Pagrindiniuose šalies keliuose baigiama diegti daugiafunkcė pažeidimų kontrolės sistema. Ji ne tik pasvers automobilius, bet ir fiksuos jų gabaritus, nuskaitys automobilių valstybinius numerius, rinks statistiką apie eismo intensyvumą, matuos greitį. Sistemos renkami duomenys galės būti taikomi tikrinti, ar sumokėtas kelių naudotojo mokestis, ar transporto priemonė apdrausta ir turi galiojančią techninę apžiūrą. Maža to, sistema automatiškai išsiųs baudos kvitą – tai bus pirmasis toks bandymas Europoje.
Nauja sistema Lietuvos keliuose
© LAKD nuotr.

Iš viso keliuose bus įrengti trys tokie kontrolės postai. Pažeidimų kontrolės sistema diegiama intensyvaus eismo ruožuose Lietuvoje – greitkelyje Vilnius–Kaunas ties Kauno mariomis, kelyje „Via Baltica“ tarp Kalvarijos ir Lietuvos–Lenkijos sienos bei kelyje Kaunas–Zarasai–Daugpilis ties Jonava.

„Su pažeidėjais siekiame kovoti šiuolaikinėmis priemonėmis – intelektualiais sprendimais, kurie yra efektyvūs. Tyrimai rodo, kad maždaug ketvirtadalis sunkiojo transporto Lietuvoje viršija leistiną svorį. Tiesiant kelius atsižvelgiama į maksimalias leistinas apkrovas, todėl jas viršijus kelių danga greičiau dėvisi, o sugadintus kelius reikia remontuoti už visuomenės lėšas. Be to, bloga kelių būklė – duobės, provėžos – turi įtakos eismo saugumui. Nereikėtų pamiršti, kad perkrauto sunkvežimio stabdymo kelias ilgesnis, tad ir pavojus didesnis“, – anksčiau yra teigęs Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) vadovas Egidijus Skrodenis.

Egidijus Skrodenis
Egidijus Skrodenis
© DELFI / Karolina Pansevič

Įrangos diegimo ir bandomosios informacinės sistemos kūrimo darbus planuojama pabaigti iki šių metų pabaigos. Bendra viso projekto vertė – 3,3 mln. eurų.

Kaip LRT.lt teigė LAKD Tarptautinių ryšių ir komunikacijos skyriaus ryšių su žiniasklaida specialistas Laurynas Slapšys, sistemos įrengimo darbai vyksta sklandžiai nepaisant to, kad dėl Vilniaus oro uoste vykusių rekonstrukcijos darbų nebuvo galima vykdyti darbų magistralinaime kalyje A1. „Rangovas darbus vykdo pagal numatytą planą. Palankios oro sąlygos rugsėjo mėnesį taip pat leido intensyviai vykdyti darbus keliuose“, – teigė L. Slapšys.

Pasak LAKD atstovo, visuose trijuose keliuose – A1, A5 ir A6 – jau yra pabaigti visi kelio rekonstrukcijos ir įrangos matavimo darbai. Šiuo metu vyksta antrasis projekto įgyvendinimo etapas, kurio metu rangovas atliks metrologinį sumontuotos įrangos įteisinimą: vyksta sistemos derinimas, matavimai, bandymai, kalibravimas, dokumentų ruošimas.

„2018 m. vasarį sistemos metrologinio įteisinimo darbai bus baigti. Nuo to laiko sistema bus paruošta fiksuoti pažeidimus ir perduoti informaciją kontroliuojančioms institucijoms“, – LRT.lt sakė L. Slapšys.

Jo žodžiais, įteisinus sistemą, galės vykti automatinis informacijos rinkimas apie sunkiasvorių transporto priemonių viršsvorį, važiavimą be techninės apžiūros, civilinės atsakomybės draudimo ir kt.

Pirmoji Baltijos šalyse

Lietuva – pirmoji iškaimyninių šalių, diegianti tokią kompleksinę sistemą. Nei Lenkijoje, nei Latvijoje, nei Estijoje panašių intelektinių transporto sistemų (ITS) iki šiol nėra įdiegta.

„Pažeidimų kontrolės sistema vienu metu atliks daug funkcijų ir tai vienas didžiausių jos privalumų. Sumontuosime elektroninę įrangą keliuose: kameras, įvairius jutiklius, indukcines kilpas bei
sukursime informacinę sistemą, kuri apdoros šios įrangos renkamus duomenis bei bus integruota į jau įdiegtas eismo kontrolės sistemas. Visi trys kontrolės punktai bus susieti į vieną sistemą“, – sako viešųjų pirkimų konkursą diegti bandomąsias pažeidimų kontrolės sistemas laimėjusios UAB „Fima“ Sprendimų departamento direktorius Rokas Šlekys.

UAB „Fima“, bendradarbiaudama su Kauno technologijos universitetu (KTU), taip pat pradėjo rengti transporto priemonių svėrimo nestabdant eismo sistemos metrologinės patikros metodiką, nes Lietuvoje iki šiol tokių sistemų nebuvo. Svėrimo nestabdant eismo sistema bus įtraukta į matavimo priemonių registrą iki 2018 metų sausio pabaigos.

Unikali sistema Lietuvos keliuose: apie jūsų automobilį ir pažeidimus žinos viską
© DELFI / Orestas Gurevičius

Pažeidėjai neliks nepastebėti

Įrengiant pažeidimų kontrolės postus, didelė dalis lėšų teko kelio darbams – buvo ardoma dalis asfalto, įrengiami svėrimo jutikliai, indukcinės kilpos visose eismo juostose bei kelkraštyje, kad nesąžiningi vairuotojai negalėtų išvengti kontrolės, po to kelio danga paklota iš naujo.

Virš kelio pažeidimų patikros postuose bus įrengtos santvaros, ant kurių bus sumontuoti transporto priemonių gabaritų nustatymo jutikliai, transporto priemones iš priekio, šono ir galo fiksuojančios vaizdo kameros, kameros su valstybinių numerių atpažinimo funkcija bei vaizdo kameros, stebinčios galimus vandalų išpuolius. Sistemoms reikės elektros ir ryšio komunikacijų įvadų.

Kelias Vilnius-Kaunas-Klaipėda
Kelias Vilnius-Kaunas-Klaipėda
© DELFI / Rafael Achmedov

„Šis projektas nėra vien techninės įrangos sumontavimas. Tai pirmas žingsnis kuriant integruotą daugiafunkcę sistemą, kuria galės naudotis visos tiek eismą prižiūrinčios, tiek transporto priemones kontroliuojančios institucijos bei teisėsauga. Galėsime stebėti daugybę parametrų ir gauti informaciją ne tik apie pažeidėjus, bet ir apie eismo srautus, kryptis, transporto priemonių tipą“, – sako E. Skrodenis.

Bandomojo projekto tikslas yra išbandyti, kokios technologijos tinkamiausios ir efektyviausios Lietuvoje, kaip jos pakeis vairuotojų elgseną. Vėliau bus sprendžiama dėl tolesnio šių sistemų diegimo Lietuvos keliuose.

Pažeidimų kontrolės sistema nustatys:

• Transporto priemonių svorį, viršijamas ašių apkrovas;
• Didžiagabarites transporto priemones, važiuojančias keliais be leidimo;
• Transporto priemones be galiojančios techninės apžiūros;
• Civilinės atsakomybės draudimu neapdraustas transporto priemones;
• Policijos, valstybės sienos apsaugos, muitinės tarnybų ieškomas transporto priemones;
• Eismo srauto greitį, intensyvumą;
• Transporto priemonių rūšis;
• Transporto priemonių maršrutą.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Top naujienos

Teisėjavimu nusivylęs Jasikevičius: turime išmokti kentėti – kito kelio nėra specialiai Krepšinis.lt iš Pirėjo (125)

Kauno „Žalgirio“ vyriausiasis treneris Šarūnas Jasikevičius pasibaigus antroms Eurolygos...

„Atėjo Mindaugas“. Gydytojas išklojo darbo užkulisius: apie nepatogias situacijas, gydytojus velnius ir chalatą, kuris veikia kaip afrodiziakas (36)

Galiu persižegnoti – nesu girdėjęs, kad kažkas iš kolegų netinkamai atliko darbą, nes negavo...

Skandaluose besimurkdančių „valstiečių“ reitingas ėmė kristi, konservatoriai kyla blogos žinios socialdemokratams  (231)

Populiariausia partija šalyje išlieka opozicinė Tėvynės sąjunga – Lietuvos krikščionys...

Šiaurės Korėjos lyderis žada sustabdyti branduolinius ir raketų bandymus (5)

Šiaurės Korėjos lyderis Kim Jong Unas paskelbė, kad sustabdys branduolinius ir raketų bandymus,...

Graikų trenerio atkirtis Šarui: „Žalgiris“ žaidė taip, kad turėjome mesti 45, o ne 24 baudas „Žalgiriui“ – PAO savininko palaikymas (24)

Į Kauno „Žalgirio“ trenerio Šarūno Jasikevičiaus išsakytą nuomonę dėl šališko...

Atvėrė vartus į „ateities kalėjimą“: „Agurkinių“ lyderiui – išskirtinės gyvenimo sąlygos (285)

Kameroje, kuri labiau primena dviejų ar trijų žvaiždučių viešbučio kambarį, pastatyti...

Darbas „Amazon“ sandėlyje prilygsta vergovei: darbuotojai priversti šlapintis į butelius (111)

„ Amazon “ sandėlio darbuotojai priversti šlapintis į butelius arba tiesiog atsisakyti...

Simona Milinytė džaugiasi naujo vaikino dėmesiu: jis tikrai atkaklus ir tai vienintelis būdas būti su manimi (18)

Neseniai su filmo „Haris Poteris“ aktoriumi Devonu Murray pasukusi skirtingais keliais atlikėja...

Bręstanti sensacija: Sabonis ir „Pacers“ antrą kartą įveikė „Cavaliers“ (6)

Išankstines prognozes viso sezono metu paneiginėję Indianos „Pacers“ tęsia savo neįtikėtiną...

Incidentais pažymėtoje dvikovoje Valančiūno taškai neišgelbėjo „Raptors“ nuo skaudžios nesėkmės (1)

NBA atkrintamosiose varžybose trečiąsias serijos rungtynes šiąnakt sužaidė reguliariojo...