aA
Vairuotojai Lietuvoje iki šiol neišbrenda iš XIX amžiaus kaimietiško mentaliteto ir keliuose taiko susisiekimo arkliais principą: tas „kietesnis“, kurio arkliukas greitesnis, sako psichologai. Anot jų, norint atsikratyti šio sindromo yra dvi išeitys: nuolat prasižengiantiems taikyti priverstinį psichoterapijos kursą ir juos vadinti ne kelių ereliais, bet, pavyzdžiui, vištgaidžiais.
© Shutterstock nuotr.

DELFI kalbinti psichologai tvirtino, kad lietuviai saugaus eismo srityje nors ir juda į priekį, tačiau dar gerokai atsilieka nuo vakariečių, pavyzdžiui, preciziškųjų vokiečių. Kiek laiko praeis, kol lietuviai ims rūpintis savo saugumu ir nedvejodami pabars automobilyje diržo nesegantį draugą, jie prognozuoti nesiryžo.

Psichoterapeutas: kelių chuliganams susivokti padėtų psichoterapijos kursas

Psichoterapeutas Raimundas Milašiūnas pastebėjo, kad lietuviai, matydami kelyje žūstančius žmones, dažniausiai nusprendžia, kad jiems toks likimas negresia. Anot jo, toks požiūris išduoda visuomenės nebrandumą. „Atsitiko kitiems, bet man taip neatsitiks. Ir daro tą patį, ką darė, kuris žuvo. Tai labai nebrandžios visuomenės požiūris“, – tęsė jis.

Be to, nuolat Kelių eismo taisykles (KET) pažeidinėjančius vairuotojus pašnekovas siūlo auklėti pasitelkiant priverstinį psichoterapijos kursą. Jo įsitikinimu, pokalbis su psichologu nedrausmingam vairuotojui turėtų padėti: „Gal reiktų vadovautis amerikietiška tvarka, kad tie žmonės, kurie linkę nusikalsti prie vairo, turėtų gauti psichoterapijos kursą, padedantį susivokti savyje. Pokalbis su psichologu padėtų žmogui iš šalies pažiūrėti į save.“

Skatinant vairuoti saugiai, R. Milašiūno nuomone, svarbi ir socialinė reklama. Tačiau, anot jo, labai svarbu, kad šiose reklamose moralizuojantys žmonės būtų ne tik įžymūs, bet ir autoritetai – „gali šnekėti Seimo pirmininkas, bet visi šaipysis“.

Taip pat jis pastebėjo, kad lietuvius labiau veikia emocionalūs pranešimai, o ne tie, kurie paremti proto balsu. Esą švieslentės virš kelių, kuriose parašyta „vairuokite atsargiai“, nieko neveikia. Daug paveikiau, kai reklamoje pasisako į šiurpią avariją patekęs žmogus.

Vis dėlto psichoterapeutas tikino keliuose jau pastebintis teigiamų pokyčių. Tačiau netrukus pridūrė, kad jie nepaspartės, kol visuomenė apskritai nesubręs, ir kol neišsiugdys atsakomybės jausmą.

R. Milašiūno žodžiais tariant, saugaus eismo naujiems reikalavimams dažniausiai priešinasi jauni vairuotojai, kuriems sunku suprasti jų naudą, ir pagyvenę, kuriems atrodo, kad jie jau viską moka.
Su plačiai paplitusia nuostata, kad visų pirma saugiai elgtis kelyje reikia pradėti mokyti vaikus, psichoterapeutas nelinkęs sutikti. Pasak jo, kur kas svarbiau šviesti jų tėvus, nes būtent jie formuoja vaikų vertybes: „Jeigu pirmokui mokykloje mokytojas paaiškins, kaip reikia pereiti per gatvę, o tėvas namuose iš to pasišaipys, tai aš garantuoju, kad vaikas per gatvę eis bet kaip. Todėl pirmiausia reikia šviesti tėvus.“

Kelių erelius siūlo vadinti vištgaidžiais

Psichologas Gediminas Navaitis teigė, kad dar visai neseniai dauguma lietuvių gyveno kaime, todėl ir XXI amžiaus žmonių mentalitete yra daug kaimietiškos pasaulėvokos. Dėl to, pasak jo, neverta stebėtis, kad lietuviai, kaime įpratę didžiuotis arklių, kurie buvo pagrindinė susisiekimo priemonė, jėga, ir mieste bando taikyti tuos pačius lenktyniavimo principus. „Įsivaizduokime XIX amžiaus kaimą. Nebuvo automobilių vairavimo tradicijų. Tada buvo arklių tradicijos. Tada vertybė buvo atvažiuoti greitai. Šaunumo požymis buvo, kad mano arkliukas lekia greičiau už tavo“, - dėstė pašnekovas.

Natūralu, kad persikėlus į miestą ir pradėjus važinėti mašinomis, vertybės pasikeitė. Dabar greitį pranoko saugumas. Vakarų Europoje, G. Navaičio įsitikinimu, saugus susisiekimas yra prestižas, kadangi ši tradicija perduodama iš kartos į kartą. Vakaruose automobiliai paplito žymiai anksčiau: didžiojoje dalyje šeimų galima rasti vairavusį senelį ir netgi – prosenelį.

Tuo tarpu Lietuvoje, psichologo nuomone, saugus vairavimas dar netapo prestižu. Nepaisant to, teigiamų pokyčių įžvelgti galima. G. Navaitis aiškino, kad maždaug prieš 15 metų žmonės masiškai neprisisegdavo saugos diržų, manydami, jog tai nereikalinga. Tačiau šiandien, jo teigimu, padėtis radikaliai pasikeitė: diržo nesegantis vairuotojas sulaukia daug nusistebėjusių žvilgsnių. Taip pat pašnekovas pridėjo, kad anuomet automobilio vairuotojas paraginti šalia sėdintį pasirūpinti savo saugumu nesiryždavo. O dabar pasiūlymas prisisegti jau nieko nestebina.

G. Navaitis sukritikavo žurnalistus, kad šie Kelių eismo taisyklių pažeidėjus vadina pernelyg švelniais epitetais. Anot jo, būtų daug geriau, jei šie būtų vadinami ne kelių ereliais, bet kelių idiotais, ar netgi – vištgaidžiais. Esą tokie apibūdinimai turėtų kur kas didesnį poveikį.



Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Top naujienos

Nauji greičio matuokliai Vilniuje: „trikojai“ fiksuos ne visus, o apie jų buvimo vietą bus pranešta (158)

Dar rudenį įsigytus mobilius greičio matuoklius policija jau pradėjo naudoti gatvėse. Anot...

Druskininkų merui – dovana iš Aukščiausiojo Teismo (62)

Lietuvos Aukščiausiasis Teismas nusprendė, kad valstybės žemėje, prie Druskininkų...

Teismas mėnesiui nušalino Panevėžio merą Račkauską nuo pareigų (9)

Panevėžio apylinkės teismas pirmadienį mėnesiui nuo pareigų nušalino Panevėžio miesto merą...

Dėl statybvietėje įvykusio nelaimingo atsitikimo teisia daugiabučius stačiusios bendrovės vadovą (35)

Dėl netoli Valstybės saugumo departamento (VSD) statomų naujų gyvenamųjų namų kvartale...

Libijos generolas – vis sunkiau valdomas (7)

Regis, niekam nepavyksta atvesti į protą Khalifos Haftaro . Jei ir buvo tikėtasi, kad didžiųjų...

Žiemą dygstantys grybai, žydinčios žibutės ir bėganti sula: mokslininkas mano, kad mums siunčiama žinia (19)

Viešojoje erdvėje šią žiemą netrūksta gyventojų keliamų nuotraukų ir TV reportažų,...

Linas Kojala. Nenori radikalizmo? Persvarstyk, kaip funkcionuoja ekonomika (25)

Užbėgti už akių radikalių kairiųjų politinių jėgų stiprėjimui.

Per pasirodymą muzikos festivalyje scenoje mirė dainininkas Davidas Olney: gyvybė užgeso vidury dainos (2)

Mirė žinomas folkmuzikos atlikėjas ir dainų autorius Davidas Olney. Jam buvo 71-eri. D. Olney...

Vežėjai teigia bėgantys iš Lietuvos: skaičiuoja, kad Lietuva praras 24 mln. eurų (313)

„Vinis į karstą buvo spalio mėnesio Vyriausybės nutarimas ir padidinimas koeficiento“, –...

Lietuvoje bus uždrausta išleisti paukščius į lauką (17)

Didelio patogeniškumo paukščių gripo (H5N8) protrūkiai patvirtinti dar trijuose paukščių...