aA
Įdarbinimo agentūros specialistus darbui naftos platformose vilioja ne tik solidžiu uždarbiu, bet ir pramogomis: saunomis, biliardinėmis, soliariumais. „Jūs gyvensite išties puikiomis sąlygomis. Gyvenimo naftos platformoje sąlygas galima lyginti su 3–4 žvaigždučių viešbučiu, kas iš tiesų yra labai puiku, lyginant su kitais darbais Norvegijoje. Poilsio metu jūs turėsite galimybę apsilankyti saunoje, sporto salėje, TV svetainėje, sužaisti biliardą ar net apsilankyti soliariume. Vienintelis trūkumas – naftos platformoje nedaug erdvės“, – rašoma vienos agentūros skelbime.
Eurai
© DELFI / Karolina Pansevič

„Toks agentūros pasiūlymas – bandymas pagrąžinti situaciją. Nors beveik visos pramogos išvardintos teisingai, realybė kiek kitokia, nei kaip čia rašoma – labai puiki. Nemanau, kad, nuvykę į platformas, ten rasite 3–4 žvaigždučių viešbutį. Man tai labiau panašu į motelį, su jo viduje veikiančiomis griežtomis taisyklėmis ir ne pačiomis geriausiomis gyvenimo sąlygomis. Sporto salė yra – tai įstatymo reikalavimas. Bet vėlgi, tai labiau primena naminę salę, kai treniruokliai sustatyti 20–25 m2 patalpoje. Vienu metu joje gali sportuoti ne daugiau 6 žmonių. Turint omeny, kad platformoje dirba apie 200 darbininkų, tai salė būna užimta visą laiką. Sauna yra – tas tiesa, bet po darbo karštyje, prakaituoti dar ir saunoje, klausimas, ar kas labai jau nori ir gali. Biliardas galbūt yra stacionariose platformose. Plaukiojančio tipo platformose jo negali būti dėl supimo. Dažniau galima rasti stalo tenisą. Soliariumas – agentūros fantazija, nebent aš apie juos nežinau. Gal jie turi minty deginimąsi po kaitria saule ant denio? Čia turbūt tiems, kam neužtenka karščio darbe“, – agentūros siūlymą komentuoja keletą metų platformose dirbantis Dmitrijus.

Kalbant apie pramogas, jis su kolegomis pora kartų per mėnesį susirenka TV svetainėje pažiūrėti filmą, retkarčiais sužaidžia stalo tenisą. O pagrindinis poilsis – tai knygos, bendravimas su artimaisiais namuose ir miegas. Kad bus nedaug erdvės – agentūra teisi, tik šioje apribotoje erdvėje reikia dirbti ir gyventi ne keletą dienų, o visą mėnesį.

Naftos platforma
Naftos platforma
© Reuters / Scanpix


„Darbas yra darbas. Mes tokį pasirinkome ir dėkojame mūsų šeimoms, kad supranta ir palaiko mus, tad dažniausiai geriausia diena platformoje yra ta, kai skrendame namo“, – juokauja Dmitrijus.

Vienas iš sunkiųjų veiksnių – darbo stabilumo stoka

Dmitrijus antruoju inžinieriumi platformose dirba šešerius metus. Pasak jo, darbe žavi profesionali darbo aplinka, atsakomybė, aukšti saugumo standartai. Anksčiau žavėdavo dar ir pinigai, bet po naftos kainų kritimo ir visos industrijos krizės algos nukrito 40–50 proc. O kai daugelis kolegų prarado darbus, tai tikrai žavėjo kiekvienas kontrakto pratęsimas.

Paklausus, kas sunkiausia darbe, Dmitrijus atviras: „Visiems, norintiems dirbti platformose, reikia suprasti, kad pinigai yra mokami už kvalifikuotą darbą, dirbant nelengvoje aplinkoje. Visų pirma iki darbo vietos ir atgal turi skristi 2–3 paras. Atskridus laukia 12 valandų darbo diena, darbas be išeiginių visą mėnesį. Gyvenimo sąlygos tikrai ne iš pačių geriausių. Nuolatinis naktinių ir dieninių budėjimų kaitaliojimas. Darbo apimtys gerokai didesnės nei, pavyzdžiui, prekybiniame laivyne. Kalbant apie mašinų skyrių, DP3 sistema reiškia trigubai daugiau variklių bei visų kitų pagalbinių mechanizmų, negu paprastam laive, o tai reiškia trigubai daugiau serviso bei remonto darbų.“

Naftos platforma
Naftos platforma
© AP / Scanpix


Pasak Dmitrijaus, vienas iš sunkiųjų veiksnių - darbo stabilumo stoka. Jeigu platforma neturi kontrakto, visus darbuotojus tiesiog atleidžia iš darbo ir laukia geresnių laikų.

