aA
Mokslininkų duomenimis, suaugęs žmogus per dieną pamato nuo 5 iki 10 tūkst. įvairiais būdais transliuojamų reklamos žinučių, o vaikas – apie 5 tūkst. Atsižvelgiant į esamą reklamos srautą ir daromą poveikį, Lietuvos moksleiviams net sukurta speciali edukacinė pamoka „Kaip veikia reklama“, kuria siekiama gerinti jaunosios kartos sprendimų priėmimo įgūdžius, rašoma pranešime spaudai. Kodėl tai svarbu? Įžvalgomis apie reklamos poveikį dalijasi agentūros Socialus marketingas įkūrėjas Aidis Dalikas ir VU Knf dėstytoja, kultūros projektų guru Dovilė Balevičienė.
© Vida Press

– Ar reikia vaikus saugoti nuo reklamos?

Aidis: Jei tai būtų įmanoma – žinoma, galima būtų bandyti juos bent kiek apsaugoti nuo tikrai perteklinio mus supančio reklamos triukšmo. Deja, galimybių tai padaryti efektyviai labai nedaug, ir dažniausiai jos pernelyg ekstremalios. Taigi užuot saugojus, vaikus reikėtų kuo anksčiau pradėti mokyti kritinio mąstymo – kaip atskirti, kas yra objektyvi informacija, o kas – reklama ar informacija, pateikta norint pakreipti mūsų mąstymą viena ar kita linkme.

Dovilė: Reklamos kūrėjai kviečiasi į talką psichologus, kurie analizuoja vaikų elgesį. Psichologai padeda „paslėpti“ reklamą, tad ja nepažeidžiama teisinių normų, tačiau pasinaudojama vaikų ir paauglių nepatyrimu bei patiklumu. Taigi vargu ar pavyktų visiškai apsaugoti vaikus nuo reklamos, tačiau galima juos mokyti apie reklamą, padėti ją atpažinti bei kritiškai įvertinti.

– Kodėl vaikus ir paauglius reikia mokyti atpažinti reklamą?

Dovilė: Reklama yra vienas iš įrankių formuoti visuomenę, jos įpročius, normas, požiūrius, etc., todėl svarbu mokyti ne tik atpažinti reklamą, bet ir ją kritiškai vertinti.

Per sužadėtuves dovanojamas žiedas su deimantu yra puikus pavyzdys, kaip reklama suformavo visuomenėje vyraujančias normas. Tarptautinė koorporacija De Beers, kuri kontroliuoja maždaug 50 proc. pasaulinės deimantų gamybos, 1947 metais sukūrė reklamos kampaniją „Deimantas visam gyvenimui“ (angl. A diamond is forever). Įdomus faktas, jog deimantai visgi yra „dūžtantys“ ir neamžini, kaip teigė reklamos kūrėjai. De Beers vieni pirmųjų pradėjo leisti užsakomuosius straipsnius apie įžymybes ir jų turimus deimantus bei dovanoti įžymybėms deimantus, jog šie galėtų jais pasipuošti renginiuose. Per šiuos keturis dešimtmečius JAV deimantų pardavimai išaugo nuo 23 mln. iki 2 mlrd. JAV dolerių. Taigi ši reklamos kampanija pakeitė visuomenėje vyraujančias tradicijas, net Japonijoje 1981 metais apie 60 proc. visų susižadėjusių moterių turėjo žiedus su deimantais, nors šalyje nebuvo tradicijos sužadėtuvių metu dovanoti žiedą.

Paradoksalu: reklama, skatinanti jaunimą nevartoti alkoholio, padarė priešingai
© Vida Press

– Kaip reklama veikia vaikus ir paauglius?

Dovilė: Vaikai nuo mažens išmokomi, kad reikia nuolat vartoti, pirkti naujus dalykus, kad būtų laimingi. Apsipirkimas net ir animaciniuose filmuose yra pateikiamas kaip tam tikra terapijos (angl. shopping therapy) forma. Patys tėvai, vaikui nupirkę norimą daiktą klausia, „ar dabar laimingas?“.

Reklamose pateikiamas gyvenimo būdas yra neįmanomas, tačiau paaugliams tai vis tiek tampa siekiamybe. Jaunimas vartoja, kad artėtų prie siekiamybės, tačiau greitai besikeičiančių madų pasivyti negali. Atsiranda nepasitikėjimas savimi bei nusivylimas, o čia reklama vėl siūlo sprendimą – vartok daugiau!

– Kaip galima edukuoti vaikus apie reklamą ir jos vartojimą?

Aidis: Pradėjus nuo paprastų, aukščiau paminėtų, žingsnių, vėliau, ankstyvoje paauglystėje reikėtų pradėti kalbėtis su vaiku ne tik apie reklamą, bet pirmiausia apie socialinius tinklus ir juose randamą informaciją. Tai, kas mums atrodo savaime suprantama, vaikui anaiptol nėra akivaizdu. Todėl aiškinti, kad ne viskas, ką matai instagrame – realybė, ne visos nuorodos, kurias radai facebook’e – tikri ir teisingi straipsniai, ir ne visi ,,pakvietimai draugauti“ – iš draugų, – reiškia dažnai ir daug.

Dovilė: Siekiant vaikus edukuoti apie reklamą rekomenduojama kartu su vaikais analizuoti dažnai matomas reklamas. Taip pat rekomenduojama vaikams paaiškinti apie reklamos kainą, kad greito maisto restorane gaunamas „dovanų“ žaisliukas iš tiesų nėra dovana, o tik papildoma prekė, kurios kaina jau yra įskaičiuota į bendrą rinkinio kainą.

Svarbu vaikams pasakoti apie dažniausias reklamos taktikas – įžymybės bei įtaką darantieji (angl. influencers), reklamuojantys įvairius produktus, kurių patys nevartoja, animacinių filmų veikėjai, siūlantys produktus, galimybės laimėti prizą perkant tam tikras prekes, etc.

Taip pat yra įvairių žaidimų, skirtų edukuoti vaikus apie reklamą. Pavyzdžiui, paimamos vaikams skirtos reklamos, kuriose pateikiama neigiama žinutė (skatinimas vartoti, nepasitikėjimo savimi ar baimės sukėlimas, etc.), jos aptariamos ir galiausiai patys vaikai perkuria šias reklamas taip, kad šios perteiktų pozityvią žinutę.

Paradoksalu: reklama, skatinanti jaunimą nevartoti alkoholio, padarė priešingai
© Asmeninis archyvas

– Kokiais būdais transliuojama informacija labiausiai veikia jaunimą ir vaikus?

Aidis: Socialiniai tinklai, bent jau kol kas – mažiausiai reguliuojama erdvė, kurioje reklama, manipuliacijos, netikros naujienos ir kitas turinys, kuriamas ne geriausius vaiko interesus turint galvoje, persipina su nuoširdžiais draugų įrašais, pramoginiu turiniu ir naudinga informacija. Ir, deja, riba tarp naudingo, pramoginio ir komercinio ar manipuliacinio turinio čia yra neryškiausia. Jei TV, radijas ir kitos tradicinės reklamos priemonės turi daugiau mažiau aiškias taisykles, kurių turi laikytis turinio kūrėjai, tai socialiniuose tinkluose tų taisyklių dar neturime, o institucijos, turinčios prižiūrėti jų laikymąsi, dar nepakankamai pasikausčiusios, kad galėtų objektyviai vertinti šią pakankamai jauną žiniasklaidos priemonę.

– Ar gali būti vaikams naudingų reklamų? Kokia tai būtų reklama?

Dovilė: Socialinė reklama arba nekomercinė reklama gali būti naudinga vaikams, jaunimui ir kitų amžiaus grupių žmonėms. Socialinė reklama – tarsi kova „prieš“ arba skatinimas „už“. Pavyzdžiui, kova prieš alkoholio ir narkotikų vartojimą, rūkymą, prekybą žmonėmis, smurtą, etc. Arba atvirkščiai – skatinimas tausoti gamtą bei išteklius, palaikyti sveiką gyvenimo būdą, saugoti žmonių ir gyvūnų teises, etc.

