jonas Janulevičius ir scenografas Algis Lapienis, maestro Donato Katkaus vadovaujamo Vilniaus šv.Kristoforo orkestro ir Kauno “Bigbendo” muzikantai, Vytauto Didžiojo bažnyčios kamerinio choro dainininkai, “Auros” šokio teatro šokėjai, Kauno akademinio dramos teatro artistai ir Kauno muzikinio teatro solistai prieš dvi savaites sužinojo, kad jų repetuojamam spektakliui Kauno pilyje parodyti nėra pinigų.

Reikia didelio “bumbt”

Praėjusių metų gruodžio pradžioje jau pradėta planuoti svarbiausiąjį būsimosios Kauno dienų šventės renginį.

Kauno kultūros rūmų direktorius Kęstutis Jackevičius, išgirdęs apie Violetos Sagaitytės ir kompozitoriaus Juliaus Siurbio pasiūlymą sukurti muzikinį spektaklį, kurio veiksmas vyktų Kauno pilyje, sutiko išskėstomis rankomis. “Reikia didelio bumbt”, - sakė su pasiūlymu susipažinę Kauno miesto dienų rengėjai.

Na, o “Pilies malda” atrodė visokeriopai įdomus kūrinys. Profesorius Edvardas Gudavičius irgi pritarė meninės vizijos atsiradimui, sakydamas, jog istoriniai šaltiniai apie 1359 - 1362 m. įvykius Kauno pilyje skurdoki. Išlikęs tik pilies paėmimo ir jos sugriovimo aprašymas, yra tikrai žinoma, kad pilies gynimui vadovavo Kęstučio sūnus Vaidotas, kuris buvo vokiečių paimtas į nelaisvę, o vėliau jų paleistas.

Kas dar galėjo vykti už šios pilies sienų, jos gyventojų širdyse? To gali savęs klausti šiandieniniai miestiečiai. Savą viziją apie praeities laiką ketino pasiūlyti spektaklio kūrėjai, užsibrėžę ne restauruoti šimtmečių dulkių neįžvelgiamai dengiamą tikrovę, o pateikti amžinus dramatiškųjų įvykių palydovus - meilę ir ištikimybę, draugo išdavystę ir priešo klastą.

Laikas spartino darbą

Sausio pabaigoje sumanymas įgavo konkretų pavidalą. Libreto autorei, solistei Violetai Sagaitytei, pelniusiai populiariausios 2002 metų autorės nominaciją už libretus ir vertimus, rampą išvydusius Kauno muzikinio teatro scenoje, populiarių dainų kūrėjui kompozitoriui Juliui Siurbiui pradėjo talkinti režisierius Nerijus Petrokas, kurio režisuoti muzikiniai spektakliai, operos su pasisekimu rodomi Vilniaus, Kauno, Klaipėdos teatruose. Šį kūrybingų ir pripažintų menininkų būrį papildė dirigentas Jonas Janulevičius.

Kovo vidury sukviesti atlikėjai, jiems išdalytos gaidos, tekstai, režisierius būsimąją spektaklio viziją konkretino su scenografu Algiu Lapieniu, dramos teatro aktoriais, solistai pradėjo mokytis muzikinius tekstus.

Teatralizuotame, veiksmo kupiname reginyje prie Kauno pilies numatyti du planai, kai vieno personažo lūpomis kalba ir dainininkas, ir dramos aktorius: Kauno pilies valdovą, Lietuvos Didžiojo kunigaikščio Kęstučio sūnų Vaidotą kuria aktorius Dainius Svobonas ir solistas Laimonas Pautienius, jo žmoną Iniją - aktorė Goda Piktytė ir solistė Kristina Siurbytė, kunigaikščio bičiulį ir bendražygį Gelgudą - Ridas Žirgulis ir solistas Viktoras Malinauskas. “Mano personažas Gelgudas - įdomi asmenybė, - sako Ridas Žirgulis. - Visa drama eiliuota, perpinta muzikinių intarpų. Tai “nenumuilintas”, dramatiškas, įdomus kūrinys”.

“Pirmosios dvejonės mus pasiekė balandžio pradžioje, - pasakoja libreto autorė Violeta Sagaitytė. - Savivaldybėje įvykusiame pokalbyje paaiškėjo, kad stinga rėmėjų ir lėšų. Nusprendėme atsisakyti orkestro ir idėjos vaidinti Kauno pilyje, taip pat daugelio pilies erdvei tinkančių scenų, lankininkų kovų ir pan. Mus įtikinėjo, kad spektaklį perkėlus į Rotušės aikštę jo pastatymas kainuos kur kas pigiau. Nors sutarčių su mumis vis dar niekas nepasirašė, abejonių neturėjome: juk kuriame spektaklį ne kokiam nors privačiam baliukui, o miesto šventei. Minėtajame posėdyje miesto Savivaldybėje buvome raginami darbą tęsti”.

Žurnalistinės “antys” ir tikrovė

Muzikinis epas “Pilies malda”, turėjęs pradėti Kauno miesto dienas, į finalą buvo nukeltas, kai paaiškėjo, jog sutampa su Muzikinio teatro premjeriniu spektakliu, kuriame vaidina Laimonas Pautienius, Tomas Ladiga, Ieva Vaznelytė. Tačiau tai negrėsė pačiam spektakliui. Didžiausią abejonę pasėjo spaudoje pasirodžiusi informacija, jog atsisakoma brangiai kainuojančio projekto prie Kauno pilies. “Iškart paklausiau Miesto dienos šventės direktoriaus Kęstučio Jackevičiaus, apie kokį projektą kalbama, - pasakoja Violeta Sagaitytė. - Buvau nuraminta, jog tai viso labo žurnalistų išsigalvojimas, į kurį nereikėtų kreipti dėmesio ir tęsti darbą”.

Į kūrybą įsitraukusiems žmonėms šio patikinimo visiškai pakako, aktoriai Goda Piktytė ir Viktoras Šinkariukas netgi atsisakė pasiūlymo įgarsinti kino filmą, kad galėtų vaidinti “Pilies maldoje”. Prie būsimosios premjeros ir numatytų repeticijų savo koncertinius planus derino dainininkas Egidijus Sipavičius ir Viktoras Malinauskas. “Prieš pat Velykas man paskambino Kęstutis Jackevičius, - sako spektaklio režisierius Nerijus Petrokas, - paaiškindamas, kad net ir kukliajam mūsų spektaklio variantui, su kuriuo sutikome, neatsiranda pinigų, nes rėmėjai netesėjo savo žodžio”.

“Štai čia viso miuziklo partitūra, - kilnoja solidžius aplankus kompozitorius Julius Siurbis. - Norėdamas palengvinti ir paspartinti visų mūsų darbą, parengiau du komplektus partitūros, gaidas kiekvienam muzikantui, tuo nudžiugindamas ir nustebindamas visko mačiusį Kauno “Bigbendo” vadovą Romualdą Grabštą. Deja, šito niekam nereikia”.