Aliejaus perdirbimas – puikus žiedinės ekonomikos pavyzdys. Iš surinkto panaudoto aliejaus gaminami biodegalai – biodyzelinas. Taip diegiama beatliekė gamyba, prie kurios prisideda ir lietuviai – įmonė „Biomotorai“ aliejų surenka ne tik gimtinėje, bet ir Latvijoje, Estijoje, Baltarusijoje bei Rusijoje.
Panaudoto aliejaus surinkimas
© Asmeninio albumo nuotr.

Panaudotą aliejų surenkančios įmonės „Biomotorai“ vadovas Donatas Karanauskas pasakoja, jog įmonė savo veiklą pradėjo palengva: „Naudoto augalinio aliejaus surinkimo ir perdirbimo veiklą vykdome 11 metų – nuo 2006-ųjų. Pradėjome nuo keleto kavinių, turėjome vieną automobilį ir garažą, kur sandėliuodavome surinktą aliejų.

Dabar dirbame su didžiąja dauguma Lietuvos naudoto aliejaus turėtojų, aliejų surenkame naujais automobiliais, jį perdirbame Vilniuje esančioje perdirbimo gamykloje. Čia suvažiuoja ir kaimyninėse šalyse surinktas aliejus. Superkamo panaudoto aliejaus kaina priklauso nuo jo kokybės ir kiekio.“

Surinktas aliejus kaitinamas, filtruojamas, apdirbamas su tam tikromis cheminėmis priemonėmis. Tada iš parengtos žaliavos gaminamas biodyzelinas, kuris privalomai maišomas su įprastu dyzelinu, parduodamu degalinėse.

„Mūsų surenkamas panaudotas aliejus turi visišką atsekamumo istoriją, esame audituojami, kad į iš atliekų gaminamus biodegalus nepatektų naujas aliejus“, – teigia D. Karanauskas.

Galimybė – turėtų atsirasti

VšĮ „Žiedinė ekonomika“ vadovas Domantas Tracevičius teigia, jog panaudoto aliejaus perdirbimas į biokurą yra viena iš žiedinės ekonomikos dalių, kuri Lietuvoje pradėjo veikti jau gan seniai ir yra finansiškai naudinga tiek aliejaus turėtojui, tiek perdirbėjui. Pašnekovo paklausus, ar reiktų panaudotą aliejų surinkti ir iš miestų bei kaimo gyventojų, šis nurodo, jog tai neturėtų būti privaloma, tačiau galimybė rūšiuoti panaudotą aliejų – turėtų atsirasti.

„Yra miestų, kurie tą daro ar planuoja daryti. Pavyzdžiui, Liublianoje visi norintys gali gauti specialų konteinerį ir pristatyti jį su aliejumi į tam skirtus atliekų surinkimo centrus. Alytus taip pat planuoja visiems gyventojams išdalinti mažas talpas aliejui surinkti.

Ne visi gyventojai turi daug aliejaus atliekų, tad jų surinkimas neturėtų būti privalomas, bet gyventojams turėtų būti užtikrinama galimybė arba surinkimo, arba pristatymo į atliekų surinkimo centrą. Kaimiškose vietovėse aliejaus surinkimas ar pridavimas jau būtų sudėtingesnis, bet žmonės gali jį panaudoti savo gyvulių maitinimui. Jeigu tai nedidelis kiekis, jį taip pat galima supilti į kompostavimo dėžę“, – pasakoja D. Tracevičius.

D. Karanauskas pasakoja, jog kartkartėmis į įmonę kreipiasi vienas kitas gyventojas su užklausomis, ar nebūtų įmanoma surinkti aliejaus ir iš jų: „Techniškai galėtume organizuoti surinkimą ir perdirbimą, tačiau be valstybinės paramos to daryti finansiškai neapsimokėtų.“

Tinkamas aliejaus rūšiavimas – atsakingo verslo bruožas

D. Karanauskas tikina, jog įmonė aptarnauja tiek kebabų kioskelius, tiek ir dideles pramonines įmones: „Aliejų surenkame iš viešo maitinimo įstaigų, prekybos tinklų, maisto gamybos pramonės įmonių. Surenkami kiekiai kiekvienais metais didėja. Dirbame visoje Lietuvoje pradedat kebabinėmis, baigiant gamybos įmonėmis. Pagal galiojančius teisės aktus, visi subjektai, savo veikloje maisto gamybai naudojantys aliejų, privalo jį atiduoti registruotam atliekų tvarkytojui.“

Tinkamas aliejaus rūšiavimas tiek restoranuose, tiek kitose maistą gaminančiose įstaigose, D. Tracevičiaus nuomone, priklauso nuo pačių įstaigų atsakingos ir efektyvios verslo logikos: „Restoranai ir kitos įstaigos – viešbučiai, maisto gamintojai, kurie užsiima maisto gaminimu, turi riebalų gaudykles, kuriose išpilti riebalai susirenka. Tačiau išvežti riebalus iš riebalų gaudyklės dėl žemos jų kokybės – kainuoja, kuomet tik atskirtas aliejus turi vertę.“