Tačiau svarbu pabrėžti, jog socialinė reklama gali turėti įvairių trūkumų. Yra atlikta įvairių mokslinių tyrimų, kuriais nustatyta, jog socialinė reklama, siekiant mažinti alkoholio vartojimą, paskatina jaunimą pradėti vartoti alkoholį anksčiau, o jau vartojančius paauglius – tai daryti intensyviau. Taigi šiais atvejais socialinė reklama ne tik nepasiekia savo tikslų, tačiau ir daro žalą visuomenei.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(6 žmonės įvertino)
3.6667

Vaikas tiki fėjomis, vienaragiais ir kitomis nežemiškomis būtybėmis: psichologė pasakė, kada tai palaikyti, o kada sunerimti (33)

Dantukų fėjos , vienaragiai , Velykų bobutės ir kitos antgamtinės būtybės dažnai gyvena...

Ekspertė: kodėl vaikai turi žinoti, kaip vadinasi jų lytiniai organai ir apie seksą išgirsti iš tėvų (70)

Iš lytiškumo ugdymo ekspertų tikimės, jog jie sugebės įvairaus amžiaus vaikams paprastai,...

Mokslininkai atsakė į amžiną klausimą: ar iš tiesų berniukai gabesni tiksliesiems mokslams? (75)

Keli tyrimai jau paneigė mitą, kad berniukai – gabesni matematikai. Šių tyrimų autoriai...

Skyrybos šeimoje: ar reikia apie tai pranešti vaiko darželio auklėtojai? (9)

Skyrybos – neabejotinai vienas sunkiausių ir daug emocijų pareikalaujančių periodų šeimoje,...

Išlepinote vaiką? Įvardijo žingsnius, padėsiančius ištaisyti šią klaidą (20)

Joks vaikas nėra išlepęs iš prigimties – išpaikintas jis gali tiktai tapti. O ar įmanoma...

Top naujienos

Sausus orus keis vėjuoti ir drėgni (5)

Pirmadienio dieną toliau vyraus sausi orai . Šalies rytinius ir pietinius rajonus dengs gana storas...

Paluckas sulygino konservatorius su „valstiečiais“: visuomenę skaldo siekdami politinių išskaičiavimų (53)

Lietuvos socialdemokratų partijos (LSDP) pirmininkas Gintautas Paluckas sako, kad „valstiečiai“...

Rusija ir vėl melavo: šalia Lietuvos dislokuoti pajėgumai kelia didesnį pavojų, nei manyta (1134)

Vienas netaiklus šūvis ir dešimtmečio senumo paslaptis, o kartu ir Kremliaus melas subyrėjo į...

Po konservatyvią Saudo Arabiją keliavusi lietuvė: užsieniečiai ten gyvena tarsi auksiniame kalėjime (89)

Apie didžiausią Arabijos pusiasalio valstybę Saudo Arabiją sklando daugybė mitų. Ji garsėja...

Šildymo kainos vieno miesto gyventojų pinigines tuština daug smarkiau (140)

Nors liaudies išmintis byloja, kad šiluma kaulų nelaužo, visgi centralizuotai besišildantiesiems...

Lukašenka su žmona viešai nesirodo jau daugybę metų: kur ji? (224)

Baltarusijos prezidentas Aleksandras Lukašenka ir atskirai gyvenanti jo žmona Galina susituokė...

Johnas Galliano: skandalingas talentas, per ilgą liežuvį netekęs svajonių darbo (6)

Buvęs Willsono berniukų mokyklos kapelionas prisimena: „Johnas buvo tarsi iššūkis kai kurių...

Rimvydas Valatka. Surūgusi 5 darnų bulvienė (302)

Jie ne 3 proc. kartelės nuleidimo kišeninėms partijoms, o trejų metų Seimo kadencijos vietoj...

Tarpukario Pasvalys: kurortinis miestelis su upių panoramomis ir meilės vardu pavadintas tiltas (6)

Lietuvos šiaurės krašto kurortinis miestelis, kadaise buvęs apskrities centru. Iš Pasvalio miesto...

Vilniečius pašiurpino į Nerį atitekantys „lobiai“: rado smulkinto plastiko (94)

Sekmadienį Vilniuje buvo užfiksuotas nedžiuginantis vaizdas: iš „Vilniaus vandenų“ vamzdžio...