aA
Vos įžengus į prekybos centrą, miestelio krautuvę ar vis dažniau - netgi į turgavietę akis iš karto kliūva už geltonų, raudonų, margų, įvairių formų ir dydžių ženklų, skelbiančių akcijas ir nuolaidas daugybei prekių.
© DELFI / Orestas Gurevičius

Kainų sumažinimas 30, 40 ar netgi visais 70 proc. tapo taip įprasta vartotojams, kad didelę pirkėjų krepšelio dalį sudaro būtent pirkiniai, kuriems taikomos akcijos. Įvairios nuolaidos mums tapo kasdieniniu reiškiniu, kad dažnai net nesusimąstome, kokią įtaką jos turi prekės ženklams ar kaip mūsų prekybos rinka atrodo visos Europos fone.

Prie akcijų priprato per krizę

Nors gamintojų ir prekybininkų akcijos Lietuvoje yra senas reiškinys, prasidėjęs paskelbus Nepriklausomybę ir įsisukus normaliems, konkurencingiems rinkos santykiams, Lietuvos prekybos įmonių asociacijos (LPIA) vykdantysis direktorius Laurynas Vilimas sako, kad žmonės įprato prie akcijų ekonominės krizės laikotarpiu, kai vartotojams tapus ypač jautriems kainai, gamintojai ir prekybininkai masiškai ėmė siūlyti akcijas, siekdami prisiviliot pirkėjus.

Dabar vartotojai nelabai įsivaizduoja savo apsipirkimą planuoti be nuolaidų „medžioklės“, kurios metu dažnas prisiperka netgi to, ko iš tiesų visai nereikia. „Dažnai net kas 3-4 prekė pirkėjo krepšelyje yra akcijinė, tai reiškia, kad žmonės žino apie akcijas, jų ieško ir matydami, kad jos vyksta jie pasinaudoja tuo,“ – sako L. Vilimas.

Užburtas ratas, kuriame sukasi visa Europa: ko siekia prekybininkai
© DELFI / Tomas Vinickas

Akcijos – ne tik pirkėjams privilioti

„Atvilioti vartotojus – tai viena iš prekybininkų užduočių. Jeigu darai akciją, turi turėti kažkokį tikslą, tas tikslas dažniausiai būna paskatinti pardavimus,“ – sako Lietuvos marketingo asociacijos (LiMA) valdybos narys Rytis Buračas.

Tiesa, tai tik vienas iš tikslų, kurių siekia gamintojai ir prekybininkai. L. Vilimas teigia, kad viena iš paprasčiausių priemonių įvesti naują produktą į rinką yra pritaikyti akciją, siekiant, kad kiek įmanoma daugiau žmonių išbandytų naują produktą. Dar vienas tikslas, kuriam pasiekti yra pasitelkiamos akcijos – sandėlių „išvalymas“, kurių metu sezoninės prekės yra nukainuojamos. „Prekybos centre reikia atlaisvinti sandėlį nuo sodo baldų ir kepsninių naujoms slidėms. Sezoninėms prekėms yra pritaikoma akcija ir jos greičiau nuperkamos,“ – pavyzdį pateikia R. Buračas.

Nuo Europos niekuo nesiskiriame

Nuvykę į bet kurią kitą Europos valstybę, patekę į prekybos centrą matome mums jau pažįstamą vaizdą – tie patys įvairiaspalviai ženklai skatina pirkti prekes, kurioms taikoma akcija. „Ekonominė krizė buvo globalus dalykas, tai pajuto visos ekonomikos. Europos mažmenos rinkos prekybininkai griebėsi akcijų, kad paskatintų pirkėjus. Dar ir dabar jiems sunku šio metodo atsisakyti. Tuo mes nuo Europos niekuo nesiskiriame,“ – aiškina L. Vilimas.

Nuolaidos
Nuolaidos
© Shutterstock nuotr.

LPIA vykdantysis direktorius teigia, kad lengviau yra rinkose, kuriose žaidėjų skaičius yra mažesnis, ten prekybininkai gali konkuruoti ir kitais metodais, nepasikliauti vien akcijomis ir nuolaidomis. „Lietuvoje, kur turime 7-is gana stiprius rinkos žaidėjus, o ir žmonių perkamoji galia, lyginant su Europos vidurkiu, nėra didelė, yra sunku konkuruoti kitais metodais,“ – įsitikinęs L. Vilimas.

Pats primityviausias būdas parduoti

Tiesa, specialistai pastebi, kad yra ir neigiama akcijų pusė, kurią pajunta prekių ženklai. „Akcija padeda konkuruoti tuo momentu, bet ilgalaikėje perspektyvoje prekės vertė yra sumažinama, nes produkto kainos sumažinimas dažnai yra suvokiamas kaip produkto nuvertinimas,“ – teigia R. Buračas. Anot jo, akcijų taikymas yra pats paprasčiausias konkuravimo būdas, neskatinantis fantazijos ar naujų idėjų generavimo.

R. Buračo teigimu, akcijos yra pats greičiausias būdas užsitikrinti pardavimus, nes bet kokie kiti metodai, kurių galima imtis kuriant ar didinant prekės ženklo vertę yra ilgalaikiai procesai. „Tas ratas į kurį įėjo pačios prekybos sistemos, parduotuvės – mažos ar didelės, nėra gerai nei pačioms parduotuvėms, nei vartotojams, – pasakoja L. Vilimas, – tai neskatina kūrybingesnių pardavimo formų vystymosi, čia viskas koncentruojama į kainą“.

Lietuvoje kaip ir visoje Europoje, pastebi pašnekovai, gamintojai ir prekybininkai siekia kuo greičiau parduoti produkciją, gauti pinigus čia ir dabar, savo ruožtu pirkėjai tuo ir naudojasi ir stačia galva neria į parduotuvėse siūlomų akcijų glėbį.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Top naujienos

Pirmasis kardinolas iš Lietuvos: vos 27 metų sulaukęs įtakingo LDK eretiko sūnus (9)

Katalikiška Lietuva skaičiuoja jau daugiau nei 630 metų istoriją. Iki šiol vieną...

Paskelbtos „iPhone Xs“ kainos lietuviams: nepakaks net dviejų vidutinių atlyginimų (4)

„Telia“ šiandien pradeda naujųjų „Apple“ flagmanų „ iPhone Xs “ ir „ iPhone Xs Max...

Orai: karštis neatslūgs (4)

Aukšta šiluma dar laikysis ir penktadienį, tik nuo šeštadienio į Lietuvą ateis tikrai...

Buvęs Estijos premjeras: apie savo šalį, kaip ir apie šeimą, blogai nekalbame (78)

Estiją krečia vienas didžiausių Europos istorijoje pinigų plovimo skandalų. Kaip galėjo Putino...

Sostinėje atsidarė restoranas, kuris įkandamas ne kiekvienam: šampanas čia kainuoja net 1490 eurų (424)

Vilniuje duris atvėrė naujas restoranas „Nineteen18”, kurio pavadinimas skirtas paminėti...

Skandalingas žvaigždės dūris „Vilkams“ į nugarą – šansas Valančiūnui tapti NBA čempionu? (33)

Didžiausias Minesotos „Timberwolves“ klubo sirgalių košmaras tapo realybe. Prieš kiek daugiau...

Gydytoja: mitas, kad yra žmonių, kurie negali numesti svorio (43)

Gyvename keistų paradoksų laikais: kone visi užsikrėtę svorio metimo virusu, bet medikai...

Airijoje tautietės emigrantės nužudymu įtariamas vyras – lietuvis (34)

Ketvirtadienio rytą Dandolko apygardos teisme pasirodė žmogus, kaltinamas Ingridos Maciokaitės...

Sunkią traumą patyręs „Žalgirio“ talentas susitarė su universitetu, kurio garbę gynė Sabonis (2)

Kauno „Žalgirio“ komandos talentas Martynas Arlauskas žengs Domanto Sabonio pėdomis. JAV...

Popiežius kreipėsi į Lietuvos, Latvijos ir Estijos žmones: norėčiau visus apkabinti (170)

Iki Šventojo Tėvo vizito likus porai dienų, popiežius Pranciškus vaizdo įraše kreipėsi į...