aA
Romas jau 25 metus gyvena ant ratų. Jis – tolimųjų reisų vairuotojas. Anekdotas, jog fūristas yra gyvenimo būdas, o ne specialybė – jo visiškai nežeidžia, nes, pasak Romo, tikrai ne kiekvienas gali būti geras vilkiko vairuotojas. „Ypač, kai tenka važiuoti per Rusiją ar Lenkiją“, - nusijuokia jis.
Baltarusijos pasienis - sunkvežimiai
Baltarusijos pasienis - sunkvežimiai
© DELFI / Mindaugas Ažušilis

Naujausio tyrimo duomenimis, 95 proc. Lietuvos vairuotojų bent kartais patiria įvairių neigiamų emocijų keliuose, o apie 40 proc. vairuotojų pyktį prie vairo patiria nuolat. Tokia statistika Romui kelia šypseną – vyriškio teigimu, kiekvienas vairuotojas savo kelionę gali paversti malonia, tik reikia mokėti valdytis.

„Šiaip tai aš labai ramus žmogus, retai man kyla neigiamos emocijos. Manau, kad pyktį už vairo pats žmogus sau kartais susikelia. Jei per lėtai žmogus priešais važiuoja – aplenk jį, o ne nervinkis. Jei per vėlai žmogus įjungė posūkį, vadinas, per arti jo važiavai, laikykis saugesnio atstumo. Prieš erzinantis dėl kitų, visada pirmiau reikia pažiūrėti į save“, - pataria jis. 

Paklaustas, ar šaltas mąstymas būtinas jo profesijoje, jis pritardamas palinksi.

„Jei nesi ramus, pasitikintis savimi kelyje – geriau išvis nevažiuoti. Jei būsi sudirgintas, išsiblaškęs, visko bijosi, visi tave nervins – tokia kelionė geruoju nesibaigs“, - įsitikinęs tolimųjų reisų vairuotojas.

- Tai ką daryti, kad ta kelionė rami būtų, o galvoje nekirbėtų nereikalingos piktos mintys?

- Yra viena lengva taisyklė. Nuo ko prasideda teatras? Nuo rūbinės. Taip ir tolimųjų reisų vairuotojais – kad jie gerai važiuotų, jaustųsi gerai už vairo, be jokių pašalinių emocijų, visa tai priklauso nuo to, su kokia jie nuotaika išvažiuoja iš namų. Jei fūristas algą gavęs laiku, jei žino, kad jo vaikai pavalgę, mokesčiai sumokėti ir namie viskas tvarkoje. Tada jis išvažiuoja ramus, užsideda mėgstamos muzikos kompaktą ir pirmyn!

- Bet skirtingose šalyse turbūt tai padaryti yra ne vienodai lengva?

- O, tikrai taip. Kiekvienoje šalyje vis kitokia vairavimo kultūra. Kultūringiausi žmonės – Skandinavijoje. Vien girti galiu švedus, taip ir vokiečius. Italijoje su vairavimo kultūra yra kiek prasilenkiama, o ten galiojančios taisyklės skiriasi nuo įprastų mums. Jei tau mirksi šviesomis, tai nereiškia, kad duoda kelią – tai, priešingai, įspėjimas sustoti. Todėl, kertant skirtingas valstybes, būtina žinoti ir tos šalies vairuotojų mentalitetą, pagrindines nerašytas taisykles. Kelių ženklai panašūs arba tokie patys, tačiau avarinės situacijos sukeliamos dėl žmogiškojo faktoriaus. Kiekvienoje valstybėje – sava tvarka.

- Dažnai vykstate ir į Angliją. Kaip sekasi ten?

Baltarusijos pasienis - sunkvežimiai
Baltarusijos pasienis - sunkvežimiai
© DELFI / Mindaugas Ažušilis

- Vieną konkrečią istoriją pamenu Anglijoje, kurioje susidariau įspūdį, kad tenykščiai vairuotojai – be emocijų, ramūs, kaip smaugliai keliais šliaužia. Važiavau link Wembley stadiono, įvažiavau į žiedinę sankryžą, bet – nelaimė – pražiopsojau savo išvažiavimą. Tam, kad sugrįžčiau į reikalingą kelią, tektų važiuoti autobanu, apsisukti ir taip paprasti apie 50 km. Tad vos išvažiavęs iš žiedo sustojau, įjungiau avarinį signalą ir mąstau, ką daryti, kaip persiplanuoti maršrutą. Už manęs tada sustojo ir kitos mašinos, išlipo pora vairuotojų ir klausia, kas nutiko. Aiškinu jiems, kad per anksti išsukau, kad privalau grįžti į žiedą. 

Atsirado lyderis, sustabdė kitas mašinas ir rodo man atbuliniu įvažiuoti į žiedą. Sutaupiau ir laiko, ir degalų ir kelionę tęsiau su šypsena lūpose. Manau, padėjo tai, kad sunkvežimio gale yra lipdukas, perspėjantis, kad vairuotojas sėdi kairėje transporto priemonės pusėje – tada visiems aišku, kad čia užsienietis. Įdomu ir tai, kad jei panaši situacija būtų nutikusi Lietuvoje, tai mane akmenimis užmėtytų, o ten – nieko panašaus. Mašinos sustojo, vairuotojai, mačiau, kas laikraštį ėmė skaityti laukdami, kas sumuštinį valgyti – be jokių pykčių ir grūmojimų.

- O kaip kitos Vakarų šalys?

- Malonumas važiuoti Prancūzijoje ar Vokietijoje. Ten, pavyzdžiui, kai išvažiuoji iš stovėjimo aikštelės, judi greitėjimo juosta ir įjungi posūkį į kairę, kad įvažiuotum į autobaną – tai pažiūri į veidrodį ir matai – vos vairuotojai pamatė tavo posūkį, visi it vėjo nupūsti. Kas iš antros į trečią, kas iš pirmos į antrą – kelias tuščias, prašom važiuoti. 

Lietuvoje ilgai laukęs, dar palauk. Jei matai, kad gražiai, mandagiai užleidžia greitėjimo juosta važiuojantį automobilį, tai veikiausiai toks žmogus užsieny pabuvęs, Vakarų šalyse važinėjęs. Daugėja Lietuvoje mandagumo apraiškų, bet lėtai.

- Vieša paslaptis yra Lenkijos keliai. O kaip su tenykščių vairuotojų kultūra?

- Lenkija yra Lenkija. Kai lenkas nori persirikiuoti į kitą juostą ar pasukti – tik tada, kai jau mašina juda šonan, jam besukant vairą netyčia užkliūva pirštas už posūkio svirtelės ir tik tada įsijungia posūkis. Iki tol nežinai, ar tiesiai jis važiuos, ar ne. 

Baltarusijos pasienis - sunkvežimiai
Baltarusijos pasienis - sunkvežimiai
© DELFI / Mindaugas Ažušilis

Kai mieste reikia važiuoti vilkiku, kuris sveria 40 tonų, tai visada reikia įvertinti faktą, kad ta mergaitė, ką tik gavusi teises, ar tas senukas, vos matantis prieš save, nesuvokia tavo mašinos dydžio ir masto. Jie nesuvokia, kad aš negaliu sustoti, pasisukti ar iš vietos įsibėgėti taip greit, tarsi vairuočiau lengvąją mašiną. Būtent todėl ir važiuojame mes lėčiau – juk ne 5 ar 7 klasės BMW turime, kad viskas greit vyktų. 

O mane aplenkia mane supykęs koks vyriškis, duoda ant stabdžių, tarsi norėdamas pamokyti ir tikisi, kad man lengva sustabdyti tokią mašiną.

- Lietuvos keliuose vairuoti vilkiką lengviau?

- Mūsų mentalitetas toks, kad jei mano pirmumas, tu man ant galvos važiuok, bet aš tavęs nepraleisiu, nors ir turiu galimybę praleisti. Arba dar dažna situacija – važiuoja šviesoforo link. Geltona spalva sumirksėjo jau keturis kartus, o vairuotojas tik žvilgt į galinio vaizdo veidrodėlį. Jei niekas nemato, jis lekia kad ir per raudoną. O jeigu vienas pravažiavo netaisyklingai, būtinai ir antras ar trečias seks – esą, jei jam galima, galima ir man. 

Baltarusijos pasienis - sunkvežimiai
Baltarusijos pasienis - sunkvežimiai
© DELFI / Mindaugas Ažušilis

Rusijoje būna juokingų kuriozų. Yra geležinkelio pervaža, stop ženklas, dar ir šviesoforas. Bet jiems to negana. Kai ten užsidega raudona, užsidaro šlagbaumas ir iš po žemių išnyra metaliniai smaigai, stulpai. Tik jie gali sustabdyti rusų vairuotoją. Toks jau jų mentalitetas.

Važiuoti Rusijoje yra absurdas. Įvažiuoji į šalį ir persižegnok, nes atrodo, kad 3 iš 4 rusų teises yra nusipirkę. Pirmumą ten nurodo ne kelio ženklai, juostų žymėjimas, o tai, pas kurį didesnė mašina, pas ką garsesnis signalas. Dar baisiau su rusų fūristais – turi jie per parą labai didelius atstumus nuvažiuoti. Tai matai, parvažiuoja priešais tave ruso fūra ir tu nežinai, jis jau miega ar dar ne.

- O kas vairuoja prasčiau – jauni vairuotojai, dar dažais kvepiantį pažymėjimą laikantys, ar seni kelių vilkai?

- Čia ne dėl amžiaus. Juo prastesnis kibiras, tuo chuliganiškiau važiuoja, juo senesnė mašina, tuo jis labiau bando tai kompensuoti riksmais ir ženklais, nesaugiu vairavimu. Todėl mašinoje visada turiu vaizdo registratorių – jis išsprendžia daug problemų.

- O problemų, veikiausiai, nemažai būna pasieniuose?

- Ant kiekvienos sienos yra nerašyti įstatymai. Pati kvailiausia siena yra Medininkų poste, iš Baltarusijos grįžtant į Lietuvą. Ten jau nežiopsok. Truputį pristabdei ar prisnūdai – ten niekas tavęs nepažadins, bet tik patyliukais aplenks, apvažiuos ir vėl tu eilės gale.

Latvijoje tai lengviau būna.

- Galiausiai, ką patartumėte, kad keliuose visi laimingesni būtų? 

- Daryk viską teisingai ir tada tavo pavyzdžiu seks kiti ir visi bus patenkinti. Pats nebūk naglas, nemandravok, rodyk kitiems pavyzdį ir visi keliuose būsime saugesni ir ilgus atstumus važiuosime su šypsena.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Top naujienos

Porinkiminė naktis Baltarusijoje: miestuose netyla šūvių ir granatų garsai Minske statomos barikados (700)

Sekmadienio pavakarę A. Lukašenkai pasiskelbus prezidento rinkimų laimėtoju akiplėšiška...

Orai: po alinančio karščio netrukus lauks permainos (3)

Pirmadienį šalyje dar tęsis karšti orai. Tačiau nuo antradienio rytiniu virš Skandinavijos...

Kodėl japonai tokie ilgaamžiai? Onkologas Tsuji įvardijo pagrindinę geros sveikatos taisyklę (50)

Japonai – viena ilgiausiai gyvenančių tautų pasaulyje. Net ir būdami garbaus amžiaus jie...

Pirmieji oficialūs rezultatai: Lukašenka „gavo“ apie 82 proc. balsų Minske - susirėmimai tarp protestuotojų ir pareigūnų (1245)

Baltarusijos rinkimų pareigūnams sekmadienį suskaičiavus balsus uždarytose rinkimų apylinkėse...

Pokyčiai po pandemijos: įdarbinti ir atleisti tapo greičiau ir paprasčiau (17)

Iki prasidedant pandemijai, Lietuvoje virtualiai samdyti darbuotojus ryždavosi vos viena kita...

Kokių įvaizdžių galima išvysti Žaliųjų ežerų paplūdimyje karštą vasaros dieną (116)

Sinoptikai nejuokavo – savaitgalis sostinėje buvo išties pragariškai karštas, tad nieko keisto,...

Valančiūną be čempiono žiedo palikę „Raptors“ tarpusavio akistatoje paliko lietuvį ir be taškų (25)

Eilinį pralaimėjimą NBA reguliariojo sezono pratęsime patyrė į vis didesnę duobę...

Vilniuje balsuoti nespėję baltarusiai prie ambasados surengė protesto akciją atnaujinta 21.01 (129)

Dešimtys baltarusių sekmadienio vakarą surengė demonstraciją prie Baltarusijos ambasados...

Eimantas Šaulitis

Medicus medico lupus est arba kaip tarpukario gydytojai dėl ligonių pešėsi

„Gydytojas gydytojui – vilkas“. Sparnuotą Romėnų posakį perfrazavo gydytojas Liudas...

Atlikėja Liveta Kazlauskienė susidūrė su klastinga liga: skausmas – sunkiai pakeliamas (66)

Jau ne pirmus metus sveikatos specialistai įspėja gyventojus dėl itin aktyvių erkių. Patariama...

|Maža didelių žinių kaina