Vienas iš dažniausiai pasitaikančių apgavysčių internete tipų yra sukčiavimas (angl. k. „phishing“). Nors sukčiavimo būdų internete yra daugybė, žmonės daugiausia nukenčia savo asmeninius duomenis suvedę į netikras, tačiau iš pirmo žvilgsnio patikimai atrodančias internetines svetaines.

Suviliojo „gera kaina“

Įprastą internetinio sukčiavimo atvejį iliustruoja netikra, tačiau labai įmanoma istorija apie naują skalbimo mašiną įsigyti nusprendusį 68 metų amžiaus Joną.

Sugedus skalbimo mašinai, Jonas pasinaudojo anūkės patarimu ir nusprendė naują užsisakyti internetu. Iškilus klausimui, kaip atsikratyti senojo įrenginio, Jonas pasinaudojo „Google“ paieškos sistema. Įvedęs frazę „senų skalbyklių išvežimas“, iškart pamatė daugybę su tuo susijusių pasiūlymų.

Peržiūrinėjant pirmuosius paieškos rezultatus, Joną sudomino skelbimas, padėsiantis išspręsti visas jo problemas – nuolaida įsigyjant naują skalbyklę atidavus seną su nemokamu atvežimu ir išvežimu.

Svetainė įtarimų nesukėlė

Paspaudęs ant skelbimo, Jonas pateko į patikimai atrodančią internetinę parduotuvę, kurioje beliko išsirinkti norimą prekę ir paspausti mygtuką „Pirkti“. Nepaisydamas didelio kiekio svetainėje rastų gramatinių klaidų ir naršyklės viršuje rodomo įspėjimo (šauktuko prie internetinio adreso), jog ryšys su internetiniu portalu nėra saugus, Jonas nusprendė pasinaudoti viliojančiu kainos ir patogaus pristatymo pasiūlymu.

Patekus į apmokėjimo puslapį, svetainė skalbyklę leido įsigyti tik vienu būdu – suvedus savo el. pašto adresą ir mokėjimo kortelės duomenis: kortelės numerį, galiojimo data, vardą, pavardę, gyvenamosios vietos adresą ir kitoje kortelės pusėje esantį, iš trijų skaičių susidedantį CVV kodą. Atlikus šiuos veiksmus ir paspaudus „Mokėti“, Jonas gavo patvirtinimą į el. paštą, kad užsakymas gautas.

Įdomu tai, kad Jonui patvirtinus visus duomenis, pinigai iš jo sąskaitos nebuvo nuskaičiuoti. Pirma pinigų suma iš pirkėjo sąskaitos buvo nuskaičiuota tik praėjus kelioms valandoms nuo pirkimo. Nors nuskaičiuota suma atitiko pirkinio kainą, tai buvo tik pradžia. Tai, jog sąskaita ištuštėjo, Jonas pamatė vos kitą dieną, nusprendęs apmokėti komunalinius mokesčius.

Sąskaitos išrašas rodė, kad dar tą pačią dieną, praėjus vos kelioms minutėms nuo skalbyklės pirkimo, iš jo kortelės buvo atlikti keli mokėjimai skirtingomis sumomis ir skirtingiems gavėjams. Nesuprasdamas, kas vyksta, Jonas paskambino į banką ieškodamas pagalbos. Deja, viskas, ką bankas tuo metu galėjo pasiūlyti, buvo tik kortelės blokavimas.

Nors Jono istorija išgalvota, ji nesunkiai gali įvykti realiame gyvenime. Internetas suteikia begalę galimybių palengvinti gyvenimą, tačiau reikia atminti, kad visada atsiras žmonių, siekiančių tokias galimybes išnaudoti piktavališkoms reikmėms.

Kaip atpažinti sukčiavimą (angl. k. „phishing“) internete

Netikrą svetainę atpažinti gali būti sudėtinga net ir įgudusiam interneto naudotojui. Nors tokio tipo portalai dažniausiai mažai kuo skiriasi nuo sąžiningai savo paslaugas siūlančių internetinių svetainių, verta atkreipti dėmesį į kelis dalykus, kurie turėtų kelti susirūpinimą.

Svetainės adresas

Jei interneto naršyklėje, šalia internetinio portalo adreso, nėra rodoma spynelė arba yra rašoma „Nesaugu“ (angl. k. „Not secure“), patariama tokia svetaine nesinaudoti ir jai nepatikėti jokių asmeninių duomenų. Ryšys su nesaugia svetaine nėra šifruojamas, todėl visus jūsų siunčiamus duomenis gali matyti piktavaliai.

Mokėjimo būdai

Patikimos internetinės svetainės siūlo daugybę skirtingų atsiskaitymo būdų. Pastebėję, jog galimybės atsiskaityti yra ribotos, o mokėjimo lange nėra saugumą patvirtinančių ženklų, pavyzdžiui, galimybės pasirinkti savo banką – pagalvokite, ar tikrai pasitikite pardavėju. Be to, prieš atlikdami bet kokį pirkimą internetu, įsitikinkite, kad esate savo banke įjungę nemokamą saugaus apsipirkimo internetu paslaugą. Taip pat, jei yra galimybė, pasirinkite mokėjimą pristatymo metu.

Gramatinės klaidos

Internetiniame portale paliktos daugybinės gramatinės klaidos arba keisti išsireiškimai gali sufleruoti apie tai, kad svetainės kūrėjai daugiau dėmesio skyrė norėdami jus suvilioti „pasiūlymu, kurio negalėtumėte atsisakyti“, o ne noru atskleisti geriausias produkto savybes. Venkite tokio tipo portalų.