Modernizuota statybos leidimų išdavimo sistema

Statybos leidimų išdavimo nuotoliniu (elektroniniu) būdu sistema „Infostatyba“ veikia jau nuo 2008 m. pabaigos. Pasak Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos vyriausios specialistės Vidos Aliukonienės, sistema skirta ne tik statybos leidimus išduoti fiziniams ir juridiniams asmenims, bet ir pateikti informaciją apie statybų būklę šalyje.

Specialistės teigimu, 2013–2015 metais buvo vykdytas „Infostatybos" Europos Sąjungos remiamas modernizavimo projektas – įdiegtos naujos paslaugos, o esamos buvo modernizuotos.

„Nuo šių metų vasario 18 d. elektroninių paslaugų teikiama bendradarbiavimo lygiu. Su statybų dokumentacija susijusius klausimus galima išspręsti ne tik pateikiant prašymus, paraiškas ar pranešimus nuotoliniu būdu, bet ir gaunant reikiamą dokumentą internetu. Statybos dokumentų išdavimo procese dalyvaujantys subjektai taip pat bendradarbiauja elektroniniu būdu“, – tikina V. Aliukonienė.

El. būdu paslaugų kainos mažesnės

Specialistė pastebi, jog 73 proc. visų su statyba susijusių prašymų šiomis dienomis yra pateikiama nuotoliniu (elektroniniu) būdu. Naudotis elektroninėmis paslaugomis gyventojai skatinami nustačius mažesnes paslaugų kainas lyginant su tiesioginiu prašymų išduoti dokumentus pateikimu.

Mobilusis internetas

Šių metų liepos vidurio duomenimis, „Infostatyboje“ iš viso registruota daugiau kaip 134,4 tūkst. su statybos dokumentų išdavimu susijusių procesų, iš jų 106,7 tūkst. jau pabaigti. Daugiau kaip 2 tūkst. nuotoliniu būdu pateikta prašymų išduoti specialiuosius architektūros reikalavimus – jau išduota apie 1,5 tūkst. šių statinio projektui rengti privalomų dokumentų.

V. Aliukonienė atkreipia dėmesį į tai, jog per sistemą perduota 45 tūkst. paraiškų patikrinti statinio projektą ir pateikta 33,4 tūkst. patikrinimo rezultatų. Nuotoliniu būdu išduotų statybą leidžiančių dokumentų skaičius perkopė 5 tūkst. ribą. Patenkinta daugiau kaip 2 tūkst. prašymų išduoti pažymą apie statinio atitiktį esminiams statinio projekto sprendiniams nebaigtos statybos atveju.

Per pirmąjį šių metų pusmetį sistemoje iš viso įvykdyta ar dar vykdoma daugiau kaip 110 tūkst. su statybos dokumentų išdavimu susijusių procesų. Statytojai ar jų įgalioti atstovai nuotoliniu būdu pateikė apie 28 tūkst. prašymų, iš jų daugiau kaip 18 tūkst. – nuo vasario 1 d. per atnaujintą informacinę sistemą.

Gali sutaupyti daug laiko

Teisines paslaugas statybos srityje teikianti Aurelija Taunytė pastebi, kad pirmą kartą prie sistemos prisijungusiems paprastiems žmonėms gali iškilti sunkumų suprantant, kaip viskas daroma, tačiau sistema greitai suprantama ir jau netrukus žmogus pats gali ja naudotis.

„Atsižvelgiant į teisės aktų reikalavimus, būtent statybos dalyviai ir vadovas turėtų organizuoti žmonėms statybos užbaigimo procedūras, tad manau, kad ši sistema labiau orientuota į statybos specialistus“, – teigia A. Taunytė.

Klaipėdoje, Melnragėje, daugiabučio namo statyba

Vienu iš pagrindinių sistemos privalumų specialistė vadina tai, jog ja besinaudojantis žmogus sutaupo daug laiko. „Neseniai pati tai patyriau išvykusi į kelionę – be jokių kliūčių galėjau dirbti su šia sistema kad ir kitame pasaulio krašte. Tai labai patogu, nes taip sutaupomas laikas: nereikia keliauti į jokią instituciją, pateikti prašymo, popierinių dokumentų nebėra, vietoje jų – elektroniniai, kurie gali būti pasiekiami bet kokiu metu ir bet kur“, – sistemos privalumus įvardija moteris.

Vis daugiau žmonių pasitiki el. dokumentais

A. Taunytė džiaugiasi ir galimybe dokumentus pasirašyti el. parašu. Taip pat ji pastebi, kad palengva auga pasitikinčių elektroniniais dokumentais skaičius. „Manau, tai labai patogu. Tačiau dalis lietuvių dar labiau pripratę prie popierinio dokumento ir elektroninio neskuba pripažinti. Žinoma, visuomenėje auga domėjimasis šiuo klausimu, todėl manau, kad ateityje tai bus įprasta“, – tiki specialistė.

Pasak A. Taunytės, sistema tinkama projektuotojams. „Jiems dabar labai patogu, nes nebėra tų nuolatinių statybos komisijų, laukimo eilėse sutartą dieną, kol gauni leidimą. Dabar tiesiog pateikiamas prašymas ir visos institucijos vienu metu nagrinėja prašymą. Tai sutaupo daug laiko“, – aiškina A. Taunytė.

Specialistė pabrėžia, kad patiriantiems sunkumų sistemoje skirtas naudojimosi vadovas, kuriuo vadovaujantis kiekvienam įmanoma pateikti prašymą. Pasak jos, šiandien bet kam, kas nori statytis pastatą, fizinio kontakto su statybos inspektoriumi arba valdybos darbuotoju, išduodančiu leidimus, nebereikia.

Statyba

„Užtenka tiesiog pateikti reikiamus dokumentus elektroniniu būdu. Tuomet gauni paslaugą realiai nekontaktuodamas ir negaišdamas laiko. Aišku, dar pilnu tempu neveikia statybos užbaigimo akto išdavimas. Manau, tai yra taisytina, o visa kita veikia gerai“, – teigia A. Taunytė.

Reikia tik kompiuterio ir interneto

„Infostatyba“ gali naudotis visi, kurie turi kompiuterį ir interneto prieigą. VTPSI praneša, jog jei prašymo pateikėjas neturi galimybės prisijungti prie sistemos – nesinaudoja el. bankininkystės, el. parašo paslaugomis ar dėl kitų priežasčių – neatsisakoma jo dokumentus priimti ir tiesiogiai, tačiau ir šiuo atveju kartu su visais privalomais pateikti popieriniais dokumentais turi būti pateikiama ir elektroninė laikmena su šių dokumentų įrašais.

Pagal VTPSI, asmuo, pateikęs prašymą ne per sistemą, neturės galimybės pats stebėti jo nagrinėjimo eigos. Įpratusiems tiesiogiai bendrauti su dokumentus priimančiais ir išduodančiais įstaigų specialistais vis dar atrodo, kad tiesioginis būdas patikimesnis. Tačiau, kaip pastebi VTPSI, taip gaištamas laikas, patiriamos išlaidos kelionėms, kai reikalus galima sutvarkyti prisėdus prie kompiuterio namuose.

Telefonas ir kompiuteris

Neturinčių kompiuterio ar interneto prieigos gyventojų patogumui didžiųjų šalies apskričių teritorijas prižiūrinčiuose VTPSI skyriuose įrengtos kompiuterizuotos vietos lankytojams.

Dėl statybų dokumentų daug vargintis nereikės

VTPSI praneša, jog sistema atnaujinta atsižvelgiant į pasikeitusius teisės aktus ir siekiant gerinti paslaugų prieinamumą, kokybę, užtikrinti naudojimosi jomis patogumą. Nuotoliniu būdu šiuo metu teikiama 18 su statybos procesu susijusių elektroninių paslaugų bendradarbiavimo lygiu. Per modernizuotą „Infostatybą“ galima gauti visų rūšių statybą leidžiančius dokumentus (SLD), o taip pat:

- pateikti pranešimą apie rangovo, pagrindinių statybos sričių vadovų pasamdymą ar paskyrimą ir pateikti informaciją apie pranešimo registravimą arba neigiamą atsakymą;

- pateikti prašymą išduoti statybos užbaigimo aktą ir išduoti aktą arba pateikti neigiamą atsakymą;

- pateikti prašymą patvirtinti/užregistruoti deklaraciją apie statybos užbaigimą ir išduoti deklaracijos patvirtinimą / registravimą arba pateikti neigiamą atsakymą;

- pateikti prašymą išduoti pažymą apie statinio statybą be esminių nukrypimų nuo statinio projekto ir išduoti šią pažymą arba pateikti neigiamą atsakymą;

- pateikti prašymą išduoti pažymą apie statinio nugriovimą ir išduoti šią pažymą arba pateikti neigiamą atsakymą;

- pateikti prašymą pratęsti reikalavimo pašalinti savavališkos statybos padarinius įvykdymo terminą ir patvirtinti šį pratęsimą arba pateikti neigiamą atsakymą;

- pateikti prašymą leisti atlikti statinio konservavimo darbus ir išduoti šį leidimą arba pateikti neigiamą atsakymą;

- pateikti prašymą išduoti prisijungimo sąlygas ir jas išduoti arba pateikti neigiamą atsakymą;

- pateikti prašymą išduoti specialiuosius reikalavimus ir juos išduoti arba pateikti neigiamą atsakymą;

- pranešti apie galbūt savavališką statybą ir informuoti apie pranešimo gavimą.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (56)