Dieną X elektromobilis gali būti naudingesnis
Viena iš galimų problemų gyventojams dienos X atveju – išjungta elektros energija. Ukrainos pavyzdys rodo, kad elektra gali būti arba visiškai išjungta, arba ribojamas jos naudojimas. Taigi elektromobilių savininkai ne visada turėtų galimybę įkrauti savo transporto priemonę ir ja naudotis – pasiekti numatytą tikslą.

Energetikos ekspertas Martynas Nagevičius sako, kad problema dėl saugumo, iškilus tokiai situacijai, kai tinkle nėra elektros, gerokai platesnė. Gyvename civilizacijoje, kur be elektros neturėsi nei šildymo, nei vandens, nei maisto, nei ryšio. Ir energetinis saugumas paprastai sprendžiamas būtent užtikrinant, kad elektros tinkle būtų net smarkiai bombarduojant valstybę. Ką dabar ir matome Ukrainoje. Juk kas iš to, jei turi dyzelinį automobilį, o garažo vartai norint išvažiuoti neatsidaro, pompa degalinėje neveikia.
„Pavyzdžiui, Ukrainoje nuo karo pradžios elektromobilių skaičius išaugo nuo 15 900 (2021 metais) iki 130 000. Viena iš tokio spartaus augimo priežasčių ta, kad ukrainiečiai elektromobilius dažnai naudoja kaip avarinį apsirūpinimo elektra būdą tuo metu, kai tinkle dingsta elektra. Kita priežastis – degalų trūkumas (ypač karo pradžioje) Ukrainoje buvo didesnė problema nei elektros trūkumas“, – kalbėjo M. Nagevičius.

„Enefit“ viešojo įkrovimo tinklo vystymo vadovas Tomas Žilionis atkreipė dėmesį, kad jei diena X ateitų dabar – kai elektra varomos transporto priemonės sudaro gana mažą procentinę dalį bendrame kontekste, elektromobilių vairuotojai, veikiausiai, susidurtų su mažesnėmis eilėmis (lyginant su degalinėmis) prie viešojo įkrovimo taškų bei galėtų įsikrauti neišleisdami tokiu atveju kritiškai svarbių grynųjų pinigų.
Dauguma elektromobilių komplektuojami su buitiniais įkrovikliais, leidžiančiais įkrauti transporto priemonę iš bet kurio standartinio elektros lizdo. Tai reiškia, kad prireikus elektromobilį galima įkrauti ir nuošalioje vietoje, jei tik yra prieiga prie elektros energijos šaltinio.
„Beje, elektromobiliai, turintys dvipusio įkrovimo technologiją, netgi patys gali tapti papildomu elektros energijos šaltiniu (energijos kaupikliu) ir atiduoti energiją namams. O tai, kaip parodė praėjusios vasaros audros padariniai, gali tapti kritiškai svarbu esant ekstremaliai situacijai“, – priminė T. Žilionis.
„Deals on wheels“ įkrovimo stotelių ekspertas Karolis Kieras išskyrė dar vieną elektromobilių privalumą dienos X atveju: „Kai kurie elektromobiliai palaiko „vehicle-to-vehicle“ (V2V) funkciją, leidžiančią pasidalyti energija tarp transporto priemonių. Tai galėtų būti naudinga kritinėse situacijose, jei keli elektromobiliai yra netoliese. Deja, ta funkcija nelabai paplitusi tarp dabartinių elektromobilių, važinėjančių mūsų gatvėse.“

