aA
Pavasarį Lietuvoje prasideda motociklų sezonas ir į gatves ant plieninių žirgų išrieda tūkstančiai entuziastų. Kaip pastebi motociklų lenktynininkas Dakaro čempionas Arūnas Gelažninkas, būtent sezono pradžia yra kertinis momentas, kai atidumo kelyje reikia tiek automobilių, tiek motociklų vairuotojams.
Arūnas Gelažninkas: vairuotojai šiuo metu privalo ypač atidžiai stebėti veidrodėlius – pasakoja apie autoįvykį, į kurį pats pateko
© Organizatorių nuotr.

Vairuotojus užklumpa netikėtai

Dar visai neseniai motociklų sezonas Lietuvoje tapo šiek tiek ilgesnis. Nuo 2017 metų įsigaliojo tvarka, kai į gatves motociklininkai ir motorolerių savininkai gali išvažiuoti nuo kovo 1 dienos, jei danga nėra apsnigta ar apledėjusi. Šių metų Dakaro ralio „Malles-moto“ klasės nugalėtojas pabrėžia, kad būtent pirmieji išvažiavimai yra pavojingiausi. Taip yra todėl, kad automobilių vairuotojai per žiemą pamiršta dažniau dairytis į veidrodėlius.

„Motociklininkai važiuoja dinamiškiau nei automobilių vairuotojai ir dažnai lenda į tarpus tarp automobilių. Tai jie daro nebūtinai viršydami leistiną greitį, bet vairuotojams sunkiau pastebėti šalia važiuojantį motociklininką. Viskas suprantama, nes motociklas turi tik vieną žibintą, o jų savininkai dažnai būna apsirengę tamsiai. Todėl, atėjus pavasariui ir prasidėjus motociklų sezonui, vairuotojai turėtų būti atidesni, apie tai pagalvoti dažniau ir įdėmiau stebėti veidrodėlius“, – sako A. Gelažninkas.

Įgūdžius reikia atnaujinti saugiai

Lietuvoje motociklais galima važinėti ir žiemą, tačiau reikia pasirūpinti žieminėmis padangomis. Tačiau tai daro tik entuziastai, o didžioji dauguma motociklininkų ir motorolerių savininkų savo transporto priemones žiemoti palieka garaže. Akivaizdu, kad nevažinėjant motociklu, įgūdžiai pamirštami, todėl, pasak sportininko, naivu tikėtis, kad po kelių mėnesių nevažinėjimo motociklu, į gatves galima grįžti su tokiu pačiu pasitikėjimu savo įgūdžiais.

Arūnas Gelažninkas: vairuotojai šiuo metu privalo ypač atidžiai stebėti veidrodėlius – pasakoja apie autoįvykį, į kurį pats pateko
© Shutterstock

„Man pačiam užtenka mėnesį nevažinėti motociklu ir paskui reikia bent jau poros treniruočių, kad grįžčiau į ankstesnį ritmą bei formą. Gerai, kai apie tai galvoji ir nepervertini savo galimybių. Bet būna, kad vairuotojai prisimena, kaip rudenį kažkokiame posūkyje „guldė“, ir bando tai pakartoti pavasarį tuo pačiu greičiu. Bet juk įgūdžiai primiršti, padangos ne taip gerai sukimba su dar šaltu asfaltu ir tada viskas jau priklauso nuo fizikos dėsnių“, – motociklininkus perspėja profesionalas.

Motociklininkams jis pataria ne tik praktikuotis specialiose trasose, bet ir būtent čia išbandyti motociklo galimybes.

„Apie lakstymą gatvėse negali būti net kalbos. Laikantis leistino greičio, galima maksimaliai sumažinti susidūrimo riziką. Suprantu, kad motociklai yra galingi ir norisi tą galią išbandyti. Tačiau tikrai tai geriau daryti ne mieste ar keliuose, o kokiame kartodrome.. Verčiau ten palakstyti, išsikrauti, o tada eisme važiuoti tvarkingai, pagal taisykles ir nerizikuoti nei savo, nei kitų sveikata. Jei esi širdy sportininkas, gali tai daryti ir dažniau, ne tik sezono pradžioje. Lietuvoje pasirinkimo trasų nėra daug ir niekas nenori tam leisti pinigų, todėl tai daro gatvėse. Tokia aplinka visiškai nepritaikyta, nes nukritus gali pasitaikyti tvora, medis ar stulpas“, – apie saugias adrenalino paieškas kalba pašnekovas.

Gerinti santykius turi abi pusės

Tiesa, A. Gelažninkas pripažįsta, kad ir pats ne vieną kartą savo veidrodėlyje pamatė motociklininką visiškai netikėtai. Pasak jo, tokios situacijos atsitinka tada, kai motociklininkai važiuoja daug greičiau nei tai leidžia kelių eismo taisyklės.

