aA
Neseniai pasaulio žiniasklaidą apskriejo žinia – Jungtinėse Amerikos Valstijose Aplinkos apsaugos agentūra (EPA) oficialiai pasiūlė nuo 2020 metų sušvelninti degalų taupymo standartus. Pasigirdo prognozių, esą tai taps kliūtimi elektromobilių progresui ir plėtrai visame pasaulyje.
Degalinė
© DELFI / Andrius Ufartas

Kauno technologijos universiteto (KTU) profesorius Linas Kliučininkas sako: jei švelnesni standartai įsigalios, tai ženkliai koreguos situaciją JAV, tačiau elektromobilių plėtros tempus Lietuvoje paveiks menkai. Vis dėlto jis pripažįsta, kad Donaldo Trumpo administracijos veiksmai prieštarauja siekiams mažinti planetos klimato šiltėjimą bei užterštumą ir labiau tiktų trečio pasaulio autoritarinei valstybei, o ne JAV.

Standartas padidėtų 1 litru

Pasak užsienio analitikų, naujai pateikti EPA pasiūlymai pakeistų iki tol planuotas pasiekti normas, kurias dar prieš 8 metus numatė tuometinio JAV prezidento Baracko Obamos administracijos sprendimai, apibrėžę leistinas ribas 2021–2026 metams.

Dar 2010 metais B. Obamos administracija pakeitė CAFE (angl. Corporate Average Fuel Economy) standartus, reikalaudama, kad automobilių gamintojai iki 2025 metų pasiektų degalų sunaudojimo normą – įprastu automobiliu 100 km nuotoliui įveikti būtų sunaudojama 4,32 litrai degalų.

Tuomet prognozuota, kad jei nuo 2012 metų iki 2025 metų naudojami įprasti automobiliai atitiktų šį kriterijų, tai padėtų sumažinti JAV naftos produktų suvartojimą 1,9 trilijonais litrų. Tokiu būdu pavyktų sumažinti į aplinką išskiriamų šiltnamio efektą sukeliančių anglies dioksido dujų kiekį.
Naujajame EPA pasiūlyme numatoma, kad lengvųjų automobilių degalų sunaudojimo standartas (CAFE) 100 kilometrų siektų 5,38 litrus, o anglies dioksido emisija sudarytų 127 gramų vienam kilometrui.

„Apmaudu, tačiau dabartinės JAV administracijos sprendimas įšaldyti degalų taupymo standartus parodo, kad JAV sistemingai juda link aplinkosauginio dekadanso“, – teigia L. Kliučininkas.

Jis atkreipia dėmesį, kad šį sprendimą priėmė institucija (Aplinkos apsaugos agentūra, EPA), kuri yra atsakinga už globalaus šiltėjimo mažinimą. Pasak profesoriaus L. Kliučininko, net ir nenoromis peršasi išvada, jog šis iš pirmo žvilgsnio aplinkosauginis klausimas yra labai politizuotas.

„Sunku pavadinti valstybę progresyvia, jeigu ji blokuoja visas iniciatyvas, susijusias su siekiu mažinti globalų klimato šiltėjimą“, – svarsto mokslininkas.

L. Kliučininkas
L. Kliučininkas
© KTU nuotr.

L. Kliučininkas žvelgia į platesnį panašių veiksmų kontekstą: prezidento Donaldo Trumpo iniciatyva JAV jau atsisakė vykdyti Paryžiaus sutarties įsipareigojimus, atnaujino iškastinės anglies gavybą, įšaldė degalų taupymo standartų įsigaliojimą.

Nusikeltų elektromobilių eros pradžia

Tarptautinėje erdvėje netrūksta prognozių, kad degalų sunaudojimo standartų švelninimas suduos dar didesnį smūgį elektromobilių plėtrai. Skaičiuojama, kad 2008–2016 metais pasaulyje buvo parduota tik apie 925 tūkst. elektromobilių.

LR Susisiekimo ministerija skelbia: iki 2018 m. rugpjūčio 1 d. Lietuvoje buvo užregistruota 821 elektromobilis ir 11776 hibridiniai M1 ir N1 klasės automobiliai, kurie sudaro tik 1 proc. visų registruotų automobilių.

Kita vertus, nuo 2014 iki 2018 metų elektromobilių ir hibridinių automobilių skaičius Lietuvoje išaugo bene 7 kartus – nuo 1677 iki 11776 vienetų. Skaičiuojant tik elektromobilius, jų plėtra dar didesnė – per šį laikotarpį elektromobilių padaugėjo maždaug 13 kartų.

Šiuo metu 68 proc. visų Lietuvoje registruotų automobilių yra varomi dyzelinu, dar 23 proc. – benzinu. Tokius duomenis pateikia valstybės įmonė „Regitra“.

„Akivaizdu, kad pasaulis stovi ant elektromobilizacijos slenksčio, tačiau šiandieninis transporto sektorius vis dar didžiąja dalimi yra priklausomas nuo iškastinio kuro“, – konstatuoja L. Kliučininkas, primindamas, kad iškastiniam kurui priskiriama akmens anglis, nafta ir gamtinės dujos. Tai yra pagrindiniai energijos šaltiniai visame pasaulyje, naudojami transporto bei elektros gamybos pramonėje.

L. Kliučininkas šį pereinamąjį etapą vaizdingai įvardija kaip priešybių vienybės ir kovos etapą. Anot aplinkosaugos technologijos eksperto, toks JAV administracijos sprendimas įšaldyti degalų taupymo standartus tiesiog nukelia elektromobilių eros pradžią į tolesnius laikus.

Elektromobiliai Lietuvoje
Elektromobiliai Lietuvoje
© KTU nuotr.

„Tai reiškia, kad JAV neprisideda prie klimato šiltėjimo mažinimo iniciatyvų, o miestų gyventojai ir toliau kvėpuos užterštu oru. Teigiamus aspektus čia įžvelgti sunku, nebent tai, jog šis sprendimas dar labiau sutelks elektromobilizacijos šalininkus“, – teigia jis.

Vis dėlto KTU mokslininkas pabrėžia, kad Europos gyventojų šis sprendimas nepalies taip skausmingai. „Skirtingai nei JAV, Europos Sąjunga vykdo nuoseklią tvaraus transporto diegimo politiką. Numatoma, jog iki 2050-tųjų miestuose neliks iškastiniu kuru varomų transporto priemonių“, – pabrėžia L. Kliučininkas.

L. Kliučininko žiniomis, planuojama, jog ši ir kitos ES vykdomos techninės-organizacinės priemonės transporto sektoriuje sumažins teršalų emisijas į aplinką 60 proc.

Paklaustas apie JAV sprendimų pasekmes Lietuvai ir elektromobilių plėtrą mūsų šalyje, L. Kliučininkas didelės grėsmės neįžvelgia. „Manau, kad JAV administracijos sprendimas įšaldyti degalų taupymo standartus neturės tiesioginės įtakos elektromobilių plėtrai Lietuvoje“, – sako mokslininkas.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Top naujienos

Darželinukų mamos pyksta: vaikai grįžta alkani, o kainos šoktelėjo be jokio įspėjimo (294)

Kone pusantro šimto eurų – tokią sumą marijampolietė mama pamatė atėjusi pasiimti įmokos...

Statistikos piniginėje nejaučia: labiausiai atlyginimai kilo daugiausiai uždirbantiems (88)

Oficiali statistika skelbia, kad lietuvių piniginės pilnėja – atlyginimai auga sparčiausiai per...

Grybauskaitė apie kainas: neigiama verslo reakcija rodo, kad tiksliai pataikėme (19)

Neigiama verslo reakcija į siūlomas pataisas dėl kainų ir konkurencijos parodo, kad tai iš tiesų...

Kremliaus barterių sistema regionuose griūva? (26)

„Rusijos politinėje arenoje esama nerašyto susitarimo: Kremlius palaiko 85 šalies regionų...

Siūlo receptą šildymo sąskaitoms mažinti, tačiau ministerija – prieš (4)

Daugybės daugiabučių gyventojai renovacijos lauks ir kelis dešimtmečius, todėl valstybė...

Ušackas pranešė, kad pralaimėjęs Šimonytei partinius rinkimus, Prezidento posto nesiektų (280)

Prie Prezidento rinkimų starto linijos – ir Ingrida Šimonytė . Ką pasirinks TS–LKD: ją ar...

Tragiškai žuvusios manekenės agentas Italijoje šokiruotas: tiesą apie jos mirtį žino visi, bet bijo sakyti garsiai (47)

Vos už keletos mėnesių sueis metai po modelio Dovilės Didžiunaitytės žūties, tačiau...

Įtraukite į mitybą šiuos geruosius riebalus – rezultatai gali nustebinti sveikų sausainių receptas

Suprastėjo atmintis, sunku susikaupti mokslams ar darbui, kamuoja bloga nuotaika ar širdies ritmo...

Broliai Ballai autobusu grįžo į Lietuvą (62)

Sausio mėnesį krepšininkai Lamelo ir LiAngelo Ballai atvyko į Lietuvą. Tuo metu Vilniaus oro...

FIFA metų geriausiu futbolininku išrinktas ne Ronaldo – triumfavo Modričius lietuvių balsai rinkimuose (20)

Šių metų sensacija Kroatijos rinktinės ir Madrido „Real“ variklis 33 metų Luka Modričius...