aA
Pastaraisiais metais plečiantis interneto kultūrai, sparčiai populiarėja ir viešosios erdvės influenceriai - populiarūs socialinių tinklų veikėjai, sėkmingai formuojantys tikslinių grupių nuomonę įvairiais klausimais. Tai gali būti socialinės bei politinės problemos, kultūriniai reiškiniai ar net tam tikrų prekės ženklų reputacija - nemaža dalis influencerių turi savo nišą bei auditoriją, kuriai ta problema yra aktuali.
Influencerė
Influencerė
© Autorių nuotr.

Tačiau internetinė erdvė neriboja temų spektro: nuomonės formuotojai gali nesunkiai persiorientuoti bei pasisakyti įvairiausiais klausimais. Toks lankstumas, derinamas su greitai skleidžiama ir patrauklia žinute itin domina kompanijas visame pasaulyje: pasak Business Insider, kelių metų bėgyje prekiniai ženklai visame pasaulyje influencerių reklamai turėtų išleisti apie 15 milijardų JAV dolerių per metus.

Atrodo, kad toks reklamos bei viešosios komunikacijos būdas yra patogus bei inovatyvus. Efektyviai pasiekiama didelė auditorija, o nuomonės formuotoju gali tapti ne tik tradicinės įžymybės, tačiau ir paprasti žmonės, su kuriais auditorija lengviau tapatinasi. Kita vertus, apmokama reklama sukelia papildomų problemų, kaip reiškiamos nuomonės autentiškumas.

Pavyzdžiui, prieš kelis metus Lietuvoje nuaidėjo vienas pirmųjų su influenceriais susijusių skandalų. Vieni iš žinomiausių ir sekamiausių nuomonės formuotojų Lietuvoje, kritiškai pasisakė dėl Vilniaus savivaldybės priimto nutarimo, sumažinusio namų administravimo įstaigų galią.

Už šias žinutes influenceriai gavo atlygį būtent iš minėtų įmonių, kurios siekė išsaugoti savo įtaką sostinėje. Nors kilęs skandalas užgeso gana greitai, o abu nuomonės formuotojai atsiprašė už neatsakingą turimos įtakos skleidimą, tai smarkiai pakenkė bendrai šios veiklos reputacijai - išaugo nepasitikėjimas viešų asmenų nuomone.

Be to, 2019-aisiais Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) susidomėjo dešimties populiarių pramogų verslo influencerių veikla internete - buvo stebimos viešos žinutės, potencialiai galėjusios slėpti reklamą. Toks elgesys Lietuvoje yra draudžiamas.

Kadangi skaitmeninės erdvės nuomonės formuotojų niša skaičiuoja ankstyvus egzistavimo metus, buvo pristatytos naujos teisinės gairės šio tipo reklamai. Tapo privaloma žymėti įrašus, priskiriamus reklamos kategorijai - į šį apibrėžimą įeina bet koks apmokamas bendradarbiavimas su įmonėmis. Už taisyklių nesilaikymą gali grėsti baudos.

Iš pirmo žvilgsnio, influencerių padėtis auditorijos atžvilgiu atrodo sukontroliuota bei apibrėžta teisiškai. Kita vertus, ši sritis vis dar yra vertinama dviprasmiškai - nors dalis visuomenės mielai seka ir vadovaujasi socialinių tinklų įžymybių rekomendacijomis, atsiranda vis daugiau nuomonės formuotojus skeptiškai vertinančiųjų.

Taip pat vis dar nėra išnykusi perkamos nuomonės stigma - po garsiai nuskambėjusių nežymėtos reklamos atvejų, kai kurie žmonės vis dar nepasitiki viešų asmenų skleidžiamomis idėjomis ir yra linkę įžvelgti stambesnių visuomenės grupių interesus.

Vilnietė Milda dalinasi savo nuomone: „Aš turiu savo mėgstamus instagramerius, ir kasdien seku jų turinį. Įdomu matyti jų kasdienybę. Bet tuo pačiu suprantu, kad kartais jų kasdienybė būna ne visai tiksli. Pavyzdžiui viena mano mėgstama inluencerė nuolat naudojasi vienos maisto pristatymo įmonės paslaugomis, rodo, kaip dažnai ir kaip skaniai valgo. Tas maistas visada varvina seile. Bet tik visai neseniai ji atskleidė, kad visą tą maistą visada gauna nemokamai. Bet prie maisto niekad nežymėjo, kad tai būtų reklama. Tai paskatino mane susimąstyti, kas dar jos kasdienybėje yra apmokėta verslo sąskaita.“

Ar patiems influenceriams įmanoma nubrėžti aiškią ribą tarp subjektyvaus požiūrio bei reklamos? Tiesą sakant, tai itin sudėtinga užduotis - nors nuomonės formuotojas ir neturi blogų intencijų, nepasitikėjimas iš visuomenės grupių tampa neišvengiamas dėl šios nišos praeities reputacijos.

Dėl to objektyvus ribos nubrėžimas gali tapti pačios visuomenės užduotimi. Vertėtų nepamiršti kritiškai vertinti kiekvienos informacijos, gaunamos internete - ar tai būtų jautrūs valstybinės reikšmės klausimai, ar naujo prekės ženklo rekomendacija. Tai sėkmingai padaryti galima tikrinant patikimus pirminius šaltinius - profesionalų tyrimus, vaizdinę medžiagą, viešinamus oficialius dokumentus.

Nuomonės formuotojų eroje labai svarbu surasti aukso viduriuką: neverta kiekvienos perskaitytos nuomonės iškart identifikuoti kaip nepatikimos ar nupirktos informacijos, bet vis dėlto būtina išlikti budriems ir sąmoningai pergalvoti iš influencerių gaunamą turinį.

Projektas „Sustiprink Imunitetą“
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Top naujienos

Į Nausėdų Valdovų rūmuose Macronui ir jo žmonai surengtą iškilmingą vakarienę skubėjo ne tik pasipuošę svečiai, bet ir greitoji atnaujinta 22:05 (360)

Pirmadienį į Lietuvą oficialaus vizito atvyko Prancūzijos prezidentas Emmanuelis Macronas . Kartu...

Ekspertai apie rinkimus: partijos ne tik nebepasiūlo naujovių, bet ir nebegeba parašyti programų (152)

„Naudojant vyriausybės ir valstybės resursus yra bandoma išvažiuoti, kaip su partijos programa,...

Ekspertė įvertino Brigitte Macron ir Dianos Nausėdienės įvaizdžius: netikėtas sutapimas  paviešintos vakarinės aprangos nuotraukos (503)

Pirmadienio vakarą Vilniuje nusileido Prancūzijos prezidento Emmanuelio Macrono lėktuvas, kartu su...

Siaubinga netektis: Radviliškio rajone iš virstančio automobilio iškrito ir žuvo 17-metė (127)

Pirmadienį, apie 12 val., Radviliškio r., kelyje Šeduva-Krekenava, nuo kelio nuvažiavo ir apvirto...

Macronas norėjo paaiškinti Nausėdai, kodėl ėmėsi rusiškos iniciatyvos: norime turėti skaidrų, nenaivų dialogą su Rusija papildyta 21:18 val. (356)

Į Lietuvą atvykęs Prancūzijos prezidentas Emmanuelis Macronas teigė norėjęs paaiškinti, kodėl...

Nebe vasara, bet šilumos dar sulauksime

Antradienį Lietuvoje vyraus puikūs orai , nes juos vis dar lems aukštesnio slėgio laukas. Lietaus...

Naujas Rusijos ir NATO šalies mūšio laukas: tai jau nebėra tik dar vienas įšaldytas konfliktas (352)

Pavieniai apsišaudymai, tada – rimtesni susirėmimai, mobilizacija, kalbos apie karą, o vėliau...

Epidemiologas perspėja: pagal šiuos požymius, Lietuva antrai bangai pasiruošusi blogai (134)

Nerimstant pranešimams apie naujus COVID-19 atvejus, kas visų pirma bado akis, tai Sveikatos...

Kęstutis Grubliauskas | D+ nariams

Ir aš tarnavau. Kaip merginos sakydavo: vyras be kariuomenės, tai ne vyras (4)

Pamačius rašinius apie Tarybinę armiją , tuoj užplūdo prisiminimai. Praėjus daugeliui metų,...

5 mitai apie G tašką, kuriuos turite tuojau pat išmesti iš galvos (21)

Vis dar mitais apipintas paslaptingas G taškas kelia diskusijų ne tik tarp vyrų, bet ir tarp...

|Maža didelių žinių kaina