Nors Kelių eismo taisyklės (KET) numato draudimus vairuotojams naudotis mobiliojo ryšio priemonėmis rankomis, lietuviai vis tiek linkę nepaleisti mobiliojo telefono iš rankų – tai išlieka vienu dažniausiu KET pažeidimu. Pastebima ir kita pavojinga tendencija – vairuotojai ne tik kalba telefonu vairuodami, rašo žinutes, bet ir naršo socialiniuose tinkluose stovėdami kamščiuose. Tačiau ekspertai įspėja, kad tai daug pavojingiau nei gali pasirodyti.

Kelios sekundės gali kainuoti gyvybę

„Vairuotojai mano, kad laikydami telefoną rankoje ar naršydami internete vis tiek puikiai kontroliuoja padėtį, mato, kas vyksta kelyje, tačiau tai yra netiesa. Yra atliktų tyrimų, kurie rodo, kad važiuojant mieste, miesto sąlygomis ir akis nuleidus į telefono ekraną penkioms sekundėms, nuvažiuojamas futbolo stadionui lygus atstumas. Tai yra daug ir per tą laiką daug kas gali atsitikti“, - sako G. Smetonis.

Jis tvirtina, kad iš pradžių reikia kelti vairuotojų sąmoningumą, nes kažkodėl jie nelaiko to svarbiu pažeidimu, kuris gali baigtis mirtimi: „Iš tikrųjų nemanau, kad griežtos ir didelės baudos padės žmonėms tą įsisavinti. Reikia iš esmės kreiptį jų sąmonę, kalbėti, kad tai pavojinga ne tik sau, bet ir kitiems. Jeigu atsuktumėme laiką atgal, tai prisimintumėme, kad anksčiau daug kas saugos diržų nenorėjo segtis, o dabar daugeliui tai yra natūralus dalykas. Tas moralizavimas truko mažiausiai trejus metus, kol turime rezultatą.“

Automobilininkų sąjungos darytas tyrimas atskleidė, kad vairuojant mobiliu telefonu ypatingai naudojasi jaunesni vairuotojai. Išaiškėjo, kad, gavę žinutę, jie beveik visada linkę atsakyti per penkias minutes ir tik vos keli sustoja atrašyti. „Sverkime bent jau pagal savo piniginę, juk galima įsigyti laisvų rankų įrangą ir bent ja naudotis. Tai tikrai pigiau, nei mokėti baudas“, - sako G. Smetonis.

Pažeidimų mažėja, tačiau jų vis tiek daug

Administracinių teisės pažeidimų registro duomenys rodo, kad baudų, už naudojimąsi mobiliuoju telefonu vairuojant, lietuviai nebijo. Kasmet užfiksuojamos dešimtys tūkstančių tokių pažeidimų. Vis dėlto, sprendžiant iš šios statistikos, galima atkreipti dėmesį, kad žmonės sąmoningėja, nes jų padaroma vis mažiau, bet apie realią situaciją spręsti sunku.

Lietuvos kelių policijos tarnybos Administracinės veiklos ir eismo priežiūros skyriaus vyresnysis specialistas Deivis Kulvietis informuoja, kad atsakomybė už mobiliojo ryšio priemonių naudojimą vairuojant, kai jomis naudojamasi rankomis numatyta Lietuvos Respublikos Administracinių teisės pažeidimų kodekso 1241 str. Draudimo vairuotojams naudotis mobiliojo ryšio priemonėmis, kai jomis naudojamasi rankomis (išskyrus atvejus, kai stovinčios transporto priemonės variklis išjungtas), nesilaikymas – užtraukia baudą vairuotojams nuo dvidešimt aštuonių iki aštuoniasdešimt šešių eurų.

Veiksmai, padaryti asmens, vežančio keleivius keleivinėmis transporto priemonėmis vietinio susisiekimo maršrutais, užtraukia baudą vairuotojams nuo aštuoniasdešimt šešių iki vieno šimto keturiasdešimt keturių eurų arba (ir) teisės vairuoti transporto priemones atėmimą nuo vieno iki trijų mėnesių.

Kiek miršta žmonių – neaišku

„Kalbėjimas mobiliuoju vairuojant prilygsta kalbėjimui su audringu pašnekovu, kuris tiesiog perjungia vairuotojo smegenis. Todėl bandome apie tai kalbėti kuo daugiau, darome socialines akcijas: važiuoja mama, veža vaikus, suskamba telefonas, ji atsiliepia. Kol kalba telefonu, ji pavirsta siaubingu kanibalu, žudiku. Padeda triubelę – ir vėl tampa gražia mama. Turime pagaliau suvokti, kad tai yra kaip aklumas. Šiuo metu kartu su tarptautinėmis automobilininkų federacijomis net vykdome akciją – nevairuok užsimerkęs“, - sako G. Smetonis.

Nors ši problema yra plačiai paplitusi, D. Kulvietis informuoja, kad eismo įvykių informacinėje sistemoje informacija apie eismo įvykius, kurie įvyko dėl vairuotojų, besinaudojusių mobiliojo ryšio priemonėmis vairuojant transporto priemonę – nekaupiama. G. Smetonis teigia, kad asociacija ne kartą kreipėsi į kelių policiją, dėl ko tokie duomenys nėra kaupiami, nes galbūt, jei žmonės pamatytų realią statistiką, kiek dėl šių pažeidimų įvyksta žūčių ir sužeidimų, tik tada suvoktų problemos rimtumą.

„Tikriausiai nei vienas vairuotojas, padaręs eismo įvykį, neprisipažintų, kad taip atsitiko dėl naudojimosi telefonu, o sakytų, kad žiūrėjo į dangų, krentančias žvaigždes, nes tai tiesiog yra sunkinanti aplinkybė. Dėl to kaupti tokią informaciją gal ir yra sudėtinga, bet kalbėjome su draudėjais, kurie sakė, kad yra požymių iš kurių aiškiai matyti, kad vairuotojas vairavo neatsakingai ir, tarkime, gėrė kavą ar naudojosi mobiliuoju telefonu. Tai, kad tikrai įmanoma kažkaip apskaičiuoti tokių eismo įvykių skaičių“, - tvirtina G. Smetonis.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (22)