Perdirbimas – finansiškai naudingas

D. Tracevičius tikina, kad aliejus nėra labai pavojingas aplinkai, tačiau kuomet jis patenka į kanalizaciją, gali sukelti rimtų problemų: „Aliejus pats savaime nėra pavojingas, bet aliejus patekdamas į kanalizaciją gali ją užkimšti, tokie atvejai gan dažni Londone. Taip pat aliejus apsunkina nuotekų valymo įrenginių darbą.“

„Biomotorai“ vadovas pasakoja, kad visą surinktą ir apdorotą panaudotą aliejų eksportuoja į kitas užsienio valstybes: „Eksportuojame į Italiją, Vokietiją, Lenkiją, Olandiją ir kitas šalis, dirbame Lietuvoje, Latvijoje, Estijoje, Baltarusijoje ir Rusijoje. Lietuvos gamintojai negamina biodyzelino iš panaudoto augalinio aliejaus.

Be abejo, mums svarbūs ir aplinkosauginiai klausimai, stengiamės diegti beatliekę gamybą. Šiuo metu perdirbame 99 proc. surenkamų atliekų. Mūsų veikla – akivaizdus žiedinės ekonomikos pavyzdys – maisto ruošimui panaudotas aliejus tampa visiškai nauju produktu – degalais automobiliui.“

D. Tracevičius patikino, jog aliejaus surinkimas ir perdirbimas tiek užsienyje, tiek Lietuvoje – finansiškai naudingas: „Užsienio šalių patirtis yra panaši, kokybiškas panaudotas aliejus yra vertę turinti žaliava, iš kurios galima pagaminti biokurą. Ir tokie verslai veikia kiekvienoje šalyje, ypač tankiai apgyvendintose vietovėse. Šis procesas prasidėjo dėl to, kad kuro kainos tapo didelės ir surinkti bei perdirbti panaudotą aliejų tapo finansiškai naudinga.“

Beje, Olandijos oro linijų bendrovės „KML" lėktuvai jau keletą metų naudoja biokurą – dalis jo perdirbima iš panaudoto aliejaus. Taip siekama sumažinti anglies dvideginio išmetimą ir gerinti aviacijos industrijos tvarumą.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Top naujienos

Maksimo Galkino dėmesį Grybauskaitei rekomenduoja praleisti pro ausis (40)

Palangos koncertų salėje pasirodymą surengęs Maksimas Galkinas pokštavo apie Rusiją,...

„Aprangos“ vadovas: turime sakyti atvirai, kad kainos nebus žemesnės (16)

„Nustokime gąsdinti žmones, kad pas mus aukščiausios kainos Europoje. Taip tikrai nėra, bet jos...

Emilis Vėlyvis pasisakė apie incidentą bažnyčioje: dėkoja už nepakartojamą ir nemokamą šou reklamą (280)

Penktadienį naujienų portalo DELFI redakcija sulaukė režisieriaus Emilio Vėlyvio komentaro...

Papasakojo, kokios kritinės klaidos vairavimo egzamine pakiša koją – jas daro ir patyrę vairuotojai (5)

Dažnas būsimas vairuotojas, keliaudamas laikyti praktinio egzamino į „Regitrą“, viliasi, kad...

Vainauskui parūpo naujasis „Ryto“ pavadinimas (5)

Iš pradžių savininkus, o paskui ir pavadinimą pakeitęs Vilniaus „Ryto“ klubas gali įsivelti...

Atnaujinta viena ilgiausių ir judriausių sostinės Geležinio Vilko gatvė (12)

Vilniuje suremontuota vienos ilgiausių ir judriausių – Geležinio Vilko gatvės – atkarpa nuo...

Kokius dalykus reikia žinoti, jei norite išsirinkti gerą miegamąją sofą?

Niekas nesuabejotų, kad sofa -lova yra vienas funkcionaliausių baldų – ji ypač praverčia...

Po juodų dulkių skandalo Klaipėdoje – skubus pasitarimas (24)

Klaipėdoje tvyrant nepasitenkinimo nuotaikoms dėl taršos sušauktas skubus pasitarimas.

Japonijoje gyvenantį lietuvį nustebino čionykščių požiūris į vaikus: to turėtų pasimokyti visi lietuviai (14)

Apie japonų vaikų auklėjimą sklinda įvairiausi gandai. Vieni šaltiniai teigia, kad jie nekalba...

„Kasko“ atsisakiusi policija patikino: pareigūnams automobilių remonto apmokėti nereikės (32)

Paaiškėjus, kad šiemet policijos įsigyti „ Volkswagen Transporter “ ir „ Opel Insignia “...