aA
Vairuojant ypač svarbus atidumas ir vairuotojo gebėjimas greitai reaguoti į besikeičiančias eismo sąlygas. Vis tik neretai vairuotojų išsiblaškymą prie vairo lemia ne tik pašalinė veikla, bet ir patiriamas stresas ar pyktis. Negana to, daugeliu atvejų neigiamos emocijos paskatina neatsakingus veiksmus ar net tampa eismo įvykių priežastimi.
Piktas vairuotojas
Piktas vairuotojas
© Shutterstock

Ne paslaptis, kad patiriamas stresas lemia žmogaus išsiblaškymą, apsunkina susikaupimą, o dėl to prie vairo sėdintis žmogus gali nepastebėti ant kelio esančios kliūties, pasikeitusio šviesoforo signalo ar netikėtai į pėsčiųjų perėją įžengusio žmogaus.

Kiti eismo dalyviai tampa kliūtimis

Dar daugiau problemų kyla tada, kai vairuotojas prie vairo sėda užvaldytas pykčio. Sunkumai darbe, namuose ar socialiniame gyvenime neretai tampa priežastimis, kodėl vairuotojai vieni kitiems tampa mažiau tolerantiški.

Pykčio paveikti vairuotojai dažniausiai yra mažiau tolerantiški kitiems eismo dalyviams, atlieka staigesnius manevrus, nevengia viršyti greičio, staigiai greitėja ir stabdo, važiuoja nesilaikydami saugaus atstumo, ne avarinėse situacijose naudoja garsinį signalą ar „mirksi“ šviesomis.

Psichologai įvertino, kad piktas vairuotojas dažniausiai dar labiau susierzina, kai spūstyse prieš jį į eismo juostą įvažiuoja automobilis, kai priekyje važiuojantis vairuotojas sulėtina ar prireikia daugiau laiko, kad pradėtų judėti, kai užsidega žalias šviesoforo signalas. Pastebima, kad emocijų paveikti vairuotojai rečiau sustoja prie pėsčiųjų perėjų bei dažniau pažeidžia pirmumo teises kelyje.

Piktas vairuotojas
Piktas vairuotojas
© Shutterstock

Dėl agresijos kelyje kenčia kiti

Saugaus eismo ekspertai pabrėžia, kad būtent agresyvus vairavimas neretai tampa tragiškų eismo įvykių priežastimis. Neigiamų emocijų paveiktas žmogus galvoja apie tai, kas sukėlė tokias emocijas, o ne apie vairavimą, todėl staigesni judesiai atliekami tinkamai neįsitikinus, ar važiuoti yra saugu, ar aplink nėra kliūčių, ar pažeidžiamiausių eismo dalyvių – pėsčiųjų ir dviratininkų.

Pyktį reikia atpažinti

Specialistai akcentuoja, kad norint pyktį suvaldyti, pirmiausia jį reikia atpažinti. Skiriamieji įtūžusio vairuotojo elgesio bruožai yra pernelyg greitas važiavimas viršijant ribojimus, saugaus atstumo nesilaikymas, staigus stabdymas ir greitas įvažiavimas į posūkius, dažnas ir staigus eismo juostų keitimas bei eismo reguliavimo signalų nepaisymas.

Patariama, kad pastebėję bent vieną iš šių elgesio bruožų savo vairavime, sėdintys prie vairo turėtų pasistengti įvertinti savo elgesį, nusiraminti, giliai kvėpuoti ilgiau iškvepiant nei įkvepiant. Jei su emocijomis susidoroti nepavyksta, specialistai ragina vairuotojus atsitraukti nuo vairavimo – sustoti leistinoje vietoje, pakvėpuoti grynu oru, pasivaikščioti ir palaukti, kol savijauta pagerės.

Piktas vairuotojas
Piktas vairuotojas
© Shutterstock

Mintyse – dabartis, o ne praeitis

Psichologai teigia, kad atvejais, kai žmogus aiškiai jaučia susierzinimą, apskritai geriau prie vairo nesėsti – rinktis alternatyvius keliavimo būdus, o geriausia – pasivaikščioti. Vis tik jei vairavimo išvengti neįmanoma, vairuotojas turėtų galvoti apie tai kas vyksta esamuoju laiku, o ne apie, kas jam sukėlė neigiamas emocijas. Jei žmogus vairuoja, geriausia – visą dėmesį sutelkti būtent į šią veiklą.

Stresinėse situacijose nusiraminti gali padėti ir muzikos klausymasis, tačiau vairuotojas turėtų įvertinti, ar pašaliniai garsai jo dar labiau neišblaškys.

Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(24 žmonės įvertino)
2.5417

Top naujienos

„Belligcat“ vadovas: tas šalis, kurios padeda Putino režimui, reikia šalinti iš ES (5)

Nepaisant griežtų sankcijų, karą prieš Ukrainą pradėjusi Rusija iš naftos ir dujų pardavimo...

Rusų programišiai „laužia“ Lietuvos informacines sistemas: įspėja, kad tai gali būti dar tik pradžia (1)

Dėl sustabdyto tranzito į Kaliningradą, rusų programišiai nuo penktadienio pradėjo...

Pasauliui ir Lietuvai žada recesiją: laimės tik vienas sektorius (2)

Tarptautinė rizikos valdymo bendrovė „Coface Baltics“ naujausiame rizikos valdymo tyrime...

Delfi PliusNatalia Drozdiak, Kati Pohjanpalo, Firat Kozok

Istorinis žingsnis radikaliai pakeis Europos gynybą: tai labai stipri žinutė Putinui

NATO žengė dar vieną žingsnį stiprindama su Rusija besiribojantį rytinį frontą – tam...

Šilalės rajono gyventoja įminė arbūzų auginimo paslaptį: derlius nustebino visą Lietuvą

Arbūzai – nors ir egzotika, tačiau tikrai ne naujovė lietuvių soduose. Vis daugiau gyventojų...

Karas Ukrainoje. Ukraina ruošiasi galimam puolimui iš Baltarusijos: grėsmė gana didelė okupantai planuoja referendumą dėl Chersono prijungimo prie Rusijos (12)

Rusijos atakos, pareikalaujančios ir žmonių gyvybių, Ukrainoje nesiliauja – vėl apšaudyti...

Pusmetį „Žalgiryje“ apžvelgęs Zdovcas neslepia – iš vėžių jį labiausiai išmušė Maksvyčio pavardė

Slovėnijos krepšinio legenda 55-erių Jure Zdovcas savo gimtinės leidiniui „Sportklub“...

Delfi PliusJoana Balčiuvienė

Įžymybių stilistė įvardijo penkias rankines, kurias geriausia nešioti šią vasarą

Rankinė yra vienas svarbiausių aksesuarų, nes gali pagerinti arba sugadinti visą įvaizdį. Be to,...

Transliacija / Orijaus kelionės. Kuo Klaipėda geriau už pajūrio kurortus: pristatė ypatingas naujienas

Klaipėda pabudo iš ilgo žiemos miego. Didžiausias miestas prie jūros nori aplenkti...

Analitikai: ES draudimas dėl laivų Rusijai gali būti skausmingesnis už naftos embargą

Europos Sąjungos draudimas apdrausti rusišką naftą gabenančius tanklaivius potencialiai gali...