„Pastebėti greitai lekiantį motociklininką – sunku. Turbūt, būtent dėl to dažnai automobilių vairuotojai į motociklininkus žiūri kaip į potencialius nusikaltėlius ar blogiečius. Aš pats daug mieste motociklu nevažinėju, bet žinau situacijų, kai pamato motociklininką ir specialiai „užkiša“ arba pastoja kelią, kad šis tik neaplenktų. Čia irgi yra didelė problema, kurią turėtų spręsti abi pusės. Kai motociklininkai pradės važinėti tvarkingai, tai ir vairuotojai pradės į juos žiūrėti pagarbiau, dažniau praleis“, – apie vairuotojų tolerancijos problemą kalba garsus lenktynininkas.

Arūnas Gelažninkas
Arūnas Gelažninkas
© DELFI / Andrius Ufartas

Prie šviesoforo arba kamščiuose stovintiems automobilių vairuotojams jis pataria praleisti motociklininkus į priekį, kad šie galėtų važiuoti saugiau ir taip nesudarytų eismo spūsčių.

Pasiruošti netikėtoms situacijoms – būtina

A. Gelažninkas primena, kad net ir vairavimo mokyklose motociklininkus moko kelių elementarių taisyklių, kurios užtikrina saugumą kelyje. Pasak jo, pirmiausiai reikia laikytis saugaus greičio, važiuojant žiūrėti kuo toliau į priekį ir paisyti nuostatos, kad esi sunkiai matomas. Būtent tokių taisyklių jis laikosi pats.

Visgi, prieš penkerius metus profesionalus sportininkas pats su motociklu atsitrenkė į neleistinoje vietoje bandžiusį apsisukti automobilį, ir šis įvykis vos neužbaigė sportininko karjeros. Pasak A. Gelažninko, kartais yra tokių situacijų, kai vairuotojai pasielgia neapgalvotai, todėl rizika išlieka nuolat.

Arūnas Gelažninkas: vairuotojai šiuo metu privalo ypač atidžiai stebėti veidrodėlius – pasakoja apie autoįvykį, į kurį pats pateko
© DELFI / Andrius Ufartas

„Būtent dėl to motociklininkams rekomenduoju naudoti visas kūno apsaugas. Nebūtina dėvėti kombinezono, nors jis ir yra pats saugiausias. Dabar yra apsaugų ir aprangų su integruotomis apsaugomis, kurios atrodo kaip kasdieninė apranga ar batai – ir gatvėje neatskirtum, kad čia yra tikri motociklininko drabužiai. Šiuos dalykus rekomenduoju visiems: nuo tų kurie važinėja su „čioperiais“ iki motorolerinink ų“, – primygtinai pataria Dakaro ralio nugalėtojas.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(13 žmonių įvertino)
3.6154

Top naujienos

Kelionėmis į Baltarusiją ir pokalbiais su Lukašenka pagarsėjusi veikėja svajoja apie susitikimą su Lavrovu (22)

Į Baltarusiją „tiesti tiltų“ nuolat vykstanti už šnipinėjimą nuteisto Algirdo Paleckio...

Jauni vyrai iš lietuvių bendruomenės Kaliningrade siunčiami į karą: yra žuvusiųjų (1)

Kaliningrade yra keliasdešimt tūkstančių lietuvių kilmės asmenų. Keliolika tūkstančių jų...

Įtakingas JAV leidinys: požiūris į Rusiją keičiasi, todėl aptartos pagalbos Lietuva gali nebesulaukti (7)

Pasirodė pirmieji signalai, kad kai kurie Vakarų partneriai jau nemato reikalo ginti Baltijos...

Kasparovas: Putino diktatūra pralaimėjimo neišgyvens

Rusijos visuomenė dar nesupranta, kad pralaimi karą Ukrainoje, o Vladimiro Putino diktatūra to...

Karas Ukrainoje. „Azov“ pulko vadų atsakas rusų propagandistams: mes vis dar „Azovstal“ gamykloje nuo karo pradžios – pirmas aukščiausių JAV ir Rusijos generolų pokalbis (2)

Ketvirtadienį Ukrainos ginkluotųjų pajėgų vadas susitiko su NATO kolegomis ir teigiamai...

Dėliojami nauji reikalavimai statant daugiabučius: kainos augtų dar labiau

Karas Ukrainoje atnešė pokyčių ir į Lietuvą. Vidaus reikalų ministerija ėmėsi civilinės...

Po JAV perspėjimo JT posėdyje – arši Rusijos ambasadoriaus reakcija (4)

Jungtinės Valstijos ir Rusija ketvirtadienį kaltino viena kitą dėl pasaulyje blogėjančios...

Įsibėgėjo lietuviškų smidrų sezonas: mitybos specialistė pasakė, kodėl verta juos valgyti būtent dabar patarė, kaip paruošti

Turgavietėse ir parduotuvių lentynose jau puikuojasi lietuviški smidrai . Jų sezonas prasideda...

Delfi PliusThe Economist

Nuotolinis darbas iš bet kurio pasaulio kampelio – kodėl ši privilegija realybėje tinka ne visiems?

Daugumai biurų darbuotojų dar visai neseniai viskas buvo labai paprasta. Namai buvo ta vieta, iš...

Po sustabdytos „Barcos“ – karti tiesa Jasikevičiaus lūpose: neturime „žudiko“ instinkto specialiai „Delfi“ iš Belgrado (3)

Po pirmosios rungtynių pusės „Barcelona“ turėjo geresnes pozicijas pergalės link – Eurolygos...