aA
Apleistas, nenaudojamas ir vietą užimantis automobilis – kasdieninis vaizdas vilniečių gyvenamuosiuose mikrorajonuose. Kiemuose likimo valiai paliktos transporto priemonės, jų savininkų manymu, yra neliečiamos, tačiau iš tikrųjų – tiesa kiek kitokia. Kur kreiptis ir kaip iš kiemo „iškrapštyti“ metalo laužą pasakoja Vilniaus miesto gyventojai ir tokią veiklą vykdančių institucijų atstovai.
Gyventojų skaudulys – neeksploatuojami automobiliai kiemuose: kaip su jais pasielgti?
© DELFI / Mindaugas Ažušilis

Vilnietis Andrius į savo butą viename Vilniaus rajone atsikraustė prieš ketverius metus. Jau tada vyras pastebėjo tris akivaizdžiai nenaudojamus, nuleistomis padangomis kieme stovinčius automobilius.

„Iškart matėsi, kad jie nevažiuojantys jau ilgą laiką: ant vieno iš jų buvo priklijuota daugybė raštelių, baudos lapelių, po kitu – net asfaltas buvo pakeitęs spalvą, o trečiasis automobilis greičiausiai priklausė kažkokiai įmonei, nes buvo apklijuotas skelbimais ir naudojamas kaip reklama. Dar bandžiau rašyti tai įmonei, prašydamas patraukti nenaudojamą automobilį, tačiau jokio atsakymo negavau“, – pasakoja vilnietis.

Andrius ilgai nesukęs galvos, kaip pasirūpinti, kad jo kieme atsirastų vietos jo ir kaimynų automobiliams, užfiksavo senus automobilius telefonu ir kreipėsi į Vilniaus miesto savivaldybės iniciatyva sukurtą internetinę platformą „tvarkaumiesta.lt

„Mūsų kiemas senas, siauras, mašinų daug, todėl tie keletas nenaudojamų automobilių dar labiau sumažino vietos kieme. Telefonu nufotografavęs šiuos automobilius, įkėliau informaciją į „Tvarkau Villnių“ internetinį puslapį. Mano nuostabai, praėjus mėnesiui po mano pranešimo, automobilių kieme nebeliko. Nežinau, ar patys savininkai juos geranoriškai patraukė, ar savivaldybės darbuotojai išvežė, tačiau faktas, kad jų neliko“, – džiaugiasi Andrius.

Paprastas ir efektyvus būdas

Vilniaus savivaldybės Viešosios tvarkos skyriaus vadovas Andžej Dinikis pasakoja, kad pagrindinė platformos „Tvarkau Vilnių“ atsiradimo priežastis – noras suteikti vilniečiams patogų ir operatyvų būdą pranešti savivaldybei apie mieste atsirandančias problemas.

„Norėjome sudaryti patogias galimybes vilniečiams pranešti apie pastebėtas mieste problemas – nuo neeksploatuojamų automobilių kiemuose, netinkamai paliktų atliekų iki kelyje atsiradusių duobių ar nešviečiančių gatvės žibintų. Gavę informaciją iš gyventojų galime greitai ir operatyviai perduoti ją atitinkamoms institucijoms, kurios imasi veiksmų“, – pasakoja A. Dinikis.

Gyventojų skaudulys – neeksploatuojami automobiliai kiemuose: kaip su jais pasielgti?
© DELFI skaitytojo nuotr.

Kalbėdamas konkrečiai apie neeksploatuojamų automobilių problemą sostinėje, savivaldybės atstovas sako, kad Vilniuje, kaip bebūtų gaila, išliko sovietinis palikimas – siauri daugiabučių rajonų kiemai, kurie yra tiesiog per maži sutalpinti visus gyventojų automobilius, o ką jau kalbėti apie neeksploatuojamas transporto priemones.

„Pagal tuometinį planą, tokie kiemai turėjo talpinti keletą, o ne keliasdešimt automobilių. Tačiau šiandien pragyvenimo lygis auga ir dabar viena šeima, gyvenanti daugiabutyje, gali sau leisti turėti bent jau vieną automobilį, dažnu atveju net keletą. Todėl natūraliai atsiranda problema – trūksta parkavimo vietų, o negana to, šią problemą dar labiau padidina kiemuose palikti ir nenaudojami automobiliai.

