aA
Išvengti eismo įvykio galima pasirinkus saugų greitį, įvertinus kelio būklę bei eismo sąlygas, tačiau eismo įvykio padarinius galima sumažinti ir segint saugos diržą. Saugaus eismo ekspertai nustatė, kad vien šis įprotis – užsisegti saugos diržą, Europos Sąjungos šalyse kasmet padėtų išgelbėti 7300 gyvybių.
Keliaujantys automobiliais stebina: tūkstančiai mieliau moka baudas, nei segi saugos diržą
© Shutterstock

Nors prievolė automobilyje segėti saugos diržą įsigaliojo dar 2006-aisiais, neretai vairuotojai ir keleiviai, o ypač sėdintys gale, į šį reikalavimą dar ir dabar numoja ranka. Saugaus eismo ekspertai tikina, kad tokia praktika yra ypač žalinga, mat automobilio priekyje sėdintys žmonės užsisegdami sagos diržą riziką žūti sumažina 45–50 procentų.

Smūgiai gali būti mirtini

Nuvažiavus nuo kelio ar susidūrimo metu saugos diržas padeda žmogui išlikti savo vietoje, neiškristi iš automobilio, o dėl to vairuotojas ar keleiviai patiria mažiau sužalojimų. Kai saugos diržas nėra užsegtas, priekyje sėdinčius eismo dalyvius gali pražudyti stiprus smūgis galva į priekinį automobilio stiklą. Sėdintiems gale tokia rizika taip pat išlieka, ypač sėdintiems viduryje. Vis tik čia atsiranda ir kitas pavojus – automobiliui virstant sėdintys gale gali iškristi pro galinį automobilio stiklą bei būti prispausti to paties automobilio.

Vis tik praktika rodo, kad dažniau nei vairuotojai, saugos diržo nesegi gale sėdintys keleiviai. Tokie eismo dalyviai į savo saugumą numoja ranka ne tik važiuodami su artimaisiais, tačiau ir naudodamiesi pavėžėjimo ar taksi paslaugomis. Pabrėžiama, kad tokiais atvejais vairuotojai turėtų patys imtis veiksmų, ar netgi atsisakyti vežti tokį keleivį.

Nemažiau svarbu prisiminti ir tai, kad sėdintieji gale saugos diržą turėtų užsisegti ir dėl priekyje esančiųjų saugumo. Susidūrimų metu sėdintys gale veikiami smūgio sukeltos jėgos gali prispausti vairuotoją ar priekyje sėdėjusį keleivį bei taip juos dar labiau sužaloti ar netgi pražudyti.

Keliaujantys automobiliais stebina: tūkstančiai mieliau moka baudas, nei segi saugos diržą
© Corbis

Fiksuoja tūkstančius pažeidėjų

Tai, kad saugos diržų problema vis dar išlieka itin aktuali parodo ir pareigūnų išaiškinti Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimai. Mat vien per pirmus tris šių metų mėnesius buvo užfiksuoti 2542 atvejai, kai keliaudami eismo dalyviai nesegėjo saugos diržų. Apie sėdinčiųjų automobiliuose abejingumą savo saugumui byloja ir praėjusiųjų metų statistika. Per 2019-uosius pareigūnai užregistravo 16736 pažeidimus susijusius su saugos diržų ir kitų saugumo priemonių naudojimu.

Pareigūnai nuolat akcentuoja, kad neretai vairuotojų neatsakingų sprendimų aukomis tampa ir mažamečiai vaikai. Netgi suaugusiam žmogui labai svarbu, kad diržas būtų tinkamai sureguliuotas – juostų petį bei dubenį. Mažam vaikui užsegtas saugos diržas lies kaklą ir pilvą, o tai eismo įvykio metu vaiko ne tik neapsaugos, bet gali netgi dar labiau jam pakenkti. Dėl šios priežasties mažesnius nei 135 cm ūgio vaikus privaloma vežti tik jų ūgiui ir svoriui pritaikytose kėdutėse.

Vaikiška kėdutė automobilyje
Vaikiška kėdutė automobilyje
© Gamintojo archyvas

Taupykite ne vaiko gerovės kaina

Tinkama vaikiška kėdutė, gali ne tik išgelbėti vaikui gyvybę, tačiau ir padėti išvengti rimtų sužalojimų. Vaikiškos kėdutės išskiriamos į penkias grupes:

  1. 0 grupės kėdutės skirtos naujagimiams. Šios kėdutės yra pritaikytos vaikams iki 10 kg arba maždaug iki 9 mėnesių, tokia kėdutė automobilyje montuojama išilgai ant galinės automobilio sėdynės.
  2. 0+ grupės kėdutės taip pat naudojamos vaikams nuo gimimo iki 13 kg arba maždaug 15 mėnesių. Tokios kėdutės automobilyje montuojamos prieš jo važiavimo kryptį. Svarbu prisiminti, kad jei šią kėdutę montuosite ant priekinės automobilio sėdynės – privalote išjungti keleivio pusėje esantį oro pagalvės mechanizmą.
  3. I automobilinių kėdučių grupė skirta savarankiškai sėdėti galintiems vaikams. Tokiose kėdutėse vaikas tvirtinamas penkių taškų saugos diržais arba specialiu saugos staliuku. Šios grupės kėdutės tvirtinamos automobilio diržais arba naudojant standžią fiksavimo sistemą.
  4. II grupės saugos kėdutės pritaikytos vaikams nuo 15 iki 36 kg, o jose vežamų vaikų ūgis gali siekti iki 150 cm.
  5. Populiariausios III grupės kėdutės, dar vadinamos paaukštintomis sėdynėmis. Jos nuo kitų skiriasi tuo, kad yra be nugarėlės. Tokios saugos kėdutės yra skirtos vyresniems vaikams nuo 22 kg arba 7-8 metų. Vis tik tėvai turėtų įsidėmėti, kad šios kėdutės turi ir minusų – jos vaiko visiškai neapsaugo nuo šoninio smūgio.


Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(4 žmonės įvertino)
3.0000

Top naujienos

Ištyrė koronavirusu persirgusius lietuvius: profesorius atkreipė dėmesį į liekamuosius reiškinius, kurie kamuoja kas penktą (60)

Beveik kas trečias koronavirusu persirgęs asmuo patiria ilgai besitęsiančių simptomų....

Ar 4 darbo dienų savaitė jau ateina į Lietuvą? (21)

Seimas antradienį po pateikimo pritarė Seimo pirmininkės Viktorijos Čmilytės-Nielsen Darbo...

Dundulis – apie galimybių pasą: saugumo nesukūrė, o valstybė pasekmes pajus lapkritį (434)

Sparčiai kylant COVID-19 atvejų Lietuvos prekybos įmonių asociacija teigia, kad galimybių pasas...

Įvertino TS-LKD pasirinkimą: šūkiai apie „vertybinę užsienio politiką“ – spąstai patiems politikams prabilo apie įtampų tarp URM ir prezidentūros priežastis  (248)

Pasiskelbę vykdantys vertybinę užsienio politiką, konservatoriai sulaukė kritikos iš opozicinių...

Tikimybę susirgti širdies ir kraujagyslių ligomis didinantys veiksniai: dėl vieno grėsmė išauga 4 kartus (22)

Rūkymas , sėdimas darbas , antsvoris, aukštas kraujospūdis , stresas, įtampa. Tai tik keletas...

Lietuvoje nustatyti nauji 2002 koronaviruso atvejai, 28 žmonės mirė papildyta

Praėjusią parą nustatyti 2002 nauji COVID-19 atvejai, mirė 28 žmonės, sekmadienį pranešė...

Šių batų galite nekęsti arba dievinti, bet štai kaip 3 vyrukai iš laivo su kroksais užkariavo pasaulį (4)

2001 metų pabaiga. Majamis, Florida. 40-metis amerikietis Lyndonas Hansonas kamavosi apimtas...

Po lietuviškomis etiketėmis – baltarusiškas alus: tokių prekių pirkimą vadina karo finansavimu mūsų lėšomis (839)

Socialiniuose tinkluose gyventojai ėmė piktintis tuo, kad parduotuvių lentynose parduodamas...

Ekspertai apie „bandomąjį projektą“ Vokietijos mieste: tai tik pradžia, būkit pasiruošę (684)

Žinia, jog Vokietijos katalikybės sostine laikomame Kelne nuo šiol aidės muedzino šauksmas,...