Draudimo bendrovės ,,Gjensidige Baltic“ Transporto žalos sureguliavimo skyriaus vadovas Agnius Gučius įsitikinęs, kad pagyvenusių žmonių vairavimo galimybės ribojimas yra beprasmiškas – kuo vyresni žmonės ir kuo didesnis jų vairavimo stažas, tuo mažesnė tikimybė, kad jie sukels eismo įvykį.

Statistika rodo, kad dažniausiai avarijos įvyksta dėl neblaivių vairuotojų, viršijamo leistino greičio ir chuliganiško vairavimo. Tai, anot A. Gučiaus, su pagyvenusiais vairuotojais turi mažai ką bendro.

,,Vairuoti galima leisti ir sulaukus 16-os. Žinoma, vairavimo mokyklose turi būti geras paruošimas. Jei vairuoti leisime nuo 21 metų, bet paliksime dabartinį vairuotojų paruošimą, niekas nepasikeis. Galbūt pradedantiesiems vairuotojams reikėtų riboti transporto priemones, atsižvelgti į variklio galią, svorio ir galios santykį ir pan. Nepatyrusiems vairuotojams reikėtų drausti sėsti už galingo automobilio vairo“, – dėstė draudimo ekspertas.

Ministerija naujovių nežada

Susisiekimo ministerija neplanuoja siūlyti vairuotojų amžiaus cenzo įvedimą. Neketinama teikti siūlymo ir dėl amžiaus, nuo kurio leidžiama vairuoti, vėlinimo.

Taip teigianti ministerijos Komunikacijos skyriaus vyriausioji specialistė Dalia Perednienė atskleidė, kad ilgametę patirtį turintys vairuotojai nėra rizikingi: ,,Pastarųjų 5 metų eismo įvykių statistika rodo, kad dažniausiai eismo įvykių kaltininkai būna jauni, mažą vairavimo stažą turintys vairuotojai. Vairuotojai, turintys iki 2 metų vairavimo stažą, kiekvienais metais sukelia vidutiniškai apie 20,8 proc. visų eismo įvykių. Tuo tarpu vairuotojai, turintys daugiau kaip 30 metų vairavimo stažą, – tik apie 4,3 proc.“

Grasina baudomis

Seimo narė Birutė Vėsaitė vairuotojų amžiaus cenzo galimybę atmeta – žmonės ilgiau gyvena, jie turi likti mobilūs. Ji mano, kad draudimas vairuoti pagyvenusiems asmenims kirstųsi su žmogaus teisėmis, todėl šiam sprendimui uždegus žalią šviesą, valstybė iš Europos Sąjungos sulauktų griežtų sankcijų.

Amžiaus cenzo įvedimą socialdemokratė palygino su Garliavos istorija: ,,Tai būtų diskriminacija pagal amžių – jokiu būdu nepritarčiau. Ne visi žmonės vienodai sensta, ne visų vienoda reakcija. Jeigu kas nors nusiųstų bylą į Strasbūrą, vienareikšmiškai Lietuva mokėtų baudas. Taip, kaip dėl Stankūnaitės. Galiu prognozuoti ir žinau beveik, kad taip ir atsitiks: 0,5 mln. eurų iš Lietuvos biudžeto kaip niekur nieko išeis.“

Vairuotojų sveikata tūrėtų būti tikrinama griežčiau

Konservatorės Agnės Bilotaitės teigimu, jei senjorai važinėja, reikėtų tik džiaugtis. Jos nuomone, žymiai daugiau problemų sukelia jaunimas, todėl ji teigiamai vertina naująją tvarką, pagal kurią šviežiems vairuotojams išduodami laikini pažymėjimai. Politikė sakė, kad ,,ši priemonė pakankamai drausmina“.

Seimo narė pažymėjo, kad pasiūlymas įvesti vairuotojų amžiaus cenzą sulaukia daug kritikos.

Politikės nuomone, reikia kalbėti ne apie draudimą vairuoti senjorams, bet apie vairuotojų sveikatos patikrinimo efektyvumą, ,,kad jis nebūtų popierinis“. Jos teigimu, vairuotojų sveikatos patikrinimu reikėtų susirūpinti: jei žmonės būtų deramai tikrinami, kelyje dėl sveikatos problemų avarijų jie nesukeltų.

Jauniausia Seimo narė, teises išlaikiusi būdama dvidešimties, sakė, jei pilnametystės sulaukęs žmogus yra atsakingai paruošiamas, žino, kas gresia už kelių eismo taisyklių nesilaikymą, nėra kliūčių jam išduoti vairuotojo pažymėjimą.

Anot jos, politikai kelyje privalo elgtis drausmingai, rodyti pavyzdį: ,,Jeigu taip nutinka (pažeidžiamos kelių eismo taisyklės – aut. pastaba), turi sąžiningai susimokėti baudą, o ne taip, kaip kai kurie stengiasi išvengti, mano, jei esi parlamentaras, baudų neturi mokėti. Įstatymai galioja visiems. Mes žinome daugybę mūsų kolegų... Atsitinka taip, kad paskui netgi prokurorams tenka eiti dėl neliečiamybės panaikinimo. Politikai turi rodyti pavyzdį, nes yra ypatingai stebimi. Tai yra siekiamybė. Gal vieniems pavyksta, kitiems nepavyksta, kiti nemano, kad to turi siekti.“

Nemato bėdos, jei vairuotų iš 16-mečiai

Seimo narys ,,tvarkietis“ Remigijus Žemaitaitis mano, kad vairuotojų amžiaus cenzo įvedimas neturi pagrindo: ,,Apriboti vyresnio amžiaus žmonių vairavimą, manau, nėra jokios logikos. 70-mečiai, 80-mečiai važinėja dar geriau negu jaunimas. Vyresni žmonės yra atsargesni. Yra diedukų, kurie drąsiai, puikiai važiuoja.“

Vairuotojų medicininė patikrinimo tvarka, pasak politiko, yra veiksminga. Nepaisant to, siūlo sugriežtinti kai kuriuos reikalavimus: psichiatrai turėtų analizuoti būsimo vairuotojo polinkį greitai važiuoti, agresijai.

R. Žemaitaičio teigimu, vairuoti galima leisti ir nuo 16-os. Jis retoriškai klausė, ,,kuo skiriasi 16-metis, vairuojantis traktorių ar motorolerį, nuo vairuotojo, vairuojančio ,,Ford Fiesta“?

,,Ar 21 metų žmogus bus protingesnis? Yra 34 metų Seimo narių, kurie dovanoja automobilius – demonstruojasi. Yra Seimo narių, kuriems 26 metai, jie sėdi, dirba ir ramiai tvarkosi. Jeigu 18-os metų jaunuolis sukėlė eismo įvykį – vairavo išgėręs, aš esu už tai, kad iš jo trims metams būtų atimtas vairuotojo pažymėjimas. Pas mus kol kas tik per sankcijas galima žmogų priversti mąstyti. Bet kokiu atveju mes esame postsovietinė valstybė. Jei sovietmečiu turėjai pinigų, galėjai pirkti policiją – daryti, ką norėjai. Jeigu buvai pirmojo sekretoriaus vaikas, tai tau teisių nereikėjo. Mentalitetas yra išlikęs. Manau, po 5 – 10 metų padėtis pradės keistis“, – teigė R. Žemaitaitis.