aA
Jūsų asmeniniai duomenys yra vertingi, o kompanijos daro viską, kad kuo daugiau jų surinktų. Todėl kuriami manipuliacijos būdai, kurie priverčia nepastebint atlikti tam tikrus veiksmus ir sukuria kontrolės iliuziją.
Asociatyvi nuotr.
Asociatyvi nuotr.
© Shutterstock

2011 m. britų dizaineris Harry Brignull pastebėjo, kad kompanijos naudoja įvairias technikas, kurios klaidina vartotojus. Šiuos manipuliacijos metodus jis pavadino „dark patterns“. Jie paprastai kuriami profesionalų, naudojant vartotojų elgsenos ir psichologijos žinias. „Dark patterns“ tikslas – supainioti vartotojus ir, jiems nesuprantant, priversti priimti tam tikrą sprendimą, pasidalinti informacija, kuria šiaip nesidalintų.

Kokie paslėpti metodai naudojami

2018 m. Norvegijos vartotojų taryba (Forbrukerrådet) išanalizavo „Facebook“, „Google“ ir „Windows 10“ privatumo nustatymus, bei paskelbė, kokios iliuzijos ir manipuliacijų technikos naudojamos. Štai pagrindiniai radiniai:

Klaidinančios formuluotės. Didieji technologijų gigantai savo tekstus rašo ne tik su rinkodaros, bet ir su teisės specialistais. Todėl kartais gali pasirodyti, kad suprasti jų naudojimosi taisyklėms, privatumo nustatymams ir pan. reikia teisinio išsilavinimo: naudojami neaiškus terminais, dvigubi neiginiai, sudėtingi klausimai ir pan. Taip daroma ne veltui: šių formuluočių tikslas yra priversti jus priimti ne jums, o kompanijai palankų sprendimą.

Numatyti nustatymai (angl. default settings). Anot Norvegijos tyrėjų, šie nustatymai paprastai būna palikti tokie, kad vartotojai negautų jokio privatumo. Kitų tyrimų duomenimis, net 95 proc. vartotojų niekada nekeičia numatytų nustatymų.

Ši problema tokia aktuali, kad Europos Sąjunga (ES) nutarė tai įtraukti ir į Bendrąjį duomenų apsaugos reglamentą (BDAR). Dabar kompanijų, kurios teikia paslaugas ES piliečiams, numatytieji privatumo nustatymai turi būti garantuojantys privatumą, o ne priešingai.

Manipuliacijos vartotojų patirties (angl. user experience, UX) dizaine. Nors dauguma internetinių paslaugų turi privatumo nustatymus, dažnai jie būna sunkiai randami. Dizaineriai reikiamus mygtukus padaro matomesnius. Todėl dažnai „Sutinku“ mygtukai būna gražūs ir spalvoti, o „Nesutinku“ – vos įžiūrimi.

Taip pat gali būti naudojami įvairūs simboliai. Pavyzdžiui, prie nustatymo gali būti uždėta spynelės ikonėle, kuri simbolizuoja saugumą. Šį simbolį itin dažnai „Facebook“.

Sudėtingas paslaugos atsisakymas. Jeigu netyčia paspaudėte, jog norite gauti kompanijos naujienlaiškius, turbūt pastebėjote, kad jų atsisakymas dažnai yra daug sudėtingesnis negu tiesiog vienos varnelės nuėmimas.

Taip pat ir su paslaugų planų atsisakymu. Pavyzdžiui, užsisakyti paslaugos planą gali lengvai ir paprastai pats vartotojas, o atsisakyti reikia kreiptis į klientų aptarnavimą ir pan. Kitaip tariant, atsisakyti daug sudėtingiau negu užsisakyti.

Kontrolės paradoksas. Šį manipuliacijos būdą nustatė JAV Carnegie Mellon University (CMU) mokslininkai. Jie išanalizavo kompanijų privatumo ir saugumo nustatymus. Pastebėta, kad dažnai jie išskaidomi į labai daug smulkių pakopų, kurios vartotojus gali priversti pasimesti ir sutikti su nustatymais, kurie nebūtinai yra jų naudai. Tai vadinama kontrolės paradoksu: iliuzija, kad viską kontroliuoja vartotojas, o ne kompanija.
Kaip išvengti manipuliacijų

Kadangi šios manipuliacijos yra gerai apgalvotos ir daug kartų išbandytos, jų išvengti gali būti sunkiau. Pirmiausiai, reikėtų domėtis, kokie nauji būdai atrasti, kaip jų išvengti siūlo ekspertai.

Taip pat, atsargiai dalintis savo asmenine informacija – jeigu dedate varnelę ties „Sutinku“, pagalvokite, ar tikrai suprantate, kam sutikimą duodate.

Remiantis BDAR, be jūsų sutikimo po 2018 gegužės 25 d., jokia kompanija negali naudoti jūsų asmeninių duomenų rinkodaros tikslams. Jeigu gaunate naujienlaiškių ar reklaminių žinučių, galite kreiptis į Vartotojų teisių apsaugos tarnybą.

Patikrinkite, ar visur numatytieji nustatymai yra tokie, kokių pageidaujate. Ypatingą dėmesį atkreipkite į socialinių tinklų („Facebook“, „Instagram“ ir pan.) nustatymus.

Sustiprink imunitetą
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(6 žmonės įvertino)
3.8333

Top naujienos

Profesorius Ambrozaitis siūlo pamiršti laikus, kai nedėvėjom kaukių: jų reikės kasmet (712)

Lietuva pagal sergamumą koronavirusu jau yra trečioje vietoje Europoje. Naujausi gruodžio 3...

Pigūs bilietai lietuvius vilioja spjauti į karantiną: lėktuvai pilni, o bilietai išperkami akimirksniu (156)

Be kelionių negalintys europiečiai masiškai bėga slėptis po Meksikos saule. Pilnuose lėktuvuose...

Savaitgalio prognozė: sugrįš rudeniški orai (5)

Šiandien, visą savaitgalį ir dar ateinančios savaitės pirmoje pusėje orų sąlygos mūsų...

Prasčiausius COVID-19 rodiklius fiksuojanti savivaldybė – apie kritinę situaciją: žmonės per daug atsipalaidavo (113)

14 dienų sergamumas 100 tūkst. gyventojų Kėdainių rajone – prasčiausias šalyje. Situacijai...

Vaizdo įraše – tikroji reakcija: ginkluotas Lukašenka juoką sukėlė net omonininkams (397)

Iniciatyva „By_Pol“, kuri vienija Baltarusijos jėgos žinybų darbuotojus, perėjusius į...

Kaunietį papiktino prie parduotuvių susidarančios eilės: prašo eiti apsipirkti tik turint konkretų sąrašą (81)

Ketvirtadienio vidurdienį keliose parduotuvėse ir paslaugų vietose apsilankiusiam kauniečiui teko...

Latvijoje vyriškių kompanija pavogė kalakutą, jį prigirdė degtine ir kartu išvažiavo į kurortą (64)

Imante miestelyje, Latvijoje, vyriškių kampanija iš vietos pramogų parko pavogė kalakutą, jį...

Proeuropietiškai Moldovos prezidentei – šalies parlamento akibrokštas (61)

Moldovos įstatymų leidėjai ketvirtadienį priėmė įstatymą, kuriuo apribojami prezidentūros...

COVID-19 pasiglemžė 37-erių Lietuvos stipruolio gyvybę (110)

Nuo koronaviruso infekcijos Kuršėnuose mirė sunkiaatletis, daugkartinis Lietuvos štangos...

6 pavojai, kuriuos jūsų kūnui kelia alkoholis: kenčia ne tik kepenys (36)

Visi žinome, kad piktnaudžiavimas alkoholiu labai kenkia sveikatai , tačiau ar žinote, kaip...

|Maža didelių žinių kaina