Naršymas internete vairuojant – nesuvokiamas, tačiau dažnas elgesys

Pastarieji vairuotojų elgsenos tyrimai rodo, kad maždaug 7 iš 10 gyventojų vairuodami naudoja telefoną navigacijai, skambina ir kalba telefonu su laisvų rankų įranga, klausosi muzikos. O štai kas dešimtas vairuotojas sako, kad vairuodamas skambina be laisvų rankų įrangos, naršo internete ir rašo žinutes. Komentuodama tyrimų duomenimis, VDU Psichologijos katedros docentė Laura Šeibokaitė pažymi, kad toks elgesys – nelegalus, neleistinas ir keliantis didelį pavojų kelyje.

„Naršymas internete (vairuojant – „Delfi“) turbūt išvis nelabai suprantamas elgesys. Taip gali sugaišti iki 4 sekundžių laiko, ir pabandykite pagalvoti, kas gali nutikti per 4 sekundes vairuojant. Jei mes atitraukiam savo žvilgsnį nuo kelio, tai gali būti labai milžiniškas laikas, kuris mums gali daug kainuoti. Tokio elgesio negalima vertinti niekaip kitaip, tik kaip pažeidimo“, – sako L. Šeibokaitė.

VDU Psichologijos katedros docentė kartu su kolegomis yra sukūrusi nuotolinę programą, skirtą padėti suvokti pavojus kelyje, kurioje tuo pačiu atliekamas efektyvumo tyrimas. Anot jos, tyrimo idėja atkreipia dėmesį į tai, kad net ir nenaudodami telefono vairuotojai nesugeba apdoroti informacijos, esančios mūsų regėjimo lauke.
Akimirka iš "NežVairuok" akcijos Vilniuje

„Kuomet mes vairuojame, tos informacijos yra labai daug. Nepaisant to, kad turime daug vairavimo patirties, nežinome, kur žiūrėti, ką matyti, kiek to dėmesio kreipti. Mūsų programa vairuotojams primena, kiek daug dalykų vyksta aplink mus, ir ar tie dalykai turi prasmę, ar ne. Mokome skenuoti regėjimo lauką ir daug dairytis sukiojant galvą, nes neužtenka tiesiai prieš save žiūrėti, kad nuskaitytume kelyje teikiamas užuominas“, – sako L. Šeibokaitė.

Reikalingi technologiniai sprendimai, nes žmogus pats savęs nesuvaldo

Nors visi puikiai žinome, kad dėl telefono naudojimo vairuojant kyla daugybė eismo įvykių ir žūčių, vairuotojai iki šiol neskuba paleisti telefono iš rankų. Anot L. Šeibokaitės, tokio elgesio paaiškinimas slypi telefono funkcionalume.

„Kaip visuomenė, mes niekada negyvenome tokiame dideliame tempe, kur informacija mus pasiekia tokiu greičiu. Prieš 100 metų laiško iš kažkokio miesto reikėjo laukti savaitę, o gal ir pusę metų, jei laiškas keliauja iš užsienio. Dabar žinutę gauname per sekundės dalį. Tas greitis, kuriuo mes komunikuojame, yra didžiausias pavojus. Jeigu mes įprantame greitai gauti informaciją darydami bet kokią veiklą, vairuojant nuo to labai sunku atsiriboti“, – teigia L. Šeibokaitė.

Anot jos, įvairūs tyrimai rodo, kad telefonu vairuodami naudojasi apie pusė visų vairuotojų, ir visi tyrimai rodo, kad telefono naudojimas vairuojant tampa negeru, bet normatyviniu elgesiu.
Laura Šeibokaitė

„Nebėra taip, kad išskirtiniai žmonės tai daro. Tai daro dauguma vairuotojų. Visokiom savybėm pasižymi tie žmonės ir jie nebėra kažkuo išskirtiniai. Ir tam reikia ieškoti kažkokių priemonių, kurios priklausytų ne tik nuo žmogaus pasiryžimo ir apsisprendimo. Kai žmogus pats savęs negali suvaldyti, tai galėtų būti technologiniai sprendimai“, – sako docentė.

Idealiausias sprendimas, nuo kurio pradėti – išsijungti telefono garsą

Vairavimas su telefonu rankose daliai vairuotojų kainuoja ir teisę vairuoti. Vien per pirmus penkis šių metų mėnesius apie 100 vairuotojų laikinai prarado teisę vairuoti, nes vairuodami rankose laikė telefoną ir nesinaudojo laisvų rankų įranga. Tai – net dvigubai daugiau, nei pernai.

Be to, šiemet užfiksuota daugiau nei 21 tūkst. atvejų, kai žmogus vairuodamas rankose laikė telefoną. Vertindama šiuos duomenis, L. Šeibokaitė abejoja, ar jie rodo išaugusį naudojimąsi telefonu už vairo – veikiau išaugusį policijos dėmesį problemai.

„Tai nereiškia, kad padaugėjo pažeidėjų. Padaugėjo policijos vykdomų akcijų, ir dėl to mes turim rezultatą. Negalime tikėtis, jog staiga kažkodėl žmonės, kurie naudojosi telefonu vairuodami, ims jų nenaudoti. Reikalingos priemonės, ir, remiantis pasaulio tyrimais, galvojama apie technologines priemones. Tai reiškia, kad reikalingos programėlės, kurios atpažintų vairavimą, ir vairavimo metu išjungtų telefono funkcijas“, – sako docentė.

Ji pažymi, kad ir patys vairuotojai gali imtis papildomų saugumo priemonių, jei pastebi, kad telefonas vairuojant blaško jų dėmesį. Nors keisti įpročius nėra lengva, L. Šeibokaitė rekomenduoja susikurti fizines kliūtis telefonui automobilyje pasiekti, o idealiausias sprendimas, pasak jos, yra išjungtas telefono garsas.

„Jei jūs atpažįstate, kad jums labai sunku susilaikyti, kai telefonas skamba, kada išgirstate žinutės ar programėlės garsą, kuri jums atsiunčia kažkokį priminimą, tai galima labai nesunkiai tų priemonių imtis. Galima išjungti telefoną vairuojant, o jei jau taip nepavyksta ir labai bijote kažką reikšmingo praleisti – išjunkit garsą ir vibraciją. Taip pat galima pasidėti telefoną nepasiekiamoje zonoje“, – sprendimus vardija L. Šeibokaitė.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją