Ko nepažįsti, to nemyli

Virš 35 metus Alytaus rajono Daugų Vlado Mirono gimnazijoje biologijos mokytoja-metodininke dirbanti D. Zarauskienė, dirbdama su savo mokiniais, taiko tarpdisciplininę integraciją, dar žinomą kaip STEAM. Šis terminas apibrėžia gamtos mokslų (angl. - Science), technologijų (angl. - Technology), inžinerijos (angl. - Engineering), meno/dizaino (angl. - Art) ir matematikos (angl. - Mathematics) sritis. Pašnekovė teigia, kad, su būreliu „Jaunieji gamtos bičiuliai“ laimėjo praeitų metų konkursą „Mūsų eksperimentas“, kuris skatina kūrybiškai mokytis STEAM mokslus, patirti tyrinėjimo ir atradimo džiaugsmą.

„STEAM yra praktinė veikla, apibendrinta per meninį supratimą. Mes einame į gamtą, stebime aplinką, atliekame ilgalaikius ir trumpalaikius tyrimus, kuriuos vėliau pristatome mokykloje ar konkursuose“, – teigia D. Zarauskienė.

Pamokose pavyksta atlikti tik trumpalaikius tyrimus, tačiau būrelio metu mokiniai turi galimybę tam tikrą sritį tyrinėti net visus mokslo metus. „Dabar tiriame Daugų ežero vandenį. Taip pat Daugų ežere ieškome bestuburių, juos tyrinėjame. Teoriją išmokstame iš anksto, kad žinotume, ko ieškome. Mokiniai apibendrina surinktą informaciją, ją pristato. Ugdosi mokinių atsakomybė, nes reikia pabaigti pradėtą darbą. Jie nuo ilgalaikių projektų pavargsta, bet darbus pabaigia“, – džiaugiasi mokytoja.

D. Zarauskienės mokiniai
Praktinė veikla, sako mokytoja, moksleiviams yra labai svarbi. „Aš visą laiką galvoju, kad ko nepažįsti, to nemyli. Vaikai nelabai pažįsta gamtą, nelabai tam turi laiko ar net kur išeiti“, – atvirauja pašnekovė.

Mokytoja pastebi ir kitą nesmagią tendenciją: kai kurie mažesni vaikai net neskiria medžių.

Gerėja pasiekimai

„Mano būrelyje yra 14 vaikų. Buvo mokinių, kurie mokėsi šiaip sau, o dabar jų pažangumas pagerėjo. Dabar jie domisi papildomai. Man, kaip tikriausiai visiems mokytojams, svarbiausia ne pažymys, o kad vaikas išmoktų, kad gamtą mylėtų, jos neniokotų. Reikia bendrų vertybių ir mes jas bandome ugdyti bei išlaikyti pamokose ir būrelyje“, – pabrėžia D. Zarauskienė.

Mažiau nei metus pagvildenę STEAM metodus, D. Zarauskienės mokiniai sudalyvavo konkurse „Mūsų eksperimentas“ ir jį laimėjo su tuometine septintokų komanda. Šiais metais jie vėl bandys savo laimę. „Vaikai domisi, jie dirba. Tai yra jų pačių atsakomybė. Taip ugdosi jų charakteris, noras siekti sėkmės“, – didžiuojasi D. Zarauskienė.

D. Zarauskienės mokiniai
Genialumas slypi paprastume

Pasiteiravus, koks eksperimentas jiems padėjo pernai laimėti pirmąją vietą ir kelionę į Gdansko mokslo muziejų, mokytoja nusijuokia, jog genialumas slypi paprastume. „Mes tyrėme pakuotės įtaką duonos pelėsio augimui. Visa tai buvo daroma mūsų paruošiamajame kambarėlyje. Vyko nuoseklus darbas, moksleiviai kas antrą dieną stebėjo, fotografavo, matavo pelėsio plotą. Darbo buvo daug ir buvo įdomu,“, – sako D. Zarauskienė ir pamena, kad net tomis dienomis, kai jos nebūdavo mokykloje, moksleiviai nenurimdavo ir valytojos prašydavo, kad įleistų į kabinetą. Galiausiai vaikams eksperimentas puikiai pavyko ir jie džiaugėsi laimėta kelione.

„Anksčiau aš nelabai mėgau biologiją. Mano rezultatai buvo prasti“, – pasakoja aštuntokė Emilija. Tačiau Emilijai prisijungus prie D. Zarauskienės būrelio, pažymiai pradėjo gerėti. Dabar moksleivė tikina, kad pamėgo gamtą. Esą taip mokytis daug smagiau, nes viskas yra apčiuopiama ir pateikiama per praktiką.

„Norėčiau, kad STEAM veiklų būtų daugiau. Dabar iš klasės esame tik keli vaikai, norėtųsi, kad prisijungtų ir kiti. Praeitų metų eksperimentas labai patiko. Norėjome tęsti darbus su pelėsiu, tačiau susidomėjome gamtos tarša. Todėl šių metų eksperimentas – buitinės chemijos poveikis žolei“, – sako aštuntokė.

D. Zarauskienės mokiniai

Prizas – kelionė į Suomiją

Norintieji šiemet dalyvauti konkurse „Mūsų eksperimentas“ tiriamuosius darbus gali pateikti iki 2018 m. gegužės 8 d. užpildžius dalyvio paraišką Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centro internetiniame puslapyje www.lmnsc.lt Konkurse gali dalyvauti 1-11 klasių bendrojo ugdymo mokyklų neformaliojo švietimo, profesinio mokymo įstaigų mokiniai.
Tiriamasis darbas turi būti bet kurios STEAM mokslų ar jų grupių tematikos.

Geriausiųjų darbų autoriai laimės kelionę į Suomijos mokslo centrą.

Konkursą organizuoja Švietimo ir mokslo ministerija, Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centras, STEAM srities dalykų mokytojų asociacijos, Vilniaus universiteto Gyvybės mokslų centras.

Kad tiriamoji veikla mokyklose vyktų aktyviau, šiais ir ateinančiais mokslo metais daugiau kaip 700 šalies mokyklų Švietimo ir mokslo ministerija aprūpins naujomis gamtos ir technologinių mokslų mokymosi priemonėmis. Joms skirta beveik 7 mln. eurų iš ES struktūrinių fondų investicijų.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (8)