aA
Vairuojant ir laikant telefoną rankoje, reakcijos laikas sulėtėja 46 procentais – tad nieko keisto, kad naudojimasis išmaniuoju vairuojant dažnai tampa eismo įvykio priežastimi. Nepaisant to, net 60 proc. Lietuvos gyventojų vairuodami naudojasi telefonu – tai parodė ir Delfi iniciatyva projektui „Nežvairuok“ atlikto reprezentatyvaus tyrimo rezultatai.
Tyrimo rezultatai stebina: žinodami, kokia nelaime tai gali baigtis, vis tiek kasdien rizikuojame
© Shutterstock

Delfi inicijuojamos socialinės akcijos „Nežvairuok“ tikslas – edukuoti vairuotojus, kad mobilaus telefono naudojimas yra socialiai nepriimtinas elgesys. Siekiant išsiaiškinti Lietuvos gyventojų vairavimo įpročius, atliktas reprezentatyvus tyrimas, kuriame dalyvavo 1011 respondentų.

Telefonai – neatsiejama mūsų kasdienybės dalis

Kaip teigia Delfi tyrimų ir įžvalgų vadovė Renata Mackevičienė, tyrimas padeda suprasti esamą problemos mastą, vairuotojų elgesį, formuoti tikslesnes ir paveikesnes socialinės reklamos žinutes bei kryptis. Be to, kadangi projektas yra ilgalaikis, jis leidžia turėti atskaitos taškus, pagal kuriuos ilgainiui galima vertinti vairuotojų elgesio ir jų nuostatų pokyčius.

„Vairuotojo elgesys, o ne vairavimo klaidos yra pagrindinė avarijų priežastis. Mobilusis telefonas šiandien yra neatsiejama mūsų kasdienio gyvenimo dalis – tai toli gražu ne tik priemonė skambučiams ir pokalbiams. Tad nenuostabu, kad telefonai dažnai lydi vairuotojus ir vairavimo metu. Pavojingos tiek tos situacijos, kai vairuotojas yra priverstas atitraukti ranką nuo vairo ir laisva ranka atlikti kitus, su vairavimu nesusijusius, veiksmus, tiek tai, kad vairuotojas savo dėmesį ir mintis perkelia ne į vairavimą, o kitus veiksmus“, – problemą pastebi R. Mackevičienė.

Tyrimo rezultatai stebina: žinodami, kokia nelaime tai gali baigtis, vis tiek kasdien rizikuojame
© DELFI / Andrius Ufartas

Tyrimo rezultatai verčia sunerimti

Tyrimas parodė, kad vairuojant telefonas dažnai laikomas šalia ant sėdynės, prietaisų skydelio, kišenėje, rankinėje, o laisvų rankų įranga naudojasi mažiau nei pusė vairuotojų. Komentuodama vairuotojų elgesio tyrimo duomenis, Delfi tyrimų ir įžvalgų vadovė pastebi ir daugiau nerimą keliančių rezultatų, į kuriuos būtina reaguoti.

„Apklausos rezultatai nenudžiugino tuo aspektu, kad beveik penktadalis vairuotojų yra susidūrę su avarine situacija ar eismo įvykiu, kuris kilo dėl naudojimosi mobiliuoju telefonu – nesvarbu, ar juo naudojosi pats vairuotojas, ar kitas eismo dalyvis. Net 60 proc. respondentų naudojasi mobiliuoju telefonu vairuodami – dažniausiai skambučiams, pokalbiams ar navigacijai, bet daugiau nei penktadalis telefoną naudoja susirašinėjimui ar žinutėms, o 10 proc. socialiniams tinklams, kas atrodo tikrai sunkiai suderinama su vairavimu“, – tyrimo rezultatus komentuoja R. Mackevičienė.

Nežvairuok
Nežvairuok

Blaško bet kokia pašalinė veikla

Dažnas net nesusimąsto, kad ne tik naudojimasis telefonais, bet ir garsus muzikos klausymas turi įtakos ne tik žmogaus klausai, bet ir koncentracijai. Moksliniai tyrimai rodo, kad žmogaus smegenys nėra pajėgios tolygiai vykdyti kelias užduotis vienu metu – jei vienai veiklai skiriama daugiau dėmesio, savaime jo sumažėja kitai veiklai.

Tyrimo rezultatai stebina: žinodami, kokia nelaime tai gali baigtis, vis tiek kasdien rizikuojame
© DELFI / Domantas Pipas

Tam pritaria ir psichologė Jūratė Selilienė: „Būtina pabrėžti, kad žmogus kokybiškai savo dėmesį gali išlaikyti ties vienu dalyku. Jei pėsčiasis eina per perėją, klausydamasis muzikos, ar vairuotojo automobilyje ji skamba garsiai, jo dėmesio laukas sukoncentruotas į garsą, o tai sumažina dėmesingumą kitose srityse. Esami garsai sužadina emocijas ir tai gali turėti įtakos prie vairo sėdinčio žmogaus veiksmams, gali sutrikti dėmesys ir koncentracija į tuo metu atliekamą veiksmą. Pavyzdžiui, vairavimas gali tapti agresyvesnis arba priešingai – vairuotojas gali pernelyg atsipalaiduoti, daryti klaidų kelyje, – sako psichologė J. Selilienė.

