aA
„Net jei dar nežinau, kaip tai padaryti, sugebėsiu sugalvoti“, – tokia mintimi dvejus metus vadovavęsis klaipėdietis Tomas Vėlius neseniai Europai pristatė savo sukurtą pramoginį elektra varomą laivą. Jaunas vyras pripažįsta, kad pradžia nebuvo lengva: niekuomet nesimokęs nei elektrotechnikos, nei laivybos, pirmąjį laivą jis kūrė paties pastatytame garaže – tačiau rezultatas buvo to vertas.
Europą išvydusi klaipėdiečio idėja: viskas prasidėjo garaže, kurį pats pasistatė
© Asmeninis archyvas

Keturvietis elektra varomas laivelis tamsinto stiklo stogu, kuriuo galima plaukioti pramogaujant ar su tikslu nusigauti į konkrečią vietą miesto pakrantėje – toks sumanymas prieš kiek daugiau nei dvejus metus gimė T. Vėliaus galvoje. Ir nors iki tol su laivyba neturėjo nieko bendro, jaunas klaipėdietis ryžosi šią idėją pabandyti įgyvendinti. Šiandien tai – startuolis, atstovaujantis mūsų šaliai tarptautiniuose renginiuose.

„Visą laiką buvau smalsus ir kūrybingas žmogus, veiklų turėjau ne vieną, vis knietėjo kažką padaryti. Turbūt todėl mano galvoje ir susidėjo elektra varomo pramoginio laivelio idėja. Supratau, kad ji gali būti vystoma technologiškai, komerciškai, ir aš galiu ją įgyvendinti – net jei dar nežinau, kaip tai padaryti, sugebėsiu sugalvoti“, – „Popa Boat“ pradžią prisimena T. Vėlius.

Pirmoji koncepcija
Pirmoji koncepcija
© Asmeninis archyvas


Pasistatė garažą ir mokėsi iš „YouTube“

Pirmojo laivelio kūrybos ir gamybos procesas vyko garaže, kurį pats klaipėdietis ir turėjo susiręsti. Statybos inžinerijos studijas baigęs pašnekovas tikina, kad tuomet, kai gimė ši spontaniška idėja, apie inovacijas, laivus ir startuolius jis ne ką teišmanė.

„Pasistačiau visiškai primityvų garažiuką, kuriame buvo žengti pirmieji startuolio žingsniai. Kūrybos procesas tikrai nebuvo lengvas. Buvo ir kančios, ir ašarų, bet turbūt aistra ir troškimas įgyvendinti šią idėją vedė į priekį. Apie stiklo audinį, cheminius elementus esu peržiūrėjęs tikriausiai visą medžiagą „YouTube“. Pačioje pradžioje viską dariau intuityviai. O dabar jau dirbame laikydamiesi direktyvų ir siekiame sertifikuoti gaminį, kuris atitiktų Europos Sąjungos ir kitus standartus“, – pasakoja šiuo metu jau Klaipėdos mokslo ir technologijų parko verslo inkubatoriuje besidarbuojantis T. Vėlius.

Tarptautinėje parodoje
Tarptautinėje parodoje
© Asmeninis archyvas

Savarankiškai pagaminęs pirmąjį laivo modelį, kurdamas antrąjį, technologiškai pažangesnį, klaipėdietis konsultavosi su įvairių sričių specialistais. Šie netrukus tapo kolegomis.

„Iš pradžių pradėjau dirbti vienas, bet greitai supratau, kad stinga tam tikrų žinių, pradėjau konsultuotis su aplinkiniais specialistais. Dabar vienaip ar kitaip su mano verslo vystymu yra susiję apie dešimt žmonių. Padeda ir Klaipėdos mokslo ir technologijų parkas, taip pat konsultuoja Klaipėdos universitetas, Vilniaus Saulėtekio slėnio mokslo ir technologijų parkas“, – pasakoja draugišką aplinkai technologiją sukūręs T. Vėlius ir priduria – aplinkosauga lig tol jam mažai terūpėjo, bet paties sugalvota idėja paskatino jį keistis.

Pirmojo statybos
Pirmojo statybos
© Asmeninis archyvas

Laivą pristatė Europai

Su antruoju, gerokai pranašesniu laivo modeliu, T. Vėlius praėjusį rudenį buvo atrinktas dalyvauti tarptautiniame tvariųjų idėjų konkurse „ClimateLaunchpad“ Škotijoje, Edinburge. Konkurse dalyvavo 40 šalių, kiekvienai jų atstovavo trys komandos.

„Jau pats išvykimas į Edinburgą, pasaulinį konkursą, buvo pasiekimas – iš pradžių teko praeiti atranką Lietuvoje. Edinburge įvyko pirmasis viešas, tarptautinis „Popa Boat“ prisistatymas.

Prieš kelias savaites dalyvavome kitoje – vandens transporto priemonių parodoje Diuseldorfe, tai – didžiausia laivų paroda po stogu pasaulyje. Susipažinome su naujais žmonėmis, skridau į susitikimą su kompanijomis, kurios užsiima panašiais projektais. Tikiuosi, kad tie kontaktai išsirutulios į realius projektus, prie kurių galėsime prisidėti skatindami elektros panaudojimą laivų statybose, pramonėje“, – pasakoja klaipėdietis.