Taip dažniausiai atsitinka dėl to, kad šių nenaudojamų automobilių savininkai išvyksta iš miesto, pačių automobilių nebeapsimoka parduoti ar remontuoti ir panašiai. Žinoma, yra ir pateisinamų priežasčių – savininkų mirties ar ligos atvejai“, – nenaudojamų automobilių palikimo kiemuose priežastis aiškina A. Dinikis.

Naudojantis „Tvarkaus Vilnių“ programėle užtenka nufotografuoti paliktą automobilį, nuotraukoje užfiksuoti jo modelį, spalvą, jei yra – valstybinį numerį, parašyti, kokioje gatvėje jis stovi, bei įkelti šią informaciją į sistemą.

„Jei nuotraukose aiškiai matosi, kad automobilis yra neeksploatuojamas (nuleistos padangos, išdaužti stiklai ir pan.), tokia informacija palengvina pareigūnų darbą ir problema išsprendžiama daug greičiau. Gavęs pranešimą apie be priežiūros paliktą automobilį, Viešosios tvarkos skyrius imasi veiksmų – jei reikia papildomos informacijos, nuvykstama į vietą, ieškomas savininkas, jį suradus, aiškinamasi situacija ir jei savininkas nenurodo svarių priežasčių, kodėl jo automobilis yra neprižiūrėtas ir nenaudojamas, siekiama išsiaiškinti jo pareigas transporto priemonei pašalinti. Dažniausiai nuo procedūros pradžios pasirūpinti automobiliu duodame mėnesį laiko“, – pasakoja Viešosios tvarkos skyriaus vadovas.

Gresia baudos

Jei savininkas nesutinka iš kiemo pašalinti savo automobilio, tada, pasak A. Dinikio, tenka taikyti administracines sankcijas – skirti pinigines baudas.

„Pirmą kartą bauda gali sieki nuo 70 iki 140 eurų, o toliau nevykdant prašymų – ir iki 300 eurų bei teisiniu keliu galimas automobilio konfiskavimas. Visgi, didžioji dalis gyventojų pasirūpina transporto priemonių išvežimu ir griežtesnių priemonių netenka imtis. Tačiau pasitaiko ir tokių atvejų, kai likimo valiai paliktų automobilių savininkų nepavyksta nustatyti. Tada prasideda bešeimininkio turto pripažinimo procedūra – automobilis yra nutempiamas į mūsų aikštelę, metus laiko jis būna apskaitoje ir, jei per tą laiką neatsiranda savininkas, kreipiamės į teismą, kad turtas būtų pripažintas neturinčiu šeimininko ir perduotas valstybės žinion. O tada jau sprendžiama, ką su juo daryti – atiduoti tvarkymui, parduoti ir pan.“, – aiškina specialistas.

Gyventojų skaudulys – neeksploatuojami automobiliai kiemuose: kaip su jais pasielgti?
© DELFI / Audrius Solominas

Per metus tokių pranešimų apie kiemuose paliktus ir neeksploatuojamus automobilius Viešosios tvarkos skyrius gauna išties daug.

„Maždaug 2000 atvejų pasitvirtina, iš jų didžioji dalis savininkų atsiranda. Šiai dienai, nuo birželio mėnesio, neatsiradus automobilių savininkams, iš kiemų išvežėme apie 100 transporto priemonių“, – teigia. A. Dinikis.

Kaip pačiam pasirūpinti savo turtu?

Jei turite nebenaudojamą automobilį ar jo dalių, atsikratyti jomis yra ganėtinai nesudėtinga. Vilniaus apskrities atliekų tvarkymo centro (VAATC) Aikštelių eksploatacijos skyriaus vadovas Virgilijus Pruskas aiškina, kur ir kokiais būdais gyventojai gali priduoti automobilių atliekas.

„Į mūsų aikšteles gyventojai gali atvežti panaudotus akumuliatorius, oro ir tepalų filtrą, pačius tepalus bei padangas. Visos kitos automobilių dalys yra surenkamos ir tvarkomos specializuotose atliekų tvarkymo įmonėse. Jei dalys yra keičiamos autoservisuose, jas privalo priimti pats autoservisas ir perduoti atliekų tvarkytojams. Tačiau jei pats automobilis ir jo dalys yra nebenaudojami, gyventojas gali kreiptis į, pavyzdžiui, Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociaciją, kuri jį nukreips į atitinkamas vietas ir ten jis galės priduoti automobilį arba jo dalis“, – aiškina V. Pruskas.

Anot jo, galimybių ir pasirinkimų, kur priduoti neeksploatuojamą automobilį ir jo dalis, yra išties daug, o už tai dar galima gauti ir atlygį.

„Internete galima rasti daugybę skelbimų apie superkamas transporto priemones ir jų dalis. Taip pat galima kreiptis į metalo supirktuves. Eksploatuoti netinkamų automobilių tvarkytojus galima surasti ir pasinaudojus atliekų tvarkytojų valstybės registru (adresas internete: atvr.aplinka.lt), pasirinkus atliekų kodą 16 01 04. Kur kas paprasčiau yra priduoti automobilį supirkėjams, gauti šiokį tokį atlygį, nei laikyti jį nenaudojamą kieme ir vėliau sulaukti administracinės nuobaudos“, – įsitikinęs VAATC atstovas.

Užsakymo nr.: PT_83135439

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(13 žmonių įvertino)
4.9231

Top naujienos

Maršalo fondo ekspertė: Lietuvos sprendimas apstulbino kinus nemano, kad JAV paseks Lietuvos pavyzdžiu  (3)

Maršalo fondo Azijos tyrimų programos vadovė Bonnie Glaser sako nemananti, kad JAV pervadintų...

Ukrainoje – pirmasis rusų kario teismas: teisiamasis pripažino savo kaltę (1)

Ukrainos sostinėje trečiadienį prasidėjo pirmasis nuo Rusijos invazijos pradžios teismo procesas...

Medikai mato atsiveriančią problemą: jei taip bus ir toliau, daugės kyšių, o pacientai tik kentės (3)

Kovo mėnesį per visą Lietuvą nuskambėjo žinia, kad buvusiam Santaros klinikų vadovui gydytojui...

Karas Ukrainoje. Rusija iš „Azovstal“ evakuotiems kariams nieko gero nežada: pasirodė nežmoniškų siūlymų Zelenskis: Ukrainos šiaurė jau išvaduota, atgauname Charkivo sritį (6)

Evakuacijos misija „ Azovstal “ plieno gamykloje Mariupolyje tęsiasi, trečiadienio naktį savo...

Iš Ukrainos – nauja prognozė dėl karo: iš tikrųjų viskas toli gražu ne taip (3)

Ukraina Rusiją įveiktų per penkis mėnesius. Tokią prognozę per interviu Dmitrijui Gordonui...

Po Aleknos metimo – Gudžiaus atsakymas: pasiekė geriausią sezono rezultatą pasaulyje

Lietuvos disko metikai Mykolas Alekna ir Andrius Gudžius netiesiogiai lenktyniauja tarpusavyje ir...

Tarsi užkeikimas: Vilniaus stadiono statyboms koją kiša infliacija (6)

Brangstančios žaliavos , įskaitant ir augančias kuro kainas, smarkiai koreguoja ambicingų...

FIBA išmetė rusus ir baltarusius iš pasaulio pirmenybių atrankos Europos čempionate gresia tas pats likimas

Tarptautinės krepšinio federacijos ( FIBA ) vykdomasis komitetas trečiadienį nusprendė pratęsti...

Partnerystės įstatymo nepalaikę liberalai dvejoja ir toliau: požiūris susiformavo dar vaikystėje (2)

Seimo pirmininkės Viktorijos Čmilytės -Nielsen „konservatyviu kompromisu“ įvardintas...

Vienos garsiausių apgaulės auka atvyksta į Lietuvą: buvau tikra, kad mirsiu ir atsidursiu griovyje

Teisingai ir protingai išnaudojant socialinius tinklus, šie gali atnešti naują meilę, puikų...