Tyrimo rezultatai stebina: žinodami, kokia nelaime tai gali baigtis, vis tiek kasdien rizikuojame
© Shutterstock

Pasak specialistės, tiek vairuotojams, tiek pėstiesiems svarbūs abu jutimai – klausa ir rega: „Kartais reikia visai nedaug, kad vairuodami sulauktume skaudžių pasekmių dėl neišgirsto garso ar nepastebėto objekto, nes, pavyzdžiui, žvilgčiojome į telefoną. Juk tik būdamas dėmesingas tam, ką veikia, žmogus gali apsaugoti save ir aplinkinius“.

Pripažįsta, kad tai blogai

Vis dėlto, nepaisant savo elgesio, vairuotojai supranta ir pritaria, kad bet koks naudojimasis telefonu prie vairo kelia pavojų eismo saugumui ir yra dažna autoįvykių priežastis. Tačiau didelė dalis vairuotojų prisipažįsta, kad dažnai mato kitus vairuotojus besinaudojant telefonu.

Tyrimo rezultatai stebina: žinodami, kokia nelaime tai gali baigtis, vis tiek kasdien rizikuojame
© Shutterstock

„Didesnė dalis apklaustųjų pasigenda daugiau socialinės reklamos, skatinančios nesinaudoti telefonu vairuojant. Tad turime situaciją, kai vienos pusės vairuotojai lyg ir supranta, ir pritaria, kad bet koks naudojimasis telefonu prie vairo kelia pavojų eismo saugumui, bet elgesys to neatspindi. Todėl būtini veiksmai ne tik nuostatoms užtvirtinti, bet ir elgesio pokyčiams“, – apibendrina R. Mackevičienė.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Top naujienos

Tomas Janonis | D+

Populiarioje pajūrio vietoje poilsiautojams vietos gali nelikti: dėl didžiulio projekto užsimojo perbraižyti netgi draustinio ribas (3)

Krašto apsaugos ministerijos planai vienoje gražiausių pajūrio vietų, esančių Pajūrio...

Revoliucija pasaulinėje mokesčių santvarkoje: Lietuvai naudinga, o latviams ir estams – užuojauta (44)

Didžiajam septynetui susitarus prikirpti sparnus mokesčių vengėjams, ekonomistas Nerijus...

Po stichinės kaitros užklups staigūs pokyčiai: didžiausios permainos laukia per Jonines išsami savaitės prognozė (28)

Šiandien Lietuvos orus lems anticiklono vakarinė dalis. Visame krašte bus giedra ir sausa. Lengvas...

Arūnas Spraunius | D+

Kosmoso lenktynės sugrįžo, bet dabar viskas kitaip: kai kurios valstybės nusispjovė ant senųjų taisyklių

Galimybė liepos 20-ąją apskristi Žemę kosminiu laivu „New Shepard“, kurį surentė Amerikos...

JAV karinis jūrų laivynas išbando naują lėktuvnešį (2)

JAV karinis jūrų laivynas pradėjo savo naujausio ir pažangiausio lėktuvnešio bandymų...

Vasha ryžosi atvirai išpažinčiai apie buvusio vyro neištikimybę, kankinusią krizę ir naują mylimąjį: jis grįžo į mano gyvenimą (35)

Gabrielė Rutkauskienė -Vasha šiandien, panašu, išgyvena vieną geriausių laikotarpių savo...

Sugadintas kauniečių savaitgalis: turėjo gauti skiepą, bet teko pabučiuoti duris (11)

Portalo „Kas vyksta Kaune“ skaitytojai, šeštadienį susisiekę su redakcija, pranešė, kad liko...

Lygūs ir lygesni darbe: ar vis dar reikia būti boso mylimiausiu? (5)

„Ieškomas jaunas, ambicingas projektų vadovas“, – gali pasirodyti nekaltas sakinys, bet jame...

Atominių bombų radarai Indijos vandenyne užfiksavo mokslininkams negirdėtus signalus: aptiko itin retus gelmių gyventojus (4)

Mokslininkai Indijos vandenyne aptiko visiškai naują pigmėjinių mėlynųjų banginių...

Didžiausias nerimas dėl euro zonos bėdų slūgsta – randai nebus tokie gilūs kaip po 2008 metų (5)

Europos susirūpinimas, esą pandemija sukels neatitaisomą žalą darbo rinkai, jau pradeda atrodyti...