„Žmonės linkę pasakoti pasakas apie stebuklingas ofšorines algas. Tiesa yra tame, kad tai visų pirma sunkus, daug atsakomybės ir specialisto žinių reikalaujantis darbas. Aukšti reikalavimai anksčiau buvo kompensuojami geresnėmis algomis, bet kaip jau minėjau, po naftos kainų kritimo dramatiškai nukrito ir algos, tad norintiems įsidarbinti naftos platformose – patarčiau sulaukti geresnių laikų“, – sako jis.

Kartu su Dmitrijumi platformoje dirba 8 lietuviai: „Galiu pasakyti, kad jie – tikrai puikūs specialistai, verti kolegų pagarbos. Lietuviai dirba gręžinio specialistais, elektrikais, elektronikos specialistais, inžinieriais, mechanikais, krano operatoriais.“

Išlepusiems naftos platformose ne vieta

Nuo 2012 metų naftos platformose dirbančiam Kęstučiui Kaupui labiausiai patinka audros, tuomet aišku, kad evakuacija neįmanoma ir kad niekas nuo tavęs nebepriklauso. Tuomet vyrą aplanko ramybė. Tad dirbant vandenyne, neskaitant fizinio pasirengimo ir reikalingų kompetencijų, labai svarbus yra psichologinis pasiruošimas.

Klaipėda
Klaipėda
© Klaipėdos savivaldybė


„Naftos platformų darbininkai gerų gyvenimo sąlygų negauna, o miegas ir darbo valandos yra griežtai reglamentuoti pagal valdžios sudarytus grafikus“, – teigia pramoninio alpinizmo, saugaus darbo vadovas. Vyras dirba dvi savaites po 12 val. per parą, su viršvalandžiais visas 16 val. Kartais dirba 21 dieną, nes trečią savaitę mokamas dvigubas atlyginimas. Darbo grafiką gali reguliuotis pats: gali dirbti 7 dienas, gali 6 savaites. Viskas priklauso nuo pinigų poreikio ir noro dirbti.

Kęstutis naftos platformose yra sutikęs nemažai lietuvių specialistų – gręžimo specialistų, jų vadovą, geologų, kitų puikių kvalifikuotų darbininkų. Pasak jo, darbo užmokestis yra skirtingas – nuo 20 iki 40 Eur per valandą į rankas. Kalbant apie gerų specialistų trūkumą platformose, Kęstutis sako, kad gerų ir išradingų darbuotojų trūksta visur ir visada.

Kęstutis nesutinka, kad naftos platformose yra alinantis darbas: „Alinantis darbas yra dirbti po keliolika valandų kokioje nors parduotuvėje salės darbuotoju ir uždirbti 400 Eur per mėnesį. Platformose irgi darbas nelengvas, tarkime, nuolatinė kova su gravitacija. Daugiau tai yra gero pasirengimo tokiam darbui klausimai.”

Darbą platformose Kęstutis sulygino su zona, kurioje gyveni uždaroje erdvėje, daugiausia vyriškoje kompanijoje. „Man patinka toks darbas, patinka iššūkiai, paskui turimas laisvas laikas, kurį galiu skirti dvasiniam tobulėjimui ir įkurtam sambūriui „Debesų pieva“, nesivaikant pelno”, – sako K. Kaupas.

Naftos platforma
Naftos platforma
© Reuters / Scanpix


Naujokams nusimato puikus metas pradėti karjerą naftos platformose

Romanas dirba ofšoriniame sektoriuje nuo 2006 metų. „Įgijęs jūrinės inžinerijos išsilavinimą, atlikau pirmąją praktiką, kuri truko ilgiau kaip 6,5 mėnesius. Praktikos metu patekome į Katrinos uraganą, tuomet nusprendžiau, kad jūreivio duona man per sunki, juolab negaliu taip ilgai būti be šeimos. Tuomet pasirinkau kitą kelią – išbandyti save naftos platformose. Teko laukti 1,5 metų, kad galėčiau dirbti pagal savo kvalifikaciją.“

Šiuo metu Romanas dirba budinčiu mechaniku vienoje iš pasaulyje lyderiaujančių danų kompanijų ant naujausio 6 lygio (aukščiausio) gręžinio laivo (drillship). Vyro atsakomybė – visų energetinių įrenginių priežiūra ir remonto darbai. „Darbas labai patinka, alga tenkina, taip pat suteikiamos puikios socialinės garantijos, kadangi mokesčiai ir pensija mokami Danijoje. Labiausiai patinka atsakomybė, bendravimas su skirtingų kultūrų specialistais iš viso pasaulio ir, aišku, kasdienių iššūkių priėmimas, greitas ir profesionalus problemų sprendimas, taip pat akivaizdus tobulėjimas iš kvalifikacinės pusės“, – sako Romanas.

Klaipėda
Klaipėda
© Klaipėdos savivaldybė


Lietuvių paskutiniu metu tenka sutikti mažiau, kadangi jo darbdavė kompanija stengiasi priimti kuo daugiau žmonių iš skirtingų pasaulio šalių. Šiuo metu kompanijoje dirba specialistai iš 40 šalių, o iš viso darbuojasi 180 žmonių komanda. Romanas dirba 28 dienas, 28 dienas ilsisi. Nuolatinė vyro alga – 7000 Eur per mėnesį į rankas, kitų specialistų algos panašios, vyriausiasis mechanikas uždirba apie 10 tūkst. Eur. Romanas akcentuoja, kad visos algos buvo apkarpytos po krizės apie 40 proc.

„Paskutinius metus daug specialistų buvo be darbo dėl naftos kainų krizės ir uždaromų projektų. Nemažai jų išėjo dirbti į laivus, nes ten algos prisivijo platformose dirbančiųjų, o ir darbo specifika truputį lengvesnė, nes mažiau apkrovos tenka personalui. Bet pastebime, kad situacija žymiai gerėja ir darbo skirtinguose pasaulio šalyse atsiranda vis daugiau. Susidariusi situacija ir profesionalų trūkumas pradėjo diktuoti darbdaviams darbo užmokesčio kėlimo klausimus. Taip pat kitais metais nusimato puikus metas pradėti darbą šiame sektoriuje naujokams, kurie neturi darbo patirties.“

Romanas sako, kad į jį kreipiasi daug žmonių, besidominčių, kaip įsidarbinti naftos platformose. Vyras visiems atsako, kad visų pirma reikia aktyviai siekti tikslo, noro, laiko ir pastangų: „Mano patarimas turėti jūrinę kvalifikaciją. Antras patarimas – įgyti jūrinės patirties ir tada per agentūras darbintis trumpiems reisams ant platformų. Kai specialistas atvažiuoja kelis kartus, kaip taisyklė, jį pasilieka visam laikui ir tada jis gauna darbo pasiūlymą. Dar vienas patarimas būtų kreiptis į kompaniją, kuri peržiūri ir sutvarko gyvenimo aprašymą, kad būsimas darbdavys greitai įvertintų būsimo darbuotojo privalumus ir jis patektų į kandidatų sąrašus. Antraip galima veltui iššvaistyti savo energiją bevaisėse darbo paieškose.“

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(29 žmonės įvertino)
4.3793

Top naujienos

Karas su Žvėryno milijonieriais pasiekė naujas aukštumas: pirmieji pamatykite, kaip krinta žemgrobių tujos (77)

DELFI užfiksavus, kad Vilniuje, garsiojoje žemgrobių gatvėje, dar visai neseniai atlaisvinta...

Valdantieji iš koalicijos meta „tvarkiečius“, bet biudžetui daugumą žada rasti papildyta (199)

Antradienį, po nepavykusio balsavimo siekiant nuversti Seimo pirmininką Viktorą Pranckietį,...

Netikėti pietūs miesto centre: garantuoju, kad šios vietos nežinote

Jeigu praėjusią savaitę pakviečiau jus pasivažinėti po Lietuvą ir atrasti legendinę maitinimo...

Ką paliestų naujasis mokestis: ne tik prekybos tinklai, bet ir drabužių, baldų, elektronikos parduotuvės (15)

Remiantis Finansų ministerijoje parengta informacija, stambios prekybos mokesčio mokėtojais...

Skvernelis: Karbauskis dar gali vadovauti partijai ir frakcijai (47)

Premjeras Saulius Skvernelis trečiadienį paragino valdančiosios daugumos atstovus pamiršti Seimo...

Ispaną į neviltį nuvaręs Berankis susitiks su Graikijos teniso sensacija (7)

Ričardas Berankis galingai pradėjo ATP -500 serijos turnyro „Swiss Indoors Basel“ pagrindines...

Įsirengia būstą, o vėliau – stipriai gailisi: kokias klaidas daro lietuviai (4)

Būstas su daline apdaila – šiandien vienas populiariausių naujo būsto tipų. Įsigijus butą...

Palemono gyventojus išgąsdino ore sklindantys juodi dūmai

Antradienį „Kas vyksta Kaune“ redakciją pasiekė skaitytojų informacija, kad „Palemono...

Priežastys, kodėl išgėrę sėda prie vairo: tariama drąsa bando pridengti aibę kompleksų (1)

Išlenkus taurelę sėsti prie vairo – blogas įprotis, kurio vis dar neatsisako nemažai šalies...

Kitąmet automobilių rinką drebins pokyčiai: kodėl verta skubėti įsigyti dar šiemet naudoti gali brangti iki 300 eurų (75)

Nors antradienį Seimas automobilių taršos mokestį grąžino tobulinti, panašu, kad permainų...