Meno kūrinių gabenimo saugumas yra ne tik tinkama apsauga nuo mechaninių sugadinimų, bet ir nuo vagysčių. Pirmiausia meno kūrinį reikia apdrausti nuo visų rizikų, tačiau suma, kuria draudžiamas meno šedevras, yra simbolinė lyginant su pačio kūrinio verte, nes už pinigus antro šedevro nenusipirksi.

Saugumui užtikrinti samdoma policija arba saugos kompanija, jos darbuotojai nuolat fiziškai saugo meno kūrinius, kai vežami į oro uostą, kraunami ar pakuojami. Įmonės darbuotojas ne visada žino, kokios vertės kūrinį jis saugo – taip užtikrinama, kad nesklistų informacija.

Pats kūrinys, atsižvelgiant į dydį ir formą, labai atidžiai supakuojamas. Lietuvos Dailės muziejus turi specialistus, kurie išmano, kaip supakuoti, tarkim, didžiulį paveikslą ar skulptūrą. Yra tam tikri pakavimo reikalavimai ir taisyklės.

Norint išvežti už Europos sąjungos ribų meno vertybes, kurios saugomos Lietuvos muziejuose, reikia padaryti kūrinių sąrašą su nuotraukomis ir kataloginiais duomenimis, gauti Kultūros paveldo departamento leidimą.

Daugiausia patirties, gabenant meno kūrinius, turi būtent Lietuvos Dailės muziejaus darbuotojai, todėl kai reikia išvežti ką nors vertingo iš Lietuvos, daugelis kitų Lietuvos meno institucijų dažnai kreipiasi pagalbos į juos. Anot S. Mikulionio, privačių bendrovių, kurios užsiimtų tik meno kūrinių logistika Lietuvoje nėra, nes čia tiesiog per maža rinka ir nėra tokios didelės paklausos.

„Bendradarbiaujame su Lietuvos institutu, jiems užsakius, gabename knygas. Nors tai nedideli kroviniai, stengiamės maksimaliai užtikrinti, kad knygos transportavimo metu nebūtų sugadintos“, – pasakoja Arvydas Rickevičius, UAB „Rhenus Svoris“ marketingo direktorius.

Kokia transporto rūšimi dažniausiai gabenami meno kūriniai? Tai priklauso nuo šalies, nuo kūrinių kiekio. Lietuvos Dailės muziejus turi specialiai įrengtą automobilį, kuriuo transportuoja kūrinius į artimas šalis. Automobilyje yra palaikoma vienoda temperatūra, pastovi drėgmė, jis paruoštas taip, kad važiuotų minkštai, yra įtaisyti įvairūs tvirtinimai, automobilio sienos paminkštintos.

„Gabenti mūsų šalies ar kitų šalių nacionalines vertybes išties yra atsakingas darbas. Įsivaizduokite, kiek logistikos reikia, pavyzdžiui, organizuojant „Žalgirio mūšis“ kelionę“, Čiurlionio paveikslų ar pirmos lietuviškos biblijos pristatymą, tarkim, į Ameriką“, – sako S. Mikulionis.

Kiekvienas meno kūrinių projektas – parodos organizavimas kitoje šalyje – yra vienetinis ir unikalus, todėl kiekvienam yra skirtingi reikalavimai bei gabenimo ypatumai. Svarbiausias rūpestis tiek duodančiai, tiek priimančiai šalims – apsaugoti meno kūrinį nuo pažeidimų ar kitų sugadinimų, vagystės. Meno kūriniai parengiami saugiai gabenti nuo dviejų savaičių iki mėnesio. Pasiruošimų trukmė priklauso nuo transportuojamų eksponatų skaičiaus.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją