Mitybos klaidos, kurių kainos tikrai nenorėtumėte pajausti

 (8)
Taisyklinga mityba mus turi lydėti ištisus metus, tačiau dažniausiai ja susirūpiname tik šylant orams. Siekį atrodyti patraukliai bei pasiryžimą sportuoti būtina derinti su visaverčiu maitinimusi. Mitybos konsultantė ir asmeninė trenerė Indrė Trusovė jau daugelį metų neįsivaizduoja savo kasdienybės be sveiko gyvenimo būdo. Su DELFI skaitytojais ji dalijasi savo patarimais.
Lėkštė
© Fotolia

- Pavasarį tinkamos mitybos klausimas tampa dar aktualesnis. Kaip apibrėžtumėte visavertės mitybos sąvoką?

- Sveika visavertė mityba – kuomet organizmas gauna visas reikiamas medžiagas tinkamu metu, reikiamais kiekiais, būtinas gyvybinėms funkcijoms, gerai savijautai ir sveikatai bei normaliam svoriui palaikyti.

- Kokius produktus patartumėte šiuo metu valgyti, kad nusimetus paltą netektų rausti iš gėdos dėl antsvorio?

- Išskirčiau keletą taisyklių, kurių reikėtų laikytis:
- rytą pradedame didele stikline šilto vandens, kurį visą dieną gurkšnojame, nesaldinta arbata (skysčiais laikomi tie gėrimai, kurie neturi daugiau nei 6 kcal., visa kita jau yra maistas);

- tą pačią dieną nevalgome mėsos ir žuvies;

- per dieną suvalgome ne mažiau, kaip 500 gr. vaisių ir daržovių;

- visada stengiamės išlaikyti 12 val. tarpą nuo vakarienės iki pusryčių – naktį organizmas turi ilsėtis;

- maitinti sielą lygiai taip pat svarbu kaip ir organizmą, tad renkamės aktyvų laisvalaikį, kultūrinius renginius, keliones;

- poilsis ir miegas – taip pat labai svarbus dalykas. Tinkamai nepailsėję, neišsimiegoję kenkiame ne tik savo išvaizdai, bet ir sveikatai, nuotaikai;

- mano asmeninė taisyklė: rudenį ir pavasarį valausi organizmą sulčiavimu.

Štai pagrindiniai produktai, nepriklausomai nuo metų laiko, turėtų būti: liesa mėsa, žuvis, kiaušiniai, kruopos, vaisiai, daržovės ir visi žalumynai, sėklos, riešutai.

- O ką siūlytumėte išbraukti iš valgiaraščio ir atsisakyti?

- Trumpai – paprastųjų angliavandenių (visų miltinių patiekalų, desertų, kepinių, saldumynų, gazuotų gėrimų, alkoholio, pusfabrikačių) ir blogųjų riebalų (traškučių, visų rūkytų mėsų ir žuvų, padažų, kiaulienos).

- Ar tiesa, jog viena iš pagrindinių mitybos problemų priežasčių, tapęs valgymas vos kartą per dieną dėl laiko stokos?

- Tikrai taip. Per mažos porcijos ir retas valgymas dar blogiau negu nuolatinis užkandžiavimas. Organizmas įjungia bado rėžimą ir viską kaupia, todėl mes storėjame, imame sirgti, būname depresuoti ir be energijos. Reguliarus valgymas yra labai svarbus.

- Kokios mitybos klaidos daromos dažniausiai? Kokių nusiskundimų paprastai sulaukiate iš pacientų?

- Dažnais atvejais – tai nemokėjimas derinti produktų, jų valgymas netinkamu metu.
Visgi pagrindinės klaidos būna šios: tai nepakankamas skysčių gėrimas ir nežinojimas, kas laikoma skysčiais ir, žinoma, nevalgymas visą dieną, o vakare ,,kimšimas“ visko iš eilės, nes mūsų organizmas būna tiesiog peralkęs.

- Užkandžiai tarp valgymų. Rizikinga dėl vadinamų „tuščių kalorijų“ ar visgi priimtina?

- Jei užkandžiai protingai pasirenkami, tai jie būtini, idealu, jei tai baltymai ir sudėtiniai angliavandeniai. Deja, dažniausiai žmonės renkasi tokius produktus, iš kurių mes naudos negauname, o tik kaip ir sakote – tuščias kalorijas. Taigi, labai svarbu tinkamai pasirinkti užkandžius. Be abejo, jais piktnaudžiauti negalima.

- Sakoma, pusryčiai – svarbiausias dienos valgis. Kodėl?

- Tai visiška tiesa. Geras dienos startas daugeliu atveju lemia sėkmingą dieną. Suvalgius maistingus pusryčius iš baltymų, riebalų ir angliavandenių mes puikiai užkursime savo organizmą dienai, greitinsime medžiagų apykaitą. Nebadaujant organizmas nekaups nereikalingo riebaliuko. Taip pat sumažinsime ne tik persivalgymo, bet ir apskritai netinkamų produktų pasirinkimo riziką.

- Neretai esame linkę vartoti gerokai per mažai organizmui būtinų skysčių. Kokios to pasekmės sveikatai?

- Nepakankamas skysčių kiekis veda į visas svorio ir tuštinimosi, sveikatos ir grožio problemas. Tai padidėjęs svoris, vidurių užkietėjimas, bėrimai ant veido bei kūno, silpni plaukai ir nagai. Išsibalansuoja kūno šiluma, stinga energijos, sutrinka miegas.

Medicinos specialistai perspėja, kad skysčių praradimas organizme yra kur kas pavojingesnis nei maisto trūkumas. 70 proc. viso žmogaus kūno sudaro vanduo, todėl pastarasis yra svarbus visoms organizmo funkcijoms, o ypač smegenims, kurios yra pačios jautriausios vandens trūkumui.
Visada rekomenduoju rytą pradėti šilto vandens stikline, tai taip pat svarbu kaip išsiplauti dantis.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveika mityba

Palygino skirtingas duonos rūšis: vieną pamiršome visai nepelnytai (39)

Lietuviško maisto racione duona yra toks produktas, be kurio neįsivaizduojamas nei šventinis, nei kasdieninis stalas. Keičiantis gyvenimo būdui ir vartojimo įpročiams šiandien parduotuvių lentynose galime rasti daugybę skirtingų rūšių duonos ir jos pakaitalų. Pasak Kauno technologijos universiteto (KTU) Maisto instituto vyresniosios mokslo darbuotojos Linos Vaičiulytės-Funk, į rinką pateikiamas labai platus duonos ir pyragų asortimentas, tačiau tradicinę technologiją atitinkančios duonos – nepakankamai.

Stebuklingas produktas: ne tik gydo peršalimą, bet ir stabdo vėžio ląstelių augimą (22)

Bitės žmonėms dovanoja ne tik medų, bet ir kitus vertinamus produktus: bičių pienelį, bičių duonelę, vašką. Nereikėtų pamiršti ir bičių pikio – propolio. Šis gali būti naudojamas ne tik kaip natūralus antibiotikas, bet ir padėti gydant vėžį, rašoma pranešime spaudai.

Ūkininko idėja Lietuvai: pigūs ir visiems prieinami sveiki maisto produktai (34)

Mes, lietuviai, šiandien kaip niekada anksčiau daug šnekame apie mitybą. Tai yra socialinis reiškinys, kurį nesunku paaiškinti. Ekonominis šalies vystymasis didžiajai daliai visuomenės jau spėjo užtikrinti tam tikrą materialios gerovės minimumą. O kai visuomenė visiškai atsikrato baimių dėl prasimaitinimo, ima mąstyti apie mitybos kokybę.

Produktai, kuriuos be reikalo pamirštame: stiprina imunitetą ir gelbsti nuo mieguistumo (6)

Niūrų rudenį Lietuvoje trūksta saulės, o tai paveikia ne tik mūsų nuotaiką, bet ir imuninę sistemą. Organizme pradeda trūkti naudingų medžiagų, vitaminų ir mineralų, kurie skatina medžiagų apykaitą. Būtent dėl to rudenį žmonės jaučiasi labiau mieguisti ir dažniau serga, rašoma klubo „VITAMIN day plus“ pranešime spaudai. Kokius vitaminus būtina vartoti rudenį?

Į šalį plūstelėjus karščiui: keli patarimai, kaip greitai atsigaivinti (1)

Kalendorinė vasara jau eina į pabaigą, tačiau šiltos dienos dar tik įgauna pagreitį. O ir orais nelepinusi vasara, rodos, nusprendė užsukti. Šiltas metų laikas atneša į mūsų gyvenimą daugiau jėgų, puikios nuotaikos bei aktyvumo, tačiau tai tikras išbandymas mūsų odai. „Douglas“ odos ekspertė Laima Kairienė dalinasi patarimais, kurie išgelbės karštą dieną, rašoma pranešime spaudai.