Dingus elektrai būdų įkrauti elektromobilį yra
Elektromobilių vairuotojams gali būti naudinga pasirūpinti dažniausiai naudojamų viešojo įkrovimo tinklo operatorių RFID kortelėmis ar žetonais – jie padės aktyvuoti įkrovimą greičiau. Taip pat pravartu turėti visiškai primityvų įkroviklį, leidžiantį įkrauti automobilį, naudojant standartinį elektros lizdą. Tokiu atveju elektromobilį papildyti baterija galima praktiškai bet kur, net ir nuošaliose vietose. Tai suteiktų reikiamo lankstumo ir nepriklausomybės. Papildomai galima iš anksto įvertinti galimas įkrovimo vietas pasirinktame maršrute.
„Tikėtina, jog esant būtinybei ar ekstremaliai situacijai industrinių pastatų vidaus tinklas galėtų būti greitai ir nedideliais kaštais pritaikytas elektromobiliams įkrauti. Prireikus įkrovimo tašku galėtų tapti bene bet kuris prekybos centras ar gamykla“, – kalbėjo T. Žilionis.
Jis pridūrė, kad ekstremalios situacijos atveju generatorių naudojimas technologiškai įmanomas, tačiau dėl savo dydžio ir svorio nėra labai praktiška tai daryti kasdien. Vis dėlto, ruošiantis ekstremalioms situacijoms, generatorius gali būti apsvarstytas kaip papildoma galimybė. Standartinis 2,2 kW generatorius su pilnu degalų baku gali veikti 12–15 valandų – elektromobilis papildomai gali nuvažiuoti 200–250 km priklausomai nuo jo modelio bei oro sąlygų.
Visgi, jau egzistuoja ir kitokių technologijų, kurias verta apsvarstyti. Pavyzdžiui, baterijos, arba kitaip – energijos kaupimo įrenginiai. Jų šiuo metu galima įsigyti pasinaudojant valstybės teikiama parama gyventojams ir verslui. Namuose įdarbinta baterija padės ne tik įkrauti elektromobilį, bet ir, priklausomai nuo kaupiklio talpos, nuo kelių valandų iki paros ar daugiau užsitikrinti nenutrūkstamą elektros energijos tiekimą.
„Tokią dieną visiems vartotojams svarbiausia, jog būtų užtikrinti kuo stabilesni ESO ir „Litgrid“ tinklo pajėgumai šalies viduje. Kartu svarbu pabrėžti, kad net ir ekstremaliomis sąlygomis elektros gamyba iš atsinaujinančių šaltinių, tokių kaip vėjas ir saulė, tęsis. Tai kol bent dalis elektros tinklo veiks, išliks ir elektromobilių įkrovimo galimybė“, – sakė „Enefit“ atstovas.
M. Nagevičius atkreipė dėmesį, kad yra įvairių būdų, kaip ekstremaliomis sąlygomis įkrauti elektromobilį: „Jį galima įkrauti iš paprastos rozetės, jei tinkle yra elektra. Galima iš mažo arba didelio generatoriaus. Tiek stacionaraus, tiek vežiojamo. Jau dabar, pavyzdžiui, draudimo kompanijos teikia paslaugą – avarinį elektromobilio įkrovimą, jam išsikrovus kelyje.“
Žmonės, turintys saulės elektrinę namuose, turi galimybę įsigyti ir kaupiklį, kuriame kauptųsi tiek iš saulės, tiek iš tinklo generuojama elektros energija. Turint tokį kaupiklį, būtų galima iš dalies ar visiškai įkrauti elektromobilį ir kitus būtinuosius namų prietaisus.
„Žmonės neturintys kaupiklio namuose, gali atkreipti dėmesį į keletą papildomų sprendimų, kurie galėtų pasitarnauti kritiniu atveju. Rinkoje sparčiai populiarėja nešiojami energijos kaupikliai, kuriuos galima naudoti avariniu atveju. Šie kaupikliai gali būti įkrauti iš anksto ir padėti, jei ištiktų nelaimė, – elektromobilį būtų galima įkrauti bent iš dalies“, – aiškino K. Kieras.
Jis pridūrė, jog hibridiniai arba tradicinio kuro generatoriai gali būti naudojami kaip laikinas sprendimas energijos trūkumui padengti. Nors tai nėra ekologiškiausia alternatyva, ji gali būti naudinga avarinėse situacijose. Šie generatoriai, nors ir lėtai, bet padėtų įkrauti elektromobilį ir, žinoma, būtiniausius namų buities prietaisus.