aA
Vairuojant ypač svarbus atidumas ir vairuotojo gebėjimas greitai reaguoti į besikeičiančias eismo sąlygas. Vis tik neretai vairuotojų išsiblaškymą prie vairo lemia ne tik pašalinė veikla, bet ir patiriamas stresas ar pyktis. Negana to, daugeliu atvejų neigiamos emocijos paskatina neatsakingus veiksmus ar net tampa eismo įvykių priežastimi.
Piktas vairuotojas
Piktas vairuotojas
© Shutterstock

Ne paslaptis, kad patiriamas stresas lemia žmogaus išsiblaškymą, apsunkina susikaupimą, o dėl to prie vairo sėdintis žmogus gali nepastebėti ant kelio esančios kliūties, pasikeitusio šviesoforo signalo ar netikėtai į pėsčiųjų perėją įžengusio žmogaus.

Kiti eismo dalyviai tampa kliūtimis

Dar daugiau problemų kyla tada, kai vairuotojas prie vairo sėda užvaldytas pykčio. Sunkumai darbe, namuose ar socialiniame gyvenime neretai tampa priežastimis, kodėl vairuotojai vieni kitiems tampa mažiau tolerantiški.

Pykčio paveikti vairuotojai dažniausiai yra mažiau tolerantiški kitiems eismo dalyviams, atlieka staigesnius manevrus, nevengia viršyti greičio, staigiai greitėja ir stabdo, važiuoja nesilaikydami saugaus atstumo, ne avarinėse situacijose naudoja garsinį signalą ar „mirksi“ šviesomis.

Psichologai įvertino, kad piktas vairuotojas dažniausiai dar labiau susierzina, kai spūstyse prieš jį į eismo juostą įvažiuoja automobilis, kai priekyje važiuojantis vairuotojas sulėtina ar prireikia daugiau laiko, kad pradėtų judėti, kai užsidega žalias šviesoforo signalas. Pastebima, kad emocijų paveikti vairuotojai rečiau sustoja prie pėsčiųjų perėjų bei dažniau pažeidžia pirmumo teises kelyje.

Piktas vairuotojas
Piktas vairuotojas
© Shutterstock

Dėl agresijos kelyje kenčia kiti

Saugaus eismo ekspertai pabrėžia, kad būtent agresyvus vairavimas neretai tampa tragiškų eismo įvykių priežastimis. Neigiamų emocijų paveiktas žmogus galvoja apie tai, kas sukėlė tokias emocijas, o ne apie vairavimą, todėl staigesni judesiai atliekami tinkamai neįsitikinus, ar važiuoti yra saugu, ar aplink nėra kliūčių, ar pažeidžiamiausių eismo dalyvių – pėsčiųjų ir dviratininkų.

Pyktį reikia atpažinti

Specialistai akcentuoja, kad norint pyktį suvaldyti, pirmiausia jį reikia atpažinti. Skiriamieji įtūžusio vairuotojo elgesio bruožai yra pernelyg greitas važiavimas viršijant ribojimus, saugaus atstumo nesilaikymas, staigus stabdymas ir greitas įvažiavimas į posūkius, dažnas ir staigus eismo juostų keitimas bei eismo reguliavimo signalų nepaisymas.

Patariama, kad pastebėję bent vieną iš šių elgesio bruožų savo vairavime, sėdintys prie vairo turėtų pasistengti įvertinti savo elgesį, nusiraminti, giliai kvėpuoti ilgiau iškvepiant nei įkvepiant. Jei su emocijomis susidoroti nepavyksta, specialistai ragina vairuotojus atsitraukti nuo vairavimo – sustoti leistinoje vietoje, pakvėpuoti grynu oru, pasivaikščioti ir palaukti, kol savijauta pagerės.

Piktas vairuotojas
Piktas vairuotojas
© Shutterstock

Mintyse – dabartis, o ne praeitis

Psichologai teigia, kad atvejais, kai žmogus aiškiai jaučia susierzinimą, apskritai geriau prie vairo nesėsti – rinktis alternatyvius keliavimo būdus, o geriausia – pasivaikščioti. Vis tik jei vairavimo išvengti neįmanoma, vairuotojas turėtų galvoti apie tai kas vyksta esamuoju laiku, o ne apie, kas jam sukėlė neigiamas emocijas. Jei žmogus vairuoja, geriausia – visą dėmesį sutelkti būtent į šią veiklą.

Stresinėse situacijose nusiraminti gali padėti ir muzikos klausymasis, tačiau vairuotojas turėtų įvertinti, ar pašaliniai garsai jo dar labiau neišblaškys.

Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(24 žmonės įvertino)
2.5417

Top naujienos

82-iejų Laima mylimo darbo nė už ką neatsisakytų: čia jaučiasi geriau nei namuose

Laimai Šilalienei – 82-eji, o ji šiandien sporto varžyboms vis dar ruošia jaunuosius raitelius....

Sureagavo į smūgį Lukašenkai: įspėja – Lietuvai tai irgi svarbu (42)

Vilniaus universiteto (VU) politologas Vytis Jurkonis sako, kad pirmadienį Europos užsienio...

Po audros Vilniuje perspėja kitus miestus: naktį gali kilti škvalas, tarnyboms – šimtai pranešimų apie gedimus be elektros likusių vartotojų skaičius vėl šoktelėjo iki 5200 (82)

Nors praėjusią parą Vilnius išvengė škvalo, panašu, kad ketvirtadienį audros išvengti...

Nausėda atsisakė paremti deklaraciją dėl LGBTQ teisių: ne taip sprendžiamos problemos (950)

Prezidentas Gitanas Nausėda atsisakė pasirašyti Europos Sąjungos (ES) šalių lyderių...

Lietuva prieš Ispaniją: palygino, kur pigiau apsistoti, skaniai pavalgyti ir papramogauti (25)

Atlaisvėjus karantino reikalavimams į šalies kurortus plūsta minios žmonių. Ne mažai jų...

Landsbergis: neįsivaizduoju, kaip Lietuvoje suderinti poziciją LGBTQ klausimu (332)

Užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis ketvirtadienį pareiškė neįsivaizduojantis,...

Virš Alytaus užfiksuotas tikras „monstras“: reginys buvo įspūdingas ir momentais bauginantis (16)

Kai kuriuose Lietuvos miestuose praūžus audrai, žmonės dalijasi užfiksuotos stichijos vaizdais....

Lukašenka: Baltarusijoje gali būti įvesta karo padėtis (631)

Baltarusijos autoritarinis prezidentas Aliaksandras Lukašenka ketvirtadienį pareiškė, kad dalyje...

ES oficialiai įvedė sankcijas svarbiems Baltarusijos ekonomikos sektoriams atnaujinta (160)

Europos Sąjunga ketvirtadienį oficialiai įvedė sankcijas svarbiems Baltarusijos ekonomikos...

Arūnas Milašius. Klanas, kuris tarpsta lietuviškose žemėse (15)

Jei galvojate, kad iš Lietuvos žemės (būtent iš žemės, ne iš jos dirbimo) daugiausia naudos...