Vairavimo instruktorius Sigitas Pudžemis kasdien pastebi, kad daugelis vairuotojų arba iš nežinojimo, arba tikslingai netinkamai naudoja avarines šviesas: „Ypatingai dažnai vairuotojai šviesomis naudojasi, norėdami sustoti draudžiamose vietose. Daug kas įjungia avarinę šviesos signalizaciją parkuodamiesi, nors važiuodami atgal turi naudoti įspėjamuosius posūkio signalus“. Apie tai, kada naudoti avarines šviesas, Delfi primena Lietuvos kelių policijos ir Lietuvos transporto saugos administracijos atstovai.

Vairuotojų pasiteisinimai visur tokie patys

Vilniaus apskr. VPK Kelių policijos valdybos viršininkas Dainius Šalomskas sako, kad jų praktikoje Vilniuje ir Šiauliuose pasiteisinimai, sustojus draudžiamosiose vietose ir įjungus avarines šviesas, būna įprasti: „labai skubėjau“, „aš čia labai trumpam", „man čia reikia“, „aš greitai“, „juk niekam netrukdau“. Pareigūnai primena, kad avarinės šviesos signalizacijos naudojimas neatleidžia nuo administracinės atsakomybės ir numatytų baudų (nuo 30 iki 90 eurų), jei tyčia sustosite vietoje, kurioje tai daryti draudžiama ar pažeisite KET nustatytą įspėjamųjų signalų naudojimo tvarką.

Važiuojant tamsoje, įjungtomis ilgosiomis šviesomis neretai apakina iš priekio atvykstantys vairuotojai. Kai kurie vairuotojai atsako tuo pačiu. Kaip teisingai reiktų reaguoti į apakinimą? D. Šalomskas sako, kad tuo pačiu atsakyti tikrai nevertėtų: „Nemanau, kad vairuotojai ilgas šviesas laiko įjungę tyčia. Įspėjus tikrai visi perjungia į artimas“. L. Dainauskas, papildo, kad tokiose situacijose reikia vadovautis Kelių eismo taisyklėmis, sveiku protu bei neužmiršti svarbiausio – saugumo kelyje: „Akinamas vairuotojas privalo įjungti avarinę šviesos signalizaciją ir nekeisdamas važiavimo krypties sulėtinti greitį, o prireikus ir sustoti“.

Avarinis sustojimas

Mirktelti šviesomis atsidėkojant – vairuotojų kultūros ženklas

Pareigūnai sako, kad priklausomai nuo situacijos pasitaiko ir nenumatytų atvejų, kuomet avarinė šviesos signalizacija įjungiama, kaip pvz. esant smarkiam lietui, rūkui ar net smarkiai sningant (pūgai), kuomet matomumas yra itin prastas. Pagirtinas avarinės šviesos įjungimas yra įspėjant iš galo atvažiuojančius vairuotojus apie priekyje esančią kliūtį ar dėl kitų priežasčių būtinumą staigiai mažinti greitį. Apie pavojų kelyje, o kartu ir apie į kelią įžengusį žvėrį, kliūtį kelyje, eismo įvykį ir t. t., privaloma įspėti naudojant avarinę šviesos signalizaciją, tuomet tai tikrai puiki priemonė informuoti bei apsaugoti kitus eismo dalyvius nuo gresiančių kliūčių.

Paklausus, kaip vertinama vairuotojų praktika, kai avarinė šviesos signalizacija įjungiama atsidėkojant: teigiamai ar vis dėlto tokių padėkų reiktų vengti, L. Dainauskas sako, kad tokia praktika tarp vairuotojų egzistuoja ir jau yra tapusi vairuotojų bendros kultūros ženklu: „Nors tai yra nerašyta KET taisyklė, ji vertinama teigiamai, nes tikrai padeda išvengti ne vieno nesusipratimo ar net konflikto kelyje. Norint padėkoti, svarbu ir nesuklaidinti kitų eismo dalyvių – tiek laiku įjungti, tiek laiku ir išjungti avarinę šviesos signalizaciją“.

Kada avarinių šviesų naudojimas yra privalomas

Lietuvos transporto saugos administracijos, Priežiūros departamento specialistas Vitalijus Šufinskas primena, kad avarinė šviesos signalizacija transporto priemonėje, jeigu tokia įrengta, privalo būti įjungta priverstinai sustojus, kur tai daryti draudžiama, įvykus eismo įvykiui ar tikrinančiam pareigūnui sustabdžius.

Taip pat avarinę šviesos signalizaciją privaloma įjungti sustojus neapšviestuose kelių ruožuose tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui, o važiuojant tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui, jeigu nedega bent viena galinė gabaritinė šviesa. Avarines šviesas reiktų įjungti, tuomet, kai transporto priemonė yra velkama, kai vairuotojas akinamas, kai norima perspėti kitus vairuotojus apie kliūtį ar pavojų. Tėveliai turėtų žinoti, kad šviesos jungiamos vaikų įlaipinimo (išlaipinimo) į (iš) transporto priemonę su vaikų vežimo skiriamaisiais ženklais metu.

Avarinis sustojimas

Svarbu prisiminti, kad avarinė šviesos signalizacija nesuteikia galimybės parkuoti automobilio draudžiamoje vietoje. „Avarinės šviesos signalizacijos nereikia jungti, kai automobilis priverstinai sustoja leidžiamoje vietoje (pvz. gatvėje, kur yra parkavimo vietos). Jeigu automobilis yra gerai matomas, dažniausia užtenka vien avarinės signalizacijos, tačiau jeigu automobilis yra blogai matomas (įkalnės, nuokalnės, posūkiai, apsunkintos meteorologinės sąlygos) tuomet būtina naudoti papildomą avarinio sustojimo ženklą“, – teigia specialistas.

Jeigu avarinės šviesos signalizacijos nėra arba ji sugedusi, taip pat jeigu priverstinai sustojama ten, kur sustojusią transporto priemonę kiti eismo dalyviai pamatytų likus iki jos mažiau kaip 100 m, motorinės transporto priemonės (išskyrus mopedą, motociklą be priekabos), traktoriaus, savaeigės mašinos vairuotojas privalo nedelsdamas prieš transporto priemonių važiavimo kryptį toje važiuojamosios dalies pusėje pastatyti avarinio sustojimo ženklą. Gyvenvietėse – ne arčiau kaip 25 metrų atstumu, o ne gyvenvietėse – ne arčiau kaip 50 m atstumu nuo sustojusios transporto priemonės.

Primenama, kad draudžiama kaip įspėjamąjį signalą naudoti tolimąsias šviesas, jeigu jos gali akinti kitus vairuotojus (net ir per užpakalinio vaizdo veidrodėlį).

Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (101)