Praėjusiais metais Lietuvoje pavogtas 1521 automobilis. Lyginant su 2010 m., 213 (12,3 proc.) transporto priemonių nugvelbta mažiau.

Pernai maždaug trečdalis automobilių pavogta Kauno apskrityje. Toliau rikiuojasi Vilniaus ir Klaipėdos apskritys.

Policijos departamento Komunikacijos skyriaus viršininko pavaduotojas Ramūnas Matonis atskleidė, kad dažniausiai vagiami „Audi“ ir „Volkswagen“ automobiliai. Jis pridūrė, kad tai ne visiškai atspindi realią padėtį, kadangi šių modelių registruojama daugiausiai.

Patyrę vagia naujus, mėgėjai – senus automobilius

Anot Komunikacijos skyriaus viršininko pavaduotojo, organizuotos gaujos vagia naujesnius automobilius, kuriuos stengiamasi išvežti į užsienį, o pavieniai asmenys gviešiasi senesnių transporto priemonių. Jos išardomos ir parduodamos dalimis.

„Gjensidige Baltic“ Lietuvos filialo Transporto žalos sureguliavimo skyriaus vadovas Agnius Gučius teigė, kad dėl automobilio vagystės patirtos žalos atlyginimo į draudimo bendrovę per metus vidutiniškai kreipiasi 12 – 15 kasko draudimu apsidraudusių klientų.

Draudimo ekspertas tikino, kad pagal bendroves statistiką, dažniausiai vagiami 3 – 8 metų senumo „Audi A6“, „Volkswagen Passat“, „Volkswagen Sharan“, „Ford Galaxy“ automobiliai.

Ilgapirščiai, pasak A. Gučiaus, dažnai nugvelbia BMW markės automobilių veidrodėlius, vidaus įrangą – navigaciją, oro pagalves.

Vakaruose vagišiams lengviau?

UAB „Vilniaus Alto“ direktoriaus V. Grigaičio nuomone, automobilių vagysčių statistika svyruoja kiekvienais metais – ji nėra pagrindinis rodiklis, galintis atskleisti esamą situaciją: „Iš tikrųjų galbūt sumažėjo senesnių automobilių vagysčių. Brangių automobilių vagystės išliko. Pasikėsinimai pavogti transporto priemonę į statistiką nepatenka. Gan sunku atskleisti realią situaciją vien tik iš statistikos. Galbūt padidėjo ne pačių automobilių, bet jų detalių vagysčių, ypač BMW markės.“

V. Grigaitis įsitikinęs, kad patyrusius vagis labiau domina prabangios transporto priemonės. Vagišiams rūpi automobilio markė, jo paplitimas, galimybė transporto priemonę realizuoti Rusijoje. Labiau vagiami vokiški automobiliai – BMW, „Audi“, „Volkswagen“.

Lietuva, pašnekovo nuomone, kovoje su automobilių vagystėmis lenkia kaimyninę Latviją: „Vagysčių sumažėti galėjo ir todėl, kad buvo sugauta nemažai vagių. Tas irgi turi įtakos, bet, aišku, vieni baigia savo karjerą, kiti atsiranda. Lietuvoje didelį darbą atliko, tiek kriminalistai, tiek draudimo kampanijos. Jos reikalauja, kad automobilyje būtų apsaugos sistema. Latvijoje to nėra. Ir ten situacija žymiai blogesnė. Lietuvos vagys emigravo į Vakarus. Vokietijoje prabangūs BMW automobiliai netgi gamyklinės apsaugos neturi. Juos labai paprasta pavogti.“

„Vilniaus Alto“ direktorius aiškino, kad 10 – 12 m. senumo automobiliai dažniausiai vagiami dėl detalių – Lietuvoje tokių transporto priemonių netrūksta, todėl padėvėtų detalių rinka yra paklausi: „Niekas nežino, ką patikrinus laužynus, juose galima rasti. Dalys realizuojamos arba Lietuvoj, arba išvežamos – Rusijos rinka nepasotinama, Lenkijos rinka labai populiari. Naujų automobilių dėl dalių nevagia. Jie dažniausiai išvežami į Rytus.“

V. Grigaitis tikino, kad vagys dažnai gviešiasi BMW veidrodėlių ir parkavimo jutiklių. Jis svarsto, jog galbūt sumažėjo automobilių vagysčių, bet padidėjo ,,gamyklinių, ypač multimedijų sistemų, kurios yra su DVD grotuvais ir navigacijom, vagysčių“.

Jis sakė, kad pavogus BMW X5 automobilio veidrodėlius, žala gali siekti nuo 7 iki 10 tūkst. Lt.

Saugaus eismo ekspertai perspėjo, kad ilgapirščiams nugvelbus stiklų valytuvus, žibintus, veidrodėlius ar oro pagalves automobiliu galima važiuoti tik iki autoserviso – apšvarintai transporto priemonei padidėja rizika patekti į eismo įvykį.