Bėda – nuobodūs muziejai: smalsumą reikia ugdyti visai kitaip

Suomijoje mokytojai puikiai žino: mokymasis vyksta tikrai ne vien klasėje. Kartais labai sveika išlįsti laukan ir pasimokyti kažkur kitur. Kur? Jei to paklausite Suomijos mokytojo, labai tikėtina, kad šis atsakys: labai įdomiai galima praleisti dieną muziejuje. Ir jei manote, kad nuobodesnio pasiūlymo negalėtumėte išgirsti, turbūt nieko apie muziejus neišmanote.

Antrąją dieną Suomijoje besilankantis projekto „Mokytojai Lietuvai“ dalyvių penkioliktukas susipažino su muziejumi, kuris mūsų akiai gali atrodyti labai neįprastas. Tai – mokslo muziejus „Heureka“, patenkantis į populiariausių Europos mokslo muziejų dešimtuką.

Juk mokslas neturi atstumti – jis turi įtraukti. Kaip tik dėl to mokslas šiame muziejuje pateikiamas kaip žaidimas, kuris linksmas tol, kol jame dalyvauji: lieti, girdi, stebi.
Mokytojai išvyksta į Suomiją

Švietimo specialistė ir projekto „Mokytojai Lietuvai“ programos vadovė Ugnė Jakubauskaitė projekto dalyviams pabrėžė, kad šį muziejų mokytojai tiesiog dievina. Anot jos, Lietuvoje labai trūksta infrastruktūros, leidžiančios mokytojams pamokas organizuoti už mokyklos ribų.

„Pas mus muziejai – statiški, jie toli gražu neugdo mokinių smalsumo. Dažniausiai jie mokiniui neparodo, kodėl mes turime mokytis, kodėl turime atrasti tą pažinimo džiaugsmą. Norėjau, kad mūsų mokytojai, kurie atvažiavo į Suomiją, patys pamatytų, pačiupinėtų ir paeksperimentuotų, kas vis dėlto yra tas mokymosi džiaugsmas“, – teigia ji.

Mokytojai pastebi, kad Suomijoje jais pasitikima labiau

Porą valandų muziejuje praleidę mokytojai greitai įsitraukė į žaidimus muziejuje ir tuo visai netrukus darėsi panašesni į vaikus. Jie pripažino: apsilankymas muziejuje gali būti linksmas būdas mokytis.

„Žaidžiau su elektra, elektrą gaminau, žiūrėjau, kaip gimsta lašeliai“, – savo patirtis pradeda vardinti mokytojas Tomas Vaitkūnas. „Yra čia veiklos vaikams – jie viską griauna ir stato. Esminis dalykas – čia gali tyrinėti. Gali liesti viską, o ne tai, kad ateini ir skaitai, kaip įprastame muziejuje. Čia grynai gali mokytis per patyrimą, o tai – labai daug“, – kelionę į muziejų apibendrina jis.
„Mokytojai Lietuvai“, antra diena

Tiesa, mokytojai savo antrąją dieną praleido ne tik pamatydami, kiek daug galima išmokti bežaidžiant mokslo muziejuose. Mokytoja Rita Urbonaitė džiaugiasi galėjusi apsilankyti Helsinkio universitetinėje bibliotekoje. Čia ji pajuto, kad jauki aplinka išties gali daug reikšti norint patirti mokymosi džiaugsmą.

„Šį vakarą labai džiaugėmės ir galimybe susitikti su lietuve, kuri jau 14 metų gyvena Suomijoje ir yra sukaupusi darbo patirtį skirtingo lygmens švietimo institucijose. Anksčiau dirbusi su vyresniais moksleiviais, šiuo metu ji dirba su darželinukais. Turėjome galimybę ne tik paklausyti suomiško švietimo idėjų ir filosofijos, bet ir paklausti buitinių klausimų, pavyzdžiui, ką vaikai valgo darželyje, ar miega pietų miego“, – prideda ji.

Tiesa, apie mokytojos minimą Suomijoje dirbančią lietuvę plačiau galėsite paskaityti atskirame interviu, kuriame ji papasakos apie tai, kuo skiriasi mokytojo darbo sąlygos ir atlyginimas Suomijoje.

„Pradžiugino ir tai, kad Suomijoje mokytojai neturi kvalifikacijos kategorijų. Čia nėra vyriausiojo mokytojo, mokytojo metodininko ir eksperto atitikmens – todėl, nes mokytoju valstybiniame lygmenyje yra absoliučiai pasitikima. Mokytojas Suomijoje yra švietimo profesionalas, kuris yra įgalus rinktis tolimesnį tobulėjimo kelią ir tai visiškai nekontroliuojama aukštesnėse instancijose. Ši informacija nuteikė viltingai. Labai norėtųsi, kad perteklinės kontrolės tikrinant mokytojus mažėtų ir Lietuvoje“, – lygina mokytoja.

„Mokytojai Lietuvai“ – tai „Maxima grupės“ inicijuotas projektas, kurio metu 15 komisijos atrinktų labiausiai motyvuotų šalies mokytojų iškeliavo nemokamai stažuotis Suomijoje. Iš arti susipažinę su pažangia Suomijos švietimo sistema, gerąją praktiką jie parsiveš į mūsų šalies mokyklas. Mokytojus lydi DELFI žurnalistų komanda, kuri leis sekti projekto akimirkas naujienų portale.