Ne paslaptis, kad tarp automobilių vairuotojų ir motociklininkų keliuose neretai tvyro nebylus konfliktas. Automobilių vairuotojai piktinasi pernelyg greitai lekiančiais, nenuspėjamai manevruojančiais motociklų vairuotojais, o pastarieji tikina sulaukiantys nepagrįstų priekaištų, kaltina automobilių vairuotojus pernelyg mažu dėmesingumu ir atsargumu keliuose.

Vairavimo instruktorius Martynas Bartkus primena: kelyje kiekvienas turėtume sau nuolatos priminti, kad esame ne vieni, turime prisiimti atsakomybę ne tik už save, bet ir už kitus eismo dalyvius.

Situacijos kelia pavojų tiek motociklų vairuotojams, tiek kitiems eismo dalyviams

Specialistai atkreipia dėmesį: saugaus važiavimo greičio nepasirinkimas ar leistino greičio viršijimas – pagrindinė eismo įvykių Lietuvoje priežastis. Ypatingai pavojingos situacijos kyla greitį viršijant motociklų vairuotojams. Kaip pastebi vairavimo instruktorius Martynas Bartkus, motociklas kelyje savaime mažiau pastebima transporto priemonė, o ir kitų transporto priemonių vairuotojai, pamiršę apie šiuos eismo dalyvius, neretai pakliūva į rizikingas situacijas: rikiuodamiesi pamiršta pažvelgti į veidrodėlį, laiku nespėja pastebėti tarsi iš niekur išnyrančių motociklininkų.

Vairavimo instruktorius tikina: motociklo galimybes reikia bandyti uždaroje trasoje, o ne keliuose, kur nelaimė gali įvykti ne tik dėl pačio motociklininko klaidos, tačiau ir kitų veiksnių: oro sąlygų, kelio dangos būklės, kitų vairuotojų neapdairumo ir pan. Pasirinkdamas važiavimo greitį, tiek motociklo, tiek automobilio vairuotojas turi atsižvelgti į važiavimo sąlygas, vietovės reljefą, kelio ir transporto priemonės būklę, meteorologines sąlygas, taip pat eismo intensyvumą, kad galėtų sustabdyti transporto priemonę iki bet kurios iš anksto numatomos kliūties.

Specialistas atkreipia dėmesį ir į dažnai pasitaikančią situaciją, kuomet motociklininkai spūsčių metu drąsiai landžioja tarp automobilių, bandydami juos apvažiuoti ir tokiu būdu sutaupyti laiko. „Toks elgesys nėra leistinas, tačiau realybėje tokias situacijas galime matyti nuolatos“ – sako M. Bartkus.

Ypatingai pavojingos situacijos, anot vairavimo instruktoriaus, kyla tuomet, kai motociklų vairuotojai aplenkti automobilius ar kitas transporto priemones bando iš dešinės pusės, tiesiog pralįsdami pro vairuotojų paliktus tarpelius tarp automobilio ir šaligatvio bortelio ar lenkia sunkiasvores transporto priemones, kurių akloji zona iš dešiniosios pusės yra labai didelė.

Tačiau kaltinti vieniems kitų tokiose situacijose neverta, nes atsakomybę kelyje turėtų jausti tiek vieni, tiek kiti vairuotojai. Automobilių vairuotojai turėtų būti budresni, dažniau stebėti aplinką per veidrodėlius, tuo tarpu motociklų vairuotojams vertėtų ne tik laikytis saugaus greičio ir nepažeidinėti Kelių eismo taisyklių, bet ir susimąstyti – ar kiti vairuotojai tikrai juos pastebi kelyje.

Vairuotojai turėtų būti sąmoningesni

Neretos situacijos, kuomet įvykus skaudžiam eismo įvykiui, vairuotojai skuba teisintis: žiūrėjau, bet nemačiau, išlėkė visai netikėtai. Anot vairavimo instruktoriaus, tokių situacijų būtų gerokai mažiau, jei tarp vairuotojų vyktų bendradarbiavimas nepriklausomai nuo to, kokią transporto priemonę jie vairuoja.

„Jei matote, kad iš šalutinio kelio išvažiuoja motociklas, atkreipkite dėmesį, kad jo greitis gali būti didesnis, jis gali įsibėgėti greičiau nei kitos transporto priemonės, tad ir į kelią išnirs greičiau, nei to tikimės, – sako specialistas. – Patys motociklininkai taip pat turėtų neprarasti budrumo, įvertinti tai, kad jų transporto priemonės kelyje sunkiau matomos, vairuotojai gali jų tiesiog nepastebėti. Todėl vertėtų rinktis ryškesnę, gerai matomą aprangą, dėvėti ryškios spalvos šalmą.“

Pasirūpinti motociklų vairuotojai turėtų ne tik ryškia, bet ir saugia apranga. Gatvėse vis dar galima pastebėti motociklininkų, vilkinčių kasdienius drabužius, avinčių vairavimui nepritaikytą avalynę. Važiuojant slidžiu keliu ar stengiantis aplenkti netikėtą kliūtį kelyje, suvaldyti motociklą sudėtinga. Autoįvykio metu motociklininkai, priešingai nei kitų transporto priemonių vairuotojai, neturi papildomų apsaugų – išsiskleidžiančių oro pagalvių ar tiesiog kėbulo, dalinai apsaugančio nuo smūgio. Net ir važiuojant nedideliu greičiu, eismo įvykis gali baigtis tragiškai. Todėl numoti ranka į savo saugumą nereikėtų – speciali motociklų vairuotojams skirta apranga ir papildomos apsauginės priemonės ne tik gerokai sumažina sužalojimų tikimybę, bet gali išgelbėti ir gyvybę.

Specialistas atkreipia dėmesį ir į pernelyg didelį motociklų vairuotojų pasitikėjimą savo jėgomis. Kai kurie iš jų laikosi nuomonės, esą turėdami kelių vairavimo kategorijų teises, keliuose turi daugiau patirties, važiuoja saugiau, todėl gali sau daugiau leisti. „Toks įsitikinimas labai klaidingas, nes ir itin patyrę vairuotojai daro klaidų, praranda budrumą ir ne visuomet pastebi galimas kliūtis kelyje ar nespėja į jas laiku sureaguoti“ – sako M. Bartkus ir priduria, kad savo jėgų kelyje nevertėtų pervertinti ir pradedantiesiems, teisę vairuoti motociklą neseniai įgijusiems vairuotojams.

Anot pašnekovo, pavojingų situacijų ir nelaimingų atvejų keliuose būtų kur kas mažiau, jei vairuotojai – tiek motociklų, tiek kitų transporto priemonių – visų pirma paisytų Kelių eismo taisyklių, neviršytų leistino greičio. Būtent greitis dažnu atveju tampa pagrindine autoįvykių keliuose priežastimi.

„Jeigu vyrautų požiūris važiuoti kuo saugiau, o ne, kuo greičiau – nelaimingų nutikimų būtų tikrai mažiau. Deja, kol kas situaciją vertinti optimistiškai sunku,– sako M. Bartkus. – Ne kartą esu girdėjęs pačių motociklų vairuotojų nusiskundimų, esą keliuose vairuotojai jų nemato. Tačiau šioje vietoje pirmiausiai reikėtų savęs paklausti: ar tikrai padariau viską, kad būčiau pastebėtas? Reikėtų suprasti, kad už saugumą keliuose yra atsakingos abi pusės – ir sėdintys prie automobilių vairo, ir vairuojantys motociklus.“

Informacija parengta bendradarbiaujant su VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija.