Idėjomis ir patarimais, kaip tai padaryti, atsiųstame pranešime dalijasi „Family Lab Academy“ Vilnius vadovė Dovilė Naujokaitė ir plėtros vadovas Lukas Benevičius.

Svarbiausia – smagumas

Viena iš svarbiausių taisyklių – tai turėtų būti smagi ir džiaugsminga veikla ir jums, ir mažyliui. Yra daugybė žaidimų ir pratimų, kurie skatina kalbėti, skaityti, o paskui ir rašyti bei skaičiuoti.

Pirma – supratimas

Pradėkite nuo kalbos supratimo lavinimo. Kalbindami, klausinėdami ir skatindami vaikus ištarti garsus, o paskui ir žodžius paklojate stiprų pamatą tolimesnei jų kalbos raidai.

Štai keletas būdų, kurie paskatins vaiką:

  • jau kūdikystėje siūbuokite mažylį pagal niūniuojamą ritmą ir/ar dainą;
  • dainuokite pasikartojančias lopšines, daineles, kuriame atsispindėtų aiškus ritmas;
  • kalbėkitės su vaiku apie jo dieną, apibūdinkite tai, kas vyksta, užduokite paprastus klausimus.

Kai vaikai jau šiek tiek paauga, galite išbandyti šiuos pratimus:

  • skaitydami eiliuotas pasakas ar eilėraščius, kvieskite kartu užbaigti istorijoje esančius žodžius;
  • padėkite jiems papasakoti istoriją apie savo dieną (pavyzdžiui, skatinkite įvardinti esminius įvykius, kurie įvyko nuo ryto iki vakaro).


Antra – skaitymas

Tęskite skaitydami ir vis labiau sudomindami skaitymu. Pats skaitymo procesas kuria stiprų ryšį su vaiku, o kartu stiprina itin svarbų ir visą gyvenimą aktualų įgūdį – tai meilė skaitymui.

Štai keletas patarimų, kaip tai puoselėti:

  • tegul skaitymas tampa ypatingu vakaro ritualu, kuriame būtų visas jūsų dėmesys vaikui ir turiningai istorijai;
  • pradėkite skaityti iš karto nuo gimimo;
  • rodykite knygoje esančius paveikslėlius ir papasakokite apie juos;
  • skaitykite, skaitykite ir skaitykite vaikams tol, kol jie auga ir nepradeda savarankiškai skaityti (maždaug apie 10–12 metų).

Remdamiesi ilgamete savo patirtimi pastebėjome, kad šios sąlygos gali stipriai prisidėti prie skaitymo, o vėliau ir rašymo įgūdžių lavinimo:

  • svarbu ugdyti, kad skaitymas – tai malonus procesas, todėl patariame nustoti skaityti, kai matote, kai jiems to užtenka;
  • drauge įsigykite ir/ar pasiimkite knygas iš bibliotekų, knygynų ir kitų įdomių vietų;
  • parodykite skaitymo naudą kasdienėse situacijose: parduotuvėje, kelio ženkluose, žaislų instrukcijose, žemėlapiuose ir kitur;
  • pagirkite, kai vaikai įsitraukia į istorijos pasakojimą ar prisimena/sugalvoja tolimesnę pasakojimo eigą;
  • leiskite pasirinkti, ką jiems skaityti.


Trečia – rašymas

Na, o dabar pereikime prie klausimo: o kaip gi paskatinti vaiką rašyti? Pats kalbėjimas, piešimas, simbolių rašymas – tai pradžia į patį rašymą. Savitų ženklų kūrimas, bandymas atkartoti tam tikrus simbolius ar netgi raides – tai rašymo pradžia. Vaikai pradeda rašyti dar nespėję perskaityti parašytų žodžių.

Kviečiame susipažinti su keletu būdų, kaip paskatinti rašyti dar ankstyvajame amžiuje:

  • padarykite, kad būtų lengvai prieinamos piešimo, rašymo priemonės: rašikliai, kreidelės, pieštukai, popierius ir kitos priemonės;
  • kartu žymėkite raides iš įvairių objektų: akmenų, kaladėlių ir pan.;
  • rašykite, pieškite braižykite drauge su pagaliukais ant žemės, sniego arba su kreidelėmis ant betono;
  • ant šaldytuvo palikite magnetines raides (ir skaičius);
  • užklijuokite etiketes ant įvairių daiktų su to daikto pavadinimu ir/ar nuotrauka;
  • ieškokite visų daiktų namuose, kurie prasideda raide A, tuomet B ir pan. Paverskite tai lobių medžiokle!
  • Garsiai tarkite vaiko vardo raides ir kaip jos viena su kita susijungia skiemenimis ir garsu.


Galiausiai aptarkime matematinio mąstymo lavinimo svarbą. Įprastai vaikai gali pradėti atlikti lengvas užduotis, kai pradeda atpažinti paprasčiausius simbolius (kitaip tariant, yra suformuoti geri skaitymo, pavyzdžiui, ženklų, raidžių atpažinimo įgūdžiai). Matematinis mąstymas ugdo vaikų gebėjimą spręsti paprasčiausias situacijas ir mąstyti kūrybingai.

Galimybės mokytis matematikos supa mus visur aplink ir jums tikrai nereikia būti geru matematiku, kad padėtumėte savo vaikui. Štai keletas idėjų:

  • namuose kalbėkite apie formas: apvalią lėkštę, ovalų rėmą, kvadratinę dėžutę. Aptarkite: kuo jie vienodi? Kuo jie skiriasi?
  • Supjaustykite obuolį į tiek gabalėlių, kiek šeimos narių, ir drauge suskaičiuokite;
  • žaiskite žaidimus, kurie kviečia vaikus lipti virš, po, per, už, aukščiau ir pan.;
  • kalbėkite apie tai, kokie dalykai yra vienodi ir skirtingi. Ieškokite įvairiausių raštų lapuose arba ant kriauklių;
  • derinkite drauge daiktus – kojines, pižamos viršų ir apačią, batus, sagutes ir pan.


Skaitymas – tai tarsi informacijos atrakinimas, o rašymas – tai tam tikros informacijos užkodavimas. Ugdydami kalbos supratimą per skaitymą, skatindami pasakoti, tarti, piešti, rašyti simbolius, raides, o kartu spręsdami kasdienius iššūkius per matematinio mąstymo lavinimą mes ugdome vaikų gebėjimą būti kūrybingiems, savarankiškiems ir bendruomeniškiems.

Sėkmės šioje kelionėje visiems tėčiams, mamoms ir ugdytojams!

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (2)