Socialdemokratas J. Karosas siūlo Seimui paraginti Latvijos parlamentą aktyviai dalyvauti ieškant išeities iš susidariusios situacijos, ypač atkreipiant dėmesį „į tai, kad daugelis Latvijos valdžios oficialiai pateiktų priežasčių dėl eilių pasienyje nepasitvirtino“.

Pasak komiteto vadovo, abu parlamentai turėtų kreiptis į Europarlamentą ir EK dėl finansinės paramos plečiant ir gerinant Europos Sąjungos išorinio rytinio pasienio infrastruktūrą.

Kaip teigiama projekte, dabartinę situaciją pagerintų kliūčių, su kuriomis tenka vežėjams susidurti kertant Lietuvos ir Baltarusijos sieną, panaikinimas. Seimui siūloma paraginti visas suinteresuotas valstybes – Lietuvą, Latviją ir Rusiją – pradėti intensyvius pokalbius su Baltarusija dėl kliūčių, trukdančių krovininio transporto judėjimo per šią šalį panaikinimo.

Anot J. Karoso, Latvijos valdžios pareiškimai rodo, jog kritinė situacija pasienyje artimiausiu metu nepasikeis, o viena tokio stovėjimo pasienyje diena Lietuvos įmonėms esą atneša maždaug 1 mln. litų nuostolių.

Lietuva pirmadienį jau informavo EK apie Latvijos valdžios dirbtinai keliamas kliūtis mūsų šalies vežėjams ir paprašė padėti išspręsti šią problemą.

Briuselis informuotas, kad blokuodama krovininio transporto eismą pasienio punktuose, Latvija sudaro diskriminacines sąlygas Lietuvos vežėjams.

Latviai teisinasi, esą vilkikų tranzitas stringa dėl didelių eilių pasienyje su Rusija, kur po liūčių keliai tapo labai prasti, o kontrolė pastaruoju metu sugriežtinta dėl iki lapkričio 30 dienos Rygoje vyksiančio NATO viršūnių susitikimo.

Tačiau Latvijos pareigūnai kolegas Lietuvoje informavo, kad tokia padėtis pasienyje gali tęstis iki Naujųjų metų. Iš Latvijos išvažiuojančių vilkikų eilės driekiasi ir prie sienos su Rusija.

Nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ prezidento Algimanto Kondrusevičiaus tvirtinimu, latvių pasiteisinimai dėl NATO viršūnių susitikimo yra juokingi. „Tai ekonominis karas prieš Lietuvą“, - piktinosi jis.

Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) antradienio ryto duomenimis, eilėje prie Smėlynės punkto laukia apie 420 krovininių automobilių, eilė per valandą pasislenka per keturis vilkikus.

Saločių punkte išvažiavimo į Latviją laukia 190 vilkikų, tačiau čia eilė juda greičiausiai, per 1 valandą punktą kerta maždaug 23 vilkikai. Obeliuose eilėje laukia 70 vilkikų, čia per valandą praleidžiami du vilkikai, Kalvių punkte eilėje laukia 90 vilkikų, per valandą eilė pasislenka per du vilkikus.

VSAT pažymi, kad vilkikų judėjimo srautai yra neprognozuojami, todėl rekomendacijų, per kurį punktą geriau vykti, neduoda.

Antradienio rytą vilkikų eilės susidarė ir prie sienų su Rusija bei Baltarusija. Per Panemunės punktą į Rusiją išvažiuojančių vilkikų vairuotojai eilėje praleis 9 valandas, Kybartų punkte vilkikų vairuotojai turės laukti 8 valandas.

Per Šalčininkų punktą į Baltarusiją išvažiuojantys vilkikai eilėje stovės 2 valandas, Medininkų punkte vairuotojai eilėje praleis pustrečios valandos.

Lietuvos kariuomenė dar dvi dienas tieks karštą maistą pasienyje įstrigusiems vairuotojams. Kaip pranešė Lietuvos kariuomenės vado sekretoriatas, kariuomenės vado įsakymu nuo pirmadienio vakaro iki trečiadienio transporto eilėse prie Smėlynės - Medumi, Obelių - Subatės, Kalvių - Meitenės ir Saločių - Grenctalės pasienio kontrolės punktų laukiantiems vairuotojams kartą per dieną bus siūloma pasistiprinti karštu maistu: koše ir arbata.

Vairuotojų maitinimą organizuos Panevėžio rajone dislokuotų Karaliaus Mindaugo motorizuotojo pėstininkų bataliono ir Krašto apsaugos savanorių pajėgų 5-sios rinktinės kariai.

"Gyvename civilizuotoje valstybėje ir jau esame atpratę nuo tokių dalykų. Kaip žinia, trijuose Lietuvos pasienio rajonuose yra paskelbtos ekstremalios situacijos. Tačiau akivaizdu, kad nespėjama susiorganizuoti, todėl buvo nuspręsta ne tik šiandien, bet ir rytoj pamaitinti tuos žmones, kurie eilėse beviltiškai laukia po 20-30 valandų, tris paras. Galvoju, kad tai visiškai pakankamas laiko kiekis, kad savivaldybės ir ekstremalių situacijų valdymo centrai suorganizuotų produktų tiekimą ir nors minimalų laukiančiųjų vairuotojų gerbūvį", - pranešime cituojamas kariuomenės vadas generolas majoras Valdas Tutkus.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją