aA
Automobiliu, kuris beveik visą šaltąjį metų laiką praleido garaže, pavasarį reikia pasirūpinti. Prieš išriedant į gatvę būtina patikrinti jo padangų slėgį, stabdymo efektyvumą, šviesos signalizacijos elementus. VGTU Transporto inžinerijos fakulteto Automobilių transporto katedros moksliniai darbuotojai Saulius Nagurnas ir Vigilijus Sadauskas aiškina, kad atsainiai žiūrint į automobilio techninę būklę, padidėja eismo įvykio rizika.
© Shutterstock nuotr.

„Pagrindinis darbas, kurį reikia atlikti pavasarį, kai ant kelio nebebarstoma druska, nuplauti automobilio apatinę dalį – dugną, arkas ir visas ertmes. Jei važiuojate žiemą, automobilio tarpeliuose susikaupia druska, ten ji išdžiūsta. Pavasarį, kai lyja, sukeliama korozija. Paprastai druskos nelieka iki vasaros pradžios. Kai nuplauname, pasirodo surūdijimai, detalių pažeidimai“, – pirmąjį automobilio paruošimo vasaros sezonui darbą įvardijo doc. dr. V. Sadauskas.

Tai toli gražu ne viskas. Norint, kad automobilis ilgai tarnautų, nekeltų pavojaus saugiam eismui, reikia nemažai padirbėti.

Doc. dr. S. Nagurnas šmaikštavo, kad „automobilis – dar vienas vaikas šeimoje“. Jis nesupranta vairuotojų, kurie nesirūpina savo transporto priemone, o jai sugedus, stebisi, kodėl tai įvyko.

Būtina patikrinti stabdžius

V. Sadauskas tikino, kad labai svarbu patikrinti automobilio pakabą: „Ji apima įvairias automobilio sudedamąsias dalis – tiek traukeles, riebokšlius, gumas, tiek važiuoklės dalis. Reikia įvertinti šarnyrų, lankstų būklę.“

Taip pat pavasarį jis ragino išbandyti stabdžių efektyvumą – reikia patikrinti, ar nesutrūkusios stabdžių žarnelės. Jas gali pažeisti šaltis ar užkliuvęs ledo gabalas.

S. Nagurnas kolegai antrino, aiškino, jei automobilis ilgai stovi, diskiniai stabdžiai gali pasidengti rūdžių danga. Mokslininko žodžiais tariant, stabdymo efektyvumą atstatyti visai nesudėtinga, tereikia šiek tiek pavažiuoti švelniai nuspaudus stabdžių pedalą.

„Žiemą kai kurie vairuotojai nenaudoja rankinio stabdžio, nes bijo, kad neprišaltų kaladėlės, todėl pavasarį jį būtina patikrinti. Mašiną pastačius įkalnėje reikia užtraukti rankinį stabdį. Jeigu automobilis, stovėdamas 20 laipsnių kampu, nerieda, tada viskas gerai“, – dėstė V. Sadauskas.

Padangų slėgį pataria tikrinti kas mėnesį

Mokslininkas įsitikinęs, vairuotojai, kurie naudoja universalias padangas, atšilus orams turėtų patikrinti jų slėgį. Jo manymu, vasarą slėgį reiktų padidinti 0,2 atmosferomis.

Ilgai sandėliuotas padangas V. Sadauskas vertina kritiškai: „Jeigu padangos senesnės nei 5 m., geriau jų nenaudokite. Jeigu jau turite, tai galite sudėvėti, bet senesnių nei 5 m. nepirkite. Importuotojai atveža senas sandėliuotas padangas ir jas bando parduoti už pusę kainos.“

S. Nagurnas universalių padangų naudoti nepatarė – „jos netinka nei vasarai, nei žiemai“. Pašnekovas kartą per mėnesį rekomenduoja tikrinti padangų slėgį. Mokslininko nuomone, ant tos pačios ašies naudojamos skirtingo protektoriaus padangos gali sukelti rimtų problemų. Anot jo, vairuotojo gyvybei pavojų gali kelti susidėvėjusių padangų eksploatavimas.

Automobilį apsaugoti nuo saulės – nesudėtinga

V. Sadauskas aiškino, kad pavasarį būtina patikrinti stiklo valytuvus, nes šaltas oras gali būti paveikęs jų gumytes. Pašnekovas langų valytuvus rekomenduoja keisti kiekvienas metais – kam tai per brangu, vertėtų pakeisti bent gumytes.

Žiemą kai kurie vairuotojai nenaudoja rankinio stabdžio, nes bijo, kad neprišaltų kaladėlės, todėl pavasarį jį būtina patikrinti. Mašiną pastačius įkalnėje reikia užtraukti rankinį stabdį. Jeigu automobilis, stovėdamas 20 laipsnių kampu, nerieda, tada viskas gerai
Vigilijus Sadauskas

„Jeigu žiemą nenaudojate kondicionieriaus, pavasarį pažiūrėkite, ar jis veikia. Vasarą visi užplūsta servisus, kad patikrintų freoną. Niekada iš karto nekeiskite temperatūros daugiau nei 5 – 6 laipsniais. Priešingu atveju, šaltas oras nebus naudojamas efektyviai, didės kuro sąnaudos, peršalimo tikimybė. Jeigu lauko temperatūra 30 laipsnių, kondicionierius turėtų užtikrinti 25 laipsnius. Kai temperatūra salone nukrinta iki 27 laipsnių, kondicionierių nustatote 22 laipsnių rėžimu. Jį reguliuokit tol, kol pasieksite norimą temperatūrą“, – tikino V. Sadauskas.

Vairuotojams, kurių automobilių salonai yra odiniai, jis pataria odą ištepti ultravioletinius saulės spindulius atspindinčiu kremu. Norintiems dar geriau apsisaugoti nuo saulės poveikio, mokslininkas rekomenduoja, ilgesniam laikui pastačius automobilį, jo priekinį ir galinį langus uždengti saulės energijos atmušėju.

Pašnekovas tepalų pavasarį keisti nerekomenduoja. Geriausia, anot jo, tai daryti rudenį, nes šaltuoju metų laiku automobilio apkrova būna didesnė.

S. Nagurnas rekomenduoja, žiemą ilgesniam laikui transporto priemonę paliekant garaže, atjungti akumuliatorių. Tai padarius jis neišsikraus.

Taip pat jis siūlo, automobilį ruošiant naujam sezonui, patikrinti šviesos signalizacijos elementus, išbandyti, ar veikia galinio stiklo ir veidrodėlių šildymas.

Mokslininkas patikino, kad kuras iš bako negaruoja, kiek rudenį pripylėte, tiek pavasarį ir rasite: „Šiuolaikiniuose automobiliuose yra degalų garų sulaikymo sistema. Tie garai niekur nedingsta – niekas niekur negaruoja. Yra sugalvota tokia mistika: jei automobilis ilgai stovėjo, susidarė garai, todėl sunku jį užvesti. Jeigu į aplinką iš automobilio patektų degalų, tai jis techniškai būtų netvarkingas, neatitiktų reikalavimų.“

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Top naujienos

Triuškinantis JK rinkimų rezultatas ir keisčiausios jo detalės: ekspertas išskyrė tris svarbias žinias Lietuvai (15)

Jungtinės Karalystės (JK) rinkimuose niekas nesitikėjo tokio torių pergalės masto. Premjero...

Naujakurės džiaugsmą aptemdė netikėtai sienoje atsiradęs įtrūkimas: kas už viską turės sumokėti? (33)

Įsigijus naują būstą, gavus raktus ir pirmą kartą pravėrus jo duris, ima didelis džiaugsmas....

Atsirado pirkėjas: už Vilniaus centrinį paštą pasiūlyta daugiau nei 11 mln. eurų (35)

Penktadienį pasibaigus Vilniaus Gedimino prospekte esančio centrinio pašto pardavimo aukcionui, jį...

Jungtinės Karalystės politiniame žemėlapyje – sunkiai įsivaizduojami pasikeitimai (153)

Anglijos šiaurėje esančius miestus sieja kasybos verslas, mirštanti pramonė ir gyventojų...

87-erių mokslininkė griauna sveikuolių mitus: kava yra vaistas (4)

Laidos „Alfas live“ vedėjas, skonių ieškotojas Alfas Ivanauskas buvo pakviestas į stulbinamą...

Skambina pavojaus varpais – paslapties šydu Seimas gali grįžti į Viduramžius (25)

Ketvirtadienį Seimas nepriėmė galutinio sprendimo dėl parlamentaro Povilo Urbšio pasiūlymo...

Perspėja būti atsargiems: apsimetant lietuviška įmone platinamas pavojingas virusas

Istorija kartojasi: kaip ir šiais metais liepą, interneto vartotojams yra platinami laiškai,...

NEJAUKIAI su Tomu Sinickiu: svečiuose – Stanislavas Stavickis–Stano

Šiame epizode Stano pasakoja apie savo knygą ir atskleidžia populiarios lietuviškos dainos...

„Grigeo“ vadovas: jeigu verslą laikote blogiu, turbūt nesukūrėte nei vienos darbo vietos (1)

Vieno darbuotojo jokia įmonė niekada nedrįstų atleisti – tai gero. Taip DELFI TV laidoje „...