aA
Telefonas prie vairo sukelia pavojingas situacijas ne tik važiuojant automobiliu, bet ir sankryžose, kai automobilis nejuda. Tai patvirtina atlikti tyrimai, tačiau Lietuvos policija kas mėnesį vidutiniškai išaiškina daugiau nei pustrečio tūkstančio atvejų, kai vairuotojai, vairuodami, naudojasi mobiliojo ryšio priemonėmis, neturėdami laisvų rankų įrangos. Saugaus eismo ekspertai dar kartą pabrėžia, kad nėra tokių situacijų, kai pašalinė veikla neturi įtakos vairavimui.
Vairavimo instruktorė Olga Židovlenkova
Vairavimo instruktorė Olga Židovlenkova

Praranda laiką svarbiems sprendimams

Vairavimo instruktorė Olga Židovlenkova sako, kad naudojantis telefonu prie vairo nukenčia ne tik reakcija ir sprendimų priėmimo greitis, tačiau tai gali sukelti papildomas avarines situacijas.

„Visų pirma, nuo tokio vairuotojo įpročio nukenčia kiti eismo dalyviai. Telefonas rankose jau tapo mūsų gyvenimo dalimi, o tam tikrais atvejais ir priklausomybės forma. Akivaizdu, kad dviejų darbų vienu metu gerai neatliksite. Todėl nuolatinis žvilgčiojimas į ekraną, atsiliepti skambučiai ar žinučių rašymas sutrumpina vairuotojų susitelkimą į kelią ir nepalieka laiko nei reakcijai, nei greito sprendimo priėmimui. Apie tai kalbama daug, bet didesnė problema yra, kai išblaškytas vairuotojas iš tikrųjų patenka į avarinę situaciją. Tuomet paskubomis yra priimami sprendimai, kurie tikrai nebus teisingi, ir taip bandydami išvengti avarijos, jie gali sukelti naują avarinę situaciją“, – apie grandininę tokio įpročio reakciją kalba ekspertė.

Vairuoja – lyg apsvaigę

Dažnai gatvėse galima pamatyti vairuotojų, kurie telefonu kalba per garsiakalbį ir jį laiko toliau nuo veido, o vairuoja viena ranka. Iš šono tai nebūtinai gali atrodyti kaip kalbėjimas telefonu, bet O. Židovlenkova primena, kad Kelių eismo taisyklėse yra aiškiai parašyta, jog telefonu galima naudotis tik tuomet, kai automobilio variklis yra išjungtas.

Vairavimo ekspertė: dalis vairuotojų dėl šio blogo įpročio nuolat vairuoja lyg apsvaigę – ar esate vienas jų?
© Shutterstock

„Reikia pastebėti, kad didžioji dalis vairuotojų, net ir nekalbėdami telefonu, automobilius vairuoja viena ranka. Prie tokio atsipalaidavimo ženkliai prisidėjo šiuolaikiniai automobiliai, kurie turi tikrai puikias vairo stiprintuvo sistemas. Kad ir kokias sistemas turėtų automobilis, pavojingiausi atvejai, mano nuomone, kai vairas laikomas viena ranka, o kitoje rankoje – telefonas. Kai vairuotojas žvilgsnį nukreipia į šoną, išsibalansuoja jo vestibiuliarinis aparatas, ranka šiek tiek nevalingai pasuka vairą ir automobilis praranda tiesią trajektoriją. Kuo greitis didesnis, tuo toks nuokrypis būna aštresnis“, – apie atvejus, kai kita veikla užsiimantys vairuotojai gatvėse primena apsvaigusius vairuotojus, kalba vairavimo ekspertė.

Nuobodulį spūstyse malšina kitų sąskaita

Kartais vairuotojai išmaniaisiais telefonais naudojasi tik sustoję prie šviesoforų arba kamščiuose, motyvuodami tuo, kad taip yra saugu. Vis dėlto, tyrimai rodo visiškai kitokią situaciją. Pernai JAV, Teksaso valstijos Transporto instituto mokslininkai atliko tyrimą, kurio metu šimtas vairuotojų kelis kartus turėjo nuvažiuoti tokį pati atstumą. Vienąkart vairuodami įprastai, paskui naudodamiesi telefonu, o trečiu bandymu vairavo atrašinėdami telefonu į užduotus klausimus.

Tyrimas atskleidė, kad nesusitelkę vairuotojai ne tik lėčiau įveikė tą pačią distanciją, tačiau net 11 kartų nepastebėjo mirksinčio šviesoforo signalo. Pasak O. Židovlenkovos, išblaškyti gali ne tik pašalinė veikla, bet ir netikėta žinia, kurią buvo galima perskaityti ir užbaigus kelionę.

„Per didelis dėmesys telefonui gali atpalaiduoti kūną ir kartais užtenka tik truputį atleisti stabdį, automobilis parieda ir atsitrenkia į priekyje stovintį. Įvykis nedidelis, bet to būtų galima lengvai išvengti. Per didelis įsitraukimas į socialinių tinklų pasaulį sumažina sankryžos pralaidumą, nes kol išblaškytas vairuotojas pajuda ir įveikia sankryžą, kiti eismo dalyviai priversti sustoti bei laukti dar vieno žalio šviesoforo signalo. Kartais užtenka perskaityti nemalonią žinią ir vairuotojas panyra į neigiamas emocijas, kurios neleidžia susikaupti ties vairavimu“, – pastebi vairavimo instruktorė.

