Vienu prisėdimu – ne daugiau 4 kiaušinių

Gausiai valgiais nukrautas Velykų stalas, margučiai, be kurių neįsivaizduojama ši šventė, ir pasisėdėjimą su artimaisiais neretai lydi persivalgymas. Dietologas Edvardas Grišinas sako, kad rekordų siekti tikrai nereikia:

„Ką reiškia žmogui saikas – tai labai abstraktus apibūdinimas. Vienu prisėdimu nebandyčiau suvalgyti daugiau nei 3–4 kiaušinių, nes yra ir kitų patiekalų, kurių norėsis paskanauti, tad dar turėtų būti kažkiek vietos mūsų skrandyje. Nepamirškime, kad skrandis nėra labai platus, didelis, ir jei ragausime visko daug ir dideliais kiekiais, tai apsunkimo, nevirškinimo pojūtis tą dieną gali būti mūsų geriausias draugas“, – primena E. Grišinas, kad savijauta per šventes priklauso nuo asmeninio saiko suvokimo.

Tą maistą skirtingi žmonės toleruoja skirtingai

Dietologas sako, kad kiekvienas organizmas kitaip reaguoja į tą patį maisto kiekį, taip pat skirtingai reaguoja į riebų maistą. Beje, medikas rekomenduoja neužsisėdėti prie stalo per ilgai – tai padės išvengti pagundos vėl ragauti visko, ką mato akys.

Edvardas Grišinas
„Jeigu žmogus neturi ligų, tai persivalgymas, sunkumo pojūtis nebus kas nors baisaus, jei tą pačią dieną skirs laiko ir pasivaikščiojimui, ir aktyvesnei veiklai, o ne vien sėdės prie stalo. Labai dažnai žmogus gali persivalgyti vien dėl to, kad tik sėdi prie stalo. Ir tas persivalgymo pojūtis būtų žymiai silpnesnis, jei pavalgytų ir eitų pasivaikščioti, duotų šiek tiek laiko kasai nurimti. 2–3 valandos pertraukos – ir vėl galima ką nors suvalgyti“, – pataria specialistas.

E. Grišinas sako, kad visi gyvūninės kilmės produktai – mėsa, žuvys, kuriuos įprasta gardinti pieno produkcijos padažais, yra sunkiau virškinami. Taip pat nereikia pamiršti, kad grybai – taip pat sunkiau virškinamas maistas. Visgi medikas primena, kad tai, kas netinka vienam žmogui, kitam gali nekelti jokių virškinimo problemų.

„Galbūt ir savo rate turite pažįstamų žmonių, kurie gali valgyti viską, atrodo, lyg skrandis būtų kiauras, ir gerai jaustis, o jūs sėdite greta ir nuogąstaujate, kaip sunku suvalgius mažesnį kiekį to paties maisto. Tai – įpročio reikalas, prie ko kiekvieno žmogaus organizmas yra pripratęs. Tačiau tokie valgiai, kaip kas nors mėsiško, pagardinta grietinėlės padažais, taip pat grybų patiekalai, sunkiau virškinami daržovių patiekalai gali būti ne geriausi mūsų draugai tą dieną“, – atkreipia dėmesį E. Grišinas, kokie maisto deriniai gali apsunkinti.

Padažai net sveiką maistą gali padaryti sunkiai virškinamu

Švenčių metu ant stalo neretai dedame ne tik jau įprastus kepsnius, grybų salotas ar kitas tradicines gėrybes. Visgi medikas sako, kad nebūtina ieškoti, kuo pakeisti kiaušinius ar kitus patiekalus, tereikia atsakingai rinktis kiekius.

„Manau, minėti tradicijas yra gerai, ir tas maistas – ne kasdienis dalykas. Nereikia keisti kultūros, tradicijų, kurios jau nuo senų senovės nusistovėjusios, – niekas kol kas nemirė nuo suvalgytos baltos mišrainės, niekas nemirė nuo suvalgytų kiaušinių. Blogiausia, kad žmogus pats savo elgsenos nevaldo, kai prieš jį toks platus maisto pasirinkimas. Nemanau, kad maistas kaltas, tai daugiau mūsų elgsena. Turime atkreipti dėmesį, ką darome, kaip elgiamės, ir negalvoti „ką aš galiu sveikesnio suvalgyti“. Reikia galvoti, kokius kiekius galiu sau leisti valgyti“, – koks yra veiksmingiausias sprendimas, sako E. Grišinas.

Pagrindinis Velykų šventės atributas kiaušinis, anot dietologo, neturi būti senas, o jei norite kiek anksčiau pasiruošti margučius, patariama tą daryti ne anksčiau kaip pora dienų iki šventės.
„Suvartoti kiaušinius rekomenduojama ne ilgiau nei per 2–3 dienas. Galime juos valgyti ir po savaitės – galbūt nieko neatsitiks, bet jei įmanoma pagaminti tokį kiekį, kuris būtų suvartotas per pirmas dvi dienas, tai būtų žymiai geriau, nei kad po švenčių dar visą savaitę baigtume valgyti mišraines ir visus kitus patiekalus, kurie gali oksiduotis, gali sugesti ir būti ne tokie palankūs virškinamajam traktui“, – pataria specialistas.

Pasiruošti organizmą šventėms įmanoma: viskas priklauso nuo tikslo

Pasiruošti šventėms, anot dietologo, įmanoma. Beje, valgymo varžybose dalyvaujantys žmonės pratampo skrandžius, pratina prie didelio maisto kiekio, bet medikas visgi siūlo gerai apgalvoti, ko iš tiesų norime ir siekiame.

„Visada rekomenduoju, kad šventinis valgymas nelabai skirtųsi nuo mūsų tradicinio valgymo ir
elgsenos prie stalo, kad ta viena patiekalų lėkštė, galbūt, būtų įvairesnė, tačiau neperžengtų ribų. Tai – svarbiausias dalykas. Dažniausiai mes klystame, kai pradedame ragauti visko iš karto. Tarkime, jei šventiniai pusryčiai vėliau, žmogus nepavalgo iki jų ir alkanas atsisėda prie stalo, būna dirglus, išalkęs, jam sustoti labai sunku. Taigi pirmas dalykas – pavalgykite ryte prieš sėsdami prie šventinio stalo. Patikėkite, tai tikrai gali išgelbėti Jūsų skrandį nuo pasekmių“, – sako medikas.

Dietologas E. Grišinas teigia, kad medikamentai virškinimui praverstų kraštutiniu atveju, kur kas naudingiau daugiau laiko praleisti bendraujant ne tik prie stalo, – galima pasivaikščioti ar pažaisti žaidimų lauke ir taip „užkurti“ savo virškinimo sistemą.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją