Aliejaus paslaptis: kurio šiukštu negalima naudoti?

 (45)
Saulėgrąžų, rapsų, alyvuogių, graikinių riešutų, kokoso, sviesto – tai tik keletas aliejų rūšių, kuriuos šiandien naudojame savo virtuvėje. Tačiau, ar žinome, koks aliejus sveikiausias, kokį geriausia naudoti salotoms, kokį desertams, o kuris labiausiai tinka kepimui?
Canola aliejus
© Shutterstock

Rekomenduoja nerafinuotą aliejų

Tarp tiek daug aliejaus rūšių galima ir pasiklysti. Todėl labai svarbu žinoti, kokį ir kada geriausia naudoti. Knygos „Maistas: ką mes darome su juo, o jis su mumis" autorė, sveikos gyvensenos tyrinėtoja Guoda Azguridienė sako, kad aliejai skirstomi pagal daug kriterijų ir, renkantis, kurį naudoti, būtina į juos visus atsižvelgti. Svarbiausia žinoti, kuo skiriasi rafinuotas ir nerafinuotas aliejai.

„Svarbiausia skirti nerafinuotą (kuris yra šalto mechaninio spaudimo) nuo rafinuoto, kitaip „karštai" bei chemiškai perdirbto, kaip antai hidrinto. Jei kalbame apie naudą sveikatai, tai įdomus tik nerafinuotas aliejus“, – tvirtina G. Azguridienė.

Renkantis aliejų, patariama skaityti jo sudėtį: priklausomai nuo rūšies, aliejus turi vienas ar kitas savybes. Pavyzdžiui, reikia atkreipti dėmesį į sočiuosius riebalus (kokosų aliejus), monosočiuosius (alyvuogių aliejus). Jie, anot G. Azguridienės, atsparūs temperatūrai, todėl juos galima kaitinti. Vadinasi, aliejus tinkamas kepimui. Trečia riebalų rūšis yra polinesotieji riebalai, kuriuose vyrauja esminės nesočiosios riebiosios rūgštys Omega 3 ir Omega 6. Būtent dėl jų nerekomenduojama kaitinti saulėgrąžų ar linų sėklų aliejaus: susidaro sveikatai kenksmingi dariniai.

Kokosų aliejus
Kokosų aliejus
© Shutterstock

„Bet yra nemažai niuansų. Iš tikrųjų kaitinti nereikėtų ir alyvuogių aliejaus, nes žūsta vertingieji polifenoliai, o saulėgrąžų aliejaus būna ir tokio, ant kurio kepti galima. Mat, saulėgrąža saulėgrąžai nelygi - priklauso, iš kokios rūšies spausta. Toliau skirstant, Omega 3 uždegiminius procesus slopina, Omega 6 gali skatinti, taigi reikalingas jų balansas. Tada jau kalbame ne apie atskirą aliejų, o apie konkretaus žmogaus mitybą“, – apie aliejaus savybes aiškina pašnekovė.

Kiekvienos rūšies aliejus gali būti naudingas

Taigi, geriausia rinktis nerafinuotą aliejų. O kurios rūšies? Kuris aliejus naudingiausias? Specialistė pažymi, kad apie kiekvieno aliejaus naudą reikia kalbėti atskirai.

„Kiekvieno augalo nerafinuotas aliejus yra unikalus - to konkretaus augalo skonio, kvapo ir savybių. Apie kiekvieno naudą ir naudojimą reikėtų kalbėti atskirai. Jei jis aukštos kokybės ir naudojamas pagal savo savybes, kiekvienas jų yra geras. Ir tas gerumas labiausiai priklauso nuo kokybės, o ne nuo rūšies. Ta prasme, negaliu pasakyti, kad linų geresnis už moliūgų sėklų, jei jie abu teisingai pagaminti ir vienodo gerumo žaliavos. Priklauso, kokio efekto norime“, – pasakoja G. Azguridienė.

Moliūgų sėklų aliejus
Moliūgų sėklų aliejus
© Shutterstock

Rapsų ir alyvuogių aliejai – išskirtiniai

Tiesa, dvi aliejų rūšis specialistė vis dėlto išskiria - rapsų ir alyvuogių. Anot G. Azguridienės, aliejus iš rapsų yra pats jauniausias iš visų aliejų. Maistui jis pradėtas naudoti dar visai neseniai. O štai alyvuogių aliejus – patikrintas ir senas produktas.

„Rapsų aliejus yra bene jauniausias savo panaudojimu maistui aliejus, iki tol buvęs technine kultūra. Alyvuogių aliejus priešingai - vienas seniausių žmonijos naudojamų aliejų, turinčių savyje ne tik skonį, naudą sveikatai, bet ir kulinarinį bei kultūrinį krūvį. Alyvuogių aliejaus poveikis yra geriausiai ištirtas ir dokumentuotas. Įrodyta, kad jis teigiamai veikia kraujagysles, didindamas jų stangrumą, teikia organizmui polifenolius antioksidantus. Tai svarbus sveikiausia pripažintos Viduržemio jūros dietos komponentas, odos gražinimo priemonė“, – pasakoja G. Azguridienė.

Alyvuogių aliejus
Alyvuogių aliejus
© Shutterstock

Pašnekovė tęsia, kad rapsų aliejus vertinamas dėl pigumo ir ypač rekomenduojamas tose šalyse, kur alyvmedžiai neauga, o masiškai auginamas rapsas.

„Esama painiavos dėl jo panaudojimo ir privalumų. Jis giriamas dėl retųjų Omega 3, bet tuomet ant jo nereikėtų kepti. Tuo tarpu kitas rapsų aliejaus nurodomas privalumas yra būtent atsparumas temperatūrai. Taigi rekomendacijos prieštaringos. Beje, ne visų žmonių virškinamieji traktai rapsų aliejų suvirškina“, – sako G. Azguridienė.

Naudojamas šaltas jis išsaugo savybes

Sveikos gyvensenos tyrinėtoja pažymi, kad visus aliejus geriausia naudoti šaltai, t. y. pilti ant salotų, jau pagamintų karštų patiekalų, į sriubą, košę, netgi ant kai kurių desertų, o kepant jų pilti minimaliai arba visai nenaudoti. Ekspertė pateikia mažą instrukciją, kaip ir kur sveikai panaudoti namuose turimas aliejų rūšis.

„Sveikoje virtuvėje kepti reikėtų kuo mažiau. Geriau troškinti, kepti orkaitėje ir pan. Iš šalto spaudimo aliejų kepimo temperatūrai atsparus yra kokoso aliejus, taip pat specialių rūšių saulėgrąžų aliejus, žemės riešutų aliejus. Arganų, migdolų aliejai temperatūrai gana atsparūs, bet jie per brangūs tokiam panaudojimui. Kaip ir rūšiniai, polifenoliais turtingi alyvuogių aliejai. Trumpai troškinti galima ant sezamų aliejaus. Ypač jautrus yra linų aliejus, taip pat kanapių, graikinių riešutų. Juos reikėtų naudoti tik šaltus“, – aiškina specialistė.

Rapsų aliejus
Rapsų aliejus
© Shutterstock

Tiesa, ji perspėja, kad jokiu būdu nereiktų aliejaus padauginti. „Šalto spaudimo aliejai yra visi vertingi, jei tik kokybiški ir nepasenę. Jei vartojame gerus šalto spaudimo aliejus, nereikia labai pergyventi dėl per didelių suvartojamų kiekių. Jų padauginti labai sunku, nes šie aliejai kupini paties augalo skonių ir medžiagų, lengvai pasotina. Ko nepasakysim apie rafinuotus ir hidrintus - šie yra tokie neutralūs, kad net nepastebime, kai juos valgome. Ypač jų nepastebime greitame maiste, desertuose“, – pataria G. Azguridienė.

Beje, apskritai reikėtų vengti visų hidrintų riebalų, tepamųjų riebalų mišinių, pramoninių riebalų ir juose pagaminto maisto. Kitaip tariant, geriausia naudoti natūralų aliejų, tačiau vengti jo kepant keptuvėje ir nebijoti aliejumi apšlakstyti desertus, košes, kepsnius ir net sriubas. Reikėtų nepadauginti šio ingrediento – juk kas per daug, tas nesveika.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveika mityba

Palygino skirtingas duonos rūšis: vieną pamiršome visai nepelnytai (39)

Lietuviško maisto racione duona yra toks produktas, be kurio neįsivaizduojamas nei šventinis, nei kasdieninis stalas. Keičiantis gyvenimo būdui ir vartojimo įpročiams šiandien parduotuvių lentynose galime rasti daugybę skirtingų rūšių duonos ir jos pakaitalų. Pasak Kauno technologijos universiteto (KTU) Maisto instituto vyresniosios mokslo darbuotojos Linos Vaičiulytės-Funk, į rinką pateikiamas labai platus duonos ir pyragų asortimentas, tačiau tradicinę technologiją atitinkančios duonos – nepakankamai.

Stebuklingas produktas: ne tik gydo peršalimą, bet ir stabdo vėžio ląstelių augimą (22)

Bitės žmonėms dovanoja ne tik medų, bet ir kitus vertinamus produktus: bičių pienelį, bičių duonelę, vašką. Nereikėtų pamiršti ir bičių pikio – propolio. Šis gali būti naudojamas ne tik kaip natūralus antibiotikas, bet ir padėti gydant vėžį, rašoma pranešime spaudai.

Ūkininko idėja Lietuvai: pigūs ir visiems prieinami sveiki maisto produktai (34)

Mes, lietuviai, šiandien kaip niekada anksčiau daug šnekame apie mitybą. Tai yra socialinis reiškinys, kurį nesunku paaiškinti. Ekonominis šalies vystymasis didžiajai daliai visuomenės jau spėjo užtikrinti tam tikrą materialios gerovės minimumą. O kai visuomenė visiškai atsikrato baimių dėl prasimaitinimo, ima mąstyti apie mitybos kokybę.

Produktai, kuriuos be reikalo pamirštame: stiprina imunitetą ir gelbsti nuo mieguistumo (6)

Niūrų rudenį Lietuvoje trūksta saulės, o tai paveikia ne tik mūsų nuotaiką, bet ir imuninę sistemą. Organizme pradeda trūkti naudingų medžiagų, vitaminų ir mineralų, kurie skatina medžiagų apykaitą. Būtent dėl to rudenį žmonės jaučiasi labiau mieguisti ir dažniau serga, rašoma klubo „VITAMIN day plus“ pranešime spaudai. Kokius vitaminus būtina vartoti rudenį?

Į šalį plūstelėjus karščiui: keli patarimai, kaip greitai atsigaivinti (1)

Kalendorinė vasara jau eina į pabaigą, tačiau šiltos dienos dar tik įgauna pagreitį. O ir orais nelepinusi vasara, rodos, nusprendė užsukti. Šiltas metų laikas atneša į mūsų gyvenimą daugiau jėgų, puikios nuotaikos bei aktyvumo, tačiau tai tikras išbandymas mūsų odai. „Douglas“ odos ekspertė Laima Kairienė dalinasi patarimais, kurie išgelbės karštą dieną, rašoma pranešime spaudai.