Vairavimo ekspertė: dalis vairuotojų dėl šio blogo įpročio nuolat vairuoja lyg apsvaigę – ar esate vienas jų?
© DELFI / Andrius Ufartas

Kaip išvengti pagundos naudotis telefonu

Turintiems norą vairuojant vis siekti telefono, rekomenduojama išbandyti kelis būdus, kurie padės atsisakyti šio žalingo įpročio. Visų pirma, galima pradėti nuo telefono garso ir vibracijos funkcijos išjungimo. Negirdėdami šių pašalinių garsų, tikėtina, kad rečiau norėsite naudotis telefonu. Jei šie pasiūlymai neveikia ir dažnai norite pasižiūrėti „dėl viso pikto“ ar kažkas jums neparašė, tuomet telefoną reikėtų padėti ten, kur jo negalėtumėte pasiekti.

Taip pat yra telefono aplikacijų, kurios „užrakina“ jūsų telefoną ir praneša jums rašantiems žinutes, kad šiuo metu negalite atsakyti ar atsiliepti, nes vairuojate.

Jei važiuojate kartu su vaikais – būkite jiems pavyzdys. Vaikai viską mato ir seka jūsų pavyzdžiu. Jei kalbate su jais, kad reikia laikytis saugaus eismo taisyklių, bet patys jomis nesivadovaujate – nesistebėkite, kai vaikai elgsis taip pat. Dar prieš sėsdami prie vairo padėkite telefoną ten, kur jis jūsų netrikdytų. Nesvarbu, kad turite didelę vairavimo patirtį, vienas žvilgsnis į telefoną jau nukreipia jūsų dėmesį nuo eismo.

Jei iš tiesų jums būtina kažkam paskambinti ar atsakyti į svarbią žinutę, tokiu atveju skirkite kelias papildomas minutes savo kelionės ir sustokite leidžiamoje vietoje, kur galėsite saugiai, netrikdydami eismo ir nerizikuodami savo bei kitų sveikata pasinaudoti telefonu.

Informacija parengta bendradarbiaujant su VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(6 žmonės įvertino)
2.3333

Top naujienos

Delfi Pliusparengė Nerijus Povilaitis

Nevzorovas: kai rusai suvoks, kas vyksta iš tikrųjų, laukia tikras sprogimas (4)

„Jeigu lavonas puikiai išsilaiko ir nepradeda pūti tik panardintas į formaliną, tai...

Jauni vyrai iš lietuvių bendruomenės Kaliningrade siunčiami į karą: yra žuvusių (8)

Kaliningrade yra keliasdešimt tūkstančių lietuvių kilmės asmenų. Keliolika tūkstančių jų...

NYT paskelbė vaizdo įrašus, kaip rusų kariai vykdo žudynes Bučoje

Užsienio žurnalistai rado vaizdo įrašų ir kitų įrodymų, kad kovo 4 d. rusų desantininkai...

Žiniasklaida: paviešintos Putino dukros žinutės (3)

Vyriausia Rusijos prezidento Vladimiro Putino dukra davė suprasti, kaip vertina jos tėvo...

Įtakingas JAV leidinys: požiūris į Rusiją keičiasi, todėl aptartos pagalbos Lietuva gali nebesulaukti (12)

Pasirodė pirmieji signalai, kad kai kurie Vakarų partneriai jau nemato reikalo ginti Baltijos...

Karas Ukrainoje. „Azov“ pulko vadų atsakas rusų propagandistams: mes vis dar „Azovstal“ gamykloje nuo karo pradžios – pirmas aukščiausių JAV ir Rusijos generolų pokalbis (2)

Ketvirtadienį Ukrainos ginkluotųjų pajėgų vadas susitiko su NATO kolegomis ir teigiamai...

Kasparovas: Putino diktatūra pralaimėjimo neišgyvens (2)

Rusijos visuomenė dar nesupranta, kad pralaimi karą Ukrainoje, o Vladimiro Putino diktatūra to...

Kelionėmis į Baltarusiją ir pokalbiais su Lukašenka pagarsėjusi veikėja svajoja apie susitikimą su Lavrovu (27)

Į Baltarusiją „tiesti tiltų“ nuolat vykstanti už šnipinėjimą nuteisto Algirdo Paleckio...

Paulius Gritėnas. Dėl tos pačios lyties partnerystės reikia nebe diskusijų, o sprendimo (3)

Šią savaitę į viešąją erdvę sugrįžo tos pačios lyties partnerystės tema. Premjerė ir...

Kokios profesijos netolimoje ateityje išnyks, o kurių paklausa per 5 metus dar labiau išaugs

Sakote darbo rinka perpildyta? Bet perpildyta ji tik tais specialistais, kurių profesijo s buvo...