Pasak Lietuvos kelių policijos tarnybos Administracinės veiklos ir eismo priežiūros skyriaus vyriausiosios specialistės Daivos Žilinskės, saugus vairavimas yra atsakingas darbas ir mokėjimas įvertinti nuolat besikeičiančią eismo situaciją.

„Visi iki vieno eismo dalyviai privalo vykdyti nustatytą tvarką kelyje, aiškiai reglamentuotą Kelių eismo taisyklių 5 punkte, teigiančiame, kad eismo dalyviai privalo išmanyti Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymą, mokėti Kelių eismo taisykles ir jų laikytis. Tai – atsakingas darbas, reikalaujantis numatyti ne tik savo, bet ir prognozuoti kitų eismo dalyvių veiksmus. Laikydamiesi Kelių eismo taisyklių, būsime saugesni, išvengsime eismo įvykių ir juos nukentėjusiųjų“, – teigia D. Žilinskė.

AB „Kelių priežiūra“ atstovas Karolis Sakalauskas priduria, kad saugus vairavimas nėra tik saugaus greičio pasirinkimas ar švelnus stabdymas prieš artėjančias kliūtis: „Žinoma, šie aspektai yra itin svarbūs, tačiau saugus vairavimas – kur kas labiau kompleksiškas procesas, susidedantis iš nesiblaškymo kelyje ir kelių žingsnių į priekį matymas, nenuleidžiant akių nuo eisme dalyvaujančių žmonių ir transporto priemonių. Tai – bene geriausia prevencija, padedanti išvengti nelaimių kelyje.“

Kelionės sąlygas įvertinti privalu ir vasarą

AB „Kelių priežiūra“ atstovas pratęsia, kad dar vienas svarbus saugaus vairavimo aspektas yra kelionės sąlygų – kelio būklės, meteorologinių aplinkybių, kelio remonto darbų – įvertinimas.

„Nors iš pirmo žvilgsnio kelionės sąlygos didesnę įtaką turi žiemą, ne ką mažiau svarbu į jas atkreipti dėmesį ir šiltuoju metų laiku. Pavyzdžiui, privalu įvertinti kelio būklę, pasidomėti portale www.eismoinfo.lt vykdomais kelio darbais, meteorologų numatomais krituliais. Nepasilikus kelionei įveikti daugiau laiko, imame skubėti, pervertiname savo galimybes, pradedame vairuoti nesaugiai ir taip keliame pavojų sau ir kitiems eismo dalyviams“, – sako K. Sakalauskas.

Svarbu atsižvelgti į vyraujantį orą

Kalbėdama apie meteorologinių sąlygų įtaką vairavimui, D. Žilinskė akcentuoja, kad jos paprastai apsunkina dalyvavimą eisme tiek esančiajam prie transporto priemonės vairo, tiek pėsčiajam. Anot jos, esant prastam orui, atsargumo priemonių reikia laikytis su dar didesniu kruopštumu.

„Įvairūs krituliai ir vasarą gali gerokai apsunkinti matomumą, prie to gali prisidėti ir į akis spiginanti saulė. Be to, derėtų prisiminti, kad šlapia danga ilgina transporto priemones stabdymo kelią. Todėl esant tokioms aplinkybėms reikėtų susikoncentruoti maksimaliai – važiuoti tik saugiu greičiu, būti dar akylesniems, neprarasti budrumo prieš pėsčiųjų perėjas, išvažiuojant iš šalutinio kelio, keičiant važiavimo kryptį, stabdant ar net važiuojant automobilių stovėjimo aikštelėje. Be to, nelenkite, prieš tai neįsitikinę, kad tai daryti yra saugu“, – pažymi pašnekovė.

Kelio remontas – būtinas eismo elementas

Lietuvos kelių policijos tarnybos atstovės teigimu, didelės įtaką vairavimui gali turėti ir kelio remonto darbai. Tiesa, specialistė akcentuoja, kad nors tai dažnai ir sukelia nemenką vairuotojų pasipiktinimą, tai yra kertinis eismo elementas, padedantis palaikyti kelių kokybę.

„Paprastai, kai vyksta remonto darbai, apie tai eismo dalyvius informuoja atitinkami kelio ženklai, įspėjantys apie būsimą kelio ruožą, kuriuo važiuojant ar einant reikia imtis atitinkamų atsargumo priemonių. Tokiuose ruožuose ypatingai svarbu laikytis saugaus važiavimo greičio ir atstumo iki kitos transporto priemonės, nepamiršti nukreipiamųjų gairių, sekti visus kelio ženklus. Suprantama, kad tai dažnai lemia didesnes transporto spūstis ir ilgesnę vairuotojų kelionę, tačiau ne be reikalo sakoma, jog geriau 20 minučių vėliau nei 20 metų per anksti“, – teigia D. Žilinskė.

Akcentuoja ir visapusiškus faktorius

Anot specialistės, vairuojant įtaką saugumui gali turėti ir daugybė aspektų – nuo asmens savijautos, vairavimo patirties ar įgūdžių, iki vairuotojo reakcijos. Jos teigimu, sutelkti dėmesį sėdint už automobilio vairo gali trukdyti net šalia sėdintys artimieji.

„Būtina yra matyti ir stebėti aplinką bei neužsiimti pašaline veikla, pavyzdžiui, kalbėti telefonu, naršyti internete. Taip pat svarbu prisiminti, kad vairuoti galima tik būnant blaivam, o transporto priemonė – tvarkinga, atitinkanti nustatytus techninius reikalavimus. Vykdami į tolimesnę kelionę, išvažiuokite anksčiau, apgalvokite, ar neteks pakliūti į spūstis. Be to, keleiviai neturėtų pamiršti, kad vairuotojo dėmesio blaškymas taip pat gali apsunkinti vairavimą. Galiausiai, visi eismo dalyviai yra atsakingi už savitarpio pagarbą ir atsargumą“, – sako Lietuvos kelių policijos tarnybos atstovė.