aA
Vairuojant ypač svarbus atidumas ir vairuotojo gebėjimas greitai reaguoti į besikeičiančias eismo sąlygas. Vis tik neretai vairuotojų išsiblaškymą prie vairo lemia ne tik pašalinė veikla, bet ir patiriamas stresas ar pyktis. Negana to, daugeliu atvejų neigiamos emocijos paskatina neatsakingus veiksmus ar net tampa eismo įvykių priežastimi.
Piktas vairuotojas
Piktas vairuotojas
© Shutterstock

Ne paslaptis, kad patiriamas stresas lemia žmogaus išsiblaškymą, apsunkina susikaupimą, o dėl to prie vairo sėdintis žmogus gali nepastebėti ant kelio esančios kliūties, pasikeitusio šviesoforo signalo ar netikėtai į pėsčiųjų perėją įžengusio žmogaus.

Kiti eismo dalyviai tampa kliūtimis

Dar daugiau problemų kyla tada, kai vairuotojas prie vairo sėda užvaldytas pykčio. Sunkumai darbe, namuose ar socialiniame gyvenime neretai tampa priežastimis, kodėl vairuotojai vieni kitiems tampa mažiau tolerantiški.

Pykčio paveikti vairuotojai dažniausiai yra mažiau tolerantiški kitiems eismo dalyviams, atlieka staigesnius manevrus, nevengia viršyti greičio, staigiai greitėja ir stabdo, važiuoja nesilaikydami saugaus atstumo, ne avarinėse situacijose naudoja garsinį signalą ar „mirksi“ šviesomis.

Psichologai įvertino, kad piktas vairuotojas dažniausiai dar labiau susierzina, kai spūstyse prieš jį į eismo juostą įvažiuoja automobilis, kai priekyje važiuojantis vairuotojas sulėtina ar prireikia daugiau laiko, kad pradėtų judėti, kai užsidega žalias šviesoforo signalas. Pastebima, kad emocijų paveikti vairuotojai rečiau sustoja prie pėsčiųjų perėjų bei dažniau pažeidžia pirmumo teises kelyje.

Piktas vairuotojas
Piktas vairuotojas
© Shutterstock

Dėl agresijos kelyje kenčia kiti

Saugaus eismo ekspertai pabrėžia, kad būtent agresyvus vairavimas neretai tampa tragiškų eismo įvykių priežastimis. Neigiamų emocijų paveiktas žmogus galvoja apie tai, kas sukėlė tokias emocijas, o ne apie vairavimą, todėl staigesni judesiai atliekami tinkamai neįsitikinus, ar važiuoti yra saugu, ar aplink nėra kliūčių, ar pažeidžiamiausių eismo dalyvių – pėsčiųjų ir dviratininkų.

Pyktį reikia atpažinti

Specialistai akcentuoja, kad norint pyktį suvaldyti, pirmiausia jį reikia atpažinti. Skiriamieji įtūžusio vairuotojo elgesio bruožai yra pernelyg greitas važiavimas viršijant ribojimus, saugaus atstumo nesilaikymas, staigus stabdymas ir greitas įvažiavimas į posūkius, dažnas ir staigus eismo juostų keitimas bei eismo reguliavimo signalų nepaisymas.

Patariama, kad pastebėję bent vieną iš šių elgesio bruožų savo vairavime, sėdintys prie vairo turėtų pasistengti įvertinti savo elgesį, nusiraminti, giliai kvėpuoti ilgiau iškvepiant nei įkvepiant. Jei su emocijomis susidoroti nepavyksta, specialistai ragina vairuotojus atsitraukti nuo vairavimo – sustoti leistinoje vietoje, pakvėpuoti grynu oru, pasivaikščioti ir palaukti, kol savijauta pagerės.

Piktas vairuotojas
Piktas vairuotojas
© Shutterstock

Mintyse – dabartis, o ne praeitis

Psichologai teigia, kad atvejais, kai žmogus aiškiai jaučia susierzinimą, apskritai geriau prie vairo nesėsti – rinktis alternatyvius keliavimo būdus, o geriausia – pasivaikščioti. Vis tik jei vairavimo išvengti neįmanoma, vairuotojas turėtų galvoti apie tai kas vyksta esamuoju laiku, o ne apie, kas jam sukėlė neigiamas emocijas. Jei žmogus vairuoja, geriausia – visą dėmesį sutelkti būtent į šią veiklą.

Stresinėse situacijose nusiraminti gali padėti ir muzikos klausymasis, tačiau vairuotojas turėtų įvertinti, ar pašaliniai garsai jo dar labiau neišblaškys.

Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(24 žmonės įvertino)
2.5417

Top naujienos

Narsto PSO ir Kinijos veiksmus: vienas rimčiausių įspėjimų dėl koronaviruso pasiekė visai ne iš Pekino (22)

Vasario viduryje tarptautinė medikų ekspertų komanda susitiko Pekine, tikėdamasi surinkti daugiau...

Vasarą darbo paieškos užtruks: Lietuvoje įstrigę emigrantai dairosi darbo už keturgubai daugiau nei vietiniai (108)

Nors apgyvendinimo įstaigos duris atvėrė gegužės pradžioje, paskutiniai Palangos viešbučiai...

Sinoptikai skelbia, kokia laukia vasaros pradžia (5)

Galingas virš Skandinavijos įsitaisęs anticiklonas šiandien stiprins savo įkatą ties Baltijos...

„SpaceX“ raketa su dviejų JAV astronautų įgula pradėjo istorinį skrydį papildyta (773)

JAV bendrovės „SpaceX“ erdvėlaivis „Crew Dragon“ šeštadienį pradėjo istorinį pirmąjį...

Klaida, kainavusi gyvybę: pareigūnai išsiaiškino, kaip įvyko skaudi šeimos tragedija (90)

Automobilį į autoservisą atvežęs varėniškis padarė didžiulę klaidą – bagažinėje paliko...

Apskaičiavo kas būtų, jei Lietuva būtų pasekusi Švedijos pėdomis: rezultatai tikrai nepriimtini (366)

Švedijos pasirinktas būdas kovoti su koronaviruso pandemija linksniuojamas ne vienoje šalyje. Ši...

Žymiausi pasaulio viešbučių tinklai po pandemijos dirbs kitaip: nesitikėkite, kad jus sutiks su šypsenomis veide (28)

Pirmą karto po koronaviruso pandemijos atvykus į viešbutį, vadovai tikrai džiaugsis klientais....

Erdoganas įspraudė save į kampą: viskas priklausys nuo sėkmės Libijoje (109)

Pamirškite buvusio JAV prezidento George’o W. Busho formuluotę „blogio ašis“. Turkijos...

Kubilius ir Karbauskis ne juokais apsižodžiavo (687)

Šeštadienį Ramūnas Karbauskis sureagavo į Andriaus Kubiliaus penktadienį išreikštą kritiką...

Vilniaus darželio direktorė: vaikai po karantino grįžta pasikeitę (109)

Po karantino į darželius pamažu sugrįžta vaikai, tačiau daugiau nei du mėnesiai namuose davė...

|Maža didelių žinių kaina