aA
Žalioji revoliucija skatina didėjančią elektrinių transporto priemonių paklausą, o kartu ir augančią žaliavų, reikalingų ličio jonų akumuliatorių automobilių gamyboje, poreikį. Dėl to vis aktualesnis klausimas tampa žaliavų naudojimas ir tinkamas ličio jonų akumuliatorių perdirbimas.
Elektromobilių baterija
© Organizacijos nuotr.

Šveicarijos banko analitikai neseniai paskelbė, kad dar iki 2025 metų elektra varomoms transporto priemonėms atiteks apie 14 proc. visų pasaulyje parduotų automobilių ir tai padidins ličio jonų baterijų paklausą automobilių pramonėje.

Pasaulinė kompanija „Adroit Market Research“ netgi paskaičiavo, kad dėl didėjančio elektronikos vartojimo ir elektrinių transporto priemonių paklausos ličio jonų akumuliatorių rinkos dydis iki 2025-ųjų pasieks beveik 105 mlrd. JAV dolerių.

„Elektra varomi automobiliai keliuose yra vienas iš svarbiausių būdų, kaip sušvelninti klimato kaitos poveikį, kurį sukelia įprastinės (dyzeliu ir benzinu varomos) transporto priemonės dėl išmetamo anglies dioksido kiekio. Kita vertus, augant elektrinio transporto rinkai atsiranda vis daugiau iššūkių dėl žaliavų, reikalingų elektrinėms baterijoms pagaminti, kasybos ir jų taupymo bei tinkamo baterijų perdirbimo“, – sako Aplinkos apsaugos instituto vadovas Alfredas Skinulis.

Volkswagen“ skelbia šiuo metu perdirbantis mažiau nei pusę visų ličio jono baterijos žaliavų. Trumpalaikis automobilių gamintojo tikslas – perdirbti beveik tris ketvirtadalius elektrinės baterijos žaliavų, ilgalaikis – apie 97 procentų. Toks pat kiekis medžiagų (apie 97 proc.) perdirbama, kai švino akumuliatoriai, montuojami įprastinėse transporto priemonėse, tampa netinkami naudojimui.

Elektra varomų automobilių baterijų perdirbimas yra itin svarbus mažinant žaliavų sąnaudas. Didėjant pasaulinei paklausai, vien tik 2018 metais ličio žaliavos kaina padidėjo iki 45 proc., kobalto – daugiau nei per pusę.

Atakamos dykuma Čilėje tapo viena judriausių kasybos vietų planetoje po to, kai buvo atrasti didžiuliai vario ir ličio ištekliai Kasyba dar labiau suintensyvėjo dėl augančio ličio, kuris yra būtinas elektrinių akumuliatorių gamybai, poreikio. Praėjusiais metais Čilė eksportavo ličio už beveik 1 mlrd. JAV dolerių, arba beveik keturis kartus daugiau nei prieš ketverius metus.

Elektromobiliai
Elektromobiliai
© Shutterstock

Tačiau ličio kasybos proceso metu išpumpuojami didelis vandens kiekis ir druskingas purvas – tai turi negrįžtamą poveikį vietos aplinkai, nes sunaikina trapią ekosistemą ir išeikvoja geriamojo vandens atsargas gyventojams. Pavyzdžiui, Rytų Kinijos, Tibeto plynaukštės, kaimo gyventojai sako, kad dėl ličio kasybos buvo apnuodytos upės, nugaišo žuvys ir gyvuliai.

Kaip rašoma pranešime spaudai, svarbūs yra ir kiti aspektai. Kongo Demokratinėje Respublikoje itin dažnai kobalto žaliavos gavybai pasitelkiami vaikai, kurie vėliau dėl įkvepiamų dulkių serga plaučių ligomis. Konge išgaunama du trečdaliai pasaulyje išgaunamo kobalto, kuris yra vienas iš labiausiai toksiškų metalų, naudojamų baterijų gamybai.

„Paklausą šiems metalams didina ir tai, kad tos pačios medžiagos naudojamos ir gaminant mažus akumuliatorius telefonams, kompiuteriams ir kitiems elektronikos prietaisams. Dėl to itin svarbu, kad automobilių akumuliatoriai, nešiojamosios baterijos, kaip ir kitos elektronikos atliekos, turi būti tinkamai apdorojamos per visą jų gyvavimo ciklą“, – sako Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) bei Elektronikos gamintojų ir importuotojų organizacijos (EGIO) vadovė Veronika Masalienė.

GIA kartu su bendrove „Atliekų tvarkymo centras“ yra sukūrusi infrastruktūrą elektromobilių ir jų akumuliatorių atliekoms surinkti bei tvarkyti (perdirbti). Pasak „Atliekų tvarkymo centro“ vykdomosios direktorės Kristinos Štelmokaitienės, bendrovei elektromobilio baterijų dalis, vadinamąsias celes, jau yra perdavęs automobilių gamintojas „Toyota“.

„Atliekų tvarkymo centras“ elektromobilių ličio jonų baterijas, kaip ir baterijas, montuojamas elektronikos prietaisuose, eksportuoja perdirbimui.

Eko energetika
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(3 žmonės įvertino)
3.6667

Top naujienos

Iš Alytaus mero – nerimą keliančios žinios: mūsų vyrai po truputį krenta (301)

Alytaus meras Nerijus Cesiulis ir toliau aktyviai informuoja žmones apie situaciją gaisro...

Po slapto STT tyrimo – kaltinimai garsiam verslininkui: dovanų maišelyje – butelis alkoholinio gėrimo ir vokelis (73)

Lietuvos transporto ir logistikos paslaugų bendrovių grupės „ Transekspedicija “ generalinis...

Skvernelis: aš esu priešlaikinių rinkimų šalininkas (222)

Šiuo metu Lietuvoje egzistuoja trys ugniagesių gelbėtojų grandys – vieni pavaldūs...

Kelionė į Keniją šeimai neapsiėjo be nuotykių: batai iš padangų, akistata su medžiojančia liūte ir pasikeitęs vaikų elgesys (40)

Jei dar visai neseniai motinystė siejosi su dvejų metų namų rutina, tai šiandien vis daugiau...

Čempionų lyga: svarbi „Inter“ pergalė, Messi ir Mertenso pasiekimai bei nuostabus „Liverpool“ įvartis (1)

UEFA Čempionų lygoje trečiadienio vakarą baigėsi grupių varžybų pirmasis ratas.

JAV bombonešių skrydžiai virš Lietuvos ir Estijos: šį kartą rusams paspendė spąstus (664)

Trečiadienio popietę virš Lietuvos jau antrą kartą šiais metais pasirodė JAV strateginis...

Lietuvą dar palepins šiluma: savaitės pabaigoje termometrų stulpeliai vėl kils (5)

Šiandien Lietuvos orus lems aukštesnio slėgio sritis. Lietaus nenumatoma, tačiau debesų bus gana...

Dar viena pergalė: pajėgų kroatą palaužęs Maslobojevas užsitikrino pasaulio čempionato medalį (42)

Savo pergalingą žygį WAKO pasaulio kikbokso čempionate Sarajeve (Bosnija ir Hercegovina) pratęsė...

Užkalnis. Ši vyriausybė klyno nesugebėtų užsisegti (399)

Žiūrim, ką turim. Alytuje tai dega, tai smilksta, tai rūksta senos padangos, gyventojai...

Mantas Stonkus paviešino savo susirašinėjimą su Alytaus meru: jis galėtų būti neblogas komikas (90)

Praėjusią savaitę vienoje Alytaus padangų perdirbimo gamykloje kilęs gaisras tapo rimta...