Problemų ir galimų tobulinimų sąrašas atrodė begalinis. Dar po kelių bandymų S. Jobsas konstatavo faktą: „Dar neturime produkto“.

Visi dirbusieji su telefono „iPhone“ projektu kitus tris mėnesius prisimins kaip didžiausią stresą per visą savo karjerą bendrovėje „Apple“. Bemiegės naktys programuotojams ir inžinieriams, pykčiai ir nesutarimai, kol pagaliau, likus savaitei iki konferencijos „Macworld“, S. Jobsas jau turėjo prototipą, kurį pademonstravo bendrovės AT&T vadovams. Iki šio įvykio S. Jobsas jau buvo sudaręs patį geriausią įmanomą sandorį su šia Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV) telekomunikacijų bendrove.

Dar po šešių mėnesių, 2007 m. birželio 29 d., „iPhone“ pasirodė prekyboje už 399 JAV dolerius. Kaip vėliau sužinojome, „iPhone“ pakeitė telekomunikacijų bendrovių ir gamintojų santykius. Iki tol telekomunikacijų bendrovės diktavo madas, kokių ir kiek telefonų reikia, o pasirodžius „iPhone“ buvo suprasta, kad net ir brangus nišinis produktas gali smarkiai padidinti telekomunikacijų bendrovės abonentų skaičių. 40 proc. naujų pirkėjų, įsigijusių „iPhone“ iki 2008 m. pradžios, buvo nauji AT&T klientai.

Lietuva

Keliais milijonais telefonų „iPhone“ vėliau, kai telekomunikacijų bendrovė „Bitė Lietuva“ jau buvo pradėjusi pardavinėti bendrovės RIM telefonus „BlackBerry“, o bendrovė „Apple“ savo telefonus „iPhone“ atnaujinusi iki kitos kartos, pastarieji po mėnesio atidėliojimų pasirodė ir Lietuvoje.

Prekybos pradžia – daugiau nei savotiška – milžiniška palapinė Europos aikštėje, kur dar gerokai prieš dvyliktą valandą nakties susirinko nemažas būrys smalsuolių, panorusių būti pirmaisiais, įsigijusiais šį telefoną. Slankiojant po telefonų laukiančių žmonių būrį galvoje ėmė kirbėti keistos mintys. Atrodytų, bendrovė „Omnitel“ tarsi tikėjosi, kad pats „Apple“ ženklas Lietuvoje gerai žinomas, o apie „iPhone“ startą bus perduodama iš lūpų į lūpas.

Tiek spaudoje, tiek televizijoje mirgėjo telekomunikacijų bendrovės „Omnitel“ įvairiausių pokalbių planų reklamos, o gatvėse vaikščiojo berniukai ir mergaitės, dalijantys lankstinukus. Atrodo, kad bendrovė noriai reklamuojasi ir ekonominės krizės padarinių nejunta, tačiau visiškai ignoruoja „iPhone“. Ar tikrai „Apple“ ženklas gerai žinomas Lietuvoje? Galbūt ne? Nes parduotuvių tinklas „iDeal“ itin aktyviai reklamuoja „Apple“ kompiuterius ir grotuvus.

O galbūt taip? Pakalbintas bendrovės „Omnitel“ prezidentas Antanas Zabulis teigė: „Jau pirmosios prekybos „iPhone 3G“ Lietuvoje savaitės viršijo mūsų lūkesčius, o „iPhone 3G“ tapo pačioje prekybos pradžioje paklausiausiu mobiliuoju telefonu per visą Lietuvos mobiliojo ryšio istoriją.“ Bendrovė „Omnitel“ iki gruodžio 5 d. jau buvo pardavusi daugiau kaip 1 730 telefonų. Kalėdinė akcija ir patrauklesni planai iki sausio pradžios turėjo pritraukti dar bent 500 naujų vartotojų.

Lietuva, žinoma, ne JAV ar Didžioji Britanija, bet jei telefonui būtų skirta daugiau reklamos (o jos beveik visai nėra), galbūt pardavimo skaičius būtų dar didesnis? Pasak A. Zabulio, tai, kad jis nereklamuojamas televizijos eteryje, dar nereiškia, kad komunikacijos apskritai nėra.

Artimiausias konkurentas telefonams „Apple iPhone“ Lietuvoje – telekomunikacijų bendrovės „Bitė Lietuva“ verslui siūlomi išmanieji telefonai „Black Berry“. Pastarųjų prekyba startavo gerokai anksčiau, o reklaminei kampanijai skirtos lėšos atrodo gerokai didesnės nei konkurentų. Deja, „Bitė Lietuva“ kol kas atsisakė pateikti konkrečius skaičius apie šių įrenginių pardavimą ir populiarumą Lietuvoje.

„Bitės“ grupės generalinis direktorius Fredas Hrenchukas paminėjo tik tiek, kad planuotas pardavimas viršytas, o sulauktas verslo bendrovių susidomėjimas didesnis, nei tikėtasi. Beje, bendrovė „Bitė Lietuva“ pakvietė į naujausios kartos telefonų „BlackBerry“ pristatymą, iš bendrovės „Omnitel“ apie kokį nors „iPhone“ pristatymą neteko girdėti. Nejaugi jai visai neaktuali įrenginio reklama?

Įdomu ir tai, kad apie telefonus „iPhone“ gana skirtingai atsiliepia kitos Lietuvos telekomunikacijų bendrovės. Tarkim, F. Hrenchukas teigia, kad „iPhone“ – dideliam vartotojų ratui skirtas telefonas, puikiai pritaikytas naršyti internete. Bendrovės „Tele2“ rinkodaros direktorius Mindaugas Savickas laikosi nuomonės, kad „Apple iPhone“ yra nišinis produktas, skirtas mažai auditorijai, be to, šalyse, kuriose šie telefonai pasirodė vėliausiai, jų pardavimas labai kuklus.

Jo supratimu, tai lėmė dvi priežastys: „Tie, kas norėjo ir kam reikėjo, šį telefoną įsigijo gerokai anksčiau, nei oficialiai prasidėjo prekyba Lietuvoje. O nišiškumą skatina gana aukšta įrenginio kaina.“

Taigi telefonas „Apple iPhone“ skirtas masiniam vartojimui ar nišinis produktas? Bendrovė „Apple“ planavo ir taikė į vieną procentą pasaulinės mobiliųjų telefonų rinkos. Trečiąjį 2008 m. ketvirtį „iPhone“ rinkos dalis padidėjo net 327,5 proc. – nuo 3,4 iki 12,9 proc. – išmaniųjų telefonų segmente. Ir visa tai – gilėjant finansų krizei!

Bendrovės „Omnitel“ atstovų manymu, „iPhone“ – nišinis produktas, tad sutelkti visą dėmesį į įrenginį, aktualų mažiau nei 5 proc. abonentų, tikrai nėra didžiausias prioritetas. A. Zabulio nuomone, jis turėtų tapti populiariausiu 2009 m. verslo telefonu.

„iPhone“ – blogiausias operatoriaus draugas?

Grįžus porą metų atgalios, galima prisiminti, kad S. Jobsas, slapta bendradarbiaudamas ir derėdamasis su AT&T, atliko tiesiog stulbinamą darbą. Už penkerių metų išskirtinumą, vos 10 proc. „iPhone“ pardavimo AT&T parduotuvėse pajamų, didžiausia JAV telekomunikacijų bendrovė suteikė S. Jobsui neregėtą valdžią.

Jis įtikino bendrovę išleisti milijonus JAV dolerių ir tūkstančius darbo valandų tam, kad būtų sukurta nauja vizualiojo balso pašto paslauga, perkurta naujų abonentų registravimo tvarka ir t. t. Taip pat bendrovė „Apple“ įgijo teisę gauti 10 JAV dolerių mėnesinių pajamų iš kiekvieno „iPhone“ įsigijusio kliento. Kartu „Apple“ pasiliko išskirtines teises į kuriamo telefono dizainą, gamybą ir rinkodarą.

Vienas didžiausių JAV ir pasaulyje telekomunikacijų žaidėjų buvo taip gražiai suvystytas, tad kas lieka kitiems operatoriams? Tiesiog imti iš bendrovės „Apple“ rankų pasiūlymą ir sutikti su visomis sąlygomis. Deja, bendrovė „Omnitel“ atsisakė komentuoti sandorio su „Apple“ detales, tad neaišku, kiek nubyra „Apple“ nuo kiekvieno „iPhone“ įsigijusio abonento. Visgi A. Zabulis pabrėžė, kad tai buvo sudėtingiausios derybos, kokias tik kada nors yra turėję.