ESO Paslaugų tarnybos direktorius Renaldas Radvila aiškina, kad dabar Lietuvoje esamos elektros rinkos vartotojus galima suskirstyti į dvi dalis: verslą ir gyventojus.

„Iki šiol gyventojams rinka buvo reguliuojama, tai reiškia, kad šalyje buvo taikomas monopolinis elektros tiekimo privatiems vartotojams modelis – vienas visuomeninis tiekėjas, kurio tiekiamos elektros kainas, pagal teisės aktus, reguliavo valstybė. Tuo metu versle, nuo 2010 m. rinka Lietuvoje nebėra reguliuojama, todėl šių metų gegužės mėnesį Seimui patvirtinus Elektros energetikos įstatymo pataisas, gyventojai taip pat turi galimybę elektros tiekėja rinktis pagal savo poreikius“, – sako R. Radvila.

Kaip vyks ši reforma?

Kaip aiškina specialistas, monopolinių visuomeninio tiekėjo sąlygų nuoseklus atsisakymas vyks pamažu ir bus įgyvendinamas trimis etapais, o monopolijos nevaržoma elektros energijos rinka visiškai susiformuos per trejus metus.

„Pirmasis etapas prasidės 2021 m. sausį, tai reiškia, kad dar nuo šių metų rudens iki gruodžio 10 d. gyventojai, kurie per metus suvartoja daugiau nei 5000 kWh (pinigine išraiška – maždaug 60 eurų per mėnesį), visuomeninio tiekėjo bus informuojami apie tai, jog pateko į šį etapą ir jau gali pasirinkti tiekėją bei pareikšti sutikimą ar nesutikimą, kad jų duomenys būtų perduoti nepriklausomiems tiekėjams, kurie, tokiu atveju, galės teikti pasiūlymus. Atitinkamai antrasis etapas vyks jau 2022 metų sausį ir į jį pateks gyventojai, kurie sunaudoja nuo 1000 iki 5000 kWh per metus, o visas kainų dereguliavimas pasibaigs 2023 metais, trečiuoju etapu, į kurį pateks mažiau nei 1000 kWh suvartojantys privatūs vartotojai“, – pasakoja R. Radvila.

Informacija pasieks visus

Pašnekovo pasiteiravus, kokiu būdų gyventojai bus informuoti apie tai, į kokį etapą jie patenka ir ar dabar jiems jau laikas susirūpinti, R. Radvila sako, jog visa reikalinga informacija privačius vartotojus pasieks el. laišku arba paštu, todėl niekur skubėti tikrai nereikia, o jei gyventojams jau dabar kyla papildomų klausimų, jie visada gali kreiptis į ESO.

„Šiuo metu labiausiai koncentruojamės į pirmąjį etapą, kuris palies apie 90 tūkst. privačių klientų. Gegužės mėnesį startavo informacinė kampanija apie dereguliavimo procesą, kurią vykdo ESO. Internetiniame puslapyje www.pasirinkitetiekeja.lt gyventojai gali rasti labai daug informacijas ir atsakymų į jiems rūpimus klausimus bei taip pat pasitikrinti, į kurį etapą patenka. Vyresni žmonės, kurie nesinaudoja internetu, pranešimus gaus paštu, o tai pat visada yra galimybė paskambinti ESO nemokamu klientų aptarnavimo numeriu 1852 ir pasiteirauti dominančios informacijos“, – aiškina ESO Paslaugų tarnybos direktorius.

Pasirinkimo laisvė

Kaip pasakoja R. Radvila, monopolinių visuomeninio tiekimo sąlygų atsisakymas ir laivės rinktis nepriklausomą elektros tiekėją atvers platų sveikos konkurencijos spektrą, kuris ne tik leis vartotojams pasirinkti jiems tinkamiausią variantą, bet ir tuo pačių įgalins naujų, paklausių paslaugų atsiradimą.

„Visada, kur yra konkurencija ir pasirinkimo laisvė, turime gerą produktą ir gerą kainą. Tiekėjai su savo pasiūlymais konkuruos dėl klientų, o tai pasireikš tiek per kainą, tiek per naujų paslaugų ar nišinių produktų atsiradimą, kurie šiai dienai nėra aktualūs visiems, pavyzdžiui, elektros energija iš atsinaujinančių šaltinių“, – sako ESO atstovas.

Pasak jo, šią reformą galima prilyginti su bankų ar telekomunikacijų sektoriuose naudojama praktika, kai klientai paslaugų tiekėją renkasi pagal savo vartojimo profilį.

ESO Paslaugų tarnybos direktorius Renaldas Radvila

„Žmonių pasirinkimą lems tai, kuris tiekėjas jiems pasiūlys sąlygas, išpildančias jų lūkesčius ir poreikius. Manau, kad kaina, visgi, nebus pagrindinis veiksnys, kodėl bus renkamasi vieną ar kitą tiekėją, nes tiek bankų, tiek telekomunikacijų sektoriuose yra aibė kitų veiksnių, kurie turi įtakos pasirinkimui. Vieni vertina kainą, kiti – tiekėjo žinomumą ir patikimumą, dar kiti – specialius, tik jiems skirtus pasiūlymus. Įsivertinus visus šiuos aspektus, manau, kad vartotojams nebus sudėtinga išsirinkti jiems tinkamiausią elektros tiekėją“, – sako R. Radvila.

Tačiau pašnekovas primena, kad jei elektros vartotojai nuspręs nesirinkti tiekėjo, jiems elektros tiekimas bus užtikrinamas garantinio tiekimo paslauga, o suvartojamos elektros kaina pabrangs ketvirtadaliu ir bus tiekiama tik pusę metų.

„Tiems klientams, kurie dėl kažkokių priežasčių neturės galimybės ar nespės pasirinkti tiekėjo, ESO teiks garantinio energijos tiekimo paslaugą 6-is mėnesius. Tai lyg „avarinė paslauga“, kai įvyksta laikinas nesusitarimas su tiekėju. Visgi, tokia elektra bus brangesnė. Kai mes kalbame apie elektros kainą, kurią moką elektros vartotojas kiekvieną mėnesį, ši susideda iš dviejų dalių: kaina už skirstymą bei persiuntimą ir elektros, kaip produkto, kaina. Šiuo atveju atsiras ketvirtadaliu aukštesnė produkto kaina“, – teigia ESO atstovas.

Naujos galimybės vartotojams

Kaip aiškina R. Radvila, pirmoji privačių klientų banga, kurie suvartoja daugiau nei 5000 kWh per metus, turi galimybę nelaukti oficialaus pranešimo apie patekimą į pirmąjį etapą ir jau dabar rinktis nepriklausomą tiekėją.

„Jau šiandien, susiradus nepriklausomą tiekėją, su juo susisiekus, sužinojus pasiūlymą, galima sudaryti sutartį ir nuo kito mėnesio pirmos dienos oficialiai tapti šio tiekėjo klientu bei nebebūti priklausomu nuo visuomeninio tiekėjo. Šiai dienai rinkoje jau vyksta tokie sutarčių pasirašymai ir pastaruoju metu matome didėjantį privačių klientų skaičių, kurie pasirenka nepriklausomus tiekėjus“, – teigia ESO atstovas.

Pasak jo, šiuo metu Lietuvoje yra įregistruoti apie 27-i nepriklausomi elektros tiekėjai, 5 iš jų – pareiškę, kad aktyviai dalyvaus paslaugų siūlymo klientas procese. „Ši naujovė dar tik įsibėgėja, todėl manau, kad ateityje tokių tiekėjų tiks daugės ir pasirinkimo galimybių vartotojai turės išties nemažai“ – sako R. Radvila.

Jo teigimu, monopolinių visuomeninio tiekimo sąlygų atsisakymas yra vienas didžiausių Lietuvos žingsnių energetikos istorijoje, kuris, nebejotinai, skatins ir atsinaujinančios energetikos augimą mūsų šalyje.

„Pasikeitimų energetikos sektoriuje vyksta daug ir nuolatos – nutolę saulės parkai, kurie įgalina iki šiol galimybių neturėjusius gyventojus naudoti saulės elektrą, augantis saulės jėgainių, elektromobilių populiarumas. Tikiu, kad šis naujas modelis atvers vis daugiau galimybių vartotojams pereiti ir prie žaliosios energetikos, nes toks poreikis rinkoje su kiekvienais metais tik didėja“, – sako ESO Paslaugų tarnybos direktorius.