Pabaltijo gyventojų pasirinkimas: pagrindinė priežastis gali nustebinti

„Įkūrėme kompaniją tuomet, kai dar niekas netikėjo elektromobiliais. Buvo vos keli prieinami šių automobilių modeliai. Daug žmonių mums sakė, kad nesame labai protingi, pradėdami tokią veiklą tuo metu, tačiau, žinoma, jų tąkart neklausėme ir dabar esame vienas didžiausių įkrovimo tinklų Baltijos šalyse ir mūsų ambicija yra būti didžiausiais centrinėje ir rytinėje Europos dalyje“, – pasakoja vienas iš šių metų konferencijos LOGIN pranešėjų, estų startuolio „Eleport“, diegiančio elektromobilių įkrovimo stoteles, steigėjas ir generalinis direktorius Raul Potisepp.

Anot R. Potisepp, Latvijoje ir Estijoje 2023 m. atlikto tyrimo metu buvo išsiaiškinta, kad pagrindinė priežastis, kodėl gyventojai renkasi vairuoti elektromobilius, yra tai, kad jie „atrodo kietai“, kitaip tariant, į elektromobilius neretai žiūrima kaip į šiuolaikišką ir modernų žmogų charakterizuojančią transporto priemonę.

„Estijoje tai – pirmaujanti priežastis. Tai mus kiek nustebino, nes turbūt kiekvienos šalies viešojoje erdvėje dažniausiai deklaruojama vertybė – draugiškumas aplinkai. Be abejonės, taip pat svarbios ekonominės, taupymo priežastys – Estijoje 56 proc., Latvijoje – 62 proc. Trečioje vietoje – domėjimasis technologijomis, neatsilikimas nuo inovacijų“, – pagrindinėmis priežastimis pasirinkti elektromobilį dalinasi pašnekovas.

Ekologija – tik ketvirtoje vietoje

Galvojantiems, kad meilė gamtai – pagrindinis motyvas, dėl ko pasirenkama vairuoti elektromobilį, pašnekovas turi staigmenu. Tyrimo duomenimis, tik ketvirtoje vietoje atsiranda aplinkosauginė funkcija – tai kiek mažiau svarbi motyvacija renkantis automobilį, tačiau proporcija, sako R. Potisepp, vis tiek nemaža:

„Ekologija, aplinkosauga vaidina svarbų vaidmenį renkantis elektromobilį 36 procentams latvių ir 43 procentams estų. Tad argumentą, jog žmonės renkasi elektromobilį dėl ekologinių priežasčių, vertinčiau atsargiau. Tokius įsitikinimus siečiau su neretai visuomenėje sklandančiais mitais, jog elektromobiliai nėra „žalesni“ nei kitos transporto priemonės“.

Nesirinkti automobilio skatina pagrįsta baimė

Pašnekovo teigimu, remiantis „Eleport“ patirtimi Baltijos šalyse ir gyventojų tyrimais, pagrindinė priežastis nesirinkti elektromobilio yra krovimo infrastruktūros trūkumai – ribota prieiga prie viešųjų įkrovimo stotelių ir jų įkrovimo sparta.

„Keliaujant kyla vadinamasis „įkrovimo nerimas“, kad nepavyks rasti vietos, kur bus įmanoma greitai įkrauti akumuliatorių. Žvelgiant į statistiką, vien Lietuvoje užregistruota per 8 tūkst. vien elektra varomų lengvųjų automobilių, o viešų ir pusiau viešų įkrovimo stotelių tėra apie 600. Tad vienai stotelei kol kas tenka vidutiniškai 13,3 elektromobilio“.

Kai kurie vairuotojai nėra pasiryžę persėsti į elektromobilį dėl paties elektromobilio bei elektros kainų – tam itin daug įtakos turėjo pernai patirti elektros kainų šuoliai ir neapibrėžta situacija rinkoje.

„Mano manymu, tai tik iš dalies tiesa – elektromobiliai išties kainuoja brangiau, o antrinė rinka dar tik formuojasi. Vis dėlto Baltijos šalyse galioja įvairios elektromobilių įsigijimo skatinimo priemonės, tokios skatinamosios priemonės kaip palankesnės lizingo sąlygos, nemokamas parkavimas didmiesčiuose ir t.t.

Atbaido ir poreikis keisti vairavimo įpročius

Anot R. Potisepp, eksperimentai rodo, kad kelionės elektra varomu automobiliu yra beveik perpus pigesnės, taip pat elektromobilių detalės dėvisi lėčiau, tad ir servise užtenka palikti mažiau pinigų.

Galiausiai, nuo elektromobilio vairuotojus atbaido tai, kad tenka keisti vairavimo įpročius: „Juos pakeisti išties nėra lengva, pastangas apsunkina ir tai, kad laipsniškai kylant elektromobilių vairuotojų skaičiui, infrastruktūra visgi atsilieka. Planuoti ilgo nuotolio keliones yra tikrai nelengva, negali būti įsitikinęs, ar atvykęs į norimą tašką galėsi įkrauti automobilį.

Visgi, per ateinančius kelis metus situacija Baltijos šalyse pasikeis – vienas iš mūsų tikslų yra užtikrinti, kad žmonės galėtų greitai ir patogiai įkrauti elektromobilį tada, kai jie to nori“, – pažada R. Potisepp.

Pašnekovas įsitikinęs, jog artimiausių 5–10 metų bėgyje elektra varomų automobilių pardavimų kreivė drastiškai kils, o rinkoje daugės ir šių automobilių pardavimo iš antrų rankų atvejų.

Šaltinis
Temos
Specialusis projektas „LOGIN 2023“
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją