aA
Pastaraisiais metais plečiantis interneto kultūrai, sparčiai populiarėja ir viešosios erdvės influenceriai - populiarūs socialinių tinklų veikėjai, sėkmingai formuojantys tikslinių grupių nuomonę įvairiais klausimais. Tai gali būti socialinės bei politinės problemos, kultūriniai reiškiniai ar net tam tikrų prekės ženklų reputacija - nemaža dalis influencerių turi savo nišą bei auditoriją, kuriai ta problema yra aktuali.
Influencerė
Influencerė
© Autorių nuotr.

Tačiau internetinė erdvė neriboja temų spektro: nuomonės formuotojai gali nesunkiai persiorientuoti bei pasisakyti įvairiausiais klausimais. Toks lankstumas, derinamas su greitai skleidžiama ir patrauklia žinute itin domina kompanijas visame pasaulyje: pasak Business Insider, kelių metų bėgyje prekiniai ženklai visame pasaulyje influencerių reklamai turėtų išleisti apie 15 milijardų JAV dolerių per metus.

Atrodo, kad toks reklamos bei viešosios komunikacijos būdas yra patogus bei inovatyvus. Efektyviai pasiekiama didelė auditorija, o nuomonės formuotoju gali tapti ne tik tradicinės įžymybės, tačiau ir paprasti žmonės, su kuriais auditorija lengviau tapatinasi. Kita vertus, apmokama reklama sukelia papildomų problemų, kaip reiškiamos nuomonės autentiškumas.

Pavyzdžiui, prieš kelis metus Lietuvoje nuaidėjo vienas pirmųjų su influenceriais susijusių skandalų. Vieni iš žinomiausių ir sekamiausių nuomonės formuotojų Lietuvoje, kritiškai pasisakė dėl Vilniaus savivaldybės priimto nutarimo, sumažinusio namų administravimo įstaigų galią.

Už šias žinutes influenceriai gavo atlygį būtent iš minėtų įmonių, kurios siekė išsaugoti savo įtaką sostinėje. Nors kilęs skandalas užgeso gana greitai, o abu nuomonės formuotojai atsiprašė už neatsakingą turimos įtakos skleidimą, tai smarkiai pakenkė bendrai šios veiklos reputacijai - išaugo nepasitikėjimas viešų asmenų nuomone.

Be to, 2019-aisiais Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) susidomėjo dešimties populiarių pramogų verslo influencerių veikla internete - buvo stebimos viešos žinutės, potencialiai galėjusios slėpti reklamą. Toks elgesys Lietuvoje yra draudžiamas.

Kadangi skaitmeninės erdvės nuomonės formuotojų niša skaičiuoja ankstyvus egzistavimo metus, buvo pristatytos naujos teisinės gairės šio tipo reklamai. Tapo privaloma žymėti įrašus, priskiriamus reklamos kategorijai - į šį apibrėžimą įeina bet koks apmokamas bendradarbiavimas su įmonėmis. Už taisyklių nesilaikymą gali grėsti baudos.

Iš pirmo žvilgsnio, influencerių padėtis auditorijos atžvilgiu atrodo sukontroliuota bei apibrėžta teisiškai. Kita vertus, ši sritis vis dar yra vertinama dviprasmiškai - nors dalis visuomenės mielai seka ir vadovaujasi socialinių tinklų įžymybių rekomendacijomis, atsiranda vis daugiau nuomonės formuotojus skeptiškai vertinančiųjų.

Taip pat vis dar nėra išnykusi perkamos nuomonės stigma - po garsiai nuskambėjusių nežymėtos reklamos atvejų, kai kurie žmonės vis dar nepasitiki viešų asmenų skleidžiamomis idėjomis ir yra linkę įžvelgti stambesnių visuomenės grupių interesus.

