aA
Žalioji revoliucija skatina didėjančią elektrinių transporto priemonių paklausą, o kartu ir augančią žaliavų, reikalingų ličio jonų akumuliatorių automobilių gamyboje, poreikį. Dėl to vis aktualesnis klausimas tampa žaliavų naudojimas ir tinkamas ličio jonų akumuliatorių perdirbimas.
Elektromobilių baterija
Elektromobilių baterija
© Organizacijos nuotr.

Šveicarijos banko analitikai neseniai paskelbė, kad dar iki 2025 metų elektra varomoms transporto priemonėms atiteks apie 14 proc. visų pasaulyje parduotų automobilių ir tai padidins ličio jonų baterijų paklausą automobilių pramonėje.

Pasaulinė kompanija „Adroit Market Research“ netgi paskaičiavo, kad dėl didėjančio elektronikos vartojimo ir elektrinių transporto priemonių paklausos ličio jonų akumuliatorių rinkos dydis iki 2025-ųjų pasieks beveik 105 mlrd. JAV dolerių.

„Elektra varomi automobiliai keliuose yra vienas iš svarbiausių būdų, kaip sušvelninti klimato kaitos poveikį, kurį sukelia įprastinės (dyzeliu ir benzinu varomos) transporto priemonės dėl išmetamo anglies dioksido kiekio. Kita vertus, augant elektrinio transporto rinkai atsiranda vis daugiau iššūkių dėl žaliavų, reikalingų elektrinėms baterijoms pagaminti, kasybos ir jų taupymo bei tinkamo baterijų perdirbimo“, – sako Aplinkos apsaugos instituto vadovas Alfredas Skinulis.

Volkswagen“ skelbia šiuo metu perdirbantis mažiau nei pusę visų ličio jono baterijos žaliavų. Trumpalaikis automobilių gamintojo tikslas – perdirbti beveik tris ketvirtadalius elektrinės baterijos žaliavų, ilgalaikis – apie 97 procentų. Toks pat kiekis medžiagų (apie 97 proc.) perdirbama, kai švino akumuliatoriai, montuojami įprastinėse transporto priemonėse, tampa netinkami naudojimui.

Elektra varomų automobilių baterijų perdirbimas yra itin svarbus mažinant žaliavų sąnaudas. Didėjant pasaulinei paklausai, vien tik 2018 metais ličio žaliavos kaina padidėjo iki 45 proc., kobalto – daugiau nei per pusę.

Atakamos dykuma Čilėje tapo viena judriausių kasybos vietų planetoje po to, kai buvo atrasti didžiuliai vario ir ličio ištekliai Kasyba dar labiau suintensyvėjo dėl augančio ličio, kuris yra būtinas elektrinių akumuliatorių gamybai, poreikio. Praėjusiais metais Čilė eksportavo ličio už beveik 1 mlrd. JAV dolerių, arba beveik keturis kartus daugiau nei prieš ketverius metus.

Elektromobiliai
Elektromobiliai
© Shutterstock

Tačiau ličio kasybos proceso metu išpumpuojami didelis vandens kiekis ir druskingas purvas – tai turi negrįžtamą poveikį vietos aplinkai, nes sunaikina trapią ekosistemą ir išeikvoja geriamojo vandens atsargas gyventojams. Pavyzdžiui, Rytų Kinijos, Tibeto plynaukštės, kaimo gyventojai sako, kad dėl ličio kasybos buvo apnuodytos upės, nugaišo žuvys ir gyvuliai.

Kaip rašoma pranešime spaudai, svarbūs yra ir kiti aspektai. Kongo Demokratinėje Respublikoje itin dažnai kobalto žaliavos gavybai pasitelkiami vaikai, kurie vėliau dėl įkvepiamų dulkių serga plaučių ligomis. Konge išgaunama du trečdaliai pasaulyje išgaunamo kobalto, kuris yra vienas iš labiausiai toksiškų metalų, naudojamų baterijų gamybai.

„Paklausą šiems metalams didina ir tai, kad tos pačios medžiagos naudojamos ir gaminant mažus akumuliatorius telefonams, kompiuteriams ir kitiems elektronikos prietaisams. Dėl to itin svarbu, kad automobilių akumuliatoriai, nešiojamosios baterijos, kaip ir kitos elektronikos atliekos, turi būti tinkamai apdorojamos per visą jų gyvavimo ciklą“, – sako Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) bei Elektronikos gamintojų ir importuotojų organizacijos (EGIO) vadovė Veronika Masalienė.

GIA kartu su bendrove „Atliekų tvarkymo centras“ yra sukūrusi infrastruktūrą elektromobilių ir jų akumuliatorių atliekoms surinkti bei tvarkyti (perdirbti). Pasak „Atliekų tvarkymo centro“ vykdomosios direktorės Kristinos Štelmokaitienės, bendrovei elektromobilio baterijų dalis, vadinamąsias celes, jau yra perdavęs automobilių gamintojas „Toyota“.

„Atliekų tvarkymo centras“ elektromobilių ličio jonų baterijas, kaip ir baterijas, montuojamas elektronikos prietaisuose, eksportuoja perdirbimui.

Eko energetika
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(3 žmonės įvertino)
3.6667

Top naujienos

Saulius Čaplinskas: manau, kad per ilgai užsižaista tais totalitariniais ribojimais (902)

„Ilgiausias karantinas epidemiologijos vadovėlyje – 40 dienų. O kiek trunka karantinas...

30-metės trenerės Brigitos istorija: gali pasigirti ne tik tobulu kūnu, dviem vaikais, bet ir jau 17 metų trunkančiais santykiais (220)

Daugeliui sveiko gyvenimo būdo propaguotojų Brigita Petrulė (30) yra gerai žinoma. Asmeninė...

Žiema stebins kontrastais – po rekordinių šalčių užplūs šiluma (10)

Antradienio dieną šalies orus lems aukštesnio slėgio lauko pakraštys. Dangumi plauks tai...

Dalia Vaitkutė-Šiaulienė | D+

Vienas baisiausių sovietų valdžios nusikaltimų, arba kaip ciniškas elgesys sunaikino visą jūrą (1)

Niekam ne paslaptis, kad sovietų valdžia nebuvo pati draugiškiausia gamtai. Vienas baisiausių jų...

Po Navalno sulaikymo – aštri Chodorkovskio kritika Putinui (329)

Kremliaus kritikas ir buvęs oligarchas Michailas Chodorkovskis ragina Vakarus taikyti tikslines...

Didžiausios naujakurių daromos klaidos, įsirengiant būstą: viskas dėl patirties trūkumo (28)

Vargu, ar gyvenime pasitaiko daug tokios ypatingos svarbos įvykių kaip kraustymasis į pirmuosius...

Kirsti Vainküla | D+

Kruvina daugiabučio drama Estijoje: dviejų vaikų mamą nušovusio pensininko duktė pateikė savo versiją (1)

Metų pradžioje Estijoje įvyko tragiškas incidentas – Talino Lasnamiae mikrorajone 80-metis...

Sunku išsimiegoti? Mokslininkai siūlo labai paprastą ir nemokamą būdą pagerinti miego kokybę (19)

Stresas , prasta mityba, nerimas dėl ateities, sujauktas darbo-poilsio režimas, įvairios...

„Žalgiris“ žais KMT finalo ketverte, bet prastai pasijuto Grigonis Schilleris: tai – tiesiog peršalimas  (48)

Pirmadienio vakarą paaiškėjo paskutinysis Citadele-Karaliaus Mindaugo taurės (KMT) finalo ketverto...

Santykių ekspertas pateikė 7 taisykles, kaip elgtis, jei jūsų partneris buvo neištikimas: apie kai kurias net nebūtumėte pagalvoję (56)

Neištikimybė yra viena dažniausių problemų santykiuose. Bet tai jokiu būdu nėra nuosprendis....