Trečio modelio koncepcija
Trečio modelio koncepcija
© Asmeninis archyvas

Šiuo metu T. Vėlius su komanda tobulina antrąjį modelį, kuriame bus diegiamos dar naujesnės technologijos, vykdo tiriamąją veiklą, svarsto saulės energijos panaudojimo galimybes. Klaipėdietis atskleidžia, jog norėtų matyti laivą, veikiantį savo eiga, nevaldomą žmogaus.

„Siekiamybė – autonomija energijos ir kontrolės atžvilgiu. Norėtume matyti veikiančią dalinimosi platformą – kaip automobilių, tik ant vandens. Tikimės, kad tai bus globaliai veikiantis produktas: žmonės išsinuomos laivą keliais telefono paspaudimais ir niekieno netrukdomi persikels į kitą upės krantą, neteršdami aplinkos ir nestovėdami automobilių spūstyse. Dairomės globaliau ir matome perspektyvas kitose šalyse“, – pažymi „Popa Boat“ vedlys.


Kūrybai reikalinga harmonija – Klaipėdoje

Vyras įsitikinęs, kad kurti inovatyvias idėjas labai padeda ir jo gimtojo miesto, Klaipėdos, atmosfera. Be to, T. Vėliaus teigimu, miestas gerai pritaikytas naujų verslų ir idėjų pradžiai.

„Esu klaipėdietis nuo pat mažumės, gyvenu ir kuriu čia. Miestas puikus – labai geras susisiekimas, infrastruktūra, netoli jūra – jei pavargstu, pritrūkstu minčių, idėjų, einu per parką pasivaikščiodamas ir jaučiu, kaip jos ateina. Kalbant apie kūrybą, jai iš principo reikalinga harmonija: ir pabuvimas vienumoje, ir bendravimas, kontaktai, kurie augintų žmogų kaip kūrėją, papildytų jį mintimis. Visa tai Klaipėdoje yra“, – tvirtina T. Vėlius.

Garažas
Garažas
© Asmeninis archyvas

Pašnekovas pažymi, kad infrastruktūra naujiems verslams mieste darosi vis patrauklesnė, ir tai įrodo augantis startuolių skaičius Klaipėdoje.

„Galbūt ne visi startuoliai plačiai žinomi, bet yra žmonės, kurie kuria. Man teko susipažinti su ne viena kompanija: atrodo visiškai paprasti žmonės, o pasirodo, kad turi galingą įmonę, dirbančią su užsienio rinkomis“, – teigia T. Vėlius ir priduria, kad uostamiestyje mažiau tuštybių, miestas draugiškas, žmonės paprastesni, tad čia lengviau kurti ir dirbti.

Galimybių Klaipėda
Įvertink šį straipnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
(29 žmonės įvertino)
4.8276
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Top naujienos

Skurdas pagal norvegus: pinigų stoka besiskundžianti 50-metė norvegė laukia 1700 eurų pensijos (42)

51 m. norvegė Liv Iversen yra seniausio lėlių teatro pietvakarinėje Norvegijos pakrantėje...

Globos namų darbuotoja nusprendė prabilti apie tai, kas vyksta už uždarų durų: situacija kelia nerimą (45)

Kylantys incidentai, psichologinės pagalbos trūkumas ir nekompetetingi darbuotojai – tokias...

Kramerio šou įkvėptas „Rytas“ pakeliui į finalą parbloškė „Neptūną“ (217)

Kaip ir pirmajame, taip ir antrajame „Kiddy Tour“ Karaliaus Mindaugo taurės pusfinalyje sirgaliai...

Paltanavičius: sniegas sugrįš (4)

Lietuvoje jau persiritome antron vasario pusėn. Vis drąsiau žvelgiame į horizontą, iš už kurio...

Miunchene – vienas už kitą įžūlesni Lavrovo pareiškimai papildyta (616)

Vokietijos kanclerė Angela Merkel gynė Vokietijos prekybos ryšius su Rusija ir ragino pasaulio...

Pasauliui einant iš proto dėl sveikos mitybos, investuotojai nusitaikė į lašišą (24)

Pasauliui siekiant vis sveikesnės mitybos, vienas rizikos draudimo fondas Australijoje energingai...

Avite šiuos batus kasdien, tačiau neįtariate, kaip tai atsiliepia sveikatai

Žmogus vidutiniškai per metus nueina 245-292 km. Štai todėl labai svarbu rasti tobulus batus,...

Vilniaus Gedimino prospekte suliepsnojo 70 laužų (19)

Vasario 16 -ąją Vilniaus Gedimino prospekte suliepsnojo 70 laisvės laužų. Vilnius...

Šią ligą anksčiau vadindavo baisesne už raupus: šiuo metu ji plinta Lietuvoje, o vaistų nėra medikės įspėja apie didėjančią grėsmę (202)

Susirgimų tymais skaičius kopia į seniai regėtas aukštumas. Per pastaruosius 2 metus tymais...

Verslininkas apie tai, kaip išgyventi, kai tenka išmesti tūkstančius tonų produkcijos (11)

Jau trisdešimt metų ūkininkaujantis Edas Sasnauskas savo veiklą pradėjo nuo nedidelio 15...