Tie, kurie kuria Niujorko gyvenimo būdo ir gyvenimo stilių, visada čia pasirodo. Kaip yra pasakiusi Amerikos „Vogue“ madų žurnalo vyriausioji redaktorė Anna Wintour, Madų savaitės metu į akis iš karto krinta, kas madą kuria, o kas ja seka.

Niujorkietė – Niujorkui

Pirmiausia, kas ateina į galvą išgirdus šiuos žodžius, – tai Niujorko pasididžiavimas, visuotinį pripažinimą pelniusi energingoji italų kilmės dizainerė Donna Karan. Jos šaknys yra būtent čia, Niujorke, mat ji lygiai prieš 60 metų gimė „Didžiuoju obuoliu“ tituluojamame mieste. Pradėjusi dirbti „Anne Klein and Co“, tapo dizaino komandos vadove.

Mirus įmonės direktorei Anne Klein, 1974 m. Donna užėmė jos vietą. Anne Klein mados namuose ji dirbo iki 1989 metų. Pirmoji kolekcija Donnos Karan vardu pristatyta 1984 metais. Nors ir santūri, tačiau sukėlė perversmą. Kolekcijos koncepcija – septynių dalių apranga. Derinant šias dalis, galima lengvai pakeisti dienos aprangą į vakaro, darbo savaitės – į savaitgalio. Į šį derinį, be abejonės, įėjo susiaučiamas sijonas ir prigludęs juodos spalvos kostiumėlis.

Šiuo metu šis „būtinųjų“ aprangos dalių sąrašas yra prasiplėtęs beveik iki dviejų šimtų drabužių. Donnos Karan kolekcijoje gausu įdomių kirpimų, sportinio stiliaus detalių. Prabangaus skonio ir komforto derinys sudarė palankias sąlygas pakeisti dienos aprangą į vakaro.

1988 metais dizainerė pirmoji mados istorijoje sukūrė tarpinę rūbų liniją „Donna Karan New York“ (DKNY), kuri jungė kasdienę aprangą su prabanga dvelkiančiu Donnos Karan stiliumi.

Naujoji drabužių linija buvo skirta dizainerės dukrai. Taip buvo sukurtas tiltas tarp prabangos ir paprastumo, o DKNY linija tapo pigesniu būdu aprengti savo atžalas.

Dizainerė tikina, kad niekada neįsivaizduoja vienos moters kurdama drabužius, nes tai – visa moterų visata, o drabužiai yra drobė jų individualybei atskleisti.

Nenustygstanti kūrybos mūza

Garsiosios dizainerės įkvėpimo šaltiniai – aistra, jausmingumas, gamta. Ji stengiasi įkvėpti ir pajusti visą aplinkos grožį, kuris mus supa, ir geba likti atvira jam. O kas yra grožis? Grožis dizainerei – tai individualumas. Nėra nieko patrauklesnio už moterį, vertinančią savo unikalumą. Kai ji pasitiki savimi, gali išreikšti save, sukurti kažką nauja, turi kažką dar neregėta.

Kūrybos iššūkiai verčia dirbti ir kurti toliau. Dizainerė stengiasi išlikti atvira naujovėms: „Gyventi – tai judėti pirmyn, atrasti naujas išraiškos reikšmes.“ Nėra nieko pastovesnio už judėjimą. Donna Karan teigia, kad jos kūrybos šūkis: „Niekada nenustok tyrinėjęs savęs ir kėlęs sau iššūkius“. Ir gera, ir bloga – viskas visuomet keičiasi. Viskas nuolatos juda.

Dizainerės kūrybą be jokios abejonės veikia tai, jog ji taip pat yra moteris, todėl jaučiasi lygiai taip pat kaip klientės ir žino jų poreikius – norą atrodyti aukštesnei, lieknesnei ir grakštesnei be didelių pastangų. Donnos Karan mados namų kolekcijos kuriamos stengiantis patenkinti būtent šiuos ir kitus moterų reikalavimus bei suteikti stiliaus ir saugumo pojūtį kiekvienai moteriai.

Šiltasparnis Donnos Karan ruduo

Drabužiai pasižymi išlaikytu skoniu, tačiau pagardinti aštriais stilingumo prieskoniais. Tuo įsitikinti galite patys, išvydę paskutinę 2008-2009 m. rudens–žiemos kolekciją. Besivejantis apie kojas šilkas, jaučiama XX a. pr. mados, couturier Paulo Poiret įtaka – plačios rankovės, didelės apykaklės ir, žinoma, kokono siluetas, tačiau kolekcijos favoritės – romėnų imperijos laikus primenančių klosčių kaskados.

Rūbų laisvumas ir kritimo žaismingumas, sunkus aksomas, lengvutis, plazdantis šifonas, atlaso žibėjimas ir gilios iškirptės, netikėti kaip dovanėlės skeltukai – kolekcija gundančiai patraukli. Odiniai švarkai, gigantiški megztiniai, ilgos rankovės, metrai medžiagos, rodos, šįkart nieko negaila vardan grožio. Kolekcijos nepavadinsi praktiška, tačiau šilta ir gundančia – tikrai.

Dailiai priderinti bateliai, trykštantys plunksnų puokštėmis, paįvairina sunkių šilko ir aksomo klosčių praturtintą kolekciją. Priderintos pirštinės, beretės... Taip pat – „džiovintų“ gėlių, primenančių imperatorių nešiotus laurų vainikus, kompozicijos, papuošalai iš puikaus šilko su vilnijančiomis klostėmis... Ir viskas prisodrinta rudens spalvų...

Labiausiai išsiskiria raudono tvido kostiumėliai, auksuotos odos švarkeliai, ir, žinoma, dekoltuotos, klostėmis tvinstančios suknios. Naudojamos spalvos – sodrios ir tamsios – kai kada, atrodo, prigęsta, tačiau staiga sutviska aukso granulėmis. Ši kolekcija pranašauja šiltasparnį rudenį... O kaipgi žiema? Gal atsakyti galėtų kiti dizaineriai?

Plagiatorius pagal Oscarą de la Rentą

Modernumu ir lakoniškumu dvelkiantis Marcas Jacobsas taip pat ruošiasi rudeniui. Stilius jam – tai visų pirma forma ir kirpimas. Jo kūrybos šaknys glūdi klasikinėje amerikiečių aprangoje. Detalės pasiskolintos iš mokyklinių uniformų, sportinio ir džinsinio stilių aprangos. Visa tai transformuojama į prabanga.

Kitas garsus Niujorko dizaineris, grandas Oscaras de la Renta vadina jį visišku plagiatoriumi, tačiau mados kritikai ir per ilgą kūrybos laiką sukaupti apdovanojimai sako ką kita. Gimęs 1963 metais Niujorke, būdamas 23 metų, sukūrė pirmąją kolekciją Marco Jacobso vardu. Baigė Niujorko aukštąją meno ir dizaino bei Niujorko Parsons dizaino mokyklas.

Besimokydamas jis sukūrė rankų darbo megztinių kolekciją ir pardavė ją avangardinių rūbų parduotuvei, kurioje dirbo. Vėliau sukūrė pirmąją kolekciją „Sketchbook“ firmos ženklo vardu. Per visą tą laiką pradedantį dizainerį lydėjo daugybė apdovanojimų. Net studijuodamas jis turėjo pasisekimą ir įgijo „studento – žvaigždės“ statusą.

Dizainerio kūrybą stipriai veikė Yves Saint Laurentas. Marcas visada žavėjosi mados namų kūryba ir mistika. 1994 metais pristatė pirmąją drabužių kolekciją vyrams, o 2001 metų pavasarį sukūrė dar vieną drabužių liniją, skirtą alternatyvesnį skonį turinčiai publikai, pavadinimu „Marc by Marc Jacobs“.

Šiuo metu Marcas Jacobsas tebėra „Luis Vuitton“ meninis vadovas, kuriuo buvo paskirtas 1997 m., ir tuo pat metu toliau tęsia sėkmingą savo prekybos ženklų „Marc Jacobs“ bei „Marc by Marc Jacobs“ veiklą.

Linksmybės ir kūrybos procesas

Marco Jacobso įkvėpimo šaltinis – rokenrolas, vakarėliai ir linksmybės. Dizaineris teigia, jog būtent būnant viešumoje ir kyla dauguma idėjų. Kurdamas jis remiasi patirtais vaizdais, įvaizdžiais, tačiau neseka konkrečia aukštuomenės vakarėlių dvasios kliše, o perteikia savo įspūdžius ir juos derina su modernios mados tendencijomis.

Dizaineris yra užsiminęs, kad jo drabužiai toli gražu nėra seksualūs. Tačiau juose vinguriuoja moteriškumo rytas, negrabus mergaitiškumas, suteikiantis nekaltumo pojūtį. Kurdamas dizaineris galvoja apie tai, kad jo rūbai turės ilgesnį „gyvavimo“ laikotarpį nei pasivaikščiojimas podiumu.

Tai svarbu, kadangi, anot jo, visa, ką mes darome, yra tam tikra prasme fantazija, kuri, nors ir pritaikyta praktiškai, vis tiek išlieka kažkur už realumo ir žemiškumo ribų – transcendentinėje erdvėje sklindanti idėja. Jacobsas kurdamas susiduria su sunkumais, kaip teisingai pasirinkti kūrybos procesą, kad viskas sustotų į savo vietas. Kad ir kokie sunkumai grėstų ar trukdytų kūrybai, dizaineris nenori nieko daugiau veikti išskyrus tai, ką veikia dabar, – kurti kolekcijas.

Mėgiamiausias Marco siluetas

Marcas Jacobsas mėgsta abstrakčias rūbų formas. Labai pamėgtas H formos siluetas: tiesūs švarkeliai, megztiniai be pabrėžtos liemens linijos, o prie jų derinami sijonai arba kelnės. Išryškinamas kirpimas ir dekoratyvinės detalės: kišenės, siūlės, į akis krinta aksesuarai. Naudojamos sportinės aprangos detalės, tokios, kaip gobtuvai, užtrauktukai, uždėtos kišenės.

Gausiai naudojamas trikotažas, taip pat – kontrastingos standžios medžiagos, išlaikančios formą, kurios daugiausia naudojamos įprastoms aprangos dalims – švarkams, marškinėliams ar sijonams.

Šių metų rudens–žiemos kolekcijoje pasireiškia tokios šiųmetinės tendencijos: laisvos formos, audinių kritumas, H ir X formų siluetai.

Marco Jacobso kolekcijoje dažnai pasitaiko medžiagų variacijų viename kostiume, gali skirtis faktūra ir raštas ar netgi abu elementai vienu metu. Spalvos naudojamos niuanso būdu. Kolekcijos rūbų spalvų paletę sudaro pilki pustoniai ir pastelinės rausvos, melsvos spalvos. Rūbus pagyvina aksesuarai: megztos galvos juostos, skrybėlės, sagės, trikotažiniai apdarai ir nuostabios rankinės. Kolekcija skulptūriška, pastelinė ir paslaptinga. O moterims juk paslapties ir tereikia!

Naujame žurnalo „Express Mada“ numeryje skaitykite:

Klasikos interpretacijos

Mados namai "Prada"

2008-2009 m. rudens-žiemos tendencijų abėcėlė moterims ir vyrams

Interviu su amerikiečių kilmės drabužių dizainere Jessica Harris

Vyriškos rankinės

Londone gyvenančios manekenės Erikos Stasiulevičiūtės interjeras