Vilnietė Milda dalinasi savo nuomone: „Aš turiu savo mėgstamus instagramerius, ir kasdien seku jų turinį. Įdomu matyti jų kasdienybę. Bet tuo pačiu suprantu, kad kartais jų kasdienybė būna ne visai tiksli. Pavyzdžiui viena mano mėgstama inluencerė nuolat naudojasi vienos maisto pristatymo įmonės paslaugomis, rodo, kaip dažnai ir kaip skaniai valgo. Tas maistas visada varvina seile. Bet tik visai neseniai ji atskleidė, kad visą tą maistą visada gauna nemokamai. Bet prie maisto niekad nežymėjo, kad tai būtų reklama. Tai paskatino mane susimąstyti, kas dar jos kasdienybėje yra apmokėta verslo sąskaita.“

Ar patiems influenceriams įmanoma nubrėžti aiškią ribą tarp subjektyvaus požiūrio bei reklamos? Tiesą sakant, tai itin sudėtinga užduotis - nors nuomonės formuotojas ir neturi blogų intencijų, nepasitikėjimas iš visuomenės grupių tampa neišvengiamas dėl šios nišos praeities reputacijos.

Dėl to objektyvus ribos nubrėžimas gali tapti pačios visuomenės užduotimi. Vertėtų nepamiršti kritiškai vertinti kiekvienos informacijos, gaunamos internete - ar tai būtų jautrūs valstybinės reikšmės klausimai, ar naujo prekės ženklo rekomendacija. Tai sėkmingai padaryti galima tikrinant patikimus pirminius šaltinius - profesionalų tyrimus, vaizdinę medžiagą, viešinamus oficialius dokumentus.

Nuomonės formuotojų eroje labai svarbu surasti aukso viduriuką: neverta kiekvienos perskaitytos nuomonės iškart identifikuoti kaip nepatikimos ar nupirktos informacijos, bet vis dėlto būtina išlikti budriems ir sąmoningai pergalvoti iš influencerių gaunamą turinį.

Projektas „Sustiprink Imunitetą“
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Top naujienos

Ekspertas demaskavo gandus apie Putino sprendimą: prie komisariatų būriai jau rikiuojasi neatsitiktinai (6)

Rusijoje paskelbus mobilizaciją, į frontą netrukus patrauks nežinia kuo apginkluotų, prastai...

Vilniuje – šokiruojantys nusikaltėlio grasinimai: tegul pareigūnai užsideda neperšaunamas liemenes (4)

„Jeigu pareigūnai neįvykdys mano reikalavimų, geriau tegul užsideda neperšaunamas...

Savaitės viduryje sulauksime ryškesnių permainų: ciklonas atplukdys lietų į daugelį rajonų

Pirmadienio dieną orus šalyje lems ciklono pietrytinė dalis. Vyraus nepastoviai debesuotas...

Karas Ukrainoje. Zelenskis: Iziume buvo rastos dar dvi masinės kapavietės Ukraina gavo NASAMS oro gynybos sistemas

Naktį iš šeštadienio į sekmadienį, rugsėjo 25 d., Zaporižios regionas vėl tapo Rusijos...

Už galimybę nakvoti neįprastame būste lietuviai pasiryžę pakloti triženklę sumą: tai nėra tik apgyvendinimas, tai patirtis

Šalia Valkininkų esančiame šimtamečių ąžuolų miške išdygo naujas perliukas unikalių...

Siūlo būdą, kaip lietuviams sutaupyti maisto išlaidoms: iš pradžių užteks ir vieno paprasto įpročio

Maisto švaistymas – gana opi problema, kuri neaplenkia ir Lietuvos. Kiekvienas Lietuvos gyventojas...

Daugelis moterų neteisingai pasirenka kūno spalvos pėdkelnės: jei norite su jomis atrodyti stilingai, įsidemėkite vieną taisyklę

Atėjus rudeniui, į moterų garderobą grįžta pėdkelnės . Jei vienos mūvi griežtai tik juodas,...

Vaistininkas: žmonės vis daugiau dėmesio skiria savo kūnui – tenka pasikalbėti ir apie meilės reikalus, seksualinę sveikatą

Farmacininkais pasitikima ne tik susirgus, jie dažnai tampa patarėjais grožio, meilės bei kitais...

Ispanijos Supertaurės finale triumfavo „Real“ – po pratęsimo palaužė „Barceloną“

Sevilijoje sekmadienį vykusiame Ispanijos Supertaurės turnyro finale „ Barcelona “ siekė...

Smagūs mokslininkų patarimai, kaip galima lieknėti be dietų ir sporto

Mokslininkai teigia – galima deginti kalorijas ir paspartinti medžiagų apykaitą užsiimant tuo,...