Tai bene populiariausia gimtadienio dovana, bene geriausias poilsis po sunkios darbo dienos ir tikriausiai daugiausia emocijų suteikiantis sportas. Tai – parasparniai. Pavakare vos keliasdešimt kilometrų už Vilniaus esančiuose Valkininkuose danguje mirgėti pradeda entuziastų ir profesionalų parasparniai. Ką reiškia skraidyti bei kaip įsidrąsinti pirmajam skrydžiui aiškinosi DELFI.
Jevgenijus Blocha
© Stopkadras

Po pirmo skrydžio gyvenimas vėl prasideda

Apskritai parasparniai Lietuvoje šiuo metu itin populiarūs – šalyje yra paraspanių skraidymo mokyklų, gausu instruktorių, sportininkų. Iš pradžių parasparnių sportas buvo populiarus tik kalnuose. Lygumose parasparnininkai priversti naudoti išvilktuvą ir trosą, kuris į dangų parasparnininką kelia kaip aitvarą. Bet net ir tai netruko sparčiam šio sporto vystymuisi šalyje nors ir neturime kalnuoto reljefo.

Štai skraidymo mokyklos „Arcus“ vadovas, instruktorius Jevgenijus Blocha šia sporto rūšimi susidomėjo prieš dvidešimtmetį. „Šiaip aš esu iš Ukrainos. Parasparniu skraidyti pradėjau 1996-aisiais. Šiuo sportu susidomėjau visai atsitiktinai. Visą laiką galvojau, kad reikia nors vieną kartą gyvenimą iššokti su parašiutu, o apie parasparnius tuo metu iš vis dar net nebuvau girdėjęs“, – pasakojo profesionalas.

Be parasparnių gyventi nebegalintis J. Blocha įsitikinęs, kad savo pirmąjį skrydį prisimins visą gyvenimą. „Vieną kartą atsitiktinai išgirdau žmones kalbant sklandymą ore su parasparniais. Niekaip negalėjau suprasti, kas čia per dalykas. Pažįstami tikino, kad man labai patiks ir jau tą patį vakarą mane su parasparniu nustūmė nuo šlaito. Būtent taip mano gyvenimas ir pasibaigė, ir prasidėjo. Man užteko 20 sekundžių 10 metrų aukštyje, kad suprasčiau, jog parasparniai mano gyvenime bus amžinai“, – sakė jis.

Anot instruktoriaus, šiame sporte labiausiai žavi vaizdai. Danguje akys aprėpia nepaprastą plotmę – ji glumina ir padeda atsipalaiduoti.

Parasparniai skraido virš Balio salos
Parasparniai skraido virš Balio salos
© AFP/Scanpix

Per dvidešimtmetį skraidymo su parasparniu, anot pašnekovo, pati technika patobulėjo tiesiog stulbinamai. „Pirmojo parasparnio, su kuriuo aš skridau, dabar net negalima lyginti su jokiais kitais. Net pradedančiųjų parasparniai saugesni ir stabilesni, ką jau kalbėti apie profesionalų sportinius parasparnius. Technologijos keičiasi labai greitai“, – tikino pašnekovas.

Kada geriausia skristi?

Dažnai žmonės maišo parašiutininkus su parasparnininkais. Esminis šių sporto šakų skirtumas yra akivaizdus. „Parašiutininkas krenta iš lėktuvo ir skleidžia parašiutą, grubiai tariant, tam, kad neužsimuštų. Tuo tarpu parasparnininkas startuoja su iš pirmo žvilgsnio labai panašiu aparatu nuo žemės. Toliau jau skrenda toli, aukštai ir ilgai. Jeigu parašiutininko šuolis užtrunko 1-2 min, tai parasparniu žmogus gali skraidyti net keletą valandų“, – teigė J. Blocha.

Norint skristi parasparniu svarbu ir oro sąlygos. Turėtų nebūti kritulių ir stipraus vėjo. Tarkime, jeigu vėjas jau siekia 7-8 m/s skristi labai sunku, kilti ir leistis pavojinga. Idealiam ilgam skrydžiui svarbu ir debesys. Puikiausiai tinka kamuoliniai debesys, kada yra vadinamoji terminė veikla su kylančiais srautais Kuomet įšyla žemės plotas virš jo įšyla ir oras, kuris tampa lengvesnis. Jis tarsi išplaukia aukštyn lyg burbulai. Po 100 metrų šie burbulai išsirikiuoja į orą stulpą. Būtent toks oro stulpas parasparnininkų yra vadinamas „termiku“.

Lietuvoje gyvenantis ukrainietis: būtent taip mano gyvenimas ir pasibaigė, ir prasidėjo
© DELFI (E.Digrytės nuotr.)

„Parasparnininkas gali „pagauti termiką“ ir juo kaip paukščiai, sklandytuvai ar skraidyklės galim rinkti aukštį iki pat debesų pado ir skristi kuo toliau ir taip keliauti“, – apie skrydžio esmę pasakojo specialistas.

Vadinamas „termikas“ yra idealiausias būdas pakilti su parasparniu nuo lygumos, nors dažniausiai parasparnininkai naudoja trosą ir kyla aitvaro principu.

Svajojantiems apie skraidymą ir norintiems sutaupyti

Pats geriausias laikotarpis skraidyti parasparniu yra nuo balandžio iki spalio. Nuo spalio iki kovo geriausias mokymų metas. Lyginant su kitais aviacijos sportais, skraidymas parasparniu yra ganėtinai pigus malonumas.

„Žinoma, jeigu lyginsime lengvąją atletiką ir parasparnių sportą – pigiau yra nusipirkti sportinius batelius ir išbėgti į stadioną. Bet kalbant apie skraidymą, parasparniai vieni pigiausių. Dėvėtas parasparnis gali kainuoti kažkur 1500 eur, o naujas nuo 2000 eur. Jeigu žmogus turi savo įrangą, pats skrydis atitinkamoje vietoje kainuoti gali 3-6 eur. Parasparnininkas gali pakilti į orą ir ilgai keliauti danguje, taigi jam kainuos tik pakilimas ir nusileidimas“, – pasakojo instruktorius J. Blocha.

Žmogus, neturintis įrangos, ją gali išsinuomoti iš įvairių skraidymo mokyklų. Tai jam atsieis dar apie 3 eurus. Instruktorių teigimu, išmokti skraidyti parasparniu labai paprasta – akivaizdžių rezultatų galima pasiekti vos per kelis mėnesius.

Lietuvoje gyvenantis ukrainietis: būtent taip mano gyvenimas ir pasibaigė, ir prasidėjo
© DELFI (E.Digrytės nuotr.)

Tiesa, kalbant apie dovanas, tai jau kita tvarka. Tokiu atveju entuziastas skrenda su dviviečiu parasparniu kartu su instruktoriumi. „Žmogus gali nieko nemokėti, už jį viską daro instruktorius. Dažniausiai parodomasis dovanoms tinkantis skrydis trunka apie 10 min ir kainuoja apie 30 eur. Kylame kažkur į 400 metrų. Skrydis jau aukščiau, „termikuose“, maždaug 1 km aukštyje trunka ilgiau – apie pusvalandį – ir kainuoja 60 eur“, – tvirtino patyręs instruktorius.

Skrydis parasparniu vis dar išlieka labai populiari dovana. Lietuvoje yra instruktorių, kurie verčiasi tik parodomaisiais skrydžiais dovanoms.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Top naujienos

Orai: nesinorės net nosies kišti laukan (35)

Artimiausiu metu didesnių pokyčių nebus. Antroje penktadienio pusėje ir šeštadienį į šalį...

Patyręs lėktuvo kapitonas apie tai, su kuo susiduria darbe, ir kodėl nemėgsta skristi keleivio vietoje (7)

„Lėktuvo kapitonai vaikšto su keturiomis juostelėmis. Nepamenu, kiek man tiksliai buvo metų, gal...

Istorija, sukrėtusi Lietuvą: kaip visa tai prasidėjo (832)

Žinia, kad Jungtinėse Valstijose suimta buvusi Seimo narė Neringa Venckienė , ne vieną privertė...

Visada laukiamų „Depeche Mode“ koncertas Vilniuje: minios euforija ir itin griežtai režisuotas pasirodymas atnaujinta 23:06 (55)

Koncertinę savaitę pradėjo elektroninės muzikos mokytojų kolektyvas „Kraftwerk“, o baigė –...

Susvyravus Indijos rinkai, Lietuvoje nyksta maistinis augalas (31)

Įvedus žalinimo reikalavimus žirniai bei pupos išpopuliarėjo Europos Sąjungoje, nes šias...

Tokie mes vieninteliai: lietuvių būstų įsirengimų ypatumai, kurie Vakarams nesuprantami (154)

Būstas yra bene didžiausias pirkinys žmogaus gyvenime, reikalaujantis daug svarstymų ir...

Įgimta liga nustatoma kas dešimtam kūdikiui: išduoti gali eisena (15)

Pirmieji kūdikio žingsniai daugeliui tėvų yra ne mažiau jaudinanti akimirka, negu pirmieji...

Knygų mugės lankytojų stilius: ką skaito, taip ir atrodo (46)

Prasidėjusi 19-oji Vilniaus knygų mugė „Litexpo“ parodų rūmuose pritraukė ne tik knygas...

7 dalykai, kurių negalima daryti prieš miegą (6)

Miegas mums yra neįtikėtinai svarbus. Mes stengiamės išsimiegoti, išlaikyti subalansuotą miego...

Eurolygoje – įspūdingi Vesely dėjimai per Kuzminską ir CSKA paslauga „Žalgiriui“ (23)

Eurolygos čempionų titulą ginantis Stambulo „Fenerbahce“ (16-7) 23-o turo rungtynėse...